The System Won’t Survive the Robots

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

The System Won’t Survive the Robots

Bericht door OBL-Rien »

http://www.freemansperspective.com/syst ... ve-robots/

....

Item #2 is the system itself; let’s confront that directly too: The system was designed to reap the incomes of industrial workers. Everything from withholding taxes to government schools was put in place to maximize the take from an industrial workforce. Whether purposely or simply by trial and error, the Western world was structured to keep industrial workers moving in a single direction and to reap from them as they went. Call it “efficient rulership” if you like, but the system is a reaping machine.

Technology, however, has advanced beyond the limits of this machine; it has eliminated too many jobs. At the same time, regulations make it almost impossible for the superfluous class to adapt. Nearly everything requires certification and starting a business is out of the question; fail to file a form you’ve never heard of and the IRS will skin you alive.

This system, however, will not change; the big corps paid for the current regulatory regime, and they still own their congressmen.

....
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door Pietje »

Tja... mischien daarom wel dat met heel weinig geld (en dus weinig werk-voor-inkomen) leven zo enorm veel tijd oplevert...?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door Dutch John »

Inderdaad, adopteer een nieuwe levensstandaard: een anti-commerciële.

Ik benijd de langsfietsende schoolgaande tienerprinsen en -prinsesjes niet. Altijd alles gekregen, terwijl zij in hun werkzame leven krom mogen liggen voor hun eigen consumptie en de schuld van voorgaande generaties. Geïndoctrineerde slaven met het voorkomen van keizers en keizerinnen. Het gaat al lang niet meer om de inhoud; de verpakking is tegenwoordig het belangrijkst. Op praktisch elk gebied.

Ik vermoed dat de toekomst drie soorten bevolking in de westerse wereld gaat brengen: een paar superrijken, hun gehersenspoelde slaven en een aantal "vrijen" met een eigen eenvoudige levenswijze zoals de Amish.
In robotisering geloof ik niet zo. EROEI, weet je wel.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door JantjeV8 »

Dutch John schreef:en een aantal "vrijen" met een eigen eenvoudige levenswijze zoals de Amish.

Groet,
DJ
Ook dat is discutabel.
Wie leeft er nou werkelijk vrij? Een inheemse oerwoud stam? Ook die worden opgevoed door de dorpsoverste. Leven allen vreedzaam, doch 2x per jaar moet er wel een stam verderop geplunderd worden... Zo gaat dat net over de Middellandse Zee ook.
Een robot is wat dat aan gaat betrouwbaarder. Die haalt nooit geen rare dingen in z'n kop.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:In robotisering geloof ik niet zo. EROEI, weet je wel.....
Welke EROEI is beter, die van een mens of van een robot?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door Erikvr »

Niet zozeer robotisering maar kunstmatige intelligentie kan een bedreiging vormen. Op enig moment zullen zelfbewuste superintelligente robots de mensen maar lastig gaan vinden. http://www.vpro.nl/de-volmaakte-mens/ar ... lutie.html
groet,
Erik
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door Dutch John »

OBL-Rien schreef:van een mens of van een robot?
Uiteindelijk die van de mens. Die heeft geen globale en complexe infrastructuur nodig. De keten is zo sterk als de zwakste schakel, waardoor lange ketens gevoeliger zijn dan een ketting die maar uit één brak bestaat.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door mro »

Ben deze week eens begonnen met het noteren van mijn werkuren, in de meest ruime zin van het woord: betaalde uren, verplaatsingen, administratie,... Momenteel een weekje bezig en zit op gemiddeld 5,5h/dag.

Als ik me niet vergis dan werkt een gemiddelde werknemer 2000h/j? Ik heb zo het vermoeden dat ik er momenteel als zelfstandige al een stuk onder zit met mijn manier van werken maar het is de bedoeling om de uren jaar na jaar naar lager te krijgen ipv meer geld te verdienen...
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door Pietje »

De hamvraag is natuurlijk of je tevreden bent zoals het nu gaat... :D
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door mro »

Ja hoor, ik mag zeker niet klagen. Ik heb het gevoel dat ik minder werk dan toen ik werknemer was maar ik wil dat toch nog even controleren met de cijfers.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door Tim »

Ach,

We hebben toch allang robots? Vaatwassers, omvormers, boormachines, auto's, etc. Alles wat je tegenwoordig aanraakt heeft ergens een robot aangeraakt. Ja, zelfs het blad van je nieuwe zeis.

Het enige verschil in mijn optiek is de bouwvorm.
Dutch John schreef:Ik benijd de langsfietsende schoolgaande tienerprinsen en -prinsesjes niet.
Neu, die fietsen allang niet meer zelf. De helft fiets elektrisch, gehandicapt.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door Dutch John »

Elke automatisering en robotisering maakt een mens weer iets dommer en afhankelijker. Gemak komt met een prijs. In feite met meerdere prijzen, want je betaalt voor iets dat je dom en onhandig houdt. Iemand die altijd via navigatie rijdt, verliest zijn richtingsgevoel. Of ontwikkelt het niet eens. Een kind dat elektrisch gaat fietsen, zal nooit meer een gewone fiets aanraken.
Ik heb eens ergens gelezen dat de gemiddelde Amerikaan van 150 jaar geleden belezener was dan de huidige, ondanks dat vroeger velen analfabeet waren. Men ging naar een lezing of voorlezer. Eigenlijk gebeurt dat nu nog steeds, alleen is de verleiding groter om naar primitief entertainment te kijken, dan naar een informatief en leerzaam programma.

Waar ligt de scheidslijn tussen een nuttige bijdrage leverend gereedschap en fysieke, psychische of sociale verarming? Ik vermoed dat die grens voor "minder begaafden" of onwilligen nog niet bereikt is en door de negatieve spiraal nooit bereikt kan worden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door midwoud1 »

Voor een aantal beroepen is het goed dat het gerobotiseerd wordt zoals ,stratenmaken ,verfspuiten ,lassen en afstompende administratieve beroepen.
Primitief entertainment schijnt een populair volksvermaak te zijn zoals GTST, Big Brother , Utopia.
Er wordt flink aan verdiend en niet te vergeten de reklame die mee komt.
Alhoewel ik zie steeds meer digitale opname recorders ,daarmee kan je tv uitzendingen opnemen en de reklame er tussenuit gooien.
Alweer een robo systeem.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door OBL-Rien »

TV uitzendingen opnemen?
Waarvoor? :shock:
T'is niet alsof er iets van waarde verloren gaat wanneer je dat niet doet...

(zojuist ons TV abo opgezegd...)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: The System Won’t Survive the Robots

Bericht door Tim »

Najaa,

Er is toch niets tegen entertainment? Het is je eigen keuze of dat sport, tv, forum, fietsen, etc. Als ik iets wil zien op tv vind het het handig.

Tim
Plaats reactie