Wind- en zonne-energie

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door pelletpower »

Obl. Je vergeet de stropdassen die de verzekeringen moeten gaan verkopen met een dikke auto en dito pand.
Verder heeft zowat iedereen last van dezelfde beren op de weg. Tenzij je leeft als DJ , ben je zowat gek als je nu niet wat paneeltjes op je dak dondert.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door pelletpower »

Fikkie. Dormos maakt niet schoon. Ik ook niet. Eerste set is van feb 2012, tweede van sep 2013? De laatste heeft 12000 kWh gedaan. Beiden presteren nog bovengemiddeld. De dikke ooievaarsprut die er af en toe op ligt, spoelt er met een regenbui weer af. Pas als opbrengst minder wordt, ga ik op het dak klooien. Eerder niet. De tweedehands set van 5000 Wp mono heeft vorig jaar zelfs 5000 kWh opgeleverd. Ondanks dat we dichtbij de Efteling wonen zijn het geen sprookjes. De beurs valt net zoveel te verliezen als te winnen. Onroerend goed ga je deze rendementen ook niet halen met een krimpende bevolking. Crowdfunding is met deze rendementen maar de vraag of er iets terugkomt. Appeltje eitje lijkt me.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door OBL-Rien »

pelletpower schreef:ben je zowat gek als je nu niet wat paneeltjes op je dak dondert.
Individueel gezien is het leggen van panelen een no-brainer. Al helemaal als je zelf het meeste (of alle) werk kunt doen.

Maar als maatschappelijke oplossing voor het energie vraagstuk is het ook een no-brainer: Niet doen.

Tja... de maatschappij zegt ons: DOEN, maar we weten ook dat het geen goede oplossing voor die maatschappij is...

Hit me baby one more time...
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door pelletpower »

Waarom is het geen goede oplossing voor de maatschappij? Nog een kooltje derbij dan?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door OBL-Rien »

pelletpower schreef:Waarom is het geen goede oplossing voor de maatschappij? Nog een kooltje derbij dan?
EROEI
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door Brutus Groenus »

fikkie stoken schreef:
Brutus Groenus schreef:
Nieuwe omvormer kost rond de €500 en druk je er zo tussen.
Graag 10 leveren , ik gaf al aan van het type 3,5 Kw en dan betaal ik zelf de verzendkosten wel.
Je rekent je rijk, daar koop je nog geen halve voor.
Je hebt gelijk, ik heb fout gekeken.

Die van mij is €800,- :oops:
- Word geen slaaf van je bezit -
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door pelletpower »

Eroei dat is zowat synoniem voor NEE. Wanneer is eroei een ja?
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door nck »

Ik ben bij lange na nog geen ervaringsdeskundige op het gebied va PV maar afgelopen september ruim 10 kWp op een van mijn daken geplaatst.
Uiteraard als in eigen beheer, zelf de componenten geselecteerd, en op 1.06 euro per Wp uitgekomen.
Dit is inclusief 60 meter grondkabel van 4 x 6 mm2 en een complete nieuwe groepenkast.
Heeft tot nu toe om en nabij 4000 kWh geleverd.
Dik tevreden qua prestaties tot nu toe.

Wanneer ik overal een afweging moet maken of de eroei wel acceptabel is dan gebeurt er helemaal niets meer.
Met andere woorden, wanneer er houtsnippers uit Canada worden geïmporteerd om hier te lande als gesubsidieerde bijstook te dienen voel ik mij op geen enkele manier bezwaard om een installatie te bouwen met een (te) lage eroei.
Om maar een zijweg te noemen.

Wat ik verder mis in de discussie is het punt om zoveel mogelijk onafhankelijk te worden van de nuts-voorzieningen, voor mij wel degelijk een sterke drijfveer, tesamen met een goed financieel rendement.
Tot op dit moment is de beste vorm van opslag nog steeds het openbare net, hoe discutabel deze houding ook is. Ook bij mij is het hemd nader dan de rok.
Ik blijf salderen tot mij dit wordt ontzegd.
Wat daarna komt zien we dan wel weer.
Tot nu toe draait de ferraris holderdebolder achteruit.

