Platform houtrook en gezondheid

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door Ruuben »

pagina 15:

In het kort, wat is er op dat gebied mogelijk kijkend naar andere Europese landen?
- Stimulering van houtstoken om CO2 doelstellingen te behalen (o.a. Frankrijk, Noorwegen
maar ook provincies Noord-Brabant en Gelderland)
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door dormos »

Een hardnekkig probleem is dat de fundamentalistische tegenstanders van houtrook geen onderscheid kunnen/willen maken tussen openhaarden en stalen kachels (gecombineerd met vaak onkundige stokers) enerzijds, en moderne houtvergassers, pelletkachels en rockets anderzijds.
De laatste categorie brandt heet, schoon en rookloos. Er zal ongetwijfeld fijnstof vrijkomen, maar niet alle fijnstof is per definitie schadelijk.
Fijnstof van de eerste categorie kachels zal als gevolg van onvolledige verbranding minder gezonde stoffen bevatten, maar ik betwijfel of dat ook het geval is bij kachels van de tweede categorie.
Feit is dat de weerstand bij een kleine groep fundamentelisten (o.a. Jos Merks, Clemens van Rijthoven) met name gebaseerd is op eigenbelang, omdat ze (achter)buren blijken te hebben die niet kunnen stoken.
Gelukkig laat de overheid de oren niet hangen naar deze enkelingen, en subsidieert moderne verwarmingstoestellen op hernieuwbare brandstof met een korte CO2 cyclus.

Groet,

Hans

PS Ik zou niet echt een probleem hebben met het duitse systeem, waarbij de schoorsteenveger een stookverbod op kan leggen aan mensen die aantoonbaar vervuilend stoken, en die mensen leert hoe je goed moet stoken.
goldenair
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2014, 22:11

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door goldenair »

Er zijn geen controle's op hoe men stookt in Nederland. In Duitsland controleert inderdaad de schoorsteengilde hoe men stookt. Nu zijn er mensen die afval hout opstoken in bijvoorbeeld een alles brander. De term alles brander is misleidend. Paar weken terug was dit in het nieuws bij Omroep Gelderland:

Afbeelding
goldenair
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2014, 22:11

Gezellig zitten in de tuin met een vuurkorf?

Bericht door goldenair »

Eindelijk: lange avonden lekker buiten. Warme dagen betekent ook dat we allemaal massaal de vuurkorf opstoken. Maar je wordt ziek van de lucht die je inademt. Voor niemand is het gezond: mensen met een longziekte merken het als eerste.
Hou jij rekening met je buren?
Bijlagen
12249909_962257773810403_6373387911181349749_n.jpg
12249909_962257773810403_6373387911181349749_n.jpg (9.27 KiB) 7479 keer bekeken
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door Johndc »

Ach, met de (juiste) vriendjes is dat allemaal larie en apekool!
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-lier ... tent=regio
fikkie stoken
Berichten: 199
Lid geworden op: 20 nov 2012, 00:34

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door fikkie stoken »

Ik denk de oplossing gevonden te hebben.

Afbeelding

https://www.kwantum.nl/product/0946038? ... 0wodikUHcw

Voor €0,90 22 stuks, toch weinig om een selectief groepje het wat makkelijker te maken.
Volledig recyclebaar; garantie 1 jaar, levertijd 5 dagen; dus met 5 dagen is het gezeur afgelopen.

Na wat speurwerk zie je wat 1 persoon met overal wat te posten, een eigen site en wat brievenstuurderij best een groot gebied kan bereiken.
Er zijn altijd bestuurders die net zo dom zijn er wel werk van willen maken.

Of het echt de spuigaten uitloopt dat betwijfel ik ten zeerste, het lijkt me zwaar overtrokken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door kockie »

Een moderator wijzigde dit bericht:
aantal onderwerpen met zelfde strekking samengevoegd
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Tim »

Fikkie,

Het is niet overtrokken als je het over vuurkorven en tuinkachels hebt. Ik ruik en zie ze geregeld over de verschillende buurthaag uitkomen. Ik vind dat daar best een verbod op mag komen.

Ook veel houtkachels, ook nabij ons huis, veroorzaken overlast. Maar een goeie (gestookte) kachel heeft dat niet.

Dus kom maar op met een schoorsteen gilde.

Tim
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door holtere »

Het is niet overtrokken als je het over vuurkorven en tuinkachels hebt. Ik ruik en zie ze geregeld over de verschillende buurthaag uitkomen. Ik vind dat daar best een verbod op mag komen.
Ik erger me tevens ook kapot aan gelach, gepraat en zwemmende en daarbij schreeuwende kinderen, gerinkel van glazen en nog een hoop meer. Laat staan radio's en tv's die buiten staan of achter een open raam. Het meeste erger ik me nog aan mensen die zich overal aan ergeren of gewoon bijdehand lopen te zijn. Inderdaad, dat alles gewoon verbieden of een referendum over houden.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Tim »

holtere schreef:Ik erger me tevens ook kapot aan gelach, gepraat en zwemmende en daarbij schreeuwende kinderen, gerinkel van glazen en nog een hoop meer. Laat staan radio's en tv's die buiten staan of achter een open raam.
holtere schreef:Het meeste erger ik me nog aan mensen die zich overal aan ergeren
Right.
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Brutus Groenus »

Hij ergert zich aan zichzelf :lol:


Maar ik snap de frustratie van sommige mensen wel hoor...

Gisteren hier in de buurt had iemand de stoomboot ook aan de loop. De hele buurt stinkt er naar, en dat terwijl iedereen in deze periode de ramen open heeft van de woning.

Windstil, hartje zomer en dan de kachel aan om hem vervolgens zo te smoren dat het een en al stinkende rook is.

Tjah... zo verpest je het voor de goede stokers.

Van de ene kant wou ik graag even aanbellen om tekst en uitleg te geven hoe goed te stoken... Maar aan de andere kant durfde ik niet...
- Word geen slaaf van je bezit -
Geoffrey
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2016, 19:58

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Geoffrey »

Hi iedereen,

Leuke boeiende discussie. Ik zou ook graag mijn steentje bijdragen...
Volgens mij kan je als individu niet echt rekenen of invloed uitoefenen op wat er van bovenaf beslist wordt.
Stoken met hout of niet, persoonlijk vind ik dat iedereen dat voor zichzelf moet kunnen beslissen.
Voor mensen die zich zorgen maken omtrent vervuiling, fijnstof, smog en ongezonde lucht, volgende pagina's zijn wel interessant.

Op volgende pagina vind je onder andere interactieve fijnstofkaarten uit een officiële studie van de Wereldgezondheidsorganisatie (2016):
Een moderator wijzigde dit bericht:
reclame wordt niet gewaardeerd
Op de tweede pagina vind je uitgebreide uitleg over de Europese productnormen en de Ecodesign regeling die van toepassing is op houtkachels. Je leest er in detail wat je kan verwachten van deze regelgeving naar de toekomst toe en wat je zou kunnen doen in de tussentijd:
Een moderator wijzigde dit bericht:
reclame wordt niet gewaardeerd
Fijn weekend!

Geoffrey
Laatst gewijzigd door kockie op 21 okt 2016, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: reclame verwijderd.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Ruuben »

’Straks ook barbecue verboden in Utrecht’

Door John Maes 23-3-2018

Utrecht - De VVD in Utrecht vreest dat na een eventueel houtstookverbod in de stad ook snel de barbecue verboden zal worden.

„Het begint met houtstook en eindigt met de barbecue”, voorspelt fractievoorzitter Dimitri Gilissen. „Het is bijna eng om te zien, de mailtjes van de houtstooklobby.”

