To BRexit or not to BRexit

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door Dutch John »

Ik moet toegeven dat ik mij bij dergelijk verbaal geweld (ik ervaar het tenminste als geweld, hoe subtiel ook gebracht) zoals in de laatste berichten, zeer ongemakkelijk voel en zal niet aan deze discussie deelnemen. Echter, het eigenlijke onderwerp Brexit heeft wel mijn aandacht. Deze heb ik eergisteren bekeken: http://www.npo.nl/het-filosofisch-kwint ... ON_1255098 Gaat over de (on)afhankelijkheid van politici en het beeld dat zij scheppen bij het electoraat. Overigens kunnen we van de manier van discussiëren tussen deze wijzen ook lessen leren. Strak geleid, geen emotie en op hoog niveau.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door kockie »

Iemand nog een idee om uit deze impasse te komen?

Ik doe/probeer wat mij het beste lijkt. Blijkbaar is dat niet voldoende. Ik beschik niet over een opleiding gesprekstechnieken/discussievaardigheden. Ik vind het wel eigenaardig dat eens in de zoveel tijd weer verhardende discussies de kop opsteken en dat het hard-harder-hardst moet. Ik vind dat jammer. Mijns inziens gaat het niet meer om het onderwerp, maar alleen maar om het gelijk krijgen. Ik vind dat totaal zinloos. Misschien moeten we de forumregels van Permies hier maar invoeren: "Be nice".
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door remco d »

kockie schreef: Misschien moeten we de forumregels van Permies hier maar invoeren: "Be nice".
Het zou wel erg zijn als dat in de regels moet. Zeker in een forum wat ervoor staat dat er gezocht wordt naar betere manieren om met elkaar samen te leven. Ik reageer niet vaak maar lees wel veel hier en klik dan op actieve onderwerpen waar dit onderwerp al een tijd bovenaan staat. Alleen over de brexit gaat het allang niet meer, terwijl daar ook vanalles over te discussiëren valt. Dus ik zou zeggen een streep onder die discussie en maak een eigen onderwerp aan over het NAP dan weet ik dat ik daar niet hoef te gaan lezen.

Mvg remco
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door OBL-Rien »

Dit heeft weinig met het NAP te maken.
Meer met de emotionele reactie op het NAP.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door ritsaert snijder »

Ik ben van mening dat er de laatste tijd niet integer wordt gehandeld en gemodereerd op dit forum. Dat is vaak niet direct zichtbaar. Deze mening wordt niet gedeeld door de forumleiding. Dat is voor mij reden geweest om het moderatorschap neer te leggen.
groet!

Ritsaert
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door deleted »

ritsaert snijder schreef:Ik ben van mening dat er de laatste tijd niet integer wordt gehandeld en gemodereerd op dit forum. Dat is vaak niet direct zichtbaar. Deze mening wordt niet gedeeld door de forumleiding. Dat is voor mij reden geweest om het moderatorschap neer te leggen.
Rits,

Dat vind ik erg spijtig.
Ik hoop dat mijn kritiek eerder in deze daad daar niet de aanleiding voor was.
Gandalf schreef:doet toch ernstig twijfelen aan de invulling van de begrippen 'discussie' en 'modereren' bij de forumleiding.
Ik heb die twijfel nooit gehad bij jou tussenkomsten en begrijp ook wel dat als één of meerdere moderatoren zich diepgaand in een discussie mengen de andere moderatoren daar niet zomaar meer op eigen houtje kunnen ingrijpen.
Die kritiek moest je dus zeker niet op jezelf betrekken.

Ook spijtig dat niemand anders de moeite neemt om te reageren, je hebt er hier toch ook al weer aardig wat jaartjes op zitten.
Het is misschien niet aan mij, maar uit plaatsvervangende schaamte: bedankt voor de afgelopen jaren!

G
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door pelletpower »

Het is zeker spijtig. Minder moderen is meer denk. Valt rs niets te verwijten. Iemand anders eigenlijk ook niet. Spreken is zilver, zwijgen is goud. Zulke situaties zijn gewoon niet te voorkomen en zijn naar mijn mening alleen op te lossen door te zwijgen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef:... alleen op te lossen door te zwijgen.
... en daarmee laat je de kennelijk aanwezige onvrede voortbestaan.

Een forum is niet altijd een geschikt medium om een verschil van inzicht uit te wisselen. Biertje?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door pelletpower »

Nee, dat gaat maar tot op zekere hoogte. De kans is groot dat er langs elkaar gepraat wordt. Een biertje heeft overigens meestal hetzelfde effect.

We zijn gewoon en gelukkig niet allemaal gelijk. Dit hoort bij het hoofdstuk communicatie. Ik heb er weer het mijne van geleerd.

En voor wat gezever kom ik graag een biertje nuttigen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door kockie »

Dit forum is bedoeld door iedereen en voor iedereen. Ik zie mijzelf niet als leider van het forum, al heb ik het wel opgericht en beheer ik het al meer dan 10 jaar.

Het moderatorschap is in eerste instantie in het leven geroepen om de -toentertijd enorme hoeveelheid- spam te helpen verwijderen en een klankbord te hebben in geval van scheeflopende discussies. Spam is momenteel er door aanpassing van de forumsoftware gelukkig nauwelijks meer en van te hoog oplopende discussies was de laatste tijd ook weinig sprake. Helaas bleek onder andere in dit topic dat af en toe toch op minder mooie manier met elkaar gecommuniceerd wordt. In andere topics wordt gelukkig door dezelfde leden wel goed en respectvol met elkaar omgegaan.

Een moderator is ook een mens en heeft ook een mening. De moderators van dit forum wonen verspreid over het land, hebben allen een (totaal) andere professie (gehad) en hebben allemaal een andere kijk op het leven en alles wat ermee samenhangt. Als moderator hoef je die mening niet onder stoelen of banken te steken, ook niet als 2 moderators het niet met elkaar eens zijn, er kan en mag dan gewoon over gediscussieerd worden. Als moderators hebben we wel bepaalde dingen met elkaar afgesproken, onder andere dat als we het niet eens zijn met bepaalde moderatieacties we dat op een ander gedeelte van het forum met elkaar bespreken. Ik vertrouw de moderators in wat ze doen en voel ook niet de behoefte om hun acties te controleren. We zijn allemaal volwassen mensen die hun nek uitsteken om dit forum in goede banen te leiden. Als we acties uitvoeren die volgens u niet door de beugel kunnen, dan kunt u mij dat via een pb laten weten.

Ik denk ook, wat hierboven geschreven is, dat deze discussie beter gevoerd had kunnen worden tijdens een forumbijeenkomst. Emoties, bedoelingen, betekenissen van uitspraken etc kunnen dan beter uitgelegd worden, ipv verkeerd uitgelegd worden en escaleren. Een lastige discussie op een forum loopt m.i. sneller uit de hand dan dezelfde discussie die gevoerd wordt als alle betrokkenen rond een tafel of kampvuur zitten.

Ik denk dat het wel goed is om een keer rond het kampvuur te gaan zitten; rocket of ander brandtuig mag ook natuurlijk. De gitaar mag thuisblijven, want kumbayah ken ik niet zo goed. Voor een muziekje en versnapering wil ik wel zorgen. Nu nog waar, wanneer en met wie. Door hier te blijven discussiëren en elkaar verkeerd te blijven begrijpen lossen we niets op. Het blijft dan een veenbrand. Ik nodig alle betrokkenen en belangstellenden uit om een reactie te geven op een kleine bijeenkomst om een en ander uit te spreken.

Met het vertrek van Ritsaert is er een plek vrijgekomen voor een nieuwe moderator. Als u de behoefte voelt om het team te versterken mag dat gemeld worden. Ritsaert is door mij al via een persoonlijk bericht bedankt voor zijn jarenlange betrokkenheid bij- en hulp aan dit forum. Het is erg gewaardeerd. Ik vind het jammer dat hij vertrekt. Hij heeft ons vaker met zijn kennis bij de les gehouden.

Ik zit na te denken over het uitsplitsen van deze topic in een Brexit gedeelte en een -tja, hoe zal ik het noemen- gedeelte. Ik heb geenszins het plan om de discussie het digitale Walhalla in te schieten en onbereikbaar te maken voor bezoekers van dit forum.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door Sandman79 »

Ik ben met DJ, in die zin dat ik verbaal geweld ook geweld vind, net als het opdringen van een mening....
That said, het gaat hier niet meer veel over de Brexit. Ontopic? :)
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door OBL-Rien »

Sandman79 schreef:Ik ben met DJ, in die zin dat ik verbaal geweld ook geweld vind, net als het opdringen van een mening....
Een mening kun je niet opdringen. Alleen gedrag kun je afdwingen. Het uiten van een mening is overigens ook gedrag, niet de menig zelf. We kunnen -gelukkig- nog niet in de hoofden van mensen kijken om te zien of ze werkelijk menen wat ze zeggen ;-)

Wanneer iemand argumenten als bedreigend ervaart dan zal die persoon dat wellicht als "opgedrongen" zien, maar met een beetje afstand zal toch duidelijk worden dat het enkel argumenten zijn. En het is uiteindelijk de lezer die bepaald of hij/zij deze argumenten wil accepteren of niet.

Een logisch argument niet willen of kunnen accepteren voert echter tot conflicten in ons brein. En die "spanning" wil het brein hoe dan ook oplossen. De gebruikelijke manier is emotie. Die treft dan de persoon die de argumenten geleverd heeft. Ad-hominems zijn dan ook schering en inslag in dit soort situaties. En daarbij is er -volgens het brein- "safety in numbers". I.e. we kunnen vaak observeren dat er meerdere mensen tot ad-hominems overgaan.

Dat is gewoon het leven.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door Dutch John »

OBL-Rien schreef: Wanneer iemand argumenten als bedreigend ervaart dan zal die persoon dat wellicht als "opgedrongen" zien, maar met een beetje afstand zal toch duidelijk worden dat het enkel argumenten zijn.
Dat is mij wat te makkelijk. Wat de toehoorder ervaart, ligt niet alleen aan hem. De spreker of schrijver heeft de verantwoordelijkheid zich duidelijk, eerlijk en voorzichtig te uiten. Zeker vanachter een toetsenbord, omdat lichaamstaal in deze niet mee kan helpen. En wij Nederlanders zijn al zo lomp in de omgang.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Wat de toehoorder ervaart, ligt niet alleen aan hem. De spreker of schrijver heeft de verantwoordelijkheid zich duidelijk, eerlijk en voorzichtig te uiten.
Als ik dit probeer te analyseren dan blijf ik met een paar vragen zitten.

Het mag duidelijk zijn dat wanneer er niets gezegd wordt er geen toehoorder is en er dus ook geen ervaring is. In die zin is een spreker wel de veroorzaker van de ervaring. Maar hoe de ervaring verloopt dat ligt aan de persoonlijke voorgeschiedenis van de toehoorder. Hierop heeft de spreker geen invloed (tenminste niet op dit forum).

Dat de spreker eerlijk moet zijn ben ik met je eens, maar dat is toch inherent aan een discussie? I.e. doordat iedereen eerlijk is proberen we ons persoonlijk kennis niveau te verhogen. Eerlijk zijn wil natuurlijk niet zeggen "gelijk hebben" al is de spreker nog zo overtuigd.

Duidelijk is niet alleen een verantwoordelijkheid van de spreker. Net als bij "eerlijk" zal een spreker zo duidelijk mogelijk proberen te zijn, maar het is een doel van een discussie om duidelijkheid te verkrijgen. Het is dan ook onvermijdelijk dat er onduidelijkheden in een discussie zitten. Sterker nog, een discussie ontstaat vaak vanuit onduidelijkheid.

Voorzichtig. Hmm. ik weet niet goed wat dat is. Het is een uitermate subjectief begrip en daarmee voor iedereen iets anders. De ultieme voorzichtigheid is waarschijnlijk niets te zeggen. Wanneer we iets zeggen moeten we er van uitgaan dat er mensen zijn die er aanstoot aan nemen. Maar zolang dat wat we zeggen eerlijk is lijkt het me dat dit acceptabel moet zijn.

Waar ik persoonlijk de lijn trek is iets schrijven of zeggen met het doel een andere persoon te kwetsen of belachelijk te maken. Dat probeer ik te vermijden. Maar het is niet uit te sluiten dat er ergens iemand is die dat dan toch zo ervaart.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: To BRexit or not to BRexit

Bericht door dormos »

Rien,

Als je dit onderwerp nog eens terug leest, ben je dan trots op de ravage die je hebt aangericht? Is je gelijk het waard geweest?

Groet,

Hans
Plaats reactie