Megastallen voor varkens, Nee!!

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Watertje
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 apr 2016, 22:30

Megastallen voor varkens, Nee!!

Bericht door Watertje »

Bij deze een link voor een petitie betreffende en megastal in Geesteren Gelderland.
Aangezien ik zeker geen voorstander ben voor dit soort bedrijfsstructuren in het landschap dacht ik, laat i het hier eens plaatsen.
Het landschap is mooi, laten we dat zo houden.

http://www.gnmf.nl/site/Petitie%20Varke ... eesteren//
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Megastallen voor varkens, Nee!!

Bericht door Pietje »

Ik hoop dat een petitie helpt...

Twee dorpen verder wordt een stal met 10.000 varkens gebouwd. Lang leve de "LOG"-gebieden (Landbouw Ontwikkelings Gebieden). Ik zie ook niet echt in hoe je dit als "ontwikkeling" moet zien...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Megastallen voor varkens, Nee!!

Bericht door kockie »

Bouwen voor leegstand/faillissement (doorhalen wat niet van toepassing is)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Megastallen voor varkens, Nee!!

Bericht door Dutch John »

Streven naar de laatste procenten efficiency is de laatste stuiptrekking van eender welke sector. Er zijn gewoon teveel varkens, terwijl zowat geen enkele varkenshouder vrijwillig kan of mag stoppen. Het is kiezen voor die ondernemers: nu de dood of heel misschien later een dun bosje gladiolen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
midwoud1
Berichten: 261
Lid geworden op: 12 aug 2012, 09:47

Re: Megastallen voor varkens, Nee!!

Bericht door midwoud1 »

De varkenshouder wordt vooral door de bank gestimuleerd . Hoe meer varkens hoe beter .
Er zijn straks meer varkens als mensen.
Er komen steeds meer mensen uit een ver land en die mogen helemaal geen varkens eten.
Waar moeten we dan met die varkens heen .
In DenHaag zitten er ook al te veel.

Knor , knor.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Megastallen voor varkens, Nee!!

Bericht door JantjeV8 »

Maar vertel dan eens hoe het wel zou moeten, passend in de moderne tijd.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Megastallen voor varkens, Nee!!

Bericht door kockie »

Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Megastallen voor varkens, Nee!!

Bericht door JantjeV8 »

Ik ken dat, hier achter zit ook zo'n bedrijf:

http://www.biobuitengewoon.nl/

Maar is dat dekkend voor de behoefte? Hebben we genoeg plek om de behoefte aan varkens zo onder te brengen? En als dat grootschaliger gaat gebeuren, accepteren we dan de ouderwetse reuk wel? En de ammoniak uitstoot? Wordt nu niet in een put opgevangen. Nou weet ik daar niet veel van, maar er zullen ongetwijfeld nog wel meer 'tegenargumenten' zijn, met name milieutechnisch denk ik.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben hartstikke voorstander van deze manier van boeren, maar het is niet enkel dat romantische beeld van een in de modder wroetende zeug.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Megastallen voor varkens, Nee!!

Bericht door kockie »

De wormbesmettingen zullen weer terugkomen, omdat het varken in z'n eigen stro.. ehh poep staat te wroeten, infecties overgebracht door gevederde vliegbeesten zijn een groter gevaar.

Van de andere kant kan het varken z'n normale gedrag uitoefenen. Door een robuuster ras te gebruiken is het minder gevoelig voor ziekten. Je zou een rotatieschema moeten maken om "mestproblematiek" in het klein te voorkomen. Bijvoorbeeld mais/graan af te wisselen met varkens. Hoeft er ook niet meer geploegd te worden, dat doen de varkens zelf wel.

Ik zie ook geen buitenbedrijf met 1500 zeugen ontstaan. Dit is m.i überhaupt niet wenselijk, ook niet in de huidige houderij. Ik heb genoeg stallen van binnen gezien om mezelf ervaringsdeskundige te mogen noemen. Van de in mijn genoemde link kan ik vertellen dat je wel een varkenslucht ruikt, maar niet de smerige penetrante lucht die uit een vleesvarkensbedrijf komt wolken.

Ik denk dat het bedrijf dat in mijn link genoemd staat een van de weinige bedrijven is die nog wat verdienen op dit moment. Nu kun je het romantiek noemen; als je een keer hebt geholpen met biggen vangen denk je wel anders :mrgreen: :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Megastallen voor varkens, Nee!!

Bericht door Dutch John »

JantjeV8 schreef: Maar is dat dekkend voor de behoefte? Hebben we genoeg plek om de behoefte aan varkens zo onder te brengen?
Je kunt je ook afvragen of de behoefte wel helemaal in balans is. Als je dat overslaat, ben je oplossingen aan het zoeken voor problemen die nooit hadden mogen ontstaan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Megastallen voor varkens, Nee!!

Bericht door kockie »

We halen nu grote hoeveelheden soya, tapioca, mais etc uit Zuid-Amerika. Dat proppen we in de varkens. Een groot deel van het vlees wordt geëxporteerd en wat hier blijft is de stront, de vervuiling en de schulden van de varkenshouders. Ik kan nog nergens precies vinden hoeveel er wordt geëxporteerd, maar dit zal zeker de helft van de productie bedragen (dat is wat ik tot nu toe gevonden heb). De export neemt flink toe (afgelopen jaar 6%), maar de waarde neemt af (afgelopen jaar -4%).

Wat mij betreft mag het wel wat minder...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Megastallen voor varkens, Nee!!

Bericht door JantjeV8 »

En wat is de reden dat er zoveel buitenlandse belangstelling voor ons varken is? De kwaliteit? Juist het argument waarvan wij hier zeggen: dat gaat 'm zo niet worden, terug naar de scharrelmethode...

Het blijft wonderlijk, mais importeren, terwijl hier hele hoeken zijn blijven staan en een maand geleden onder gefreesd zijn en afgelopen week opnieuw ingezaaid zijn, weer met mais...
Plaats reactie