Voorspellingen voor 2016?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door remco d »

John, wat jij voorspelt is ook mijn idee. Echter dat idee had ik 5 jaar terug ook al en weinig is echt veranderd. Persoonlijk lijkt het me wel een positieve ontwikkeling maar ik denk dat je voorspelling de eerste 10 jaar niet uit gaat komen, zeker niet zolang er voldoende olie te winnen valt.

Verder dit jaar: vluchtelingen blijven komen en de overheid blijft zeggen dat het allemaal lieve hardwerkende mensen zijn die komen. Dit maakt de kloof tussen overheid en burgers nog groter dan hij al is. ( zie de massa-aanranding in Köln en de afschuwelijke reactie van de burgemeester in kwestie die indirect tegen de slachtoffers zegt dat het hun eigen schuld is). Dit maakt Wilders aankomend jaar nog veel populairder. Nog 1 of 2 van die aanslagen als in Parijs, en hij gaat in zijn eentje meer dan 50% stemmen krijgen volgende verkiezingen.

Verder blijft de rente laag denk ik en hobbelen we op dezelfde manier verder. Oja aankomend jaar wordt oranje geen europees kampioen voetbal.

Gr Remco
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door Dutch John »

Remco,

De problematiek is aan de oppervlakte gekomen bij de laatste zwarte zwaan: de crisis eind 2008. Dat er desondanks niet veel is veranderd, komt omdat genoemde bodemloze putten samen het sprookje doorzetten. Alleen de monetaire fantasie begint nu op te raken.

De oliesector is niet veel anders dan onze agrarische sector. Ook zwaar gefinancierd. Saudi Arabië misschien niet, maar dat land leeft momenteel boven zijn stand. Maakt per saldo geen verschil.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door JantjeV8 »

Dutch John schreef: De oliesector is niet veel anders dan onze agrarische sector. Ook zwaar gefinancierd. Saudi Arabië misschien niet, maar dat land leeft momenteel boven zijn stand. Maakt per saldo geen verschil.
En dat ontwikkelingsland verbruikt het meest energie per kop, en doet het minst om dat wat in te perken.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door Pietje »

Dutch John schreef:We zitten volgens mij aan een punt van verzadiging, terwijl het grootste deel van verdiensten niet langer tussen de mensen circuleert, maar richting banken, multinationals en die andere bodemloze put -de overheid- vloeit.
Interessant, die verzadiging. Er gaat veel te veel geld naar de bodemloze putten bank en multinational, en ik ging er altijd vanuit dat er daardoor te weinig geld overblijft voor normale economie. Maar inderdaad, de omstandigheden zouden zijn dat de wereldeconomie een flinke duw in de rug zou krijgen door het makkelijker beschikbaar hebben van geld, en dat gebeurt niet.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door remco d »

WillemLimmen schreef:Schaalverkleining in landbouw en industrie - afname acceptatie overgewicht - toename kritische voedselconsumenten.

Het muntje dat de conservatieve voedselindustrie geld verdient aan het creëren van ziekten en onbehagen - en daarbij de farmaceutische industrie een handje helpt- is gevallen..

Groeten Willem
Schaalverkleining in de landbouw gaat de eerste paar jaar echt niet gebeuren. Groter is op dit moment gewoon efficiënter en die trend zet zich nog een paar jaar voort. Zolang er olie is, zijn grote machines op grote percelen gewoon het goedkoopst. Ik schat dat de meeste hobby- moestuiniers ook gewoon flink met gif spuiten tegen ziekten alsook om bv gras kapot te spuiten om een perceeltje vrij te maken. Dat dat wellicht schadelijk is voor de gezondheid dringt nog maar bij een minderheid door.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door mro »

Ik zou ook eerder inzetten op bio-landbouw op grote(re) schaal. Wel met elektrische machines.

In de bio-landbouw gebeuren er veel bewerkingen bij droog en zonnig weer en men heeft ook niet de gewoonte om diep te ploegen.

