Aflossen hypotheek

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Krelis »

JantjeV8 schreef:We krijgen altijd te horen/lezen dat de hypotheekrente 'vroeger' wel 14% bedroeg. Was toen de rente op spaargeld evenredig hoog?

Is de spaarrente altijd lager dan de hypotheekrente (geweest)?
1980/82 meer dan 8% bij Rabo deposito 3 maanden. variabele hypotheekrente bij annuïteit ongeveer 12%. je moest toen wel eigen geld meebrengen, dus 70% lening ongeveer.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Krelis »

Dutch John schreef:Jantje,

De spaarrente is altijd lager dan de hypotheekrente, omdat banken willen verdienen..... kuch....hoest...

Al zou de spaarrente 1% zijn en de hypotheekrenten 0,1%, dan verdienen ze nog best aardig. Ik hoop dat Henry Ford met zijn uitspraak "Als mensen wisten hoe banken werken, dan is er morgen revolutie", nog een keer gelijk krijgt.

Groet,
DJ
zolang er nog mensen zijn die denken dat banken spaargeld uitlenen....
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Krelis »

Sandman79 schreef:@ jantje V8:

heel kort door de bocht: de rente hangt af van de inflatie.
De spaarrente was toen ook hoog.

In geval van mijn ouders en veel van hun generatiegenoten in België: Zij hebben einde jaren zeventig leningen afgesloten aan vaste rentoevoeten op 20 jaar van een 8%
Dan is er begin jaren 80 een aantal jaren een inflatie geweest van meer als 10% en de spaarrente zat op dat moment dus boven de hypotheekrente voor de leningen die al afgesloten waren.

Mijn vader snapt dat ie ondanks de hoge rentevoet, een spotgoedkope lening heeft gehad, Mijn moeder begrijpt dit totaal niet . :)

ikzelf heb dit jaar mijn lening laten herzien, nog 22 jaar a 2.89 % , het zou nog wel eens goed kunnen dat over een paar jaar de spaarrente ook weer hoger is als 3% Het is met een beetje uitkijken overigens nog wel mogelijk meer als 3% rendement te halen, dus feitelijk leen ik buiten het lage intrestpercentage op zich, ook 'goedkoop' , daar er hogere rendementen mogelijk zijn dan mijn hypotheekrente me kost.
de spaarrente gaat nooit meer omhoog. Dat kan niet: het monetaire systeem is failliet. Eerst nog tijdelijke deflatie, dwz dat schulden duur zijn, bezittingen minder waard en alles wat de overheid in rekening brengt gaat stijgen incl. belastingen/heffingen op onroerend goed.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Krelis »

Pietje schreef:
kockie schreef:... krijg ik continu te horen dat ik dan ook minder hypotheekrenteaftrek krijg.
Als je eerst 100.- betaalt, en je krijgt 50.- terug, ben je dan blij? Liever betaal ik 0.-, ook al krijg ik vervolgens niets terug...

Vroeger waren er jaren dat het gunstiger was om geld hypothecair te lenen, en dat vervolgens te beleggen. Maar door enerzijds de regeltjes, anderzijds de financiele situatie, gaat dit niet meer op. En dat staat nog los van het feit dat je je af mag vragen of "speculeren met als onderpand je huis" wel gewenst is. En last but not least: er gaat met deze constructie ook veel (belasting-)geld naar de financiele wereld... :?
yep en dat belasting voordeel gaat als subsidie naar de bank. Bijzonder en diurzaam systeem :fff
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Krelis »

remco d schreef:Hier een wat andere situatie, wij mochten 3 jaar geleden nog net gebruik maken van een spaarhypotheek. Wij wilden dit eigenlijk niet want je schuld blijft maximaal gedurende de looptijd. Echter zelfs in het minst gunstige geval ( dus met directe afschaffing vd renteaftrek) was deze vorm veruit het goedkoopst. + we kunnen er zo onderuit als we het niet meer vertrouwen
dan werk je ook nog eens voor de provisie van de tussenpersoon.Lees Verdegaal er maar eens op na.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Krelis »

Paul Joosten schreef:Huren ben ik nooit liefhebber van geweest, je bent geen baas over je huis en voor (bijna) elke spijker die je ergens in wilt slaan moet je overleggen.

Ik kocht mijn eerste huis in 1980, een premie-A woning van ƒ145.000 vrij op naam. Wat een geweldige regeling voor starters was dat! Hard nodig ook want de rente was idioot. Met 10,6% was ik nog spekkoper want op het hoogtepunt was die ruim 13%. In 1995 moest ik verhuizen vanwege mijn werk. de prijzen waren na een forse daling net weer een beetje aan het opkrabbelen en ik verkocht mijn oude pand onverwacht snel. Ik bracht alle overwaarde in in het nieuwe huis en behalve de oude hypotheek (rest ƒ80.000) kwam er een tweede deel bij om het wat grotere huis in een véél duurdere plaats (Randstad) te kunnen financieren. In 2001 kwam er nog een klein hypotheekje bij voor een flinke verbouwing. In 2010 was de eerste hypotheek afgelost en ik spaarde het niet meer benodigde bedrag als extra buffer voor de verhuizing die (wisten we al) in 2012 zou volgen. In 2012 ging ik met functioneel leeftijdsontslag en konden we de Randstad ontvluchten. Het oude huis werd ondanks de crisis niet al te ongunstig verkocht en ik hoefde nauwelijks iets bij de opbrengst bij te leggen om een mooi oud vrijstaand herenhuis in de Veenkoloniën te kunnen kopen. Ondanks de bijkomende investeringen (grote verbouwingen) heb ik nu nog geen 60% van de WOZ-waarde aan hypotheek over (De werkelijke waarde is inmiddels veel hoger, dankzij de verbouwingen. Zo lang ze me daar niet naar vragen ga ik ze niet wijzer maken natuurlijk. Mocht ik ooit willen gaan verkopen is het vroeg genoeg om de WOZ aan te laten passen... :P Van die 60% is nog een kleine kwart aflossingsvrij maar dat hoop ik in stukjes binnen 10 jaar helemaal afgelost te hebben, de rest kost me de resterende looptijd (nog 26 jaar) aanzienlijk minder dan de huur van dit moois zou bedragen. Ook nu ben ik zeker al goedkoper uit.

Moraal van mijn verhaal: als ik was gaan huren had ik nooit deze mooie groei en lage kosten kunnen hebben. Als bonus de volledige zeggenschap. Als ik opnieuw zou moeten beginnen zou ik het wel weten en dat heb ik ook mijn kinderen uitgelegd. Flink sparen om een startkapitaaltje opzij te zetten en dan zo snel mogelijk iets kopen. Als ze handig willen worden een opknapper, kan je in je vrije tijd veel meerwaarde (financieel en voor de persoonlijke ontwikkeling) mee behalen.
en koop nooit een oud krot; woco's verkopen nu afgeschreven huizen (1965) voor 150duizend, slooprijp. Beter nieuwbouw; in de buurt van cockie (Montferland) nieuwbouw 140duizend en een energierekening van €80 per maand zonder panelen etc. Verbouwen en aanpassen verdien je nooit meer terug. En de echte crash gaat nog komen, pensoenen ABP gaan halveren (alle berekeningen Middelloon/eindloon kunnen in de prullenbak) huizenprijzen gaan triest worden. Prijs en echte waarde hebben niets met elkaar te maken. http://www.peakprosperity.com/podcast/9 ... -precipice
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door JantjeV8 »

Dat laatste klopt zeker, mensen hebben al decennia huur betaald, teveel energie verbruikt, en dan krijgen ze een 'mooi aanbod' van d'r verhuurder en steken de mensen zich in de schulden voor iets waar ze zoveel aan betaald hebben. Krankzinnig, maar het gebeurd volop.
Op zich ook wel een goeie, als iedereen nou eens bij Kockie zou gaan bouwen, dan blijft het hier lekker rustig :D
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Lieve »

Boerenhof gekocht in december 1997, met een hypotheek looptijd van 20 jaar. Dus bijna gedaan.
Ik ben nog steeds heel erg blij geen huur te betalen. Ik denk niet dat ik de huur van dit huis zou kunnen betalen.
Ik denk dat je erg rijk moet zijn om zoveel geld als de huurprijzen te kunnen weggooien.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door kockie »

JantjeV8 schreef:als iedereen nou eens bij Kockie zou gaan bouwen
Kssst niks ervan! Het is al druk zat hier..... Daarbij is er nog zat te koop....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door benthuis »

Krelis schreef:Beter nieuwbouw; in de buurt van cockie (Montferland) nieuwbouw 140duizend en een energierekening van €80 per maand zonder panelen etc.
Of 60k! Deze hoef je alleen in elkaar te zetten...
Bijlagen
cropped-Logo-Strobalenhuizen.eu_2.png
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Krelis »

benthuis schreef:
Krelis schreef:Beter nieuwbouw; in de buurt van cockie (Montferland) nieuwbouw 140duizend en een energierekening van €80 per maand zonder panelen etc.
Of 60k! Deze hoef je alleen in elkaar te zetten...
excl grond. een dergelijk huis heeft minimaal 800m2 nodig. Welke gemeente biedt dat aan en past het in het plaatje van de andere bouw? in Montferland gaat dat niet gebeuren: bouwterrein 250duizend.

ik heb me jarenlang verdiept in strobouw en ook wat 'oefeningen' gedaan, maar dat gaat 'm met nieuwbouw niet worden tussen het normatieve nederlandse volkje :oops:
Laatst gewijzigd door Krelis op 24 jan 2016, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Brutus Groenus »

Oost Groningen.

Kavels voor 35.000 1000m2

Vergunning zal een uitdaging worden, maar onmogelijk is het vast niet.
- Word geen slaaf van je bezit -
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Krelis »

Brutus Groenus schreef:Oost Groningen.

Kavels voor 35.000 1000m2

Vergunning zal een uitdaging worden, maar onmogelijk is het vast niet.

waar? ken bij Beerta een strobaalwoning, maar heeft minimaal 3 ton gekost.

ben nu Scott Nearing aan het lezen; o.a. over bouwen.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Brutus Groenus »

Vriend van mij heeft net een kavel aangekocht in Midwolda (komt een nieuwbouw woning op)

Volgens mij 38.000 voor 1150m2
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Aflossen hypotheek

Bericht door Pietje »

Brutus Groenus schreef:Vergunning zal een uitdaging worden, maar onmogelijk is het vast niet.
Strobalen huizen zijn een stuk aardbeving-bestendiger. Dat geeft weer mogelijkheden :lol:[/color]
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie