Is er toch nog hoop?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door OBL-Rien »

mro schreef:Is het wachten op die ene superhack die al dat elektronisch geld doet verdwijnen?
Die heet CME. :shock:
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Pietje »

Heeft iemand een EROEI-berekening van een recent uitgegeven zonnepaneel? Dat krijgen we misschien wat meer inzicht in de hoeveelheid "hoop" het ons geeft...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door pelletpower »

Dat zal in de orde van grootte liggen hetgeen DJ aangeeft. Lastige materie om te berekenen. Een beetje hetzelfde als het begrotingstekort. Is ook knap dat iemand dat uit kan rekenen en stellig overtuigd is van de uitkomst.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Pietje »

Ik hecht ook niet al te veel waarde aan de exactheid van het getalletje, maar ik ben benieuwd naar de aannames die er onder zitten. Bijvoorbeeld het transport van China naar hier incl groothandel, verdeler, installateur etc. En of je de energie voor de alu plaat meeneemt, want naderhand heb je makkelijker te hergebruiken alu over. Dat soort dingen. En dat tegen de opbrengst in 20 jaar, incl verval.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Brutus Groenus »

OBL-Rien schreef:
mro schreef:Is het wachten op die ene superhack die al dat elektronisch geld doet verdwijnen?
Die heet CME. :shock:
EMP aanval? Terug naar 1930 :fff
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 362
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Brutus Groenus »

'Duitsland trekt ruim miljard uit voor elektrische auto'

Duitsland gaat de aanschaf van volledig elektrische auto's stimuleren. Automobilisten die een elektrische auto kopen, krijgen vijfduizend euro subsidie, meldt Reuters. Voor plug-inhybrides zou een subsidie van drieduizend euro gelden. De regeling geldt niet voor auto's boven de 60 duizend euro.

Het Duitse ministerie van Financiën zou de maatregelen morgen bekendmaken. Het wilde niet reageren op de berichten van Reuters, dat zegt documenten te hebben ingezien. De subsidie wordt verstrekt tot de pot van 1,2 miljard euro leeg is, en loopt tot 2018. Daarna is er voor elektrische auto's een subsidie van drieduizend euro en tweeduizend voor plug-in hybrides.

In Nederland worden fiscale voordelen voor plugins juist afgebouwd. De maatregel wordt gefinancierd door de Duitse overheid en de industrie, is de bedoeling. Beide zullen de helft bijdragen.
- Word geen slaaf van je bezit -
JantjeV8
Berichten: 4015
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door JantjeV8 »

Probleem zal zijn dat ze benzine nodig hebben voor d'r sjoemelsoftware om de batterij niet te snel leeg te laten lopen.. :fff
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door mro »

Brutus Groenus schreef:'Duitsland trekt ruim miljard uit voor elektrische auto'

Duitsland gaat de aanschaf van volledig elektrische auto's stimuleren. Automobilisten die een elektrische auto kopen, krijgen vijfduizend euro subsidie, meldt Reuters. Voor plug-inhybrides zou een subsidie van drieduizend euro gelden. De regeling geldt niet voor auto's boven de 60 duizend euro.

Het Duitse ministerie van Financiën zou de maatregelen morgen bekendmaken. Het wilde niet reageren op de berichten van Reuters, dat zegt documenten te hebben ingezien. De subsidie wordt verstrekt tot de pot van 1,2 miljard euro leeg is, en loopt tot 2018. Daarna is er voor elektrische auto's een subsidie van drieduizend euro en tweeduizend voor plug-in hybrides.

In Nederland worden fiscale voordelen voor plugins juist afgebouwd. De maatregel wordt gefinancierd door de Duitse overheid en de industrie, is de bedoeling. Beide zullen de helft bijdragen.
Waarom moet ik nu denken aan de belgische zonnepaneel-historie?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Pietje »

De fabrikanten subsidieren mee? Eerst de auto 5000.- duurder maken, dan 2.500.- subsidie geven, en 2500.- bij de winst optellen... Ik geloof er niet zo in.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door OBL-Rien »

Pietje schreef:De fabrikanten subsidieren mee? Eerst de auto 5000.- duurder maken, dan 2.500.- subsidie geven, en 2500.- bij de winst optellen... Ik geloof er niet zo in.
Mijn leukste voorbeeld hiervan: In D was er ooit eens een actie om meer mensen het internet op te krijgen. Voor ieder modem was er een subsidie van 150 DM. De modems kostten ca 250 DM.
Maar binnen een maand nadat de subsidie gestopt was viel de prijs van de modems naar beneden de 100 DM.....
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Erikvr »

Zijn er momenteel andere middelen dan subsidie om grootschalig over te stappen naar elektrische auto's of zonne-energie?
groet,
Erik
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door kockie »

Werkelijke kosten van fossiel in rekening brengen :?: Maar dan moet dat ook voor elektrisch.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Pietje »

Erikvr schreef:Zijn er momenteel andere middelen dan subsidie om grootschalig over te stappen naar elektrische auto's of zonne-energie?
Waaro niet grootschalig overstappen naar bijna geen auto meer rijden...?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door mro »

Erikvr schreef:Zijn er momenteel andere middelen dan subsidie om grootschalig over te stappen naar elektrische auto's of zonne-energie?
'Reportages' op top gear?
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door remco d »

mro schreef:
Erikvr schreef:Zijn er momenteel andere middelen dan subsidie om grootschalig over te stappen naar elektrische auto's of zonne-energie?
'Reportages' op top gear?
die hebben één keer een tesla getest, was geen succes. Was volgens mij nog zo'n omgebouwde lotus. (/offtopic)

Maar het minderen in gebruik van energie gaat alleen werken door een prikkel, dus de prijzen omhoog. Lijkt me dat dit sowieso gaat gebeuren, doormiddel van belasting of doordat de productiekosten stijgen.

Voor stroom uit een stopcontact duurt dit nog wel even, volgens mij is er nog steenkool genoeg.
Plaats reactie