Boompje groot, plantertje dood

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door Pietje »

De klimaatverandering heeft zeker een grote invloed op de ellende in Syrie. Er is daar al jaren een mega-droogte bezig. Assad en consorten hebben niet gezorgd voor irrigratie-water, dus heel veel landbouw is daar verdwenen. Mensen trekken zonder toekomst naar de steden, die steeds voller worden. Toekomstloze mensen zijn gevoelig voor beloften, dus IS heeft veel voedingsbodem.

(Daarmee is een oplossing ook voor de hand: geef mensen in Syrie toekomst en de aantrekkingskracht van IS verdwijnt als sneeuw voor de zon. Bommen helpen op geen manier; collateral damage zorgt er voor dat heel die regio alles haat dat "westers" is... )

Klimaatverandering is een extra bedreiging voor de stabiliteit van economie en samenleving op plaatsen die gevoelig zijn voor verandering (met name droogte).
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door JantjeV8 »

Het zou mooi zijn als dat in de praktijk zo uit gaat komen Pietje. Maar ik denk dat het een naïeve beeldvorming van je is, te mooi om waar te zijn.

Wat verderop op de wereldbol, iets verder naar het zuiden, leven ook veel mensen. Zelfs op bijzonder vruchtbare grond, rijk aan grondstoffen. Erg veel geloofstromingen door elkaar wat voortkomt uit 'stammen'. Het is een eeuwenoude overtuiging dat men vreedzaam moet leven, maar toch 2x per jaar de oogst van de verderop gelegen stam moet gaan veroveren. Met de vruchtbare grond doen ze nauwelijks iets, het is er gewoon een puinhoop. al eeuwen achtereen. Dat is in de Balkan ook zo, de levensstijl is aangepast op dat warme droge klimaat. Al sinds jaar en dag is het doffe ellende. Men blijft te menen feiten van 100den jaren oud te moeten vergelden. Dat los je niet op met een goed groeiend maisveldje. Dat zit er in gebakken.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door OBL-Rien »

Pietje schreef:(Daarmee is een oplossing ook voor de hand: geef mensen in Syrie toekomst en de aantrekkingskracht van IS verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Er zijn veel meer factoren aan het werk dan alleen deze. Ik denk met name ook aan opvoeding.

Ook geloof ik niet dat je mensen een betere toekomst kunt geven. Die moet men zelf bewerkstelligen. Als er iets gegeven wordt pakt dat vrijwel altijd verkeerd uit.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door pelletpower »

Excact Obl. Beter een juiste omgeving creeeren a la Pietje.

De Balkan is al eeuwen de scheidslijn tussen oost en west. Dat krijg je er ook niet 123 uit. Vrijspraak van die shitneck afgelopen donderdag helpt ook niet mee de vrede te bewaren.
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door pelletpower »

En helaas heeft Wilders gelijk als ie over ontwikkelingshulp praat. Geven is zinloos. Het is China die de kar trekt met opkopen en economische ontwikkeling in Afrika.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door mro »

@OBL, interessante grafiek, ik heb er een tijdje op moeten studeren.

Op het eerste zicht zie je inderdaad een sterke daling van het aantal slachtoffers van terrorisme maar het klinkt misschien cru maar ik denk dat het aantal slachtoffers op maatschappelijk vlak niet echt de bepalende factor is.
Zoals het er nu aan toe gaat is de situatie volgens mij veel meer ontwrichtend voor een samenleving; een afwisseling van 'rustige' periodes met sterke uitschieters.
Vervang bijvoorbeeld eens het aantal slachtoffers door terrorisme door aantal slachtoffers in het verkeer(2014 België:715!). Het jaarlijkse verslagje op de radio is niet meer dan een faits divers; enkele procentjes naar boven of naar beneden, who cares... (ja, er is een langzaam dalende trend)

Stel u voor dat het aantal verkeersdoden plots x10 zou gaan in een jaar tijd...
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door OBL-Rien »

mro schreef:Zoals het er nu aan toe gaat is de situatie volgens mij veel meer ontwrichtend voor een samenleving;
Dat zou kunnen, maar komt dat dan door de aanslagen of "onze" reactie daarop?
Het lijkt er op dat de sociale mood belangrijker is dan de events. Ik denk dat de events gepresenteerd worden als rechtvaardigen voor de sociale mood, maar dat het eigenlijk andersom is. Waardoor wordt dan die mood veroorzaakt? Economie? Psychologie? Leeftijdsopbouw van de bevolking?
Ik heb enkele boeken gelezen die duiden op een sociale mood golfbeweging, met cycli die elkaar aanstoten en afwisselen. Inclusief de psychologische oorzaken daarvoor. Maar hoewel erg verleidelijk is ook dat misschien een te gemakkelijke verklaring.
Wat te denken van de gaia theorie? i.e. dat wij CO2 uitstoot veroorzaken omdat gaia het nodig zou hebben, of om het met Carin te zeggen "maybe our only reason for existence is that mother earth wanted plastic!".

Ik ken mensen die geloven dat de mens vrije wil heeft omdat er iets magisch zou gebeuren wanneer het aantal neuronen een bepaalde grens overschrijdt. Wat zou er gebeuren wanneer het aantal mensen een bepaalde grens overschrijdt? Meta magie?

Bepalen wij de toekomst of bepaalt de toekomst wat wij doen en voelen?

Ik geef toe, een aantal dingen hierboven klinken lachwekkend. En ik bedoel het ook niet echt serieus. Maar ondertussen kan het geen kwaad om een open mind te houden. Input input input.... more input...
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef:Het zou mooi zijn als dat in de praktijk zo uit gaat komen Pietje. Maar ik denk dat het een naïeve beeldvorming van je is, te mooi om waar te zijn.
Ik heb het enkel over de aantrekkingskracht van IS, en ik heb het niet bedacht. Hulpverleners die al jaren in die gebieden komen, en een beetje snappen hoe IS werkt, komen hier mee aan. Vergeet niet dat IS mensen helemaal geen moslims zijn, maar terroristen die "onder het mom van" hun idiote dingen doen.

(Van mij mag je vandaag nog alle religie afschaffen, het heeft weinig goeds gebracht in de wereld...)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door JantjeV8 »

Daar sluit ik me ook bij aan. Maar ik denk dat als religie geen handvat meer is om ten strijde te trekken, er wel een ander handvat gezocht wordt. Er moet immers gestreden worden, dat zit in de genen daarzo.

Het enge is dat ook degene die westers opgevoed zijn toch erg gevoelig en makkelijk over te halen zijn. Dan moet er toch iets biologisch ingebouwd zitten?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door Dutch John »

Ik vermoed dat dat laatste een combinatie is van laag IQ, laag EQ, beïnvloedbaarheid, uitzichtloosheid en misschien nog een snufje kwaadaardigheid.

Terugkomend op het topic: het valt niet te ontkennen dat we op verschillende gebieden over het dode punt zijn. Denk aan de verzorgingsstaat. Supersonisch vliegen bleek maakbaar, maar niet haalbaar. De middenklasse holt uit. In iets abstractere termen: het aanbeden financieel kapitaal raakt zijn mantel kwijt en blijkt een gigantisch piramidespel te zijn. Levend kapitaal dunt hard uit, denk aan het kappen van regenwouden en soortensterfte. Niet bepaald een ondersteuning van de bevolkingsgroei. Intellectueel kapitaal wordt digitaal met een korte houdbaarheidsdatum.

De wereld lijkt als een ongedempte slinger die enkele tientallen jaren geleden het uiterste punt bereikt heeft, omgekeerd is en nu snelheid maakt. Althans zo komt mij het over.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door mro »

Tja, DJ

Voor mij is het nog steeds een beetje dubbel

In de tijd van de oude grieken waren er ook al mensen die zeiden dat de maatschappij zijn beste tijd had gehad en we momenteel hobbelen we nog steeds verder met heel veel ups en downs...
De oude grieken hadden geen fossiele energie, dat is inderdaad wel een belangrijk punt en in die tijd waren er evenveel mensen op de wereld als nu in een gemiddelde stad...

Mag ik het volgende stellen: uiteindelijk zullen de 1%'ers zichzelf kapot maken en ik denk dat we ons moeten concentreren op hoe we daar zo weinig mogelijk last kunnen van hebben. Dmv levensstijl, sociale netwerken versterken, zo weinig mogelijk afhankelijk zijn van geld,...
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Ik vermoed dat dat laatste een combinatie is van laag IQ, laag EQ, beïnvloedbaarheid, uitzichtloosheid en misschien nog een snufje kwaadaardigheid.
De "sweet spot" voor gewelddadig en agressief gedrag is een IQ van om en nabij de 85.
Hoger en men gaat meer voor samenwerking, lager en men is waarschijnlijk niet langer slim genoeg om van agressie te profiteren.

http://www.targetmap.com/viewer.aspx?reportId=2812

Ook hoorde ik onlangs een leuk stukje over EQ. Het lijkt er op dat EQ niet echt bestaat. Dwz er is geen aantoonbaar bewijs dat mensen met hoog of laag EQ het beter of slechter zouden doen. In tegenstelling tot IQ is EQ in hoge mate manipuleerbaar en leerbaar. IQ daartegen kan alleen op korte termijn iets veranderen, maar keert zonder permanente push altijd terug naar het oude niveau. Het begrip EQ zou ontstaan zijn op het moment dat men beter begon te begrijpen wat de gevolgen van IQ eigenlijk zijn en dit tot politiek-incorrecte conclusies voerde.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door Pietje »

mro schreef:Mag ik het volgende stellen: uiteindelijk zullen de 1%'ers zichzelf kapot maken
Ik krijg het beeld dat die 1% bezig is de hele wereld kapot te maken. Direct, maar vooral indirect...

En ja, als je dat ziet, kun je er naar handelen om je er minder afhankelijk van te maken. Misschien helpt het, misschien niet.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door Erikvr »

Afgelopen zondag bij Tegenlicht nog een stukje over de Betekeniseconomie gezien (Meaningful Economy). Grotere bedrijven zijn daar ook steeds meer naar aan het kijken. Een van de principes is niet meer het maximaliseren van winst maar het toevoegen van waarde aan de maatschappij. Klinkt een beetje vaag maar het is het wel de waard om die aflevering te zien.
groet,
Erik
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Boompje groot, plantertje dood

Bericht door OBL-Rien »

Ik heb het niet gezien, maar ik heb me wel eens afgevraagd waarom we 1/4 van ons leven als "onbelangrijk" afdoen. I.e. de tijd waarin we betaald werk verrichten...
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie