Je ziet het niet, he?Tim schreef:Ik volg wel wat je zegt, maar wie beweerd dat we dit nodig hebben?
...
Laat ik het zo formuleren, er was een grote werknemers die een baas nodig had om te zeggen wat te doen, anders gebeurde er helemaal niets.
Omdat die grote groep werknemers als "volgers" zijn opgeleid (zelfs in de cursus voor "baas"), zijn ze niet in staat om als zelfsturende teams te werken. Het zou me niet verbazen als de mensen die jou deze cursus gegeven hebben (en ook in het volgers-onderwijs-systeem zijn grootgebracht) wel de cursus géven (het "truukje", de woordlessen) maar de materie niet "eigen" zijn (levensles).
En daarom is het zo moeilijkheid om uit te leggen waarom ons onderwijssysteem zo slecht is; iedereen heeft deze opleidingsmethode ook gehad, en zit midden in het paradigma van dit onderwijssysteem. Pas als het je lukt je er los van te maken, en je ervaren hebt hoe onderwijs op basis van gelijkwaardigheid en persoonlijke doelen werkt, ben je in staat het verschil te doorzien. En de stap is enorm groot: als docent in democratisch onderwijs zal je bijna alles wat je op de PABO geleerd hebt, overboord moeten gooien.
Misschien is de volgende analogie verhelderend: In de familie van mijn vrouw wordt veel gerikt, een 4 persoons kaartspel. Ik ben opgegroeid met Klaverjassen, een vergelijkbaar kaartspel. Ik heb geprobeerd 3 van deze familieleden te leren klaverjassen; nou, tevergeefs. Omdat er in het groepje van 4 maar één echte klaverjasser is, krijg je geen spannende spellen, waarmee de regels duidelijk worden, de vonk overslaat. De Rikkers konden niet ervaren hoe leuk Klaverjassen is: paradigma, en kritieke massa. (Dus ik rik vrolijk mee )