Dus op zich zit er wel een zekere logica in om kleine machines te maken die kunnen werken op eigen zonnepanelen.

Ben momenteel samen met een bio-landbouwer bezig met een prototype aan het maken. We zijn er nog lang niet maar het is wel al duidelijk dat er met een 24V motor 500W veel mogelijk is.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door Tim »

Tsja,

En die boeren die onder water staan met hun mega stal, worden net als de rest op het bedrijf. Gewoon medewerken tegen het minimunloon. De bank laat de stal wel staan hoor.

https://youtu.be/qSqAMt_C7kw

Ik begrijp het nog steeds niet, gif op je eten. En niemand zie er zeurt......

Tim
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door OBL-Rien »

Tim schreef:En die boeren die onder water staan met hun mega stal, worden net als de rest op het bedrijf. Gewoon medewerken tegen het minimunloon.
Dat is in een nutshell de modus operandi voor de hele "samenleving"
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door Dutch John »

Tim,

Ik heb gehoord van een varkenshouder die onder bijzonder beheer stond en geen kan meer uit kon. Heeft 's morgens zijn varkens nog één keer gevoerd, is naar de bank gereden en heeft de sleutels ingeleverd: "Vanavond voeren jullie ze, zoek het maar uit".

Probleem in de landbouw en veeteelt is de ook daar toegenomen schulden. Met bijvoorbeeld de huidige melkprijzen zullen de banken niet happig zijn om nog te investeren in grotere stallen. Ik verwacht dat alleen degene die voor een schijntje een failliete megastal kan overnemen iets kan verdienen, omdat de vorige eigenaar en de bank het verlies genomen hebben.

Ik heb het idee dat dit jaar de schuldenproblematiek ons in ons achterste bijt. Nog meer schuld opnemen lukt niet meer, de banken durven niet. De lonen stijgen al jaren niet meer (oké dit jaar een beetje). Uitgaven en investeringen komen daardoor op een laag pitje te staan. Je ziet dat ook aan de lage olie- en grondstoffenprijzen: overaanbod en vraaguitval. Als het geld (verdiend of geleend) niet in de economie komt, maar nodig is voor aflossing en rente, dan is het einde oefening.

mro,

Kleinschalig elektrisch oogsten kan: http://www.themarketgardener.com/market ... ing-tools/

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door Ernest Dubois »

Een perfect storm. Sun Capital komt er aan, "onze" schuld is hun winst. Modus operandi in a nutshel.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door Tim »

Dutch John schreef:Ik heb gehoord van een varkenshouder die onder bijzonder beheer stond en geen kan meer uit kon. Heeft 's morgens zijn varkens nog één keer gevoerd, is naar de bank gereden en heeft de sleutels ingeleverd: "Vanavond voeren jullie ze, zoek het maar uit".
Dat is dan een stoere vent geweest. De meesten pruttelen door, geen gezichtsverlies.
Dutch John schreef:Ik verwacht dat alleen degene die voor een schijntje een failliete megastal kan overnemen iets kan verdienen, omdat de vorige eigenaar en de bank het verlies genomen hebben.
Dat zie ik niet gebeuren. De bank neemt hooguit de minste slechte optie. Dus maximale lening voor de nieuwe boer die hij net kan betalen. En dan zit er waarschijnlijk nog ergens een achtergestelde lening in de hoed.

Tim
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door Pietje »

Tevens zal de rol van economen flink aan banden gelegd moeten worden. Economie is de wetenschap die de uitwisseling van schaarse producten bestudeert. Maar in het huidige digitale tijdperk zijn veel zaken allang niet meer schaars – of zullen dat op korte termijn niet meer zijn. Alles wat digitaal kán worden, zal digitaal worden. En alles wat digitaal is, kan oneindig gekopieerd worden zonder meerkosten. De wereld is aan het bewegen naar ‘overvloed’ en daar kunnen economen niet mee uit de voeten. Noch met altruïsme, in het verlengde hiervan. Tot voor kort was dat geen enkel probleem. Dat mensen op kleine schaal elkaar gratis hielpen, was als economische factor verwaarloosbaar. Maar nu miljarden mensen zich via het web met elkaar kunnen verbinden en, technologisch gefaciliteerd, decentraal kunnen samenwerken, ligt dat heel anders! (Denk aan Wikipedia, waar ‘decentraal altruïsme’ ervoor heeft gezorgd dat er geen encyclopedie meer wordt verkocht.)
(http://www.eerlijkeflex.nl/visies/martijn-aslander-40/)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door mro »

Tim schreef:
Dutch John schreef:Ik heb gehoord van een varkenshouder die onder bijzonder beheer stond en geen kan meer uit kon. Heeft 's morgens zijn varkens nog één keer gevoerd, is naar de bank gereden en heeft de sleutels ingeleverd: "Vanavond voeren jullie ze, zoek het maar uit".
Dat is dan een stoere vent geweest. De meesten pruttelen door, geen gezichtsverlies.
Dutch John schreef:Ik verwacht dat alleen degene die voor een schijntje een failliete megastal kan overnemen iets kan verdienen, omdat de vorige eigenaar en de bank het verlies genomen hebben.
Dat zie ik niet gebeuren. De bank neemt hooguit de minste slechte optie. Dus maximale lening voor de nieuwe boer die hij net kan betalen. En dan zit er waarschijnlijk nog ergens een achtergestelde lening in de hoed.

Tim
Ik weet niet hoe het in Nederland is maar in België is er in de praktijk maar 1 landbouw-multinational: de boerenbond. Ze proberen het wat te verbergen door onder veel verschillende handelsnamen te werken maar in feite komt alles uit op hetzelfde punt.
Ze hebben alles in handen: zaaigoed, meststoffen, veevoeder,... tot en met de verkoop van producten aan particulieren. Het zijn ook zij die de leningen verstrekken aan de landbouwers.

Met voorsprong rechtstreeks en onrechtstreeks de grootste werkgever van België. (daar reken ik mijzelf ook bij, voor enkele % van mijn inkomen dan toch)
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door remco d »

mro schreef:
Ik weet niet hoe het in Nederland is maar in België is er in de praktijk maar 1 landbouw-multinational: de boerenbond. Ze proberen het wat te verbergen door onder veel verschillende handelsnamen te werken maar in feite komt alles uit op hetzelfde punt.
Ze hebben alles in handen: zaaigoed, meststoffen, veevoeder,... tot en met de verkoop van producten aan particulieren. Het zijn ook zij die de leningen verstrekken aan de landbouwers.

Met voorsprong rechtstreeks en onrechtstreeks de grootste werkgever van België. (daar reken ik mijzelf ook bij, voor enkele % van mijn inkomen dan toch)
de "bo" bij rabobank staat voor boerenleenbank. Ik weet het niet op de feiten nauwkeurig maar een groot deel van hun investeringen gaat uit richting agrarische sector dus de invloed is zeker ook groot.
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Voorspellingen voor 2016?

Bericht door JantjeV8 »

Hier een behoorlijke landbouwregio. Van alles wat. Veehouderij heeft wel wat meer plaats gemaakt voor tuinderij. Behoorlijk wat glastuinbouw, maar ook koudegrond tuinders.

Eerder genoemde bank staat zelfs op de bouwborden als een kas wordt gebouwd: Mede mogelijk gemaakt door Rabobank..... Kleine bijkomstigheid: 7 van de 10 glastuinders staan onder bijzonder beheer.
De koudegrond tuinders hebben het redelijk voor elkaar, hun investering ligt vele malen lager, maar door redelijk wat verschillende gewassen te voeren, komen zij het jaar wel door. Mislukt er een hoek met spitskool omdat het te nat is, dan is een maand later de boerenkool op een andere hoek wel rendabel. Een betere spreiding van risico's.
De Boerenbond is denk ik tegenwoordig het ZLTO.
Plaats reactie