Energie: allternatieven of minderen?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Energie: allternatieven of minderen?

Bericht door Dutch John »

De wereld heeft zich de laatste 200 jaar exponentieel kunnen ontwikkelen door de beschikbaarheid van veel en goedkope energie. Zonder fossiele energie zouden we een stabiel, maar in hedendaagse ogen primitief bestaan leven. Wat betreft fossiele energie zijn we inmiddels over de top. Peak Cheap OIl was in 2006, terwijl de wereldwijde vraag sindsdien nog steeds toeneemt, alle alternatieven ten spijt. In de toename is vooral voorzien door lage EROEI onconventionele olie. Die is te duur om de wereldeconomie te laten groeien. We zien dit aan de olieprijsschommelingen van de laatste jaren, die af en toe door het economisch plafond schieten, om daarna weer door de productiekostprijsvloer te vallen. Het grote haperen is begonnen.

En dan nu de grote vraag: hoe gaan we dit oplossen? Ik heb mij de laatste tien jaar theoretisch en praktisch verdiept in de alternatieven, om tot de conclusie te komen dat de werkelijke oplossing ligt in het drastisch minderen van de energiebehoefte. De redenen zijn divers, ik noem er drie:

-De alternatieven zijn minder efficiënt dan gedacht. De EROEI van biobrandstof koerst rond de 2-3, terwijl 5 tot 10 nodig is voor de huidige economie. Daarnaast legt het beslag op de voedselproductie. De EROEI van zonnepanelen en windturbines is minder hoog dan men ons wil doen geloven (de benodigde subsidie bewijst dit nog eens) en de productie loopt niet in de pas met de vraag. Het gedroomde smartgrid kan dit niet opvangen. Waterkracht en geothermie zijn goede alternatieven, maar slechts op een paar plaatsen in de wereld beschikbaar en voor het merendeel al in gebruik. Kernfusie, tsja, we wachten al een half leven en voordat grootschalige toepassingen operationeel komen, zijn we nog eens een half leven verder. Vraag is of we die tijd hebben en kernfusie brengt stroom, geen energiedichte vloeistof. Voor de dromers: van waterstof is geen makkelijk hanteerbare, energiedichte vloeistof te maken.

-We leven niet alleen qua energie boven onze stand, ons levend kapitaal (de belangrijkste van de acht vormen) zijn we aan het vernietigen. De soortendiversiteit klapt in elkaar. Hoewel landbouwgrond nog nooit zo duur is geweest, is de natuurlijke vruchtbaarheid nog nooit zo laag geweest. De moderne landbouw is een soort substraatteelt, die verslaafd is aan fossiele brandstof.
Grondstoffen, onderdeel van ons materieel kapitaal, worden steeds schaarser en energie-intensiever om te delven.

-Hoewel fossiele brandstof ons meer slaven brengt dan vroeger keizers ter hunner beschikking hadden, werken we meer uren dan die vroegere slaven. Je zou zeggen dat goedkope energie voor ons moet werken in plaats van andersom. Maar onze consumptie drijft inmiddels op schuld en over schuld betaal je rente, waardoor je twee tot driemaal betaalt voor instant geluk. Nu kun je stellen: ik heb geen schuld, maar moet toch veel werken. Dat kan liggen aan je consumptieniveau, maar het ligt zeker aan het feit dat hele keten waarvan je je consumptie koopt, waarschijnlijk een schuld heeft uitstaan en de rente daarop betaal jij uiteindelijk. Energie, economie en schulden zitten aan elkaar met een onlosmakelijke ketting. En de enige weg daaruit is volgens mij:

Minderen. Minderen werkt dubbelop. Je hoeft je minder tijd bezig te houden met consumptie die maar even geluk brengt, terwijl je er niet voor hoeft te werken. Werken om heel veel eindige energie kortstondig in te zetten voor wat endorfine maakt je kwetsbaar en afhankelijk. En dat is nu juist niet wat je wilt in een wereld die lijkt langzaam te draaien van energie-intensief naar terug arbeidsintensief.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Energie: allternatieven of minderen?

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:En dan nu de grote vraag: hoe gaan we dit oplossen?
"We" verondersteld dat er een wereldwijde consensus bereikbaar is, dat is echter niet het geval. We gaan dit dus ook niet oplossen. Misschien ben ik een pessimist, maar tot ik een bewijs zie van het tegenovergestelde blijf ik er van uitgaan dat "de mens" in populatie begrenst wordt door de beschikbare resources. En niets anders.

De natuur zal dit probleem oplossen. Of beter gezegd, er is helemaal geen probleem. De natuur regelt dit soort kwesties al miljarden jaren lang door populatie variatie. We staan niet boven de natuur, we zijn er deel van.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Energie: allternatieven of minderen?

Bericht door Erikvr »

Ik vind het (nieuwe) onderzoek naar Thorium kernreactoren wel interessant. Wel de voordelen van kernenergie maar nauwelijks de nadelen.
OBL-Rien schreef:Misschien ben ik een pessimist, maar tot ik een bewijs zie van het tegenovergestelde blijf ik er van uitgaan dat "de mens" in populatie begrenst wordt door de beschikbare resources. En niets anders.

De natuur zal dit probleem oplossen. Of beter gezegd, er is helemaal geen probleem. De natuur regelt dit soort kwesties al miljarden jaren lang door populatie variatie. We staan niet boven de natuur, we zijn er deel van.
Beperkte resources hebben in de evolutie ervoor gezorgd dat mensen hebzuchtig zijn en daarom niet-duurzame energie zo lang mogelijk willen blijven exploiteren. Het onderzoek naar een thoriumreactor gaat ook langzaam omdat het commercieel nog niet interessant genoeg is. Er zit dus een natuurlijke rem op energie waar minder aan te verdienen valt.
groet,
Erik
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Energie: allternatieven of minderen?

Bericht door OBL-Rien »

Erikvr schreef:Er zit dus een natuurlijke rem op energie waar minder aan te verdienen valt.
Ja.a...a... maar ik snap niet wat je hiermee wilt zeggen.

Natuurlijk is het zo dat wanneer ik als energie leverancier met A meer verdien dan B, ik A zal doen.
Maar dat is vast niet wat je bedoelde?
Had je iets in relatie met Thorium in gedachten?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Energie: allternatieven of minderen?

Bericht door Erikvr »

Wat ik bedoel is dat het jammer is dat alternatieven op grote schaal ver weg blijven omdat ze commercieel minder interessant zijn. De natuur/aarde maakt dat natuurlijk geen bal uit.
groet,
Erik
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Energie: allternatieven of minderen?

Bericht door Dutch John »

Erik,

Commercieel niet interessant betekent economisch niet interessant. Olie aan $150 per vat is energetisch spotgoedkoop, maar betekent de dood voor de economie. Hoe wil je een economie die verslaafd is aan goedkope energie overeind houden met alternatieven die duurder dan de duurste olie zijn? Het huidige economische systeem drijft bovendien op vloeibare brandstoffen. Welk zinnig alternatief krijgen we daarvoor?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Energie: allternatieven of minderen?

Bericht door mro »

Mij lijkt minderen ook de enige uitkomst.

Misschien komt een substantiële groep mensen toch tot het besef dat men even gelukkig is met een stuk minder? Dan gaat de virtuele economie/beurs de dieperik in, maar who cares? Dat is gewoon weer een zorg minder.

Eigenlijk zou het 'minderen-concept' beter in beeld moeten worden gebracht. @DJ misschien kan je een youtube-channel starten voor een soort van 'het leven zoals het is' documentaire? :)
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Energie: allternatieven of minderen?

Bericht door JantjeV8 »

OBL-Rien schreef: De natuur zal dit probleem oplossen. Of beter gezegd, er is helemaal geen probleem. De natuur regelt dit soort kwesties al miljarden jaren lang door populatie variatie. We staan niet boven de natuur, we zijn er deel van.
Dat 1e gedeelte ben ik ook wel van mening. Heel simpel: als het op is, dan is't gedaan.

Of dat geen probleem is waag ik te betwijfelen, een aanzienlijk deel bereidt zich er niet op voor.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Energie: allternatieven of minderen?

Bericht door OBL-Rien »

LOL, voor de natuur -waar wij deel van zijn- is dit geen probleem.
Als je persoonlijk getroffen wordt ... ja dat is een heel ander verhaal...
Daarom DJ's oplossing: Minderen.

Ik zou heel stiekem daaraan nog willen toevoegen: zolang het kan, investeer om de overgang aangenaam te maken.... :fff
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Energie: allternatieven of minderen?

Bericht door JantjeV8 »

Minderen is ook geen oplossing, ook dan gaat de voorraad op, het duurt wat langer, maar op gaat ie.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Energie: allternatieven of minderen?

Bericht door Ingir »

JantjeV8 schreef: Heel simpel: als het op is, dan is 't gedaan. Of dat geen probleem is waag ik te betwijfelen, een aanzienlijk deel bereidt zich er niet op voor.
Ik kan je verzekeren dat we de komende 200-300 jaar geen tekort aan energie zullen hebben, steenkool zal tot de laatste korrel opgestookt worden. Er is dan ook geen reden om je voor te bereiden op een wereld zonder fossiele brandstoffen. Wel is het handig om het eigen energieverbruik te minimaliseren zodat de afhankelijkheid van energie minder wordt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Energie: allternatieven of minderen?

Bericht door Dutch John »

Ingir,

Zoek eens op "Seneca effect".

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Energie: allternatieven of minderen?

Bericht door Erikvr »

Wat een dooddoener :wink:
groet,
Erik
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Energie: allternatieven of minderen?

Bericht door Pietje »

Waarom is dat een dooddoener, Erik? Het is een logisch, goed onderbouwd proces.

@Ingir: heb jij een auto die op steenkool kan rijden? Mmm, nee, ook niet. Dus zal er zeker een tekort aan energie komen. Mischien niet in kwantiteit, maar zeker in kwaliteit (vloeibaar).

In elk geval gaat de (wereld)economie binnen zekere termijn volledig in elkaar zakken. Als dat toch een gegeven is, waarom gaat BV Nederland (en Europa) zoveel tijd, aandacht en energie aan diezelfde (gedoemde) economie besteden? Ik snap dat instorten voor de gevestigde orde heel pijnlijk is, evenals voor mensen die zich er op andere manieren afhankelijk van gemaakt hebben, maar verder zie ik alleen maar voordelen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Energie: allternatieven of minderen?

Bericht door Tim »

Ach,

Ik ben schijnbaar ook een pessimist. Ik zeg F IT. Ik zal het niet veranderen en zolang het werkt, werkt het. Zorgen dat je niets hebt, geen schulden noch spaargeld.

Als het knapt, knapt het. Liever aanpassen aan de situatie dan, dan iets gaan nastreven wat wellicht ook geen werkelijkheid is. Dat wil niet zeggen dat ik niet doorga met minderen, maar niet met als reden de wereld te gaan redden/veranderen.

Tim
Plaats reactie