Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door Pietje »

90% is nog een optimistische schatting ;-)

Maar desalniettemin: het rommelen in overtuigingen is niet moeilijk, maar vooral onbekend. De eerste stap is dus "bekendheid geven"...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Nonkel Jonas
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2016, 13:07

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door Nonkel Jonas »

Status najagen is voor veel mensen een echt gevaar. Het zorgt ervoor dat ze verblind worden, en per sé de nieuwste Audi, iPhone, dure parfum, horloge, etc moeten hebben. Niet enkel wordt over het hoofd gezien dat deze zaken misschien status brengen, het zorgt er ook voor dat je elke dag ontwaakt om een job te doen enkel en alleen om je status te voeden. Je gaat er niet op vooruit omdat alles op is tegen het eind van de maand.
Wat zou er gebeuren mocht deze persoon zichzelf bevrijden? Niet alleen zou hij/zij zien dat er elke maand geld overblijft op de rekening, hij/zij zou zich ook beter voelen omdat hij zich zeker genoeg vindt van zichzelf om ook zonder die zaken sympathiek gevonden te worden. Deze persoon zou vooruit gaan in het leven, door zijn uitgespaard geld te zien aandikken.
De producten waar status aan gelinkt is, zijn meestal kwalitatieve merken. Gelukkig hebben deze merknamen ook oudere modellen, van zeer degelijke kwaliteit. Je kan bijvoorbeeld Audi's vinden van 2010 met 50.000 km op de teller voor een serieus prijsverschil met de nieuwe. Kwaliteit hoeft niet duur, en zeker niet van de aller-recentste makelij te zijn.

Gr,

Nonkel Jonas
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door kockie »

Ik kan dat onderstrepen. Ik heb alleen nooit een audi gehad en hoef er ook geen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door pelletpower »

Klopt, liever een bmw
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door nck »

dertien jaar oude drie cilinder "sjoemel"diesel met bijna drie ton op de teller.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door kockie »

Ik rij in een bijna 20 jaar oude (sl)Opel astra. Net een 2-tal schokdempers van vervangen. Hopelijk kan die nog een paar jaren. Nu nog eens meer op de fiets!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door JantjeV8 »

Wij rijden een 13 jaar jong hok, ding is net ingelopen, heeft pas 460.000km op de klok. Naar m'n werk gaan we beiden (meestal) op de fiets.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door Dutch John »

Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak. Je moet er eerst geweest zijn om te weten dat je het best kunt missen. Het is een hele reis geweest via nogal wat gemotoriseerde twee- en vierwielers, maar het meest handzame, zuinige en beste waar voor je geld is de fiets gebleken. Daarnaast ligt de gemiddelde snelheid van een fiets voor de meeste Nederlanders hoger dan van een auto, als je alle benodigde werktijd voor die auto erbij uitsmeert over de gereden kilometers. Nat regenen kan velen weerhouden de fiets te gebruiken, maar je wordt meestal nat omdat je een verplichting bent aangegaan. Permies kennen weinig verplichtingen en houden het zo droog.

Ik kan nog wel warm lopen voor de technische hoogstandjes: de sportieve kunstwerken op vier wielen. Hoewel dit ecologisch gezien mag te lijken botsen, heb ik meer sympathie voor de incidenteel voorbij blèrende extreme sportwagen, dan voor de vele uniforme blikken dozen die één persoon naar 10 kilometer verderop brengen, dag in dag uit. Dozen die allemaal op elkaar lijken, maar elke apart moet volgens de autoreclame een unieke levensbeleving bieden. Kuch....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door Pietje »

Dutch John schreef:Dozen die allemaal op elkaar lijken, maar elke apart moet volgens de autoreclame een unieke levensbeleving bieden. Kuch....
Deze....?



"en de kinderen gaan naar de universiteit, waar ze in hokjes worden stopt, en als ze er vanaf komen zijn ze allemaal hetzelfde"... Hee, hadden we daar niet ook een topic over....? viewtopic.php?f=2&t=5389
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door kockie »

Ik heb een mooie 13-in-een-dozijn doos (wat auto betreft dan hè!). De kleur en de vorm doen er niet zoveel toe.

Helaas heb ik nog teveel verplichtingen :?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door Joepie »

Uit LCA's blijkt dat de milieubelasting van een auto in de gebruiksfase veel hoger is dan de productie- en verwijderingsfase. Vanuit die optiek is het beter om auto's van 13 jaar, of zelfs 20 jaar, te vervangen door een nieuwer exemplaar. Vanuit de portemonnee geredeneerd is dit vaak anders. Ook hier blijken economie en ecologie elkaars antagonist.

Bij modernere auto's overigens wordt dit verschil kleiner omdat de motoren schoner worden en er dus minder uitgestoten wordt in de gebruiksfase. Hoe lang je vanuit ecologisch oogpunt met de nu nieuw aangeschafte auto zou moeten doorrijden is dus in belangrijke mate afhankelijk van de voortschrijdende techniek.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door Dutch John »

Hoewel de auto te boek staat als een duurzaam consumptiegoed, is er niets duurzaams of ecologisch aan. Of ze veel of weinig verbruiken, maakt op de eindige tijdslijn van fossiele energie slechts een paar jaar uit. De enigszins duurzame auto's zijn de klassieke kunstwerken die in een museum of verzameling staan. Daar richten ze geen schade aan, maar strelen ze het oog en het gemoed van de liefhebber.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door mro »

Joepie schreef:Uit LCA's blijkt dat de milieubelasting van een auto in de gebruiksfase veel hoger is dan de productie- en verwijderingsfase. Vanuit die optiek is het beter om auto's van 13 jaar, of zelfs 20 jaar, te vervangen door een nieuwer exemplaar. Vanuit de portemonnee geredeneerd is dit vaak anders. Ook hier blijken economie en ecologie elkaars antagonist.

Bij modernere auto's overigens wordt dit verschil kleiner omdat de motoren schoner worden en er dus minder uitgestoten wordt in de gebruiksfase. Hoe lang je vanuit ecologisch oogpunt met de nu nieuw aangeschafte auto zou moeten doorrijden is dus in belangrijke mate afhankelijk van de voortschrijdende techniek.
Vreemd, ik dacht dat het net omgekeerd was.

Naar mijn mening worden er al lang geen auto's meer verkocht maar wel emoties. De meeste mensen zijn gewoon niet geïnteresseerd in autotechniek.

Het ergste van al is dat fabrikanten meer en meer promoten: 'rij met een auto en trek u vooral niets aan van wat er buiten de auto gebeurd'. Gevolg: 1,2 miljoen doden per jaar wereldwijd. Het lijkt wel aanzetten tot ...
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door JantjeV8 »

En toch is dat ook een kwestie van tijd.

Ik ben opgegroeid met sleutelen, prutsen, autocross, motorcross etc etc. Wij kennen het verschil tussen een 4 cilinder en een v8. Wij stonden te popelen om op de 18e verjaardag als de sodemieter het rijbewijs te halen, de auto stond allang klaar. Met het Fiatje 127 de bergen in, op de camping het ding repareren. De huidige generatie durft met de moderne middenklasser nog maar amper van huis. Wij hebben nog emotie bij een merk.

De komende generaties hebben dat sleutelen niet meer gedaan, hebben zelfs niet een rijbewijs als ze 18 worden. Zij kiezen pas later een auto als vervoermiddel, en de enige emotie is het aanzichtsplaatje. Meer niet. Onder de huid snappen ze er niks meer van en zijn voor hen alle auto's gelijk. De techniek heeft de emotie ook weg genomen. Alle auto's klinken hetzelfde. Een diesel is nagenoeg net zo stil als een benzine. En die generaties groeien op met elektrische auto's, iets waar de oude garde niet aan kan wennen. In elk geval is bij de moderne auto de technische emotie ver weggepoetst.

Wat ik wil zeggen: nog 10/15 jaar verder en die auto zal de mensen hun r**t roesten. Het bezitten er van gaat verdwijnen.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door mro »

@JantjeV8

Ik ook hoor :) Daarom dat ik al dat nieuwe niet wil hebben, als je een beetje technisch bent dan koop je zoiets niet wegens het potentiële gedoe en de kosten als er wat aan scheelt.

Wat daarvoor niet wil zeggen dat het mij niet interesseert, ik kijk dagelijks wel eens op tweakers, circuitsonline, en zo maar ik koop quasi niets meer.

Ik ben al enkele jaren vrijwilliger bij repair café. Ik heb soms medelijden met de mensen die arriveren met hun defecte mega flatscreen (net buiten garantie).
Plaats reactie