Onderwijs beperkend?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door deleted »

NAP bij bezit schreef:
Gandalf schreef:“Jij hebt je huis gekocht voor 1000 goudstukken, maar een week later komt er een man vertellen dat je in zijn huis woont en dat je je goudstukken aan een oplichter hebt afgegeven. Wat vertellen de impliciete regels dan ? En wiens impliciete regels ?”
OBL-Rien schreef:Dan zullen de gelederen zich splitsen. In het verleden trok dan vaak een groep weg. Dat is tegenwoordig natuurlijk een stuk lastiger, maar tegenwoordig zijn er al groepen en kan men nog steeds kiezen bij welke groep men zich wil aansluiten. Aansluiten bij een groep houdt natuurlijk ook in hun al dan niet impliciete regels ook te aanvaarden. Denk maar aan de (vrij)steden in het middeleeuwse holland.
Gandalf schreef:één groep moet dan maar wegtrekken ? Z'n verlies nemen en vertrekken ?
En welke groep gaat dat zijn ? Wie gaat dat bepalen ? Het recht van de sterkste dan maar ?
OBL-Rien schreef:Wel, wat zijn de alternatieven?
Of je leert samen te leven, of er ontstaan spanningen die zich vroeg of laat moeten ontladen. Wanneer je deze spanningen kunstmatig onderdrukt dan komen ze later toch weer naar boven. De multi-culti samenleving zal dit nog gaan meemaken.


VERSUS NAP bij onderwijs schreef:
Ruspek schreef:Wil je dat niet dan zal je moeten verhuizen naar een land waar ze dat niet zo doen.
OBL-Rien schreef:OK, nu komt het ware gezicht naar boven: AGRESSIE. Oprotten als je niet wilt wat ik (of de beroemde "we") zeg.
OBL-Rien schreef:Maar als men mij verteld dat ik kan oprotten als ik me niet naar de meerderheid buig, tja dan wordt ook ik een beetje prikkelbaar ;-)


NAP = Non Agression Passe-partout ? Sleutel voor elke discussie, niet linksom, dan maar rechtsom ?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:NAP = Non Agression Passe-partout ? Sleutel voor elke discussie, niet linksom, dan maar rechtsom ?
Ik onderscheid twee soorten discussies: die waarin het NAP een rol speelt en die waarin dit niet het geval is.
Als het NAP geen rol speelt, dan noem ik het niet, als het wel een rol speelt, dan wel.

JIJ kiest er expliciet voor om te knippen en plakken uit NAP gerelateerde discussies.
En dan vindt JIJ het gek dat het beide keren over NAP gaat?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door JantjeV8 »

Pietje schreef:
JantjeV8 schreef:... de ander wekt het averechtse op.
Don't shoot the messenger... Ik heb grote waardering voor Rien's bijdrage aan deze discussie.
Dat heb ik ook, het nodigt alleen niet uit om er bij aan te schuiven, in tegendeel zelfs. Althans zo ervaar ik het. Ik heb daar heel sterk het gevoel: 'veel te ver gezocht' bij.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door OBL-Rien »

JantjeV8 schreef:
Pietje schreef:
JantjeV8 schreef:... de ander wekt het averechtse op.
Don't shoot the messenger... Ik heb grote waardering voor Rien's bijdrage aan deze discussie.
Dat heb ik ook, het nodigt alleen niet uit om er bij aan te schuiven, in tegendeel zelfs. Althans zo ervaar ik het. Ik heb daar heel sterk het gevoel: 'veel te ver gezocht' bij.
Ik heb geen tolerantie voor mensen die mij -tegen mijn zin- hun wil willen opleggen.
Dat is "te ver gezocht"?

Er zijn vaak twee redenen aan te wijzen waarom mensen problemen hebben met een grotere vrijheid:
1) Emotioneel - het grote onbekende, vliegen mag dan leuk lijken, maar je kunt ook lelijk neerstorten.
2) Overleven - maar hoe kan ik overleven wanneer niemand gedwongen wordt om mij te betalen?

Persoonlijk neem ik beide voor lief.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door deleted »

OBL-Rien schreef:
Ik onderscheid twee soorten discussies: die waarin het NAP een rol speelt en die waarin dit niet het geval is.
Als het NAP geen rol speelt, dan noem ik het niet, als het wel een rol speelt, dan wel.
Het principe met de aan/uit knop ?
JIJ kiest er expliciet voor om te knippen en plakken uit NAP gerelateerde discussies.
En dan vindt JIJ het gek dat het beide keren over NAP gaat?
Maak er een WIJ van gezien: OBL_RIEN schreef: "NAP gerelateerde discussies".
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Sputnik »

OBL-Rien schreef:
Sputnik schreef:Zowel anarchisten als hippies helpen onze samenleving als geheel niet verder, want ze profiteren wel van wat de verzorgingsstaat te bieden heeft, maar dragen niet bij.
Ik neem aan dat je me onder de "anarchisten" wil schuiven. :lol:

Hoe je er bij komt dat ik niet heb bijgedragen cq bijdraag aan de maatschappij weet ik niet.
Simpel. Als je mening/houding ten aanzien van de huidige maatschappelijke werk- en onderwijssituatie haaks staat op hoe alles momenteel georganiseerd is, dan neem ik aan dat je niet je hele leven met frisse tegenzin participeert. Indien je dit wel doet / gedaan hebt, dan is het a. mosterd na de maaltijd om nu te klagen, of b. klagen over de situatie zoals deze nu is. In beide gevallen klagen. Prima hoor, maar kom dan - wederom - met ideeën en blijf niet hangen in je filosofie. Ik kan ook wel klagen op de huidige situatie en pleiten voor unicorns and rainbows, maar dat gaat me niet helpen zolang ik niet met een plan kom. Dan zeg ik op mijn beurt: mondje dicht. Dat je weet hoe het moet / beter zou zijn, prima. Maar stap dan naar voren en zeg "boys, zo gaan we het doen".
OBL-Rien schreef:
Ik heb geen tolerantie voor mensen die mij -tegen mijn zin- hun wil willen opleggen.
Dat is "te ver gezocht"?

Er zijn vaak twee redenen aan te wijzen waarom mensen problemen hebben met een grotere vrijheid:
1) Emotioneel - het grote onbekende, vliegen mag dan leuk lijken, maar je kunt ook lelijk neerstorten.
2) Overleven - maar hoe kan ik overleven wanneer niemand gedwongen wordt om mij te betalen?

Persoonlijk neem ik beide voor lief.
Zo is dat, fuck the system :lol: Als jij als ZZP'er werkt aan de remblokken van een VW, en de klant wil OEM onderdelen, dan zet jij er gewoon originele VW onderdelen op, want dat hoort zo. Dat de klant vervolgens het dubbele betaalt voor hetzelfde, zal je een zorg zijn, want ze hebben jou in ieder geval niet hun wil opgelegd. Zo werkt het simpelweg niet, want jij bent de enige die "jouw zin" bepaalt. In het zweverige blijven hangen en dingen zeggen als "ik heb geen tolerantie voor mensen die mij -tegen mijn zin- hun wil willen opleggen", slaat echt compleet nergens op. Gewoon een schot in de lucht, zonder dat er ook maar iets concreets uit naar voren komt. Naar mijn smaak pak je discussie veel, maar dan ook veel te veel vanuit een sociologische invalshoek op. Dit leidt voor jou wellicht tot een goed boek dat je kan gaan schrijven, maar ik schuif het zo van de tafel.
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Hennie »

OBL-Rien schreef:Maar het systeem is opgebouwd door mensen de ook pubers zijn geweest, en als de hersenen van pubers destructief werken dan zou dat niet mogelijk zijn.
De resultaten van dat onderzoek zijn een "self-detonating-statement". Het kan gewoon niet waar zijn.
Niet alleen ben ik goed op de hoogte van de theorieën die Ruspek aanhaalt, ik durf mijzelf ook een ervaringsdeskundige op dit gebied te noemen. Beroepsmatige ervaring (28 jaar onderwijs aan pubers), maar ook ervaring met mijn kinderen als puber en de kinderen uit mijn tweede gezin. Dankzij volwassenen,waaronder ouders en onderwijzenden, die deze pubers niet vragen het onmogelijke te doen, maar hen bijstaan en begeleiden tot zij door deze groeifase heen zijn, worden pubers volwassen.
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Sputnik »

Dat heeft toch iets te maken met de frontale (?) hersenkwab (?) die tot een bepaalde leeftijd onvolgroeid is?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door OBL-Rien »

Sputnik schreef:Simpel. Als je mening/houding ten aanzien van de huidige maatschappelijke werk- en onderwijssituatie haaks staat op hoe alles momenteel georganiseerd is, dan neem ik aan dat je niet je hele leven met frisse tegenzin participeert. Indien je dit wel doet / gedaan hebt, dan is het a. mosterd na de maaltijd om nu te klagen, of b. klagen over de situatie zoals deze nu is. In beide gevallen klagen. Prima hoor, maar kom dan - wederom - met ideeën en blijf niet hangen in je filosofie.
Er is hoop ik niets mis met nieuwe dingen leren en van mening veranderen?

Sputnik schreef:Ik kan ook wel klagen op de huidige situatie en pleiten voor unicorns and rainbows, maar dat gaat me niet helpen zolang ik niet met een plan kom.
Mijn plan: laten we elkaar eens niet agressie te lijf gaan.
Goed plan?

Sputnik schreef: Dat je weet hoe het moet / beter zou zijn, prima. Maar stap dan naar voren en zeg "boys, zo gaan we het doen".
Oh nee, van dat type wereldverbeteraars hebben we al veel te veel. En waar heeft dat ons gebracht?

Sputnik schreef:
OBL-Rien schreef:
Ik heb geen tolerantie voor mensen die mij -tegen mijn zin- hun wil willen opleggen.
Dat is "te ver gezocht"?

Er zijn vaak twee redenen aan te wijzen waarom mensen problemen hebben met een grotere vrijheid:
1) Emotioneel - het grote onbekende, vliegen mag dan leuk lijken, maar je kunt ook lelijk neerstorten.
2) Overleven - maar hoe kan ik overleven wanneer niemand gedwongen wordt om mij te betalen?

Persoonlijk neem ik beide voor lief.
Zo is dat, fuck the system :lol: Als jij als ZZP'er werkt aan de remblokken van een VW, en de klant wil OEM onderdelen, dan zet jij er gewoon originele VW onderdelen op, want dat hoort zo. Dat de klant vervolgens het dubbele betaalt voor hetzelfde, zal je een zorg zijn, want ze hebben jou in ieder geval niet hun wil opgelegd.
Huh? hoe kom je daar nu bij?
Ik zou zeggen probeer dat eens uit in een wereld zonder agressie. Eens zien hoe snel je failliet bent.
Sputnik schreef:Zo werkt het simpelweg niet, want jij bent de enige die "jouw zin" bepaalt. In het zweverige blijven hangen en dingen zeggen als "ik heb geen tolerantie voor mensen die mij -tegen mijn zin- hun wil willen opleggen", slaat echt compleet nergens op. Gewoon een schot in de lucht, zonder dat er ook maar iets concreets uit naar voren komt. Naar mijn smaak pak je discussie veel, maar dan ook veel te veel vanuit een sociologische invalshoek op. Dit leidt voor jou wellicht tot een goed boek dat je kan gaan schrijven, maar ik schuif het zo van de tafel.
Misschien heb je je dag niet, maar je begrijpt kennelijk niet waar ik het over heb.
En zweverig ben ik al helemaal niet: Geen agressie. Wat is daar nu zweverig aan?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door JantjeV8 »

OBL-Rien schreef:
JantjeV8 schreef: Dat heb ik ook, het nodigt alleen niet uit om er bij aan te schuiven, in tegendeel zelfs. Althans zo ervaar ik het. Ik heb daar heel sterk het gevoel: 'veel te ver gezocht' bij.
Ik heb geen tolerantie voor mensen die mij -tegen mijn zin- hun wil willen opleggen.
Dat is "te ver gezocht"?
Precies dat gedrag stoot mij af. Alles met een wedervraag beantwoorden waarbij tegelijkertijd een heel eigen conclusie is verzonnen. Ik mis in uw betoog de argumentatie die naar een oplossing of een keuze kan leiden, niet de discussie almaar breder en breder maken. Zo krijg je nooit iets afgevinkt.
Laatst gewijzigd door Pietje op 01 mar 2016, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote gefixed
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door OBL-Rien »

Hennie schreef:
OBL-Rien schreef:Maar het systeem is opgebouwd door mensen de ook pubers zijn geweest, en als de hersenen van pubers destructief werken dan zou dat niet mogelijk zijn.
De resultaten van dat onderzoek zijn een "self-detonating-statement". Het kan gewoon niet waar zijn.
Niet alleen ben ik goed op de hoogte van de theorieën die Ruspek aanhaalt, ik durf mijzelf ook een ervaringsdeskundige op dit gebied te noemen. Beroepsmatige ervaring (28 jaar onderwijs aan pubers), maar ook ervaring met mijn kinderen als puber en de kinderen uit mijn tweede gezin. Dankzij volwassenen,waaronder ouders en onderwijzenden, die deze pubers niet vragen het onmogelijke te doen, maar hen bijstaan en begeleiden tot zij door deze groeifase heen zijn, worden pubers volwassen.
Dat is mooi.
En het veranderd helemaal niets aan het "self-detonating-statement".
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door OBL-Rien »

JantjeV8 schreef:
OBL-Rien schreef:
JantjeV8 schreef:
Dat heb ik ook, het nodigt alleen niet uit om er bij aan te schuiven, in tegendeel zelfs. Althans zo ervaar ik het. Ik heb daar heel sterk het gevoel: 'veel te ver gezocht' bij.
Ik heb geen tolerantie voor mensen die mij -tegen mijn zin- hun wil willen opleggen.
Dat is "te ver gezocht"?
Precies dat gedrag stoot mij af. Alles met een wedervraag beantwoorden waarbij tegelijkertijd een heel eigen conclusie is verzonnen. Ik mis in uw betoog de argumentatie die naar een oplossing of een keuze kan leiden, niet de discussie almaar breder en breder maken. Zo krijg je nooit iets afgevinkt.
Ik vermoed dat je veel te complex denkt, het is zo simpel: Geen agressie.
Wil je toch wat meer:
1) http://nonagressieprincipe.nl/pages/Waa ... ncipe.html
2) http://nonagressieprincipe.nl/pages/waa ... teria.html
3) http://nonagressieprincipe.nl/pages/waarom/zoeken.html

PS de pagina's zijn nog in ontwikkeling, dus voor suggesties ben ik dankbaar.
Laatst gewijzigd door OBL-Rien op 01 mar 2016, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Sputnik »

JantjeV8 schreef:
OBL-Rien schreef:
JantjeV8 schreef: Dat heb ik ook, het nodigt alleen niet uit om er bij aan te schuiven, in tegendeel zelfs. Althans zo ervaar ik het. Ik heb daar heel sterk het gevoel: 'veel te ver gezocht' bij.
Ik heb geen tolerantie voor mensen die mij -tegen mijn zin- hun wil willen opleggen.
Dat is "te ver gezocht"?
Precies dat gedrag stoot mij af. Alles met een wedervraag beantwoorden waarbij tegelijkertijd een heel eigen conclusie is verzonnen. Ik mis in uw betoog de argumentatie die naar een oplossing of een keuze kan leiden, niet de discussie almaar breder en breder maken. Zo krijg je nooit iets afgevinkt.
Juist. Bij deze stop ik ook met deze discussie. Want het is enkel vragen met veel bredere, gesloten, linkse vragen beantwoorden en totaal niet concretiserend een goed gesprek aan gaan, maar passief agressief de discussie afbreken.
Hennie
Berichten: 40
Lid geworden op: 19 jun 2012, 20:02

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Hennie »

OBL-Rien schreef:
Hennie schreef:
OBL-Rien schreef:Maar het systeem is opgebouwd door mensen de ook pubers zijn geweest, en als de hersenen van pubers destructief werken dan zou dat niet mogelijk zijn.
De resultaten van dat onderzoek zijn een "self-detonating-statement". Het kan gewoon niet waar zijn.
Niet alleen ben ik goed op de hoogte van de theorieën die Ruspek aanhaalt, ik durf mijzelf ook een ervaringsdeskundige op dit gebied te noemen. Beroepsmatige ervaring (28 jaar onderwijs aan pubers), maar ook ervaring met mijn kinderen als puber en de kinderen uit mijn tweede gezin. Dankzij volwassenen,waaronder ouders en onderwijzenden, die deze pubers niet vragen het onmogelijke te doen, maar hen bijstaan en begeleiden tot zij door deze groeifase heen zijn, worden pubers volwassen.
Dat is mooi.
En het veranderd helemaal niets aan het "self-detonating-statement".
Dat is wel heel makkelijk
Je weet wat je weet, maar je weet niet wat je niet weet.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Pietje »

ritsaert snijder schreef:
OBL-Rien schreef:Dat is jou mening, maar als je leest waarom scholen zijn opgericht lees je iets anders: gehoorzame soldaatjes maken...
Waar haal je dat vandaan?
Hiervandaan: een fantastisch duidelijk filmpje. Must see!

-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie