Platform houtrook en gezondheid

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Ruuben »

Gerben_nebreg schreef: 27 feb 2018, 14:56 Mobiliteit is noodzakelijk in onze maatschappij, en je ziet de verschuiving naar elektrisch op gang komen. Autoverkeer wordt daardoor steeds schoner. Je blijft je verplaatsen, maar uiteindelijk niet meer dusdanig vervuilend door benzine of diesel te verbranden.
Hoe schoon is electrciteit?
Aan welke emissie eisen moet de biocentrale in de bebouwde kom van Utrecht voldoen?
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door alefarendsen »

Gerben_nebreg schreef: 27 feb 2018, 14:56 Mobiliteit is noodzakelijk in onze maatschappij, en je ziet de verschuiving naar elektrisch op gang komen. Autoverkeer wordt daardoor steeds schoner. Je blijft je verplaatsen, maar uiteindelijk niet meer dusdanig vervuilend door benzine of diesel te verbranden.
Gerben,

Je geeft aan dat mobiliteit noodzakelijk is. Staat mobiliteit niet ter discussie? En houtstook wel? Je geeft ergens anders aan dat het om een totaalpakket gaat, dan is mobiliteit toch ook iets om over na te denken en niet alleen van te zeggen: ga maar elektrisch dan is het goed?

Laten we het zoals je zelf zegt gewoon ocer hoitstook hebben... Ik zou dolgraag willen, maar kan met geen mogelijkheid een opstelling verzinnen die (zonder erg veel kunst- en vliegwerk) netto goed is voor de luchtkwaliteit in en om mijn huis. Het is op z'n best neutraal, en dat was voor ons de doorslaggevende factor om toch voor een warmtepomp te gaan (uiteraard icm betere isolatie en zo lokaal mogelijk opgewekte groene stroom). Met iemand met astma in huis is de luchfkwaliteit in NL zonder een houtkachel in huis al vuil genoeg. Ik kan me wat dat betreft heel goed voorstellen dat het voor mensen met luchtwegen die niet helemaal.100% zijn een doorn in het oog is. Ik snapte hier ook geen snars van, totdat ik echt zag wat een voor mij niet mee naar beetje fijnstof / rook met iemand met astma doet.

Ik zou meer houtstook zeker niet direct afwijzen, als er een bepaalde garantie bestaat dat men de kachel niet continu smoort ("ja ik weet wel dat het slecht is, maar ja dan hoef ik tenminste 's nachts m'n bed niet uit om hem bij te vullen") en men inderdaad goed hout stookt). Laat dat nu net heel moeilijk te realiseren zijn...

Wel belangrijk deze discussie te voeren want hij gaat in de toekomst meer en meer gevoerd (moeten) worden.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door pelletpower »

Ik heb nergens last van met onze pelletkachel. De houtkachel in de woonkamer heeft in het verleden wel eens problemen gegeven bij de buren. Een meter of 4 erbij en nu kunnen we raketten lanceren, zo ziet het eruit. Probleem is wel opgelost, de buurman blij, wij blij. Dat is met zijn allen op een postzegel. Beetje rekening houden met elkaar doet wonderen. Je gelijk af proberen te dwingen geeft frustratie.
Gerben_nebreg
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2018, 10:48

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Gerben_nebreg »

JantjeV8 schreef: 27 feb 2018, 16:07
Gerben_nebreg schreef: 27 feb 2018, 14:56 De relatieve bijdrage van bijvoorbeeld houtstook zal stijgen van ruwweg 20% in 2015 tot 30% in 2020'
Waar staat dat?
Pagina 32 van het eerder door mij gelinkte rapport van de Gezondheidsraad.

Mijn eerdere stelling dat houtrook een grotere bijdrage heeft dan verkeer in 2030 aan fijnstof, is iets lastiger te herleiden. Ik denk dat dat afkomstig is uit stukken van de gemeente Utrecht die ik in januari heb gelezen, hieronder de link naar alle stukken voor de geïnteresseerde:

In raadsbrief Utrecht, hier te vinden: http://ibabsonline.eu/LijstDetails.aspx ... searchtext, staat o.a. deze zin: "RHDHV concludeert dat een verbod op houtstook tot het grootste stadsbrede effect op roet leidt".
In bijlage 6 lees je ook veel over houtstook en verkeer, en hun samenhang. En dan ook over Utrecht als gemeente binnen het land. Bijvoorbeeld op pagina 20: "Een gemeentebreed verbod op houtstook (maatregel met grootste effect op fijn stof) kan voor ongeveer 1/5 deel bijdragen aan het verminderen van PM10 en PM2,5 van binnen Utrecht. Daarmee kan het een bijdrage leveren aan het streven om de WHO-gezondheidsrichtlijnen te bereiken. Omdat het grootste deel van de concentraties PM10 en PM2,5 (ongeveer 93%) van bronnen buiten Utrecht komt, zijn de verkende Utrechtse maatregelen niet voldoende om de WHO-richtlijnen te bereiken."
Dan heb je het over een gemeentebreed verbod en waait alle houtrook van elders nog steeds Utrecht in. Kun je nagaan wat een landelijk verbod zou doen..?
In het RIVM rapport (bijlage 5) wordt gesteld dat in 2015 wegverkeer incl snelwegen zorgt voor 75% fijnstof en houtstook 13%. In 2030 is die verhouding 60% om 30%. Ervanuitgaande dat dan steeds meer auto's elektrificeren en schoner worden en dat proces doorzet, en er geen verbetering komt in houtkachel beleid, zal het dan nog enkele jaren duren voordat de omslag komt dat houtstook vervuilender is (maar idd nog niet 2030 dan).

Hoe schoon elektriciteit is, is lastig te zeggen :-) Ik heb wel uitstootnormen gezien voor biomassa centrales die zelfs lager liggen dan die van 1 pelletkachel/ketel dus ik vraag me af of die in de praktijk gehaald kunnen worden? Natuurlijk moet je mobiliteit ook meenemen, dat ontken ik toch ook niet of maak je dat ergens uit op?


Zijn hier tips en ideeën hoe je kan afdwingen en garanderen dat mensen uitsluitend goed hout stoken en de kachel niet smoren? Bestaan er ook normale houtkachels met automatische lucht toevoer bijvoorbeeld?
In een ander topic wordt over een fijnstoffilter geschreven 'die zit toch zo vol'. Dat zegt dan ook wel iets over de uitstoot waar men weet van heeft? Zou een fijnstof filter + chemische katalysator wél werken icm de meest moderne houtkachels naar eco norm ofzo?

@pelletpower, mooi dat je met je buren meedenkt!

Wisten jullie trouwens al dat het Platform Houtrook en Gezondheid (zie topic start) binnen enkele weken met een advies aan de regering komt, met daarin 15 oplossingsrichtingen voor dit onderwerp.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Ruuben »

Voor iemand die zich deskundigheid acht advies uit te kunnen brengen ben je maar bar slecht thuis in de materie.
Gerben_nebreg
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2018, 10:48

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Gerben_nebreg »

Waar doel je precies op?

Berichten over schadelijkheid houtrook nemen in buitenland (Noorwegen, Engeland, België, Duitsland, VS) ook toe, bv: https://www.theguardian.com/cities/2018 ... -pollution
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Joepie »

Ruuben schreef: 27 feb 2018, 13:44 Neemt niet weg dat ik vind dat je maar moet tolereren dat je in de blauwe walm van buren zit;
Fijn om te weten. Als ik dan je buurman wordt dan zal je genieten van mijn 2x100W luidsprekers en 250W subwoofer. Dat is een liefhebberij waar ik uren per dag mee bezig kan zijn. Ik heb een zeer brede muzieksmaak: van opera tot death metal. Verder zal ik met plezier harde scheten laten in de tuin als je daar lekker met je visite in het zonnetje zit. Moet kunnen nietwaar, het is een vrij land en er zijn helemaal geen regels over overmaatse stereo-installaties. Ach, je vindt mijn scheten stinken? Maar dat is niet relevant, want de bijdrage aan NOx en SO2 van mijn scheten vallen helemaal weg tegen de uitstoot van de veehouderij. O, je kinderen kunnen niet slapen? Ja dat is vervelend maar dan moet je maar op een hutje op de hei gaan wonen. Sorry hoor, maar jouw mening als klager is niet belangrijk. Stel je voor dat dat jouw solide argumenten de aandacht krijgen die ze verdienen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Laat ze lekker wat anders gaan verzinnen in Den Haag. We gaan over tot de orde van de dag. Niets aan de hand. Vanavond bruine bonen en Metallica op het program.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Pietje »

Gerben_nebreg schreef: 27 feb 2018, 20:35Bestaan er ook normale houtkachels met automatische lucht toevoer bijvoorbeeld?
Ja, er bestaan kachels met een bimetaal in de afvoer welke de verhouding primaire lucht / secundaire lucht regelt. Ik kan de volledige beschrijving niet zo vinden, maar hier staat in elk geval het bimetalen veertje : http://www.hwam.com/environment?r=1

Gerben, hier op het forum zijn genoeg leden die zich groen en blauw ergeren aan mensen die door gebrekkige kachels, verkeerd hout en/of verkeerde zuurstoftoevoer een hoop overlast veroorzaken. Maar er zijn er ook die hun hele leven inzetten om kachels te ontwerpen die zo schoon branden dat je daar niet van merkt dat ze branden. Zoek eens op "PvdB RBB".

Staat het gebruik van zo'n kachel ook in jullie advies? Zelf ben ik groot voorstander van houtstook (i.c.m. verantwoord stoken) vanwege het kortsluiten van korte kringlopen (wat met gas / kolen niet bereikt wordt) en low tech. Maar goed, ik woon ver van anderen af.

Misschien kun je je adviezen hier eens plaatsen, en kijken wat de reacties zijn.

Groetjes,
Peter
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Ruuben »


Neemt niet weg dat ik vind dat je maar moet tolereren dat je in de blauwe walm van buren zit; ik zou het je ook echt niet aan durven doen en een goede buurman willen zijn.
Volgens mij staat er toch duidelijk dat ik een goede buurman wil zijn. Ik vind je uithaal weinig smaakvol.
Laatst gewijzigd door kockie op 28 feb 2018, 07:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door pelletpower »

Kijk, en nu gaat de discussie zo n beetje de kant op dat ingegrepen moet worden. In de echte wereld is dat dus de overheid. Mensen zouden in beginsel zouden mensen dit onderling op moeten lossen, anders wordt een democratie vooral een nee, dat mag niet samenleving. Valt niet mee, met 17 milj op een postzegel.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Joepie »

Ruuben schreef: 28 feb 2018, 06:53

Neemt niet weg dat ik vind dat je maar moet tolereren dat je in de blauwe walm van buren zit; ik zou het je ook echt niet aan durven doen en een goede buurman willen zijn.
Volgens mij staat er toch duidelijk dat ik een goede buurman wil zijn. Ik vind je uithaal weinig smaakvol.
Nee maar ik wil ook een goede buurman zijn hoor. We doen gewoon aardig tegen elkaar. Alleen als je komt klagen over de muziek en de scheten dan lach ik je vriendelijk in je gezicht uit. Precies in analogie wat je hierboven allemaal kunt lezen.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door jwardenier »

Als er iets gedaan zou moeten worden dan zou ik vooraan in de lijn beginnen ,de verkopers van de kachel ,nu zie ik vaak kacheltjes bij o a bouwmarkten en groot winkelketens staan ,o a uitgevoerd met een z g smoorklep .
De betere kachel heeft inderdaad een zuurstof regeling via een bi metaaltje en is niet te smoren ,verder zijn ze uitgevoerd met een naverbrander waardoor je het niet in je hoofd haalt om nat hout te stoken .
Het verbaast me soms ook dat er zoveel onkundige verkopers in kachel zaken werken en als die het al niet weten hoe kunnen zij dan de klant adviseren.
Hout stook verbieden vind ik niet de oplossing ,klagers moeten serieus genomen worden maar moeten omgekeerd ook aansprakelijk gesteld kunnen worden wanneer hun klacht ongegrond blijkt ,dit bied de houtstoker ook enige garantie dat hij niet om de haverklap een instantie op de stoep heeft staan omdat een buur een hekel aan hem heeft of afgunstig is .Ik ben ook absoluut geen voorstander van een verbod om reden die pietje ook al aangaf ,vooral de korte omloop tijd ,we telen zelf hout o.a wilg die we om de 7 jaar knotten .
En zoals pietje ook al schreef ,laat ons meedenken en zet het advies welke jullie denken uit te brengen hier eens neer .
We zijn hier op het ecologie forum ,een goed leefklimaat gaat ons allen aan.
Ook ik erger me aan de prutsers

De kachel die ik ooit gehad heb met filter /katalysator was een gietijzeren kachel ,moest eerst heet gestookt worden waarna de rook omgeleid kon worden ,de kachel verbruikte veel hout doordat hij continu gestookt moest worden .
We hebben nu een kleine speksteen ,deze kan na de opstook met het zelfde hout als de gietijzer nodig had om op werk temperatuur te komen functioneren als warmte accu ,brand dus een paar uur en gaat daarna op de accustand en geeft dan zijn warmte over ong. 13 uur af ,het komt er op neer dat hij ong. 2 maand continu gestookt wordt en in het voor en na seizoen 1 of 2 x per dag ,de naar verbrander doet zijn werk erg goed .de kachel brand als enige verwarmingsbron en verbruikt ong. 8 m3 hout per seizoen met het gietijzeren exemplaar verbruikten we tussen de 12 en 16 m3 ,omdat we altijd meer met minder willen was deze keuze gouw gemaakt ,een goede isolatie heeft er toe bijgedragen dat we nu 1 inplaats van 2 kachels stoken .Voor de toekomst staat de bouw van een r b gepland
De gietijzeren kachel hadden we begin jaren 90 ,een Vermont casting ,ze worden nu ook nog verkocht

stook verbod heb ik gehad na dat bleek dat mijn kanaal niet goed was ,nadat buren mij attendeerden op vreemde rook uit de schoorsteen is er een inspectie uitgevoerd .
Gerben_nebreg
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2018, 10:48

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Gerben_nebreg »

Dank voor je uitgebreide reply jwardenier.

Tja we staan er verschillend in, maar dat mag. Van mij mag het zeker in woonwijken waar mensen dicht op elkaar zitten en eigen plezier boven elkaars gezondheid stellen, volledig verboden worden. En anders op zijn minst zodanig regels stellen dat het alleen nog in de avonduren is toegestaan en dat iedere zichtbaar en ruikbare walm die langer dan een paar minuten aanhoudt strafbaar is, want dat zou toch niet moeten hoeven (leidt ik af uit jullie reacties hier, is dat correct?) en kan heel hinderlijk zijn.

Op dit moment is volgens RTL 30% van de Nederlanders van mening dat het verboden moet worden, en roept 45% om regelgeving. Dat is niet niks. Het zal in de toekomst wel verder verschuiven als het beleid niet verandert en het aantal kachels en overlast toeneemt, en dan heb je het nog niet eens over toenemende uitstoot van (ultra)fijnstof en het rooien en opbranden van bomen.

RTL nieuws item: https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/hou ... den-gelegd

@Pietje ik maak trouwens geen onderdeel uit van het adviesorgaan van de overheid hoor, het lijkt uit je post alsof je dat denkt. Volgens mij gaat dat advies wel iets zeggen over uitstootnormen en de nieuwe ECOdesign kachels, die daar wel aan zouden moeten voldoen - bij correct gebruik. Maar ik wacht met net zoveel spanning als anderen op dat advies.
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door SanderL »

Voordat aardgas in je huis is, of elektriciteit uit het stopcontact komt heeft zich een heel proces afgespeeld. Ik ben benieuwd wat de uitstoot daar van is, dus niet alleen de uitstoot bij het verbranden of verbruiken, maar de totale keten. Zou best hoger kunnen zijn dan het verbranden van hout in een rocket stove.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Platform houtrook en gezondheid

Bericht door Pietje »

SanderL schreef: 18 mar 2018, 10:36Zou best hoger kunnen zijn dan het verbranden van hout in een rocket stove.
Ook dan telt de hele keten: hoeveel km is er met dat hout gesleept, en heb je met de hand gezaagd/gekloofd....? ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie