Platform houtrook en gezondheid

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door JantjeV8 »

Onvoorstelbaar hoeveel ruimte ze krijgen.. Net als zwarte Piet demonstranten, of nu las ik weer dat cowboy en indiaantje niet meer mag... Die dame uit Frieslang had wel gelijk: Waar hebben ze toch allemaal tijd voor daar in die randstad.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door pelletpower »

Ja, zo zie ik t ook Jantje. Pure luxe dat mensen zich daarmee bezig kunnen houden. Of compleet over de top en het mes in de helft van de functies. Scheelt weer belastinggeld.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Pietje »

Ik ben benieuwd hoe je gaat handhaven. Mag je zomaar een huis binnenvallen om te controleren of de kachel inderdaad (na het zien van een rookpluim) aan staat?
Als rookloos houtstoken buiten de maatregel gelaten wordt (dus rocket-achtige kachels) dan gaat dat de verspreiding van rocket-kennis wel ten goede komen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door JantjeV8 »

"Nog altijd 688 huishoudens".... Dat toontje ook, die gaan meer aandacht krijgen dan de drugscriminelen of onze Turkse medelanders met kapitaal EN uitkering.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Albert van WdJ »

Zou het dus zo kunnen zijn dat de landelijk overheid je stevig subsidie geeft om een goedgekeurde pelletkachel te laten installeren.
En dat vervolgens de lagere overheid je gaat verbieden om die te stoken?
Vanwege de 'schadelijk' houtrook die dat apparaat produceert.
Change, before you have to.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Ruuben »

Lijkt me zinvol om voor de verkiezingen duidelijk te hebben welke partijen tegen zijn.

Ohja..... Ze willen voorkomen dat mensen bio massa als alternatief gaan gebruiken schrijven ze.

Maar..... De utrechtse bio centrale, hout aangevoerd met tientallen dieselvrachtwagens per dag, gaat bijna open!


https://www.eneco.nl/over-ons/projecten ... age-weide/
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door jwardenier »

Dan heb je de reden waarom , in een buurgemeente staat ook een centrale ,al het hout uit die gemeente wordt nu versnipperd en wordt daar gestookt terwijl het eerder onder de inwoners verkocht werd ,velen vonden zich genoodzaakt om terug te schakelen naar gas .
Ook hier bleken politieke kopstukken achter te zitten met een raadszetel en behoorlijk wat aandelen in de centrale ,slecht 2 er van werden aangehouden en komen voor een rechter .
Of een verbod op hout stook gehandhaafd kan worden ,daar zal een rechter zich over moeten uitspreken ,een tijdje terug is het al eens geprobeerd om een recht op schone lucht te krijgen ,dit is ook afgewezen ,er bestaat gelukkig nog zo iets als een grondrecht waarin rechten besloten zijn.
Ook in de bossen rondom ons zien we steeds meer versnipperd worden ,o a staatsbos en landschap staan nu hectares opgestapeld hout te wachten op de snipperraar ,zaagverbod had dus ook al duidelijk een dubbele agenda .
Gerben_nebreg
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2018, 10:48

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Gerben_nebreg »

Interessante discussie, daarom heb ik mij op dit forum ook aangemeld (maar in de toekomst ben ik ook geïnteresseerd in andere duurzame energieonderwerpen).


Zelf bezit ik geen houtkachel, als ik er wel 1 had zou ik er soms best van willen genieten denk ik. Maar wel verkeer ik in de situatie dat ik ook redelijk vaak (lees: ca 3 avonden vanaf 16.00uur smiddags) houtrook van directe buren in mijn huis krijg als er nog ramen of roosters open staan, en dat is niet fijn. Dus ik kan me inleven in de genoemde overlast. En vind het niet juist dat we hier op dit forum zulke mensen voor gekken uitmaken (Dopey85). En de opmerking dat het een kleine groep betreft is nergens op gebaseerd, dat is namelijk feitelijk ook niet zo.

De laatste jaren zie je de focus steeds meer schuiven van mb mobiliteit naar houtrook, als vervuiler van milieu en daarmee gever van gezondheidsrisicio's. En hoe leuk stoken voor sommigen ook is, het valt toch niet te ontkennen dat met de verdere opkomst van warmtepompen en vloerverwarming er minder schadelijke alternatieven voorhanden zijn? Op dit forum wordt ook gesproken over kankerverwekkende schroei-fijnstofdeeltjes van convectie houtkachels, dan mag/moet je toch ook kritisch kijken naar de uitstoot zelf die naar je buren gaat?

Zoals hier wordt genoemd dat er fundamentalistische tegenstanders van houtrook zijn, zijn er ook redelijk wat fundamentalistische voorstanders van houtrook. Die o.a. beweren dat ze schoon stoken. Wel, hout verbranden op een schone manier bestáát niet, het is namelijk gewoon hout dat vol zit met vanalles dat bij verbranden vrijkomt. Je kunt hooguit zo efficiënt, en dus zoveel mogelijk, verbranden maar schoon lukt je nooit, en vervuilend blijft het dus altijd.

Als een discussie niet over onderzochte feiten gaat maar dit soort heen en weer geroep kom je niet verder maar alleen maar verder van elkaar af waardoor het roepen alleen maar harder zal gaan. En het is nadelig voor de fundamentalistische voorstanders van houtrook, maar houtrook ligt nu eenmaal steeds meer onder de radar dus wetenschappelijke bewijzen van de nadelige effecten zullen ook alleen maar toenemen. Daartegenover gooit bv de houtkachelbranche zelf (NHK) alleen maar speculaties in het rond zonder onderbouwingen, of heel selectief gekopieerde stukjes uit brede rapoporten, dat alles komt de geloofwaardigheid van het pro-houtstook kamp ook niet ten goede.

Ik heb zelf minstens 3 stokende (allemaal met oude kachels, ook 1 met slecht afvalhout) buren waar ik het gelukkig goed mee kan vinden, maar op dit onderwerp is geen gesprek of inlevingsvermogen mogelijk. En dat is erg jammer, want door dit soort stokers zwelt de roep om een verbod alleen maar aan omdat veel mensen die hinder ervaren dat nog als enige optie zien.

Zijn hier mensen die investeren in fijnstoffilters en/of katalysatoren in hun rookgasafvoer en daar resultaten van hebben? Heeft al eens iemand dit n.a.v. klachten van buren ofzo geplaatst en is het naar tevredenheid afgehandeld?
Vrienden van ons wonen naast iemand die altijd stookt en ik ruik hem NOOIT. Ik ken ook mensen in de buurt met een open haard en zelfs die ruik ik NOOIT. Maar veel houtkachels die ik ken in de straat ruik je wel, en waarschijnlijk idd omdat de mensen er gewoon niet om kunnen gaan. Zijn hier ook mensen die tegenstander zijn van goede regelgever waardoor de foutstokers kunnen worden aangepakt?
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Ernest Dubois »

Hier een voorstander voor het aanpakken van de kachel, rocket, hout CV hout verbranders. Zo lang het de wind uit de zeilen van de hout flippers, de brandhout verkopers, haalt die een industrie van het verbranden van hout heeft gemaakt en dat die hun afnemers kwijt raken, thuis moeten zitten en hun capital investeringen zien verroestte voor hun ogen.
Werken, das leuk.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door JantjeV8 »

Ik ben meer voorstander van het begeleiden van de klagenden, om uitleg te geven dat houtgeur en houtrook niet hetzelfde is. Ik zou wel eens willen weten welk deel van de rookoverlastklachten niet dieper gaan dan dat 'men wel eens wat ruikt'. De klachten doen het voorkomen alsof d'r woning vol mist hangt.
Ik kom hier op omdat hier een eindje verderop precies zoiets speelt. Gemeente is de stoker komen controleren, z'n houtvoorraad beoordeeld, vochtigheid gemeten, kachel geen bouwmarktrommel, stoker weet wat hij doet, geen rook uit de schoorsteen en toch klachten.. Hoe ga je daar mee om. Verbieden te stoken, of stoppen met zeiken? Iemand zal er teleurgesteld moeten worden.
Gerben_nebreg
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2018, 10:48

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Gerben_nebreg »

Houtgeur is natuurlijk wel houtrook, hooguit in een lagere concentratie (verdunning). Wat je ruikt zijn de giftige PAK’s die in de rook zitten (de bijkomende fijnstof is geurloos). Mistig in huis wordt het natuurlijk niet of de schoorsteen moet echt in je raam wijzen.

Nu zijn omwonenden teleurgesteld maar uiteindelijk zullen stokers worden teleurgesteld, net als rokers en asbest bedrijven, maar hoe lang dat nog duurt moeten we nog even aankijken.

Op dit moment kan de gemeente idd niets meer dan jij beschrijft over dat ene geval. En dat is precies het probleem, klagers kunnen momenteel niet geholpen worden terwijl ze gelijk hebben vwb luchtvervuiling waar ze aan blootgesteld staan. Maar er is geen methode om dit te meten en handhaven, zoals er met bv geluid of snelheid wel is.
“Klagers” is een vies woord maar het zijn mensen die terecht opkomen voor hun woon- en leefgenot en let op, het worden er steeds meer. Longfonds is nu ook een bewustwordingscampagne gestart.
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door JantjeV8 »

Ik denk dat de gemiddelde lokale ambtenaar en politici het simpelweg niet durven te zeggen: "Beste meneer, stop met zeiken, uw buurman heeft z'n houtstook keurig voor elkaar."
Gerben_nebreg
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2018, 10:48

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Gerben_nebreg »

Ik denk dat er veel stokers zijn, (zoals jij?), die niet willen weten of toegeven dat houtstoken (hoe leuk en gezellig ook!) anno 2018 een ouderwetse en vervuilende manier van verwarmen is, die simpelweg vanuit gezondheidsoogpunt niet meer zou moeten worden toegestaan.

JantjeV8, wil je alle beschikbare informatie zoals het rapport van de Gezondheidraad, GGD-en, Longfonds enz eens doornemen en daar inhoudelijk op reageren?
Zijn er nog anderen die willen reageren?
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Joepie »

Gerben_nebreg schreef: 26 feb 2018, 19:45 Zijn er nog anderen die willen reageren?
Ja ik! Ik ben het hardstikke met je eens. Mooi genuanceerd betoog.

Dit topic kreeg een slinger door het voorgenomen beleid van de gemeente Utrecht om houtstook te gaan verbieden. Prima idee. In lijn met het beleid voor het uitbannen van oude diesels, waarvan het positieve effect op de luchtkwaliteit al is aangetoond.

Net als de diesels hoort ook houtstook niet in de stad thuis. Laten we de 'getroffene' houtstokers helpen met echt duurzame alternatieven. Duurzaam in brede zin. Dus niet alleen goed voor portemonnee of CO2 balans, maar ook voor de volksgezondheid.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door jwardenier »

Zou het longfonds een echt probleem willen aanpakken zou men de tabak industrie afdwingen hun minstens 70 toegevoegde stoffen uit de tabak te laten halen ,en men zou een vuurwerk verbod afdwingen ,uitstoot van fabrieken, vliegtuigen .
Dit is schieten met een kanon op een mug .
Gemeentes kunnen heel gemakkelijk hou stook terug dringen ,immers zij zijn veelal de verkopende partij van brandhout .
Klagende kunnen hun grief kwijt bij gemeentes ,dat de klacht niet afgehandeld wordt dit lijkt zo in de ogen van de klagende , echter wanneer de hout stoker voldoet aan de besluiten mag de overheid geen sanctie opleggen aan de hout stoker ,hij werkt binnen de regels ,net als de automobilist die zich binnen de regels mag bewegen .
Grondrechten moeten niet verkwanseld worden aan industriëlen, de macht achter deze lobby .
Plaats reactie