Platform houtrook en gezondheid

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door jwardenier »

Sorry ,dan gaan we dat met gas en elektrisch ook doen ,kabels buizen productie daarvan en het ingraven enz. enz.
De enorme Chinese scheepen die om de zoveel dagen bergen als 3 voedbalvelden kolen hier o a in n o Groningen lossen ,1 overvaart heeft net zoveel uitstoot als al ons verkeer in 1 jaar .
Kortom we trekken de boel weer aardig scheef ,maar ja als je in de nieuwbouw woont, centrum nl ,met je mooie elektrische auto voor de deur heb je daar geen idee van .
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Erikvr »

haha, ja en zogenaamd groene stroom via doorverkochte certificaatjes...
groet,
Erik
Gerben_nebreg
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2018, 10:48

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Gerben_nebreg »

Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Eerst maar eens beginnen met zelf zoveel mogelijk zonnepanelen plaatsen :-)

Hebben jullie de brief van het Platform Houtrook al gelezen? Hier staat ie: http://platformhoutrook.nl/Actualiteiten

Wat vinden jullie van de adviezen en plannen?
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door dormos »

1. Het ontmoedigen van het stoken van hout door voorlichting om de schadelijke effecten van
houtrook meer bekend te maken.
2. Het (mede) mogelijk maken van het ontwikkelen van een meetmethode en criteria voor
onaanvaardbare overlast/gezondheidseffecten en bijbehorende regelgeving om handhaving
mogelijk te maken.
3. Het (mede) mogelijk maken van een systeem met eisen voor de gehele stookinstallatie en
het gebruik ervan.


Als punt 2 en 3 goed uitgevoerd worden is punt 1 wat mij betreft overbodig en tendentieus.
Waarom zou je hout stook ontmoedigen als je eisen hebt gesteld een de gehele stookinstallatie en gebruik daarvan, en je op kunt treden op basis van meetmethoden voor aantoonbare overlast of gezondheidsschade?
Of is dat bedoeld om toch je zin te krijgen wanneer aangetoond is dat iemand goed stookt en er geen overlast of gezondheidsschade, maar jij een houtvuur gewoon niet lekker vind ruiken? Een soort escape om van houtstook af te komen wanneer de rationele argumenten op zijn?

Ik vraag me inderdaad ook af of het platform zich realiseert dat niet iedereen in de stad of randstad woont. Wellicht gaat "one size fits all" hier niet op, en is op een verantwoorde manier houttstoken op het platteland een minder groot probleem dan in de toch al vervuilde stad.

Groet,

Hans
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Ruuben »

Concreet wordt er maar 1 advies vermeld over uitstoot normering: ecodesign van haarden.
Waarom niet de Duitse strenge normering van kachels over fijnstof uitstoot of de allerstrengste Oostenrijkse houtrook uitstoot ?
Ecodesign wordt al verplicht vanaf 2020 in de EU.
Nederland gaat echt niet harder lopen voor dit mini issue.
Ik verwacht eerder stimuleren van houtstook om de CO2 reductie te halen van 49% in 2030.

Ik vermoed dat het een hoop verspilde moeite is geweest.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door JantjeV8 »

Ongeveer 14% bezit een houtgestookte installatie. Dat zegt niets over het gebruik er van, waarschijnlijk zal dat percentage ongemakkelijk veel lager liggen.
Dus als het bestuurlijk niet erkend wordt, OF als het los gepeuterde budget niet toereikend is, stopt de club?

Er wordt feitelijk helemaal geen doel gesteld, alleen heel brede en algemene kreten 'dat het minder moet worden'.
En zoals mijn voorgangers: Waarom het wiel opnieuw uitvinden. Neem een kijkje in de keuken bij de diverse buren alwaar hele gemeenten op hout hun warmte vinden.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door peterberg »

Gerben_nebreg schreef: 19 mar 2018, 12:35Wat vinden jullie van de adviezen en plannen?
Het lijkt er op dat de brief aan de staatssecretaris enigszins is afgezwakt. De laatste zin in de eerste alinea duidt daar op, want die luidt:
" Het stoken van hout kan voor omwonenden overlast opleveren in de vorm van geurhinder, gezondheidsklachten en roetneerslag."
Het gaat hier dus over een mogelijk probleem, het kan overlast opleveren, maar is niet onvermijdelijk.

De eerste zin van de volgende alinea is enigszins anders van toon:
"Het Platform Houtrook en Gezondheid vraagt u daarom actie te ondernemen om dit probleem te voorkomen dan wel sterk te verminderen."
Er wordt kennelijk vanuit gegaan dat de staatssecretaris begrijpt dat het genoemde probleem is vastgesteld en bewezen in de ruimte tussen deze en de voorgaande zin.

Vragen om regulering is een goed idee, vragen om een verbod werkt waarschijnlijk niet zo goed. Lastig te controleren, duur om te handhaven uiteraard ook.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Ruuben »

Platform Houtrook en Gezondheid
Het gebruik van openhaarden, inzethaarden, kachels, vuurkorven en barbecues neemt de laatste jaren toe. Ze worden gebruikt voor het verwarmen van woningen, voor de sfeer of voor recreatief gebruik. Ongeveer 10% van de Nederlandse huishoudens bezit bijvoorbeeld een houtkachel of openhaard. Het stoken van hout kan voor omwonenden overlast opleveren in de vorm van geurhinder, gezondheidsschade en roetneerslag. Om overlast of gezondheidsschade als gevolg van het stoken van hout en andere vaste brandstoffen door particulieren te voorkomen en/of te verminderen, is mede op initiatief van de Rijksoverheid het Platform Houtrook en Gezondheid ingesteld.

http://platformhoutrook.nl
=============================================================================================================================
Op hun eigen website staat dit..... ongeveer 10% van de huishoudens... hoe is de 4% in de brief er bij gekomen? Kan ongeveer... dus ook 6% zijn??

Maar de schrijver Ingenieur Ewout Dönszelmann weet dat maar liefst 20% een houtkachel heeft! :roll:


==================================================================================================================
Het gebruik van open haarden, inzethaarden en houtkachels voor het (geheel of
gedeeltelijk) verwarmen van woningen neemt de laatste jaren toe. Ook is er een toename
van het gebruik van houtstook in tuinen (terraskachels e.d.), tuinhuisjes en schuren.
Ongeveer 20% van de Nederlandse huishoudens bezit een houtkachel of open haard.
Het stoken van hout kan voor de omwonenden overlast opleveren in de vorm van
geurhinder, gezondheidseffecten en roetneerslag, samengevat als stookoverlast. Zo’n 10-
12% van de Nederlanders ondervindt geurhinder door houtstook in hun dire.....

http://www.concepd.nl/wp-content/upload ... 140522.pdf
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door jwardenier »

Gerben ,het plaatsen van zonnepanelen gaat het probleem niet oplossen ,in de winter leveren deze hoegenaamd geen stroom en dus verwarm je met een installatie zoals jij voorstelt alsnog met kolenstook ,En dan komt ook nog eens het einde van het salderen .
Passieve zonne-energie zoals een aanbouw serre levert wel wat op , hier verwarmt zo een serre in het voor en na seizoen ons huis .
Ik heb de brief gelezen ,een erg eenzijdige benadering ,mooi dat jullie er zo trots op zijn .
Een aantal jaren terug kwam de kachelbrache al met een soortgelijk voorstel , ik heb dan ook begrepen dat zij ook in het platvorm zitten ,zij gingen een stapje veder en stelden ook de sloopregeling voor oude kachels voor ,ik meen dat de nieuwe regelgeving in 2020 in zou gaan ,zoals Ruben ook al verwoorde .
Er staat wel een onwaarheid in de brief ,mag je zelf opsporen ,deze zal gouw genoeg aan het licht komen als men de inhoud bestudeerd en tegen het licht houd van de nieuwe ontwikkelingen .
Ik heb veder wat juriespondentie door gelezen en zoals ik het bekijk zal jij de komende jaren nog wel blijven klagen ,houtrook op 15 m gemeten van een gesloten raam met bijkomende verdunning is dit toegestaan ,zo zijn er nog meer voorbeelden te vinden .
Een juristenkantoor heeft er kennelijk werk aan om klagers in het ongelijk te stellen .
Niet dat ik jou standpunt niet zou begrijpen ,maar zoals eerder gezegd op dit forum vind je verantwoordelijke houtstokers voor de rookpotten verwijs ik jullie graag naar, b v de lezers van het blad landleven .
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Ruuben »

https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... o-utrecht/

12 juli 2018
In de provincie Utrecht willen veel partijen meewerken aan een betere luchtkwaliteit. Nadat begin dit jaar een gezamenlijke ambitie is geformuleerd en vastgelegd in de samenwerkingsagenda Gezonde Lucht, hebben alle partijen nu een uitvoeringsagenda opgesteld.

In de brief punt 2.4.3 staat dat er geen goede beoordeling methode is om rookoverlast te bepalen.
Maar het hele uitgangspunt van het platform houtstook is. .. er is overlast.
Platform heeft zowaar iets geleerd van het ecologie forum: neem de Duitse eisen aan verbrandingstoestellen over.

Verder gaat het vooral om voorlichting aan den domme burgers die houtskool BBQen.

En het creëren van stookverboden bij windstil weer.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Ruuben »

geweldig artikel over luchtvervuiling!

https://fd.nl/weekend/1261782/de-gezond ... e-landbouw
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door keesijp60 »

Wel ik moet naar de rechter, de woningbouw wil de kachel er uit omdat slechts een persoon klaagt, iemand die me niet moet overigens, en zelf heel de dag shag rookt, ze klaagt niet over andere buurman die rommel opstookte laatst.

Vandaag de oproep gekregen via een gerechtsdeurwaarder. 22 augustus naar de kantonrechter, er zat ook een voorbeeldbrief bij van iemand anders, maar die had dan ook de gehele gasleiding weggehaald en dat is een kostbare ingreep die je niet mag doen zonder toestemming, mijn verandering kost niets, 30 minuten dichtsmeren misschien en wat moeite, ze gooien het dus op zonder toestemming plaatsen van houtkachel, de rechter bij die man gaf woningbouw gelijk, de plaatsing van de houtkachel had het aanzien van de woning veranderd en dat mag niet zonder toestemming, raar, want is los apparaat, dus denk dat er meer was zoals de gasleiding weghalen..

Ik heb de zaak bekeken, er zitten foto,bij die zijn gefotoshopt, de zaak ziet er wel heel vies uit rondom de kachel en plafond is zwart zowat, ik schrok er erg van, wauw, dit zou ik als woningbouw niet pikken, maar ze proberen me te naaien natuurlijk,, dus maar zelf goede foto,s gemaakt na 9 jaar stoken maar ook 9 jaar kaarsen branden en een zibro mag het wel wat kleur hebben. Deze woningbouw heeft de schoorsteen nog gemaakt aantal jaar terug, 2 keer zelfs, want zat weer kap los.

De woningbouw zegt dat ik de kachel moet verwijderen wegens roetaanslag en zei dat de zaak dan niet veilig lijkt, en ze verwijzen naar de richtlijn open verbrandingstoestellen, waarin staat dat deze niet meer mogen in onze geisoleerde huizen, maar ik lees alleen dat dit betrekking heeft op gas toestellen.

Ik heb de woningbouw en de buur wel voorgesteld een rocket mass heater te bouwen, en dat is ook afgewezen, omdat het ook open is en zelfbouw, er is geen certificaat voor, of wel inmiddels?. Ik kan geen pijp van buiten doen voor lucht omdat de buitenmuur is bekleed met piepschuim, wat trouwens een benauwd huis oplevert met de hitte deze zomer.

Wat betreft houtrook, we zullen toch wat moeten, als we van gas gaan, electrisch kan maar en verwarming en electrische auto,s dat gaat dan wat worden zoveel power dat we nodig hebben dan. Stoken moet met zorg, en niet
Laatst gewijzigd door keesijp60 op 06 aug 2018, 21:40, 3 keer totaal gewijzigd.
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door keesijp60 »

Ruuben schreef: 14 jul 2018, 07:14 https://www.provincie-utrecht.nl/actuee ... o-utrecht/

12 juli 2018
In de provincie Utrecht willen veel partijen meewerken aan een betere luchtkwaliteit. Nadat begin dit jaar een gezamenlijke ambitie is geformuleerd en vastgelegd in de samenwerkingsagenda Gezonde Lucht, hebben alle partijen nu een uitvoeringsagenda opgesteld.

In de brief punt 2.4.3 staat dat er geen goede beoordeling methode is om rookoverlast te bepalen.
Maar het hele uitgangspunt van het platform houtstook is. .. er is overlast.
Platform heeft zowaar iets geleerd van het ecologie forum: neem de Duitse eisen aan verbrandingstoestellen over.

Verder gaat het vooral om voorlichting aan den domme burgers die houtskool BBQen.

En het creëren van stookverboden bij windstil weer.

Weten jullie dat meestal als het hard vriest, er weinig wind staat? soms wel langere tijd, hoe dan verwarmen als er straks geen gas meer is, zibro?.

Dan denk ik dat een rocket mass heater heel goed werkt, ik dacht zelf aan actief afzuiger op schoorsteen en een electrostaat naast de rocket. (moet effe tig leren lassen)

een soort van la met platen die onder hoogspanning staan.

Goede ideeën en daarom is het hier ook een ecologie forum.
Bijlagen
Untitled.jpg
radiaal-ventilator2.jpg
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door keesijp60 »

Pietje schreef: 24 feb 2018, 11:56 Ik ben benieuwd hoe je gaat handhaven. Mag je zomaar een huis binnenvallen om te controleren of de kachel inderdaad (na het zien van een rookpluim) aan staat?
Als rookloos houtstoken buiten de maatregel gelaten wordt (dus rocket-achtige kachels) dan gaat dat de verspreiding van rocket-kennis wel ten goede komen.
Ik geloof dat ze stookverbod omzeilen in londen met rocket mass heaters,, ze zijn niet te detecteren. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door keesijp60 op 06 aug 2018, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
keesijp60
Berichten: 149
Lid geworden op: 24 okt 2017, 11:27

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door keesijp60 »

Pietje schreef: 27 dec 2015, 14:13 Nogmaals; je hebt fijnstof en fijnstof. Hoe kleiner de fractie, hoe schadelijker. Als je dat effect in de grafiek mee zou nemen, dan is 2% fijstof van vervoer 1000x schadelijker dan 26% fijnstof van vuur.

Zoals het grafiekje is opgebouwd kan ik er niets mee.
Hoe zuiniger en schoner de auto,s worden hoe fijner het stof, niet erg schone houtkachels hebben volgens mij veel grotere fijnstof particles.
Plaats reactie