Is er toch nog hoop?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door pelletpower »

Als dat zo is , dan is er nog hoop. Pv EN opslag zijn dan goedkoper dan fossiel geworden. Dan moet dan natuurlijk wel door een hoop graaierij gecompenseerd worden. Ook daar kun je op wachten.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Dutch John »

Welke opslag en wat kost die per opgeslagen kWh?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door pelletpower »

Geen idee, maar dat gaat er komen.
JantjeV8
Berichten: 4014
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door JantjeV8 »

fikkie stoken schreef: als de elektraprijs gaat stijgen, nu is die zo, dat je weinig kunt verdienen.
En dat zal voor de doorsnee burger zo blijven. Het is nu eenmaal de bedoeling om rond die modaallijn te blijven, daar houden ze ons mee aktief.

Geld zal de rode draad blijven, is nooit anders geweest. Wen daar maar aan. Is toch mooi dat dat ook de stimulans is om met inventieve oplossingen te komen. Degene die het eerst de oplossing heeft, zal het meest er van profiteren, alvorens die goede oplossing door de politiek opgepikt wordt en gebruikt wordt om ons weer kort te houden.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef:
fikkie stoken schreef: Geld zal de rode draad blijven, is nooit anders geweest. Wen daar maar aan.
Ik heb niets tegen geld, en ook niet tegen rente, en ook niet tegen schuld.

Maar ik heb wel iets tegen de spelregels van ons huidige geldsysteem, waarbij er rente geheven mag worden bij geldcreatie op schuld. Dat maakt het een pyramidespel, dat een keer in zijn geheel gaat instorten.

Ik zie in deze zonnepanelen-uitzending van Tegenlicht enkel argumenten op basis van geld dat gebaseerd is op die smerige spelregels. Geen enkele andere afweging, zoals EROEI, of capaciteit (tijd/hoeveelheid). En als er verteld wordt dat "de kostprijs" bla bla, dan haak ik af, want "kostprijs" is een creatie/geloof/religie, een verzinsel dat vaak weinig met de realiteit te maken heeft. (Externalisatie, aannames in prognoses, maar vooral het weglaten van beschikbare / gevraagde capaciteiten zitten er allemaal niet in maar spelen zeker mee / betekenen het verschil tussen falen/slagen. )

Prima natuurlijk dat mensen blij worden van zo'n uitzending, maar ik ben (nog) niet overtuigd of die blijdschap terecht is... 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door pelletpower »

De eroei strijd was al gewonnen door pv. Een doorbraak moest nog op het financiele komen. Na een kleine in 2012, lijkt nu definitief die doorbraak te zijn gekomen. Erg interessant.

Geld is een andere discussie. Daar praten we op een ecologieforum ook genoeg over. Ook wel grappig eigenlijk.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Dutch John »

Ik kom EROEI getallen tegen die variëren van 1,6 tot 12. Het is maar wat je allemaal in de berekening meeneemt. Als de waarheid in het midden ligt, kan het voor de moderne wereld net uit, maar dan betreft het direct gebruik zonder opslag in een chemische accu of in de vorm van waterstof.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Erikvr »

Voordat het zover is zijn de accu's en de zonnecellen weer een stukje beter. Interessant was wel dat in India de bouw van een kolencentrale is afgeblazen en op het geplande terrein zonnepanelen zijn geplaatst, dat was goedkoper.
Ikzelf vind de discussie over kosten eigenlijk ondergeschikt, de overstap (hoe dan ook) naar zonne-energie in deze gevallen is veel belangrijker. Toch zijn het de institutionele beleggers die het momentum kunnen bepalen bij het investeren in duurzame- vs fosiele energie. Als je tegenlicht mag geloven lijkt dat zwaartepunt langzaam te veranderen tbv duurzaam.
groet,
Erik
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Dutch John »

Ik vind de kosten ook ondergeschikt. Maar de moderne maatschappij kan EROEI niet negeren. In eenvoudiger termen: 100 euro voor een kilo aardappelen mag duur klinken, maar als je honger hebt is de prijs ondergeschikt. Zou ik echter op elke aardappelpoter maar 2 aardappels kunnen oogsten, dan wordt het lastig om daar de wereld mee te voeden. Zeker als de helft volgend jaar weer als poter moet functioneren.

