Platform houtrook en gezondheid

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

goldenair
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2014, 22:11

Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door goldenair »

Hevige rookoverlast zorgt voor gezondheidsproblemen. Naast dat we het benauwd krijgen, heeft zelfs de baby 2 dagen moeten hoesten van de rooklucht dat afkomstig was van een vuurkorf. De rook drong de babykamer binnen. Het lijkt wel dat brandhout in zijn populairiteit toeneemt, RTL maakt reclame als leuk en gezellig. Brandhout is totaal niet zo milieu vriendelijk!

Fijnstof PM2,5 zit in hout. Dit is niet bepaald gezond, zie ook verklaring van het longfonds:

https://www.longfonds.nl/sites/default/ ... 20logo.pdf

Bij de gemeentes blijkt dat ze slechts paar klachten per jaar krijgen over houtrook. Echter weet iedereen wel de gemeente te vinden? Men beweerd dat 10% van de mensen last heeft van de rooklucht. Ik vraag me af hoe dat onderzoek gedaan is?

Overzicht van klachten registraties bij gemeentes: http://www.rookoverlast.pieptonen.nl / http://www.rookoverlast.bromtonen.nl

Ik maak me ernstige zorgen over onze gezondheid!

Pdf longfonds
Laatst gewijzigd door kockie op 20 sep 2015, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Longfonds pdf aangepast
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door kockie »

Kijk,

Dit is nu een van de redenen waarom wij de (batch) rocket en andere goede verbrandingstoestellen zo promoten. Vuurkorven en openhaarden zijn inderdaad erg vervuilend. Slecht gestookte kachels ook!

Of brandhout milieuvriendelijk is hangt helemaal af van hoe het gewonnen is. Het gaat vooral om de manier van verbranden!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door JantjeV8 »

Conclusie met zekerheid onderbouwd getrokken? Afgelopen weken zijn de snotneuzen en hoestbuien in z'n algemeenheid weer opgestart met dat natte en kille weer.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door ritsaert snijder »

Ook al stook je nog zo goed, gezond worden de rookgassen niet. De grote vraag is vervolgens wat dan - in de hele keten - wel een schone en gezonde manier is om je huis te verwarmen.
groet!

Ritsaert
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door swake »

Ga eens een dagje werken in de hoofdstad. Maakt niet uit van welk 'geciviliseerd' land het is. Takje hout stoken kan daar niet tegen op hoor. Alleen... je merkt het niet direct in die grote stad dat het daar er daar een reukje aan de lucht zit. Enkel in het begin wanneer je van de trein af stapt stinkt het wat. Momenten daarna is het reukorgaan al gesatureerd en weet je van niks meer.


Langs de andere kant gezien: Het initiatief van de TS lijkt eerder spam dan eco-forum gericht. Of... hij heeft weer last met één of andere van zijn buren. Ja... denk eerder dat het dat is. Tolerantie.... en een vriendelijk gesprek... dat lost veel op.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door JantjeV8 »

Juist, die sfeer proefde ik ook uit de tekst. Deed me herinneren aan een fanatiek geval van enige tijd geleden.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door Ruuben »

Ik ben ook tegen baby's bij slecht gestookte vuurtjes. Cursus bij ons zou verplicht moeten zijn.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door Pietje »

Ruuben schreef:Ik ben ook tegen baby's bij slecht gestookte vuurtjes. Cursus bij ons zou verplicht moeten zijn.
Een cursus om babies te maken...? :shock:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
goldenair
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jul 2014, 22:11

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door goldenair »

GGD over houtrook overlast:

https://houtrook.files.wordpress.com/20 ... 014ggd.pdf

Wat kun je doen tegen houtrook? Volgens de Rijdende Rechter kun je verzoek tot handhaving indienen bij de gemeente. Verder is het raadzaam om de raadsleden aan te schrijven met wetenschappelijke stukken over houtrook.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door JantjeV8 »

Wetenschappelijke stukken, wat willekeurige documentjes bijeenrapen via het internet, of zelf de feiten gecontroleerd?

Hoe is't ondertussen met je baby? Geef je ze nu wel genoeg te eten voor het slapen gaan??
dormos
Berichten: 979
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door dormos »

Leuk geprobeerd Goldenair:
GGD over houtrook overlast
Als je goed leest is het stuk geschreven door twee mensen die bij de GGD werken, en het is dus geen publicatie van de GGD.
Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat beide personen persoonlijk iets tegen houtstook hebben.
Zo wordt een internationaal onderzoek aangehaald waarin aangetoond wordt dat "indoor" houtsvuur verantwoordelijk is voor veel doden wereldwijd. Dit gaat dan met name over ontwikkelingslanden waar in hutjes vuurtjes worden gestookt om op te koken. Niet te vergelijken met het stoken in een goede dichte kachel met een goed rookkanaal.
Verder zegt het aantal meldingen over overlast helemaal niets. Hoeveel meldingen zijn er wel niet over overlast door mestuitrijdende boeren? Is volgens mij niet schadelijk en toch wordt er over geklaagd.
De gemiddeld rijtjeshuisbewoner zal inderdaad af en toe rook ruiken en vindt dat stinken. Tegelijkertijd woont 'ie in een huis waar een luchtverfrisser continue de lucht bederft, loopt in kleding die naar wasverzachter stinkt en spuit zich vol met deo en aftershave. Ondertussen stoot z'n auto allerlei gifstoffen uit, en uit de schoorsteen van de CV komt ook niet bepaald schone lucht. Maar ja, dat ruik je niet dus is minder erg.

Groet,

Hans
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door MatthiasD »

Ik begrijp wel waar deze klachten van komen. Toen ik vanavond naar huis reed kon ik het weer zien: diverse huizen waar vieze blauwe walm uit de schoorsteen komt. Met andere woorden: houtkachels die niet schoon branden door wat voor reden dan ook.
Het wordt hoog tijd dat mensen zich bewust worden van het feit dat ze zelf de boel verstieren door nat hout of verontreinigd hout te stoken of de kachel te knijpen omdat die dan zo mooi gloeit en lekker zuinig met hout is...
Ik ben zelf ook niet heilig en bij mij rookt er ook wel eens iets, maar ik probeer dit wel te beperken door zowieso aan bovengenoemde zaken niet mee te doen.
Geen verbod, maar voorlichting dus.
Ingir
Berichten: 1495
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door Ingir »

Kleine moeite om niet te stoken met windstil weer of bij mist.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door Dutch John »

En hoe moet dat als je fossiel afgezworen hebt en afhankelijk bent van zon en zijn accu hout? Kou lijden? Eigenlijk gaat de discussie over wat erger is: eindig gas blijven stoken of kiezen voor een regenererende brandstof, die 10 minuten een vuile start kent. Trek het nog iets verder door en je komt tot de conclusie dat we de draagkracht van de aarde aan het overschrijden zijn. Maar goed, als mensen zeuren over wat rook belangrijker vinden, ze doen hun best maar.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Ziek van (tuin) haard en vuurkorf?

Bericht door Tim »

Hey,

Ik snap wel dat sommigen zo reageren. Hier op de buurt is het ook vaak een rookkast. Als het straks kouder wordt zitten we elke avond in de stank. Ik wordt daar ook ziek van :evil:.

Als men niet goed kan of wil stoken, mag er van mij een gedrocht aan regels voor komen. Met een goeie kachel en metingen ga ik dan de confrontatie wel aan. De metingen die ik gezien heb waren gemiddeld schoner (CO) dan een cv ketel.

Tim
Plaats reactie