Zo’n 700 gezinnen in Utrecht zullen te maken krijgen met een houtstookverbod wanneer dat door het gemeentebestuur wordt ingevoerd. Deze huishoudens zijn voor de verwarming van hun woning hoofdzakelijk afhankelijk van een open haard of houtkachel.
Dat blijkt uit ambtelijke antwoorden op 25 technische vragen die de VVD stelde voorafgaand aan de raadsinformatie bijeenkomst donderdafmiddag over luchtkwaliteit en gezondheid in Utrecht.

Het laatste bewonerspanelonderzoek (november 2015) leverde op dat in zeven procent van de huishoudens de open haard aan gaat, en in zes procent de houtkachel brandt. „Slechts drie procent van de bezitters van een open haard/kachel gebruikt deze als primaire verwarming.”

Dat zijn desalniettemin nog altijd omgerekend 688 van de 176.575 huishoudens waarin mensen, om uiteenlopende redenen, het binnen warm maken door traditionele houtstook.

Wel wordt duidelijk dat houtstokers de consequenties gaan ondervinden van het vooruitstrevende beleid om Utrechtse wijken gasloos te maken. „Wij willen voorkomen dat biomassa en fossiele brandstoffen als alternatief worden ingezet.” De beslissing over een eventueel houtstookverbod zal pas na de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart vallen.

Bekijk ook:
Houtkachel maakt comeback

Dat blijkt uit ambtelijke antwoorden op 25 technische vragen die de VVD stelde voorafgaand aan de raadsinformatie bijeenkomst donderdafmiddag over luchtkwaliteit en gezondheid in Utrecht.

Het laatste bewonerspanelonderzoek (november 2015) leverde op dat in zeven procent van de huishoudens de open haard aan gaat, en in zes procent de houtkachel brandt. „Slechts drie procent van de bezitters van een open haard/kachel gebruikt deze als primaire verwarming.”

Bekijk ook:
'Veel rookoverlast van houtkachel buurman'

Dat zijn desalniettemin nog altijd omgerekend 688 van de 176.575 huishoudens waarin mensen, om uiteenlopende redenen, het binnen warm maken door traditionele houtstook.

Wel wordt duidelijk dat houtstokers de consequenties gaan ondervinden van het vooruitstrevende beleid om Utrechtse wijken gasloos te maken. „Wij willen voorkomen dat biomassa en fossiele brandstoffen als alternatief worden ingezet.” De beslissing over een eventueel houtstookverbod zal pas na de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart vallen.

Maar de VVD vreest nu al dat de vrijheid van open vuur in (en om het) huis in de toekomst nog verder wordt ingeperkt.

De rook die bij houtstook vrijkomt, bevat schadelijke stoffen waar mensen met bijvoorbeeld astma en COPD last van hebben. Buurtbewoners in Zuilen begonnen eind 2016 een handtekeningenactie tegen het gebruik van houtkachels in de wijk.

Volgens de indiener van de 25 vragen, VVD-woordvoerder Duurzaamheid Gertjan te Hoonte, zijn de consequenties voor de hout stokende gezinnen nog onduidelijk. „Je moet een helderder beeld krijgen hoe die groep eruitziet, voordat je een maatregel voorstelt.”

Dat geldt volgens hem ook voor andere maatregelen om de luchtkwaliteit verder te verbeteren, zoals de mogelijke uitbreiding van de milieuzone. „Dat is heel makkelijk geroepen, maar het gaat wel om mensen die geïnvesteerd hebben in hun vervoersmiddel.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1710379 ... in-utrecht
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door kockie »

Heb je je al aangemeld om een rocket-bell te demonstreren?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door pelletpower »

Typisch geval van doorgeslagen democratie. Dan wordt t vooral nee tegen vanalles en nog wat. Iedereen heeft wel ergens last van en aldus wordt dat dan maar verboden ipv naar een oplossing gezocht.
Plaats reactie