Mooi gezicht, het oog wil ook wat.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door pelletpower »

Zo is dat. Ik kan er ook niet zo veel mee, eroei. Het zelfde als het begrotingstekort. Net zo lang blijven rekenen tot het past. Of juist niet. Een beetje een leidraad. Ben toch wel benieuwd wanneer eroei wel een go geeft. Theoretisch gesproken dan.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef:Ben toch wel benieuwd wanneer eroei wel een go geeft. Theoretisch gesproken dan.
Bij waarden boven de 1:8 heb je een "go" ;-)

Ik snap je frustratie wel, hoor! En NCK kan ik ook volgen. Maar voor de lange termijn is zonne-energie geen oplossing om onze huidige maatschappij in stand te houden. Je bespaart nu dus een paar kooltjes in de centrale, maar tegelijkertijd verlaag je de druk om te zoeken naar een echte oplossing. (Waarschijnlijk ga je zelf meer stroom gebruiken nu... ;-) )

Als we naar een lokale, meer landbouw-georienteerde samenleving gaan, dan heb je al een "go" bij 1:5, maar de vraag is of je in deze maatschappij nog in staat bent zonnepanelen te maken.

En de financiele ROI vind ik op dit moment niet zo belangrijk. Ons geldsysteem is in de basis / fundamenten zo rot, dat alles wat daarmee opgetuigd is elk moment in elkaar kan zakken... (Dat is jammer voor iedereen die geld wel gebruikt zoals het bedoeld is; een ruilmiddel met algemeen aanvaarde waarde. Hoe eerder we iets anders gaan gebruiken, hoe liever).
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door pelletpower »

Ok. Da's een uitgangspunt. Grote windmolens schijnen boven de 10 te zitten. Wordt mijn gevoel toch bevestigd. Deze worden nu uit economische/subsidie redenen vervangen/ uitgevoerd met te grote generator. Technisch gezien moet het langer meegaan.

En meer stroom verbruiken zou wel erg stom zijn. Alle jaren minder. Hoewel we nu een tropisch aquarium gekregen hebben. Leuk voor de kinderen maar slecht voor verbruik. We hadden afgelopen jaar over , ipv 1000 kwh tekort. En aquarium is tijdelijk. Zo gauw er geen aandacht aan geschonken wordt kan het vertrekken.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door nck »

Pietje schreef:Maar voor de lange termijn is zonne-energie geen oplossing om onze huidige maatschappij in stand te houden
Mee eens, niet voor iedereen, maar ik denk dat het wel degelijk mogelijk is voor afzonderlijke individuele situaties.
Voor de gehele maatschappij? no way.
Maar er kan nog zoveel meer met PV. Ook industrieel. Op een steenworp afstand van ons huis staat een moderne machinefabriek die grotendeels in zijn eigen energiebehoefte voorziet middels PV.
http://www.itter.nl/1/home.html
Pietje schreef:Waarschijnlijk ga je zelf meer stroom gebruiken nu...
Uiteraard, het is het verleggen van energie-opwekking. wat ik met PV kan verwarmen in de zomer aan SWW hoef ik niet te stoken met hout.
Dit is ook de reden van de over-dimensionering. Elektrische boiler in plaats van een hout gestookte keten die voor enkel SWW opgestookt wordt en dus verre van optimaal werkt.
Pietje schreef:Als we naar een lokale, meer landbouw-georienteerde samenleving gaan,
In Nederland, met onze bevolkingsdichtheid lijkt mij dat een utopie.
Pietje schreef:En de financiele ROI vind ik op dit moment niet zo belangrijk.
Ik wel.
Wanneer wij in een samenleving leven waarbij een meer dan substantieel deel van mijn inkomen naar de staat dient te gaan is financieel rendement bij mij wel degelijk een issue.
Aan de andere kant, de keuze is gemaakt, de investering is gedaan. Het geld is uitgegeven. Rendementsverlies op het uitgegeven geld is een futiliteit met de huidige rentestanden, zowel op spaar als hypotheekgebied.
En wanneer de tijd daar is, laat het systeem maar in elkaar zakken.
Ik heb niet de geringste behoefte om mij daar druk over te maken. Daar is het veel te groot voor, ik zorg dat ik zoveel mogelijk schuldenvrij ben en in onze eigen behoeftes kan voorzien. En dat lukt vrij aardig.
En voorde rest maak ik zoveel mogelijk gebruik van mogelijkheden die ik krijg aangereikt.
Volgens mijn bescheiden mening draag ik, financieel gezien, met ons gezin ook meer dan genoeg bij.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door Dutch John »

pelletpower schreef:Ben toch wel benieuwd wanneer eroei wel een go geeft. Theoretisch gesproken dan.
Het is zoals Pietje stelt: EROEI kent twee kanten, net zoals het gewone leven: inkomsten en uitgaven. Tot op heden zijn de inkomsten altijd goed geweest (hoge EROEI) en de uitgaven navenant (complexe maatschappij). Als de EROEI van de brandstof daalt, is dat synoniem met dalende inkomsten. Nu kun je in de gewone wereld meer schuld opnemen of geld bijdrukken, om het goede leven nog een tijdje te rekken. Energie kun je niet bijdrukken.

Voor dit topic niet van belang, maar het is zelfs zo dat er een innige, maar vrij onbekende relatie bestaat tussen de wereldwijde schuldenproblematiek en EROEI. En dat, mijn besten, is één van de redenen waarom ik tegenwoordig de nering naar de tering zet, in plaats van andersom. Ik ben daarom blij met onze zonnepanelen en windturbine. Niet omdat ze tweemaal onze behoefte produceren, maar wel omdat die dingen me hebben laten nadenken over complexiteit, afhankelijkheid, de relatie tussen economie en EROEI en uiteindelijk waar we ongeveer staan op de tijdslijn van onze beschaving.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door pelletpower »

Ik ben het kwalitatief met je eens DJ. Eroei is een cijfer. Dan wil ik ook kwantitatief een uitkomst wanneer iets uitkan.
Zojuist begonnen met dat interview dat je plaatste. In het gedeelte over pv de eerste fouten tegengekomen. Pv zou niet meer dan 0,3% bij kunnen dragen. Hier is dat toch echt 50% zonder salderen. Het wordt dus moeilijk die man verder op zijn woord te geloven.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Wind- en zonne-energie

Bericht door OBL-Rien »

De samenleving bestaat uit een verzameling individuele gevallen.

Wat betekend dan een EROEI van ... laten we zeggen 2 voor PV... ?

Dat betekend dat er iemand uit die samenleving 100% van zijn stroom behoefte kan produceren uit PV. Maar dat er dan andere mensen een paar procent moet inleveren op hun consumptie.
Uiteindelijk is er sprake van een balans: als de maatschappij als geheel 10% van zijn stroombehoefte kan indekken uit PV dan zijn er dus individuele gevallen waar men wellicht zelfs 10x zijn eigen consumptie met PV kan opwekken. Maar dat gaat dan gewoon ten koste van de rest van de samenleving.

Een fabriek die 90% van zijn stroom zelf opwekt middels PV is slim bezig vanuit een individueel -en financieel- standpunt gezien. Maar een deel van hun winst komt dan via die panelen uit de rest van de maatschappij.

Ook ik wil de panelen (die nu nog in de schuur staan) op mijn dak leggen en zo tot 100% komen. Ook ik ben dan individueel en "egoïstisch" bezig. Tough cookies. Maar ik ga niet ontkennen dat dit ten koste gaat van de maatschappij. Ook als die maatschappij mij er voor beloont om dit te doen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie