Aflossen hypotheek

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Pietje »

remco d schreef:Maar je hebt wel gelijk dat als je aan het begin veel spaart, je daar de hele duur van de hypotheek rente over vangt, terwijl je over de schuld aftrek krijgt. Zie daar ook het grote voordeel van deze hypotheekvorm.
Dat geldt natuurlijk ook elke andere hypotheek, en dat was de grote motor achter de aflossingvrije hypotheek-beleggings-constructies: je leent goedkoper vanwege de aftrek, en spaart/belegt met een hoger rendement. Iedereen weet wat er vervolgens gebeurde...

Naarmate je de nering naar de tering gaat zetten (dus minder verdienen omdat je minder nodig hebt) val je vanzelf in lagere belasting-tarieven en in mijn geval is het belasting-voordeel-gebeuren zelfs "0". Dat pleit toch weer voor versneld aflossen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Tim »

remco d schreef:Totaal inleg mag niet boven de hypotheeksom komen.
Klopt, dus je moet voor het omslagpunt (dus ruim voor het bereiken van de eindsom, nog maar die 10% inleggen.
Pietje schreef:Dat geldt natuurlijk ook elke andere hypotheek, en dat was de grote motor achter de aflossingvrije hypotheek-beleggings-constructies: je leent goedkoper vanwege de aftrek, en spaart/belegt met een hoger rendement. Iedereen weet wat er vervolgens gebeurde...
Bij de spaarhypotheek is het gewoon een rekensom. Heeft niets met beleggen te maken.

Alleen de overheid kan het verknoeien of de bank failliet gaan. In het laatste geval blijft ook alleen het openstaande bedrag over, althans, anders zou ik niet betalen.

Tim
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door remco d »

Pietje schreef:
remco d schreef:Maar je hebt wel gelijk dat als je aan het begin veel spaart, je daar de hele duur van de hypotheek rente over vangt, terwijl je over de schuld aftrek krijgt. Zie daar ook het grote voordeel van deze hypotheekvorm.
Dat geldt natuurlijk ook elke andere hypotheek, en dat was de grote motor achter de aflossingvrije hypotheek-beleggings-constructies: je leent goedkoper vanwege de aftrek, en spaart/belegt met een hoger rendement.
Met de vastigheid dat de rente die je krijgt gelijk is aan de rente die je betaald en dus ook altijd hoger dan de normale spaarrente. + geen vrh + eventuele renteaftrek.

Zoals gezegd ik was er ook sceptisch over maar het voordeel was te groot. Zelfs als je sneller aflost en de looptijd naar 20 jaar brengt. Wat ik wil doen. Lijkt me prima met 45 jaar hypotheekvrij
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Dutch John »

Tim,

Houdt wel rekening met de nieuwe bail-in wetgeving. Als de bank in de moeilijkheden komt, dan kan jouw spaargeld gebruikt worden om de bank te redden. Als dank krijg je een papiertje dat je voor jouw deel aandeelhouder bent geworden van de bank. De vraag is of je met dat papiertje iets kunt. Tegelijkertijd kan je hypotheek verkocht worden aan de hoogst biedende andere partij. En zo kan neutraal ineens omslaan in dubbel pech. Kan. Moet niet, maar wel lullig als het zo afloopt.

Het gaat tegenwoordig niet meer om rendement te maken op kapitaal. Het gaat om behoud van kapitaal. Het gaat ook niet over de goedkoopste schuld, het gaat over geen schuld.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door JantjeV8 »

We krijgen altijd te horen/lezen dat de hypotheekrente 'vroeger' wel 14% bedroeg. Was toen de rente op spaargeld evenredig hoog?

Is de spaarrente altijd lager dan de hypotheekrente (geweest)?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Sandman79 »

@ jantje V8:

heel kort door de bocht: de rente hangt af van de inflatie.
De spaarrente was toen ook hoog.

In geval van mijn ouders en veel van hun generatiegenoten in België: Zij hebben einde jaren zeventig leningen afgesloten aan vaste rentoevoeten op 20 jaar van een 8%
Dan is er begin jaren 80 een aantal jaren een inflatie geweest van meer als 10% en de spaarrente zat op dat moment dus boven de hypotheekrente voor de leningen die al afgesloten waren.

Mijn vader snapt dat ie ondanks de hoge rentevoet, een spotgoedkope lening heeft gehad, Mijn moeder begrijpt dit totaal niet . :)

ikzelf heb dit jaar mijn lening laten herzien, nog 22 jaar a 2.89 % , het zou nog wel eens goed kunnen dat over een paar jaar de spaarrente ook weer hoger is als 3% Het is met een beetje uitkijken overigens nog wel mogelijk meer als 3% rendement te halen, dus feitelijk leen ik buiten het lage intrestpercentage op zich, ook 'goedkoop' , daar er hogere rendementen mogelijk zijn dan mijn hypotheekrente me kost.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Dutch John »

Jantje,

De spaarrente is altijd lager dan de hypotheekrente, omdat banken willen verdienen..... kuch....hoest...

Al zou de spaarrente 1% zijn en de hypotheekrenten 0,1%, dan verdienen ze nog best aardig. Ik hoop dat Henry Ford met zijn uitspraak "Als mensen wisten hoe banken werken, dan is er morgen revolutie", nog een keer gelijk krijgt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Joepie »

Ongeveer tien jaar terug was het in NL fiscaal aantrekkelijk om de overwaarde van de woning hypothecair bij te lenen en op de bank te parkeren. Door de belastingaftrek waren de leenkosten lager dan de gelijktijdige opbrengst op de bank. Leen je rijk en niemand vond het gek.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Pietje »

Tim schreef:Bij de spaarhypotheek is het gewoon een rekensom. Heeft niets met beleggen te maken.
Een beleggingshypotheek is precies dezelfde berekening. Alleen is er sprake van enige onzekerheid in het "rente"-percentage. Veel beleggingshypotheken hebben een garantie-percentage, waarmee ze helemaal vergelijkbaar zijn met een spaarhypotheek.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door mro »

Mag ik dan besluiten dat er sedert de jaren de 80 nog netto niet zoveel veranderd is?

De inflatie wijzigt en de interest op lening/spaargeld schuift mee, of is het omgekeerd?

Ipv te kijken naar de bedragen en de interesten is het mogelijk beter te focussen op worst-case scenario: wat als...
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door JantjeV8 »

Ik heb ommelaatst wat gelezen over wat testen die men met hypotheken heeft gedaan. Daar kwam vrij steevast uit dat degene die altijd de kortste rentevastperiode koos, na 30 jaar het goedkoopste uit was. Ongeacht de hypotheekvorm. En natuurlijk gewoon met de grillen van de markt mee gegaan over die 30 jaar.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Joepie »

JantjeV8 schreef:Ik heb ommelaatst wat gelezen over wat testen die men met hypotheken heeft gedaan. Daar kwam vrij steevast uit dat degene die altijd de kortste rentevastperiode koos, na 30 jaar het goedkoopste uit was. Ongeacht de hypotheekvorm. En natuurlijk gewoon met de grillen van de markt mee gegaan over die 30 jaar.
Klopt, omdat je niet betaalt voor de risico-indekking door de banken. Het venijn zit hem echter in de volatiliteit op korte termijn. Als de hypotheekrente stijgt, dan volg je die stijging en nemen de kosten op dat moment dus toe. Nu de rente heel laag staat, rond de 2,5%, betekent een stijging naar 5% een verdubbeling van je lasten. Als je dat niet op kunt vangen, dan is het veiliger om de rente langer vast te zetten.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door OBL-Rien »

JantjeV8 schreef:Ik heb ommelaatst wat gelezen over wat testen die men met hypotheken heeft gedaan. Daar kwam vrij steevast uit dat degene die altijd de kortste rentevastperiode koos, na 30 jaar het goedkoopste uit was. Ongeacht de hypotheekvorm. En natuurlijk gewoon met de grillen van de markt mee gegaan over die 30 jaar.
Over welke periode liep die test?

Sinds ca 1980 is de basis rente gevallen van ver over de tien procent naar vrijwel 0.
Nogal logisch dat je dan zo kort mogelijk moest zitten.

Nul = Nul, logischerwijze zou de basis rente nu weer moeten gaan stijgen. De oude strategie is daarmee waarschijnlijk ad acta. En hoe lang ze de nul kunnen vasthouden?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door pelletpower »

Misschien toch wel langer dan verwacht. Het kan vriezen het kan dooien. Nog even en negatieve rente is realiteit op spaargeld. Deflatie is al decennia de norm in Japan. Wie weet hier ook binnenkort. Rare tijden. 20 jaar rente vastzetten is vrij zinloos. Het is nog maar de vraag of het nu zou lonen. Wie het weet mag het zeggen.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Joepie »

OBL-Rien schreef:Over welke periode liep die test?
Dit onderzoek blikt terug van 1956 tot 2002 (helaas is de tekst in de plaatjes van matige kwaliteit).
http://vastofvariabel.nl/vov.pdf

Hier wordt de laatste twintig jaar beschouwd:
https://www.wegwijs.nl/artikel/2015/07/ ... vastzetten
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Plaats reactie