Voorspellingen voor 2016?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Voorspellingen voor 2016?

Bericht door OBL-Rien »

Heb je verwachtingen voor 2016 aangaande maatschappelijk trends?

Ik ben nieuwsgierig naar wat de forumdeelnemers zo denken over hoe de samenleving verder zal gaan.

Als 1 jaar te kort is, maakt niet uit, welke trend denk je te ontdekken?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door OBL-Rien »

Mijn kickoff:

Ik denk dat aan het tijdperk van de PC (Politieke Correctheid) nu eindelijk een einde zal gaan komen.
Dat gaat niet in 1 jaar gebeuren, maar ik verwacht dat we toenemend signalen zullen zien dat het einde van de PC aan het beginnen is.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door pelletpower »

Business as usual mits we oorlog buiten de deur kunnen houden.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door Tim »

Hi,

Het is van half januari tot half maart steenkoud.

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door Dutch John »

Toename verborgen armoede. Met als een van de gevolgen: afname politieke correctheid.

Politiek krijgt nog minder voeling met de bevolking, ondanks nog meer propaganda. Denk aan EU en NAVO hulp.

Er is ook goed -zij het klein- nieuws: de moestuin breekt definitief door.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door OBL-Rien »

pelletpower schreef:Business as usual mits we oorlog buiten de deur kunnen houden.
Ik zag onlangs al een programma van de EO die problemen met de moslim jeugd naar boven bracht.
Ook dit zal vaker gaan gebeuren in de nabij toekomst imo.
Uiteindelijk is het wachten op zwaar economisch weer en de burgeroorlog in de EU breekt los.
Het is denk ik nog te vroeg om al voor 2016 aanslagen op moslim doelen in de EU te voorspellen die het nieuws halen.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door kockie »

Ik denk dat een gemiddelde moslim-omroep een zelfde film kan maken over streng gelovige christenjongeren. Dat zijn ook geen lieverdjes.

Ik hoop dat we de komende jaren te beschaafd blijken om een burgeroorlog te voeren, maar als ik de taferelen rond verschillende opvangcentra voor vluchtelingen lees begin ik steeds meer te twijfelen aan onze beschaving.

Verder doe ik geen voorspellingen. Als ik zou kunnen voorspellen, zou ik dat met de lottogetallen doen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door holtere »

Toename verborgen armoede. Met als een van de gevolgen: afname politieke correctheid
Bedoel je dat verborgen armoede een grote animator is van politieke incorrectheid onder de betroffenen?
Ik twijfel....volgens mij is het juist ook onder de maatschappelijk geslaagden bon-ton om lekker assertief te zijn. De rest volgt dan vanzelf.... :?

edit: cursief...
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door OBL-Rien »

kockie schreef:Verder doe ik geen voorspellingen.
Hmm, ongelukkig gekozen titel?
Wat zijn je verwachtingen?
Of welke trends denk je te zien?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door mro »

Ik zou het echt niet weten, het kan varieren van binnenkort zelf je koffers moeten pakken en vluchten tot aan de andere kant; een algemeen besef in de maatschappij dat het stiletjesaan genoeg is geweest met al dat consumeren.
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door WillemLimmen »

Schaalverkleining in landbouw en industrie - afname acceptatie overgewicht - toename kritische voedselconsumenten.

Het muntje dat de conservatieve voedselindustrie geld verdient aan het creëren van ziekten en onbehagen - en daarbij de farmaceutische industrie een handje helpt- is gevallen..

Groeten Willem
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door Sputnik »

Hoezo voorspel je een schaalverkleining in landbouw en industrie?
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door WillemLimmen »

@Sputnik De groeiende vraag naar biologische groenten, fruit, vlees en gevogelte gaat samen met een toenemende afkeer van banken, chemicaliën, gen-tech etc. Om aan de gestelde vraag te kunnen voldoen zal de landbouwer van chemicus/manager weer boer moeten worden met oog en aandacht voor plant en dier. Die aandacht heeft een limiet. Nu reeds zie je een grote hoeveelheid kleine leveranciers voor de biologische producten.

Voor de maakindustrie verwacht ik schaalverkleining door stagnerende vraag, dalende prijzen en afnemende investeringen. Er zullen nieuwe nicemarkten ontstaan.

Denk ik..

Groeten Willem

ps er is bijna geen dorp/stad meer te vinden zonder eigen bierbrouwerij!
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door Sputnik »

Dan komt de boer in de problemen met het afbetalen van gemaakte schulden op investeringen lijkt me.. Is grootschalig biologisch produceren niet een logischere weg?

Het ontstaan van de nichemarkten in de maakindustrie geloof ik ook in. Sowieso doordat de arbeidsmarkt individualiseert. Maar dat de vraag zal stagneren, dat denk ik niet. De consumentenbestedingen gaan stijgen denk ik, omdat de voorspelde koopkracht ook toe zal nemen.

Ik heb voor Sinterklaas een set lokaal Gronings bier gehad, die waren voor de kerstdagen al soldaat. Prima te doen :fff
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door Dutch John »

Die boer komt niet in de problemen, hij zit er al midden in. De landbouwgrond staat op een historisch hoog prijsniveau, terwijl de natuurlijke vruchtbaarheid nog nooit zo laag is geweest. 40% van de agrariërs staat onder bijzonder beheer bij de bank. Als je daar tegenover stelt dat 1 kilocalorie voedsel tot stand komt met 10-15 kilocalorieën olie, maar de olie spotgoedkoop is en de rente op investeringen historisch laag is, dan zou je niet anders kunnen concluderen dat boeren eigenlijk goed moeten kunnen verdienen. Er is dus iets grondig mis.

Aan de andere kant zijn voedselprijzen nog nooit zo laag geweest (relatief gezien). Hetzelfde geldt voor consumptiegoederen. De (hypotheek)rente is ook historisch laag. En toch hangt tegelijkertijd menig consument ook aan de monitor van de bank, waardoor je ook hier kunt stellen dat er iets grondig mis is.

We zitten volgens mij aan een punt van verzadiging, terwijl het grootste deel van verdiensten niet langer tussen de mensen circuleert, maar richting banken, multinationals en die andere bodemloze put -de overheid- vloeit. Dan is een moestuintje als start voor een andere richting best begrijpelijk. Als de lastendruk richting voornoemde bodemloze putten 80% bedraagt en je bespaart door je eigen aardbeien te telen 5 euro per uur, dan kom je door bruteren op 25 euro per uur. Dat haalt de gemiddelde hamburgerflipper bij McDrek niet, dus ik voorspel dat de tijd rijp is dat mensen meer dingen zelf gaan doen of tijd gaan ruilen.

Iets soortgelijks zie je momenteel in ons wereldeconomisch sprookje. De olieprijs is laag door een overaanbod. Die lage prijs zou de wereldeconomie vooruit moeten helpen, maar het tegenovergestelde gebeurt. Ook hier is sprake van een verzadiging. Zelfs van wegwerpconsumptiegoed kun je een keer genoeg hebben. Dan krijg je uitval aan de kant van productie en verkoop. Tegelijkertijd draait de oliesector door de lage prijs met verlies of net quitte.

Samengevat: zaken werken niet meer volgens de normale economische regels door verzadiging. Conclusie: we moeten onszelf heruitvinden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie