Boompje groot, plantertje dood

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Boompje groot, plantertje dood

Bericht door Dutch John »

Maar over de letterlijke betekenis van dit gezegde wil ik het nu niet hebben. De mensheid staat voor een aantal grote uitdagingen. Dat is politiek correct voor: enorme problemen, waarvan voor sommige niet eens een oplossing is. Overbevolking, soortensterfte, grondstoffenschaarste, klimaatverandering, schuldencrisis zijn de meest zichtbare. Elk van deze problemen kent zijn eigen termijn van openbaring. Zo zie ik klimaatverandering niet als een acuut probleem, meer iets voor onze kleinkinderen. Dat wil niet zeggen dat we nu geen maatregelen moeten nemen, maar gezien vanuit je eigen kleine omgeving is het een gegeven waar je je amper tegen kunt weren. Je kunt je niet onafhankelijk maken van het klimaat.

Grondstoffenschaarste, inclusief de fossiele, lijkt door te gaan werken voor onze kinderen. Is dus al dichterbij. Het is gelukkig ook iets waar je je enigszins van onafhankelijk kunt maken. Je hoeft niet mee te doen aan de ratrace. Een sober bestaan maakt je veerkrachtig en weerbaar voor de toekomst. Niet robuust, maar minder kwetsbaar.

Het acute probleem lijkt mij de vermenigvuldiging: schulden maal economie maal energie. Een monetair piramidespel dat gebaseerd is op schuld, waarvoor een economie nodig is die moet blijven groeien om de schuldgroei te kunnen opvangen, terwijl we het voedsel van die economie -onze fossiele erfenis- in verhoogd tempo opstoken. Hierbij geldt als toverwoord, nekbreker en belangrijkste getal van de 21ste eeuw: EROEI. We ervaren een dalende EROEI van het voedsel voor de economie, terwijl die steeds complexer wordende economie juist vraagt om energie met een stijgende EROEI. Naar mijn gevoel botsen die twee getallen de laatste jaren telkens als de olieprijs driedubbele cijfers schrijft. Nu is deze weer laag, kunnen we onze wonden likken en ons schrap zetten voor de volgende impact.

Zij die niet veel voeling bij EROEI hebben, zetten vol in op technische vooruitgang en bestellen bijvoorbeeld een elektrische auto bij een zwaar verlieslijdend bedrijf dat herinneringen oproept aan het pré-dotcom-crisis tijdperk. Anderen die (te) diep nadenken, zijn voorzichtiger en passen hun leven aan door andere, eenvoudige, meer duurzame doelstellingen te omarmen.

Ik voel mij thuis in de laatste selectie. Neemt niet weg dat -zolang het goed voelt- ik nog steeds gebruik maak van 21ste eeuwse luxe. Er zijn echter steeds meer hoofdstukken waarvan we zeggen: "Mooi dat ik het mocht meemaken, maar is dit het nu?" Soms is het zelfs bevrijdend om een hoofdstuk af te sluiten. Scheelt ook tijd en zorg.

Hoe ervaren jullie deze materie?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door pelletpower »

Ja da's een goeie. Ik krijg steeds meer de neiging vertrouwen te hebben in een technische oplossing. Een rare combinatie heeft hiertoe geleid. Een boekje over buitenaards leven , geschreven door die nederlandse docent/ professor. Nooit bij stilgestaan of mee bezig geweest. Ruimtereizen hoef ik ook niet te maken. We leven hier en nu. Technisch moet dat op een duurzame manier mogelijk zijn. En wat iemand anders kan moeten wij ook kunnen.
Een ander ding was die aflevering van tegenlicht waarin de pv sultan het had gewonnen van de olie baba. Het kan dus wel.
Samen betekent dat, dat we onze samenleving hier op aarde eerst eens duurzaam moeten maken voor we de ruimte gaan verkennen. Daar hebben we niets te zoeken als we er thuis een bende van maken.
Daarbij komt mijn persoonlijke interesse voor techniek waar ik moeilijk afstand van kan nemen.
Samengevat leven we in een spannende tijd. Het kan linksom of rechtsom, maar niet rechtdoor op dezelfde weg.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door mro »

Interesse in techniek lijkt mij niet direct een obstakel, integendeel. Zelf lees ik regelmatig op het forum circuitsonline, de manier waarop ze daar technische fantasietjes afschieten is magistraal.
Ik ben geïnteresserd in alles wat met techniek te maken heeft van IoT tot tandwiel maar ik heb er bijna niets van in huis, ik lees er gewoon veel over.

Waar ik me wel een beetje zorgen over maak is dat degene die steeds meer willen krampachtig zullen proberen om dit aan te houden ten koste van diegene die met het met minder doen. Want helemaal zonder energievoorziening kan niemand.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door pelletpower »

Nog even over buitenaards leven, voordat ik compleet voor gek versleten wordt. Op de een of andere manier is het een taboe onderwerp.
Kijk eens de ruimte in hoeveel planeten er zijn. Een simpele redenering leert dat statistisch bewezen is dat ergens anders ook leven is. Of andersom: waar halen we de arogantie vandaan dat het er niet is ?
Als wij naar de maan kunnen, dan zal er ergens een volk zijn dat meer kan. Dit staat prettig beschreven in dat boekje. Alles gestaafd met beschrijvingen van ontmoetingen, feiten enz. Lees het en je bent overtuigd. Punt uit. Verder niet zweverig maar gewoon nuchter.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door Dutch John »

Pellet,

Natuurlijk mag je een dergelijk standpunt huldigen. Maar wat gaat buitenaards leven ons concreet en op korte termijn brengen? Andersom zijn er plannen om Mars te koloniseren. Mij lijkt het eenvoudiger om met de Sahara woestijn te beginnen. Daar is zeker water, het klimaat is vriendelijk en de Aldi zit om de hoek. Relatief dan toch.

Wat betreft techniek: ik houd er nog steeds van. Maar de liefde moet wederzijds zijn, wat betekent dat die techniek een heel lange houdbaarheidsdatum moet kennen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door OBL-Rien »

Ik begin de laatste tijd steeds meer te twijfelen.
Zijn de genoemde problemen wel echt?
Niet alleen of het probleem wel bestaat, maar ook of het probleem wel een probleem is, zelfs als het effect bestaat.

Ik ga niet lopen beweren dat er geen piek olie is, of dat er geen opwarming etc zou zijn. Wel vraag ik me af of dit problemen zijn of dat we dit enkel ervaren als probleem omdat we nu eenmaal zo geprogrammeerd zijn.

Erfzonde is een begrip dat zwaar verankerd is in ons collectieve bewustzijn. Of we nu religieus zijn of niet.
Ervaren we de geschetste problemen als een soort van erfzonde? Voelen we ons collectief schuldig aan ons bovenste beste leventje en hebben daarom een paar spoken gevonden om boete te kunnen doen?

Zelf trek ik me daarom steeds meer op mijzelf terug. Ik probeer enkel nog te kijken naar wat ik doe en hoe ik wil leven en wat ik wil nalaten. Daarbij is dit beestje zo geprogrammeerd dat ik me inderdaad zo gedraag alsof de spoken echt zijn. Ik kan nu eenmaal niet over mijn schaduw springen. Maar ik zie het daarbij wel als mijn spoken. Ik ga er niet langer van uit dat ze echt bestaan, en dat interesseert me ook steeds minder.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door pelletpower »

Zo bedoel ik het exact DJ. Als we hier een bende maken hebben we buiten de aarde niets te zoeken en kunnen we dat ook niet. Die buitenaardse bezoeken zijn er wel degelijk geweest (objectieve en professionele waarnemingen door piloten/ militairen met een gedegen selectie en opleiding zonder drugsgebruik). Zolang we doorgaan op deze weg, dwz fossiel/ nucleair, lopen we dood. Als techniek bestendiger wordt, zijn de mogelijkheden onbegrensd. Letterlijk. De vraag is of we dat kunnen bereiken. We zullen dan ook op een andere manier met elkaar om moeten gaan. NAP? En dat is nog het lastigste. Het mijn dein geld bezit agressie enz. Dat zou een grotere evolutie betekenen.
Voorlopig doe ik mijn ding en hebben we nog een dikke hypotheek. En probeer ondertussen te genieten van deze spannende tijden.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door Krelis »

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door Krelis »

pelletpower schreef:Zo bedoel ik het exact DJ. Als we hier een bende maken hebben we buiten de aarde niets te zoeken en kunnen we dat ook niet. Die buitenaardse bezoeken zijn er wel degelijk geweest (objectieve en professionele waarnemingen door piloten/ militairen met een gedegen selectie en opleiding zonder drugsgebruik). Zolang we doorgaan op deze weg, dwz fossiel/ nucleair, lopen we dood. Als techniek bestendiger wordt, zijn de mogelijkheden onbegrensd. Letterlijk. De vraag is of we dat kunnen bereiken. We zullen dan ook op een andere manier met elkaar om moeten gaan. NAP? En dat is nog het lastigste. Het mijn dein geld bezit agressie enz. Dat zou een grotere evolutie betekenen.
Voorlopig doe ik mijn ding en hebben we nog een dikke hypotheek. En probeer ondertussen te genieten van deze spannende tijden.
hoe ziet zo'n bezoek eruit? Een volk op pootjes? Militairen met een blik van herkenning ..... Dream on.

hoe staan we tegenover het gedachtengoed van Steiner; de geestelijke wereld? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Krelis op 02 apr 2016, 19:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door Krelis »

religieus, spiritueel.....waarschijnlijk meer verstand van solderen. :mrgreen:
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door pelletpower »

Da's een antwoord Krelis dat in principe inhoud: ik heb er niet over nagedacht.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door Pietje »

Dutch John schreef:Hoe ervaren jullie deze materie?
Tja, een heel interessante situatie.

Klimaatveranderingen gaan we deze generatie nog meemaken. Gezien het grote aantal drempels en positieve feedbacks ben ik daar niet gerust op; hoewel de luchttemperatuur nog niet echt omhoog gaat (afgezien de afgelopen maanden...) zijn er zoveel processen gaande die duidelijk laten zien dat het snel de verkeerde kant op gaat.

Economie, politiek, grondstoffen, ook dat gaat niet de goede kant uit.

Tegelijkertijd is er een ontwikkeling in bewustzijn gaande. Dat is belangrijk; feitelijk zijn alle symptomen die we zien in de huidige wereld, ontstaan in bewustzijn. Grof gezegd; minder bewuste mensen maken slechtere keuzes dan bewusteren. Naarmate we ons bewustzijn vergroten, zijn we beter in staat betere beslissingen te nemen.

Ik kan er geen pijl op trekken welke kant het op gaat. Doe dus maar gewoon de dingen waar je gelukkig van wordt, binnen de setting van de huidige realiteit. Dus rekening houdend met de gevolgen van je keuzes, ook ten aanzien van bovenstaande problematiek. Houd je ogen open en wees flexibel, tolerant en vol compassie. En geniet ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door mro »

Wat ik me afvraag:

Is er een verband tussen klimaatverandering en terreuraanslagen, vluchtelingen, politieke verharding,...?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door Dutch John »

De petrodollar?

Het gedoe in Syrië heeft een beoogde gasleiding als oorzaak. Of eigenlijk twee gasleidingen. ISIS is een voortvloeisel van de Irak-oorlog. De bron daar weer van lijkt me een Amerikaanse verdeel en heers politiek in het instabiele deel van het olierijke Midden-Oosten. Daarmee is de bron van onze westerse welvaart tevens de bron van veel hedendaagse menselijke ellende.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door OBL-Rien »

mro schreef:Wat ik me afvraag:

Is er een verband tussen klimaatverandering en terreuraanslagen, vluchtelingen, politieke verharding,...?
https://www.statista.com/chart/4093/peo ... ince-1970/
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie