Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door Dutch John »

Was het niet de econoom Keynes die voorspelde dat we aan het begin van de 21ste eeuw nog maar 15 uur per week hoefden te werken? Dezelfde Keynes waar we ons huidige economische systeem aan danken. Machines zouden ons veel werk uit handen nemen en zo vrije tijd brengen. Die technologische vooruitgang is zeker gekomen en heeft ons ook meer vrije tijd gebracht, maar een kwart van de tijd werken, vergeleken met honderd jaar geleden, is niet uitgekomen. Integendeel, tweeverdienergezinnen zijn de norm en de politiek oppert langere werkweken.

Mijn inziens ligt dat vooral aan het in stand houden van status en zijn gerelateerde en altijd dure goederen. En aan jezelf af en toe aaien met iets "nieuws". Maar waarom denken we zo? Aangeboren? Misschien een klein beetje. Streven naar comfort? Natuurlijk ook. Maar zouden die oorzaken zo sterk doorwerken zonder reclame en slimme marketing? Ik denk van niet. Natuurlijk lopen oorzaak en gevolg door elkaar bij een minder statusgevoelig persoon en zijn afkeer van reclame, maar ik ben er van overtuigd dat de maatschappij er heel anders uit zou zien zonder psychologisch uitgekiende marketingstrategieën. In mijn omgeving behoren de personen die het gevoeligst zijn voor reclame tot de financieel armsten.

We hebben sinds de bankencrisis een bijsmaak van financiële producten en argwaan jegens financiële adviseurs opgelopen. Maar misschien zou dat ook passen richting de slimme hersenspoelers die zichzelf marketeers noemen?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door mro »

Eerlijk gezegd: het zou mij verbazen dat men in een gemiddelde werkweek nog boven de 15h effectief gewerkte uren uitkomt.

Ik kom in heel veel bedrijven en sedert ik zelf een goed jaar geleden mijn smartphone terug vervangen heb door een gewone gsm valt het mij heel erg op hoeveel er naar die smartphone gestaard wordt tijdens de werkuren. Ieder moment tussen twee werkhandelingen komt die phone uit de zak van de arbeider of bediende en moet er even gewreven worden.

Ik verbaas mij er gewoon heel erg over.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door OBL-Rien »

In de economie gaat men uit van de stelling dat de menselijke behoefte oneindig is.
En ik geloof dat dat inderdaad zo is, maar alleen als we de wens naar vrije tijd ook meenemen. I.e. mensen gaan liever op vakantie dan ze gaan werken.
S-M&R hebben een zekere stuurkracht, maar ik ben niet overtuigd dat dit de grootste factor is.

Als ik zo om me heen kijk dan valt me op dat vrijwel iedereen een hypotheek heeft. En vaak nog niet eens zo'n kleintje ook. Ik denk dan ook dat de regulatie van de huizenmarkt meer invloed heeft dan S-M&R.

Het meest frappante wat mij bijgebleven is over M&R dat veel "volkswijsheden" en "oma's tips" gewoon gerecycleerde M&R is van voor onze tijd.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door JantjeV8 »

Voor mij is een standaard werkweek ca. 60uur. Gewoon 's-morgens op tijd beginnen en je dag benutten. Nooit geen problemen mee gehad. Krijg ook niet per uur betaald, dus daar hoef ik het niet voor te doen.

Tegenwoordig is het die smartphone, tot voor kort gingen ze buiten staan roken, en nog vroegerder kwam de buil shag voor d'n dag. Ik denk dat de productiviteit per werkdag niet veel meer of minder is geworden, die zal altijd rond de 65-70% liggen. Kijk ook maar eens naar de verloren loop-uren.

We kruipen aardig uit een hele zware crisis, (ja, ook 'slachtoffer', maar met gaan zitten jammeren komen we er ook niet). Kan me de reclame van Dick Scheringa nog goed herinneren: "Deze jongen laat het breed hangen" om vervolgens een breedbeeld niet in z'n auto te krijgen..... Ik noem express die crisis. Men zou er van geleerd moeten hebben er niet in te trappen. Ik vrees er voor echter.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door mro »

Bwa, nu wordt er ook nog altijd veel gerookt hoor. Maar niet meer naast de machine of op de bureau, nu moet men 100m wandelen naar het rookafdakje.

Over smartphones is er momenteel nog weinig commentaar van de werkgever maar misschien moet er daarvoor ook een apart afdakje voorzien worden? :)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door Dutch John »

Over effectiviteit van gewerkte uren kun je zeker een discussie opzetten. Hier vind ik het minder relevant hoe je je werktijd benut. Je ligt gedurende die periode vast aan tijd en plaats. Arbeid begint voor de meesten als je 's morgens de deur achter je dicht trekt en eindigt als je 's avonds weer thuis komt. Dus inclusief de reistijd. En dat geheel vormt nog steeds voor de meesten een groot deel van een week. Zeker meer dan de door Keynes gehoopte 15 uur. Ik ken mensen die dat alleen al aan reistijd kwijt zijn.

Mij verbaast het steeds meer dat mensen sneller kiezen voor materialisme dan voor vrije tijd. Er zal best een geringe psychologische aangeborenheid in steken, maar die lijkt vakkundig opgekweekt te zijn door het meedraaien in de maatschappij.

Rien,

Is het kopen van een huis passend bij de hoogst mogelijke hypotheek die iemand kan krijgen, niet ook een vorm van aangeprate status? Zonder statusgevoeligheid zouden nadenkende kopers eerder voor een huis op de menselijke maat kiezen. En we weten allemaal dat hypotheekverstrekkers het belastingvoordeel gigantisch overtrokken hebben middels.... marketing en reclame.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Is het kopen van een huis passend bij de hoogst mogelijke hypotheek die iemand kan krijgen, niet ook een vorm van aangeprate status?
Zeker. Maar imo minder door het M&R apparaat en meer door de sociale omgeving. Ouders en vrienden. Gelijk het principe dat wanneer je iemand om raad vraagt, hij/zij altijd dat zal aanraden waardoor hij/zij er zelf er niet als een loser uitziet. (uitzondering wanneer het on-ontkenbaar is)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door Brutus Groenus »

Ik denk dat de oorzaak vooral ligt bij het vergaren van meer status, hierop springt marketing en reclame handig in wat weer de behoefte van extra status vergaren aanwakkert.

Neem nou de huizenmarkt, mensen denken alleen maar in maximaal (hypotheek) en zo groot mogelijk. Zelfde met auto's , vaak word er gekeken naar wat er nog op de spaarrekening staat en bij dat bedrag word vervolgens een wagen gekozen (of men leent zelfs nog extra bij). Hierdoor word men slaaf van het eigen bezit.

Zelf heb ik lang in dit denkpatroon gezeten, gelukkig word dit beetje bij beetje steeds minder (al komt de behoefte nog regelmatig kort terug).

Ik heb het geluk gehad dat ik mijn vorige woning goed heb kunnen verkopen. Het eerste wat ik toen deed was kijken naar een dikke wagen. Gelukkig heb ik dit niet gedaan, ik zet nu al mijn geld in om onze maandlasten zo laag mogelijk te krijgen. Hierdoor wil ik aankomend jaar proberen minder te werken, de vrijgekomen tijd wil ik investeren om meer zelfvoorzienend te worden, waarop ik weer minder wil gaan werken. Hopelijk word dit een vicueuze cirkel :D
- Word geen slaaf van je bezit -
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door Dutch John »

OBL-Rien schreef: Maar imo minder door het M&R apparaat en meer door de sociale omgeving.
Zeker, maar is die sociale omgeving inmiddels niet ook vergiftigd door de marketingjongens, zoals Brutus het in iets andere bewoordingen stelt?

Slaaf van je eigen bezit. Het niet rationeel kunnen afwegen van de voor- en de nadelen. Emotie en impulsiviteit, beide zijn ze te onderdrukken door de tijd te nemen voor beslissingen. De verliefdheid laten wegebben. Meestal hoeft een aankoop dan niet meer zo nodig.

Waar blijft het spamfilter voor dag- en weekbladen, radio en TV? Of is een innerlijke aversie jegens reclame de enige mogelijkheid?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door Pietje »

Brutus Groenus schreef: Hopelijk word dit een vicueuze cirkel :D
Dat wordt het zeker! Zelfstandig, of in loondienst? ZZP kan een grote stap in de door jou gewenste richting zijn.

Veel afwegingen bij de aanschaf van een huis/andere dure dingen worden helemaal niet gemaakt: "wat als... je je baan kwijtraakt, er een crisis komt, gas duurder wordt, als ik minder wil werken". Als ik om me heen kijk naar keuzes die mensen maken, dan zijn ze het grote plaatje kwijt. Extrapoleren uit het verleden om de toekomst te voorspellen is in deze tijd niet handig, getuigt van een algemene onwetendheid. Voor mij is het meer die onwetendheid dan M&R. Hoewel de eenzijdige informatie via reclames (M) het beeld dat alles alleen maar beter wordt versterkt.

(e.e.a. zoals DJ ongeveer tegelijkertijd post :lol: )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door Tim »

Hey,

Het komt volgens mij omdat een boel mensen niet kunnen nadenken. En een boel zie ik het ook niet leren.

En volgens mij zijn we allemaal slaaf van ons eigen leven, of je nu je eigen eten verbouwd of koekjes inpakt. "It iten waait jo net yn de bek".

Tim
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door Pietje »

Tim schreef:Het komt volgens mij omdat een boel mensen niet kunnen nadenken. En een boel zie ik het ook niet leren.
De frontaalkwab is reeds ontwikkeld in de tijd dat kinderen niet geleerd hebben te leren denken, zie ander topic. :lol:
Om alles maar "slaaf" te noemen gaat me een beetje ver: slaaf ben je als je weinig tot geen keus hebt, of in elk geval "gelooft geen keus te hebben". Vervelend wordt het als het vervolgens jaren discipline vergt om uit die slaafse positie te komen. Maar het kan, en het is de moeite.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Zeker, maar is die sociale omgeving inmiddels niet ook vergiftigd door de marketingjongens
Waarschijnlijk wel, het wordt moeilijk 'grenzen' te trekken.

In hoeverre zou het mogelijk zijn om iets te vermarkten waarvoor geen sociale acceptatie bestaat? Zou je echt iets of een idee kunnen verkopen waarvoor geen draagvlak bij ten minste een klein deel van de bevolking bestaat?

Wanneer een nieuw product gemaakt wordt, dan wordt meest eerst een marktstudie gemaakt. Pas als die aangeeft dat er een markt is wordt het product gemaakt en een M&R campagne uitgewerkt.

Natuurlijk gaat de samenleving op die manier over de lange tijd wel een bepaalde kant op, maar om dat dan allemaal op M&R te gooien gaat mij persoonlijk iets te ver.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door Dutch John »

Dat laatste is waarschijnlijk zo, M&R is slechts een gereedschap. Misschien zijn we zelf onze grootste vijand? Dat neemt niet weg dat marketing en reclame in wezen niets verschilt van propaganda. Met dezelfde psychologische manipulatie. Kennelijk mag je ontvankelijke mensen het geld uit de zak kloppen door reclame, terwijl we overheidspropaganda verafschuwen (en tegelijkertijd er via de media dagelijks mee overspoeld worden, maar dat terzijde).

In feite is het een moreel vraagstuk, maar zolang er geld mee verdiend wordt en belasting afgedragen, zal er geen wettelijk verbod op reclame komen. Al is dat bij drank en rookwaar wel redelijk gelukt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Status, marketing en reclame, onze grootste vijanden?

Bericht door JantjeV8 »

Dat begint al bij de uitstalling van de groenteboer. De appelsienen die het mooist oranje kleuren zullen eerder verkocht zijn dan die met een pitje er op.
Plaats reactie