Wind- en zonne-energie

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door OBL-Rien »

pelletpower schreef:Nou, die bron met een eroei van 10 zou je kunnen gebruiken voor die van 5. Blijft er 14 over, lijkt me. Over herinvesteren gesproken. Als die 10 op is, is ie op (kolen). Cijfertjes zijn kneedbaar.
Dan houdt je 7,5 over (als je evenveel aan de 10 als aan de 5 besteed)
Cijfers zijn kneedbaar, de werkelijkheid niet.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door pelletpower »

Dat tegenlicht valt wel mee. De kijkers zijn niet van het kaliber goede tijden en snappen echt wel dat er een verschil in opbrengst is. 20 jaar geleden was dit niet mogelijk. Geheel ander financieel plaatje. Eroei is een factor 2 verbeterd naar schatting. Niets doen mag alleen als je je een levensstijl als DJ aanmeet. Willen we nog enigszins vasthouden aan de manier van leven dan zal een en ander geprobeerd en onderzocht moeten worden. Met nee val je zeker 100 jr terug in de tijd. Met een ja is er nog een kansje dat er wat gevonden wordt.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door Joepie »

pelletpower schreef:Niets doen mag alleen als je je een levensstijl als DJ aanmeet
Ik ben zomaar nieuwsgierig. Wat zijn de elementen daarvan (zonder teveel privé prijs te geven?)
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door pelletpower »

Laat DJ voor zichzelf praten, maar vooral een minimale footprint. Zonder met zijn allen drastisch te minderen gaan we het zowieso niet redden.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door Dutch John »

Joepie schreef:Wat zijn de elementen daarvan (zonder teveel privé prijs te geven?)
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. Dat vat het zo'n beetje samen.
Is niet altijd zo geweest, maar we geraken steeds verder. Ik maak nog wel gebruik van moderniteiten als internet of iets gewoner: elektriciteit, maar investeer er niet meer in. Het kan zelfs gemist worden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door OBL-Rien »

Interresant puntje in het voorlopige verkiezingsprogramma van de PVV

http://pvv.nl/index.php/36-fj-related/g ... ebook.html

Punt 7: Geen geld meer voor ... , Windmolens, ....

Hmm...
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2186
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door benthuis »

Geen, niet en uit... Lijvig document!
Zal wel onder het motto "houdt de politiek simpel" zijn.
Ik denk dat helaas dat zelfs voor het besturen van een speeltuin meer begroting nodig is....
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door pelletpower »

Ha ha. Dan moet je echt een iq onder de 50 hebben als je dit serieus wilt nemen. Niet dat ik zo slim ben, maar zelfs ik zie dat dit weinig met de raliteit te maken heeft. Er zal toch een slimmer iemand moeten komen om aan Adolf H te kunnen tippen.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb in de vakantie een heel groot wereldprobleem op gelost: opslag van energie

Ging eigenlijk van zelf, maar dat moet je bij je patentaanvraag niet vertellen. De oplossing voor energieopslag is onze dochter. Geef die een paar weken vakantie bij slecht weer..... Niet te houden, kan geen accu tegenop.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door Dutch John »

Gail Tverberg legt uit dat het plaatje nog wat complexer is dan wij denken: https://ourfiniteworld.com/2016/08/31/i ... ectricity/
In fact, I have come to the rather astounding conclusion that even if wind turbines and solar PV could be built at zero cost, it would not make sense to continue to add them to the electric grid in the absence of very much better and cheaper electricity storage than we have today. There are too many costs outside building the devices themselves. It is these secondary costs that are problematic. Also, the presence of intermittent electricity disrupts competitive prices, leading to electricity prices that are far too low for other electricity providers, including those providing electricity using nuclear or natural gas. The tiny contribution of wind and solar to grid electricity cannot make up for the loss of more traditional electricity sources due to low prices.

Leaders around the world have demanded that their countries switch to renewable energy, without ever taking a very close look at what the costs and benefits were likely to be. A few simple calculations were made, such as “Life Cycle Assessment” and “Energy Returned on Energy Invested.” These calculations miss the fact that the intermittent energy being returned is of very much lower quality than is needed to operate the electric grid. They also miss the point that timing and the cost of capital are very important, as is the impact on the pricing of other energy products. This is basically another example of a problem I wrote about earlier, Overly Simple Energy-Economy Models Give Misleading Answers.
Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door pelletpower »

Tsja, eens rustig doorgelezen. Hoewel er sterke punten in zitten, krijg ik toch het idee dat hij zijn haar geblondeerd heeft inclusief de bekende oogkleppen van een in Nederland bekend persoon.
Het electr grid kan de fluctuatie niet aan. Nou dan moet het zich maar eens aan gaan passen aan deze tijd en niet in de kolentijd blijven hangen. Mijn conclusie is, smartgrids en opslag is noodzakelijk. In een hoekje blijven mopperen en die nieuwe energie de schuld geven van alle problemen is een doodlopende weg. Een andere weg is 200 jaar terug in de tijd.........Mopperen en fossiel blijven gebruiken komt daar ook automatisch uit.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door Pietje »

Zolang vraag leidend is, gaat het artikel op. Als aanbod leidend gaat worden, wordt het een ander verhaal. Maar ja, daar wordt niet aan gewerkt....
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door pelletpower »

Dat komt vanzelf. De noodzaak ontstaat ook vanzelf. Een kale kWh uit pv is concurerender dan gesubsidieerd fossiel.
Nog niet zo lang geleden was het ontdenkbaar dat pv kon concureren. Nog even en het is evenzo met opslag. Meer wkk en eventueel biomassa als brandstof daar en weer een grote stap.
Excuses, ik vond het artikel te negatief, met gaten en onjuiste conclusies. Naarmate ik er langer over denk zal techniek reddend zijn. Niet vanzelfsprekend , maar het zal wel gebeuren.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door Dutch John »

pelletpower schreef:krijg ik toch het idee dat hij zijn haar geblondeerd heeft inclusief de bekende oogkleppen van een in Nederland bekend persoon.
Pellet, ze is een dame....
pelletpower schreef:Excuses, ik vond het artikel te negatief, met gaten en onjuiste conclusies. Naarmate ik er langer over denk zal techniek reddend zijn. Niet vanzelfsprekend , maar het zal wel gebeuren.
Gail baseert haar artikelen op data en feiten. Denken dat techniek reddend zal zijn, is een mening of gebaseerd op geloof. Geloven doe je in de kerk. En je weet wat van de kerk in de moderne wereld van feiten en data nog over is.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door pelletpower »

Haha. Da's waar ja.

Wat geloof betreft ook. En zonder dat geloof zouden we nu niet zijn waar we zijn. Probeer een neanderthaler een uit te leggen wat een telefoon is. Laat staan gsm. Je moet gewoon van het beste uitgaan en onderweg je problemen oplossen. Zo zal het ook met opslag gaan. Zolang dat geen feit is, is het inderdaad geloof.
Plaats reactie