Ik heb het idee dat erg weinig mensen de impact van dalende EROEI (willen) bevatten, terwijl het de economie aan het breken is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Erikvr »

We zitten nu met het dilemma dat we iets moeten met duurzame energie terwijl de EROEI nog laag is. Het is natuurlijk onzinnig te denken dat dat zo blijft want technologische ontwikkelingen zullen door blijven gaan. De vraag is nu wanneer het grote geld daarop wordt ingezet en er middelen worden vrijgemaakt om die ontwikkeling te kunnen versnellen.
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Pietje »

Erikvr schreef:We zitten nu met het dilemma dat we iets moeten met duurzame energie terwijl de EROEI nog laag is.
Ik denk dat we (zonne-)energie niet los moeten zien van de andere problemen op deze aardbol: geldsysteem, klimaatverandering (terugtrekken naar hogergelegen gebieden begint in zicht te komen), oorlogen, overbevolking, vervuiling, etc. In dat kader is een "revolutie" in zonne-energie nog geen oplossing voor de rest. Eerder een "lekker doorgaan zo"..

Voor mij ligt de focus voor een betere wereld op ons geldsysteem. Zolang dat op de huidige manier blijft bestaan, is elke poging tot een betere wereld gedoemd te mislukken. Dit geldsysteem werkt zo verschrikkelijk averechts: het maakt rijken rijker, en op plaatsen waar geld economie zou moeten faciliteren wordt het geld (met medeneming van grondstoffen :? ) juist weggetrokken. Het is goed dat kapitaal van fossiel naar "duurzaam" gaat, maar het zal meer zoden aan de dijk zetten om eerst het geldsysteem zelf eens grondig te reviseren.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door pelletpower »

Dat laatste gaat niet Pietje, alle pogingen van Stro ten spijt. Bederfelijk geld bestaat (nog) niet. Dus geld blijft gewoon waar het is. Crowdfunding is een miniem alternatief voor banken. Sterker nog, dat gedeelte wat banken niet mee willen financieren wordt geadviseerd via crowdfunding bij elkaar te schrapen. Het enige echte alternatief is drastisch minder willen en zelf meer gaan doen. Dan dondert het door jou gehate systeem zo in elkaar. Iemand heeft hier eens geroepen dat dat omslagpunt ligt bij 10% van de bevolking. Zou zo maar kunnen. Alles luistert heel nauw tegenwoordig. Als 10% niet meer meedoet , kan dat al een omslag worden. De rest van de bevolking blijft gewoon naar een bank gaan voor een hypotheek.

En tja, als er niet iets verzonnen wordt als alternatief voor fossiel dan zal de dalende eroei de zaak tot stilstand brengen. Nou zou ik weer over buitenaardse bezoeken kunnen beginnen. En dat zij de zaak wel voor elkaar hebben gekregen. En dat wij daar nog te stom voor zijn. Maar dat doe ik niet. :fff
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door Erikvr »

pelletpower schreef: Nou zou ik weer over buitenaardse bezoeken kunnen beginnen.
De Star Trek maatschappij zit er niet zover naast; er is geen oorlog (tenminste niet op aarde) het energieprobleem is opgelost en er is zelfs een soort van basisinkomen :mrgreen:
groet,
Erik
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door mro »

Is het wachten op die ene superhack die al dat elektronisch geld doet verdwijnen?

Ik heb al redelijk wat afleveringen gezien van tegenlicht en iedere keer als het gaat over silicon valley, banken, beurs,... valt mij toch die iedere keer weer die arrogantie op. Alsof ze de superhelden van de planeet zijn. Zijn ze dan de basis waarop ze steunen helemaal uit het oog verloren, beseffen ze niet hoe fragiel ze eigenlijk zijn?

Ben momenteel een dagboek aan het lezen van een schrijfster die de eerste wereldoorlog heeft meegemaakt en dag per dag beschrijft in oude schrijftaal en al, heel interessant.
Als we ooit in een nieuwe wereldoorlog terechtkomen (of zitten we nu al in de aanloop? We zullen het maar achteraf weten) dan zal het niet zijn zoals toen met soldaat en kanon maar wel digitaal en economisch,... de centjes op panama zullen niet meer bereikbaar zijn en de apps zullen ook niet meer goed werken...
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Is er toch nog hoop?

Bericht door pelletpower »

Ja. En dan kun je ook niet even googlen hoe je een moestuintje op moet zetten. Een beetje zelfstandiger kan dus in veel opzichten geen kwaad.
Plaats reactie