Onderwijs beperkend?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door OBL-Rien »

Sputnik schreef:Ik vind dat we op dit moment als maatschappij best trots mogen zijn op wat we presteren op het gebied van onderwijs, bijvoorbeeld in vergelijking met een land als China.
En wat betreft de vergelijking met, zeg, 1960-1980 in NL ?
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Ernest Dubois »

Zulke vergelijkingen tussen onderwijs systemen van verschillende landen meten meestal in werkelijkheid iets anders dan onderwijs dus ik zou jezelf niet een all te hard klap op de schouder geven Sputnik. Een vergelijking zoals OBL-Rien stelt heeft meer deugdelijkheid.
Werken, das leuk.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door JantjeV8 »

Het cirkeltje begint weer rond te worden..

In mijn ogen is het onderwijs in NL van hoog niveau, breed georienteerd, erg veel 'toeslag' mogelijkheden voor buitenbeentjes (zowel IQ als gedrag), en ontzettend veel mogelijkheden, routes te volgen om uiteindelijk op een hoog nivo te eindigen. Of je dat wil is voor ieder zelf te bepalen, maar de routes zijn er.

Ook het hogere onderwijs is in NL van hoog nivo, en internationaal goed gewaardeerd. En dan kom ik bij dat cirkeltje. Een topicje verderop wordt de huidige economie bekritiseerd, een multi-national neer gesabeld, maar juist die multi-nationals zijn een heel belangrijke bron om dat onderwijs mogelijk te maken.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door mro »

Er is natuurlijk meer dan school alleen. Je zou kunnen opteren om je kinderen naar een 'klassieke' (strenge?) school te sturen en ze daarnaast de nodige vrijheid te geven om zich creatief te ontplooien.

Zou een kind dat niet kunnen plaatsen?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Tim »

Hey,

Ik vond mijn middelbaar en hoger onderwijs erg vrij. Ja, je moet en voldoende halen, maar niemand verplichtte mij. Ik vind het jammer dat iedereen tegenwoordig hoger onderwijs gaat volgen. Vaklui verdwijnen hierdoor.

Tim
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door JantjeV8 »

Daar haal je ook een punt aan Tim.

Eigenlijk de generatie van nu tot een jaar of 40 is opgegroeid met: Goed je best doen op school, anders moet je straks net zo zwaar werk doen als je vader.

Maar die doorgestudeerde generatie moet niet denken dat je met een colbertje en tablet in de hand het land op gang kan houden.

Nog wat verder:
Ik ben uit de generatie dat we op onze 12e met een crossmotor in het schuurtje zaten te klooien. Op onze 16e hadden we al een auto klaar staan. We maakten alles zelf en vonden dat we dat goed deden. In elk geval veel praktijk gevoel en ervaring mee geleerd.

De moderne woonwijken zijn daar niet op gebouwd. Geen schuurtjes, en al helemaal geen begrip als iemand in zo'n postzegelachtertuintje even z'n 125cc tweetakt aan zou trappen, laat staan door de straat heen knoeren. Dus dan toch maar binnen blijven en met de gameboy aan de gang...

Ik denk dat daar ook echt wel een gat valt in de opleiding/opvoeding van de huidige opkomende generaties. In diezelfde schuurtjes als ik hierboven noem, zijn wel talloze loodgietersbedrijfjes, metaalbewerkers, constructiebedrijfjes en weet ik wat al niet meer begonnen en uitgegroeid tot hele mooie bedrijven.

Dat gaat niet meer lukken, de praktijkervaring ontbreekt, en een bedrijfsopstart vanuit doorgeschoten hobbyisme vindt niet meer plaats. Opstarten door met je hand open bij de bank voor de balie te gaan staan kan, dus opstarten met een berg schuld waar je niet meer bovenuit komt wordt nog gestimuleerd ook. Heb je geen werk, meld je maar bij de KvK en begin voor jezelf.... Dat soort opjuinerij.

Die kwaliteit gaat 'm niet worden.
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Sputnik »

Om je post iets te nuanceren: de afgelopen 20 jaar zijn er natuurlijk wel heel erg veel banen bij gekomen die je enkel met dat colbert en die tablet uit kunt voeren. Technologie schept veel banen, we hebben meer en meer knappe koppen nodig. Wel ben ik het met je eens dat de aanwas van echte vaklui af zal nemen, want als timmerman, metselaar of schilder ga je - denkend vanuit stereotypering - minder verdienen. Plus het is lichamelijk zwarte arbeid. Ik vind de keuze voor hoger onderwijs niet eens zo gek.

Edit:

@OBL-Rien: geen idee, daarvoor ken ik de geschiedenis van het onderwijssysteem in Nederland onvoldoende

@Ernest: je doelt op het feit dat China communistisch is? Ja, dat klopt. Maar daarom mag het toch wel vergeleken worden met de enorme vrijheid die wij hier hebben? Niet verder dan je eigen land kijken naar mijn mening ook beperkt. Ik zie mezelf als planeetbewoner, niet als inwoner van een land.

[offtopic]12 jaar met 125cc tweetakt in het schuurtje: check! Honda CR, bloedjesnel.[/offtopic]
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Dutch John »

Jantje heeft wel een punt. Ik herken die jeugdige bezigheid door met pa z'n gereedschappen de meest fantastische constructies te bouwen op een leeftijd waar dergelijke initiatieven je leven bepalen. Een creatieve zelfstimulatie zonder weerga, die je verder leven bepaalt, maar ongetwijfeld tegenwoordig een stuk minder.

Even vanuit de andere kant: hoe sturen de ouders alhier hun kinderen? Menig forumlid ziet de toekomst wat minder techno-optimistisch dan spoetnik. Maar doet hij of zij daar ook iets mee?

Groet,
DJ
Ps. Met mijn Elsinore was het rap afgelopen: poot er bijna afgereden in de prikkeldraad....
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Pietje »

Sputnik schreef:Wederom, leuk topic. Ik heb met opzet even gewacht met reageren. Gisteravond heb ik de kwestie even voorgelegd aan m'n partner, ze is onderwijskundige.
Oei.... en waar heeft een onderwijskundige haar "kunde" vandaan...? Dat bedoel ik een beetje charcherend, maar wel met een grote "achterdocht". Voornamelijk doordat onderwijskundigen vaak niet bekend zijn met Democratisch Onderwijs, zoals dat georganiseerd is op de paar scholen die het goed doen (w.o. De Ruimte Soest, DOE040).

De huidige setting van onderwijs is dat de docent bepaalt wat er geleerd moet worden, wanneer dat het beste kan, door wie dat het beste gedaan kan worden en hoe. Stuk voor stuk aannames die verkeerd zijn. Maar voor een onderwijskundige wel een basis.

Bij DOE040 is een stagiair van de PABO geweest. Hij heeft een half jaar lang gekeken naar het onderwijs, en vergeleken met wat hij op de PABO geleerd heeft. Heel leuk blog, een stuk of 10 posts, en hij draait in het verloop van de periode heel mooi om... Voor een onderwijskundige "verplichte kost"! ;-) http://stagiairluc.blogspot.nl/2015_02_05_archive.html (probeer ze op volgorde te lezen, de volgorde staat linksonderaan de pagina's)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef:... maar juist die multi-nationals zijn een heel belangrijke bron om dat onderwijs mogelijk te maken.
Wat is het doel van onderwijs...?
Multinationals verzieken de universiteiten met onderzoek met gemeenschapsgeld, waar multinationals mee weglopen. Betaalde plaatsen zijn altijd onderzoeken voor multinationals, voor fundamenteel onderzoek (of onderzoek met maatschappelijke relevantie) is bijna geen geld.
Het huidige onderwijssysteem levert toevallig wel net het soort mensen af dat multinationals goed kunnen gebruiken: doen wat er gevraagd wordt, niet te veel nadenken.

Dus ik weet het nog niet zo net...

(Bijna de helft van de mensen die van de Ruimte af komen, hebben hun ZZP-bedrijf al gestart. Dan zijn ze 18.)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Pietje »

Dutch John schreef:Ik herken die jeugdige bezigheid door met pa z'n gereedschappen de meest fantastische constructies te bouwen op een leeftijd waar dergelijke initiatieven je leven bepalen. Een creatieve zelfstimulatie zonder weerga, die je verder leven bepaalt, maar ongetwijfeld tegenwoordig een stuk minder.
Op een democratisch school is altijd een werkplaats, waar iedereen mag werken. Als je laat zien dat je in staat bent met een machine te werken, dan krijg je een "diploma" (of je naam wordt op de lijst van die machine bijgeschreven...), en mag je er mee aan de slag. Iedereen die met de machine mag werken, mag ook diploma's uitdelen. Zo regelt dat zich zelf.
Hoe gevaarlijker de machine, hoe meer eisen aan het diploma gesteld worden. Maar op deze manier kunnen kinderen van 8 veilig met machines werken, als ze dat echt willen (en zich de machine eerst "eigen" maken). Over inspiratie gesproken... ;-)

Als je een stuk gereedschap nodig hebt dat er niet is, dan kun je in de schoolkring geld vragen voor die aanschaf. Op sociocratische basis: dus onderbouw waarom het nodig is, onderbouw waarom er wel/ geen geld voor is. Oftewel: kom met een goed plan! (Weer een vaardigheid voor het leven... ).

Zoals je misschien merkt, komt de democratische school behoorlijk overeen met "het echte leven", waarin je kan oefenen. Veel meer dan op een reguliere school, waar je UIT het echte leven wordt gehaald, en "voorbereid" wordt op dat grote, gevaarlijke, moeilijke "echte" leven. Geen handig wereldbeeld ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door mro »

Dutch John schreef:Jantje heeft wel een punt. Ik herken die jeugdige bezigheid door met pa z'n gereedschappen de meest fantastische constructies te bouwen op een leeftijd waar dergelijke initiatieven je leven bepalen. Een creatieve zelfstimulatie zonder weerga, die je verder leven bepaalt, maar ongetwijfeld tegenwoordig een stuk minder.

Even vanuit de andere kant: hoe sturen de ouders alhier hun kinderen? Menig forumlid ziet de toekomst wat minder techno-optimistisch dan spoetnik. Maar doet hij of zij daar ook iets mee?

Groet,
DJ
Ps. Met mijn Elsinore was het rap afgelopen: poot er bijna afgereden in de prikkeldraad....
Ik heb minder plaats dan bij mijn ouders maar wel een werkbank en veel gereedschappen.

Plezant dat de brommers opduiken in de discussie; heb er zelf ook enkele gehad, gevonden bij het oudijzer. 250BEF(6,25€) voor betaald en zeer veel plezier van gehad (en eigenlijk best wel heel veel lawaai gemaakt, ocharme de buren)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door kockie »

Die werkplaats is hier ook. Heb ik vroeger veel plezier van gehad. (oud)ijzer was er altijd wel, inspiratie ook zat. Dat probeer ik mijn kinderen ook mee te geven. Heb ik ook liever dan tv kijken. De laatste resten van m'n zelfgebouwde (nooit goed functionerende) zeilwagen zijn pas in de oud ijzer container verdwenen in ruil voor iets waar we nog wel wat mee konden;)

Ik zie het onderwijs van onze kinderen momenteel niet als beperkend. Wel gaat thuis het leerproces door. De oudste wil dit jaar echt een tuin voor zichzelf en heeft al een stukje in de kas geclaimd :)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door Pietje »

kockie schreef:Ik zie het onderwijs van onze kinderen momenteel niet als beperkend.
Heb je al eens een dag meegedraaid met de kids...? :fff
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Onderwijs beperkend?

Bericht door kockie »

thuis vaak zat. Ze zijn ook erg enthousiast over school. Heb zelf al wat "lessen" verzorgd. Een paar jaar geleden zat ik er zelf trouwens ook.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie