Deze site draait alleen op donaties. Voorkom reclame en ga een bedragDaarna bent u weer een jaar van deze vervelende reclame af!

Klik hier voor meer informatie


Ecologieforum

Welkom op het forum over ecologie en energie. U bent hier van harte welkom om vragen te stellen en voor discussie.
Het is momenteel 23 Jun 2017, 16:33

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Titel: Re: Kan het technisch en is het beter voor milieu?
BerichtGeplaatst: 16 Apr 2016, 10:35 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 26 Okt 2011, 15:50
Berichten: 37
Woonplaats: Oldambt (prov. Groningen)
Technisch kan het. Maar ...
.
Als er per auto 10 kg lithium nodig is voor de accu en je hebt 1 miljard auto's, dan heb je 10 miljoen ton lithium nodig. Alleen voor het wagenpark.
.
Wat de PvdA wil is volstrekt idioot. Ze willen de kolencentrales sluiten én alle auto's elektrisch. Dat kan niet in 10 jaar. Het is beter voor het milieu om de kolencentrales open te houden en het transport over te laten schakelen op elektrische auto's en combinatie met waterstof.
.
Nederland kan niet overschakelen op elektrisch rijden. We kunnen heel weinig windenergie opwekken. Te weinig ruimte in de noordzee voor veel windmolenparken en de scheepvaart.
We kunnen wel heel veel (alle ???) energie opwekken met zonne-energie. Maar rond 21 juni hebben we dan 10 to 13 keer meer energie dan rond 21 december.
.
De combinatie van elektrisch met waterstof lijkt een winnende combinatie.
Zet je stroom om in waterstof en later weer in stroom, dan verlies je veel energie. Momenteel 60 - 70 %.
Dat lijkt veel. Maar benzine-auto's gebruiken minder dan 20% van de energie van benzine nuttig. Meer dan 80% gaat verloren.
Groot voordeel van waterstof is de onbeperkte opslagcapaciteit. Overtollige stroom in de zomer sla je op als waterstof en daarmee rijd je 's winters.
.
Een plan om het transport over te laten schakelen op zonne-energie en waterstof vind je hier: http://www.groenepolitiek.info/index.php?pi=1793&n1=69

_________________
Iedere dag gaat het beter en beter en IK creëer een gouden toekomst!

Zeg deze affirmatie dagelijks tegen jezelf, met de nadruk op IK. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je creëert. Overstem hiermee twijfels en zorgen.
http://www.andreas333.com


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  

Deze site draait alleen op donaties. Voorkom reclame en ga een bedragDaarna bent u weer een jaar van deze vervelende reclame af!

Klik hier voor meer informatie

 Titel: Re: Kan het technisch en is het beter voor milieu?
BerichtGeplaatst: 16 Apr 2016, 10:48 
Offline
Gebruikers-avatar

Geregistreerd: 26 Okt 2011, 15:50
Berichten: 37
Woonplaats: Oldambt (prov. Groningen)
Voor korte afstanden ben ik voorstander van een alternatief: De elektrische trapauto. Een soort flintstone-mobiel.
.
Stel je een volledig gestroomlijnd voertuig voor, overdekt, met ruimte voor 1, 2 of 4 personen, afhankelijk van het model.
Per zitplaats zijn er pedalen zoals bij een fiets.
Het voertuig heeft een elektromotor en een niet al te grote accu.
Als je stevig doortrapt, haalt het 70 km per uur.
Het gewicht ??? Zo laag mogelijk. Veel composiet-materialen en weinig metaal. Liefst minder dan 100 kg.
.
Een geoefend fietser op een ligfiets haalt gemakkelijk 35 km per uur.
Met een kleine elektromotor moet 70 km gemakkelijk haalbaar zijn.
Dan kun je met erg weinig energie je boodschappen halen en naar je werk.
.
Daarnaast moet het openbaar vervoer beter worden. Waarom is er naast de trein geen goed busverkeer?
Het busverkeer is lokaal georganiseerd. Dat kan veel beter.
Stel je busstations voor bij de klaverbladen van kruisende snelwegen.
Intercity-bussen rijden op en neer tussen de klaverbladen.
Tussen de klaverbladen en lokale bestemmingen rijden lokale bussen.
Dan heb je een volwaardig alternatief voor de trein.
.
Zie ook het Totaalplan verkeer en vervoer. http://www.groenepolitiek.info/index.php?pi=1568&n1=70
Dat is een artikel uit een boek van 2002. Sommige dingen zijn achterhaald, maar de kern is nog steeds up-to-date.
.
Het is mogelijk om vanaf 2018 alle nieuwe auto's op waterstof en elektrisch te laten rijden.
Als we dat europees realiseren, zijn er in 2028 alleen nog heel oude auto's die vuil rijden.
Dan zijn benzinepompen zo schaars, dat mensen snel overstappen op nieuwere auto's.
Dan is de lucht veel schoner dan nu, vooral in de randstad.

_________________
Iedere dag gaat het beter en beter en IK creëer een gouden toekomst!

Zeg deze affirmatie dagelijks tegen jezelf, met de nadruk op IK. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je creëert. Overstem hiermee twijfels en zorgen.
http://www.andreas333.com


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel: Re: Kan het technisch en is het beter voor milieu?
BerichtGeplaatst: 16 Apr 2016, 11:15 
Offline

Geregistreerd: 12 Nov 2011, 13:21
Berichten: 1831
Het pad klopt zo'n beetje. Alleen is waterstof geen optie. Het spul is gewoon te gevaarlijk en lastig in opslag. Amoniak schijnt een goed alternatief te zijn om overschotten in op te slaan. Het schijnt dat dat in de nieuwe kolencentrale in Eemshaven gaat gebeuren. Geen idee of het waar is. Iemand vertelde dat. Geen kolen verbruik maar amoniak productie.


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
U mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
U mag uw berichten niet wijzigen in dit forum
U mag uw berichten niet verwijderen in dit forum
U mag geen bijlagen plaatsen in dit forum

Zoeken naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.