Tijd = geld

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Tijd = geld

Bericht door Pietje »

Afgesplitst van viewtopic.php?f=38&t=5355 (Pietje, hmm, eigen berichten modereren...?)
johny schreef:daar heb je gelijk in , tijd kost jammer genoeg ook geld
Dat ligt aan twee dingen: hoe je je leven inricht, en wat je besluit over "tijd=geld" te geloven. Je leven is ingericht op geld, daar ben je niet alleen in ;-) Maar aan jou om hiermee door te gaan. Ik zal je verklappen: het is een kooi. Je bent er aan gewend, maar als je er een klein beetje uit bent geweest, dan wil je nooit meer terug.
Tijd kun je altijd ruilen voor geld. Maar ook voor plezier, inspiratie, ontwikkeling/leren, etc. Die dingen zijn niet te meten, maar spelen zeker mee. Wordt jij gelukkig van je werk? Inspireert het je? Ontwikkel je je er? Mmm... ;-)

Ook hierin ben je niet alleen, maar mensen gelijk te geven in de kooi te blijven, enkel omdat jij geen mogelijkheid ziet er uit te komen gaat er bij mij niet in. 8)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door Pietje »

Sputnik schreef:Ik ben 29 en alles aan het opbouwen.
Dat is heel goed. Maar besef dat jouw beeld van waar je naar toe werkt, vergeven is van de ideeen/overtuigingen die gebaseerd zijn op tijd=geld, en andere niet onderzochte overtuigingen. De keuze voor beton, voor leidingen etc worden heel normaal gevonden, maar zet er ook eens vraagtekens bij. Echte vraagtekens, liefst ook bij de vermeende antwoorden. Is dat zo? Waarom? En is dat echt nodig?

Je zal zien dat er legio andere manieren van leven zijn dan onze maatschappij ons voorschotelt. En terecht; we leven al tienduizenden jaren, en pas de laatste jaren zijn er vele dingen snel veranderd. Is elke verandering ook een verbetering, of leidt elke verbetering op een nadeel (accuboor versus handboor) niet tot andere verslechteringen van andere aspecten? En die boormachine is een heel goede aanleiding om daar eens over te denken, maar dan vooral over alle andere grote dingen in iemands leven. Werk. Geld. Contracten. Eten. Energie. Onderwijs. Gezondheid.
Ik ben bezig met een stro-huis. En door allerlei regels, paradigma's van architecten, welstand, ongelukkige beslissingen die niet meer terug te draaien zijn, verkeerde informatie etc drijven wij enorm ver af van waar we oorspronkelijk naar toe wilden. Maar wat blijf er over? Blijven nadenken, blijven vraagtekens zetten, intuitie verwoorden, keuzes maken waar je volledig achter staat. En we zien wel waar we uitkomen. Maar wel vrij, echt vrij.

Ik heb een accuboor. Maar gebruik hem nooit... Wel een boorhamer, en een electrische boor. En een slijptol. Maar die kleine handboor (ik heb er een stuk of acht, maar die éne...) gebruik ik dagelijks.

Bosmaaier versus zeis is ook een mooi voorbeeld van doorgeslagen techniek. Affijn, vragen blijven stellen. ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door Sputnik »

Die denkwijze is heel erg macro. Je komt dan terecht bij vraagstukken die voor één enkel persoon die streeft naar simpelheid en overzichtelijkheid niet te bevatten zijn. En ook al is het te bevatten, dan is het verwezenlijken van verandering op macroniveau iets wat voor de Poetins en Obamas van deze wereld nog niet eens weggelegd is. Uiteraard begint verandering bij jezelf, maar dit is voor mij geen doel an sich, omdat ik me simpelweg neerleg bij het feit dat we in een hiërarchische, kapitalistische maatschappij leven. En daar ben ik blij om, want dit brengt ook heel veel moois met zich mee. Op microniveau is het een ander verhaal. Dan gaat het over het hebben van tijd, terwijl je financieel tevreden bent en niet het idee hebt dat je meedoet aan de ratrace. De tijd die je hebt vervolgens investeren in kennis, verbouwen met wat een ander over heeft, tuinieren, muziek, een beetje genieten. Doe mij dat maar :D
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door Pietje »

Sputnik schreef:De tijd die je hebt vervolgens investeren in kennis, verbouwen met wat een ander over heeft, tuinieren, muziek, een beetje genieten. Doe mij dat maar :D
Dan ga je toch die handboor een keer pakken :wink:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door Sputnik »

Nee, dat is me iets te hipster ;) Op het gebied van gereedschap moet het goed, maar ook efficient zijn, zodat de tijd voor de andere interessegebieden ook beschikbaar blijft. Kwestie van keuzes..
WernerDeJong
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2014, 11:54
Locatie: Lettele

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door WernerDeJong »

Ha Sputnik,

Ik ben het met je eens dat goed gereedschap, goed werk mogelijk maakt. Tevens is het ook zo dat je naast efficienter ook beter kan werken en daarmee minder verspilt.

Een voorbeeld.

De buurman met een "stom" boormachientje van 700w, die een gat in een betonnen muur boort. Je hoort een hoog toerental wat wegzakt en langzaam uitsterft. Dan de boor eruit en opnieuw op toeren er vol in. Dat gaat een paar minuten zo door voor een miezerig gaatje. En dan zijn er 4 gaatjes nodig. Kom ik aan met mijn hamerboor (2000w) die datzelfde gat er binnen 10 seconden in heeft. De buurman wil geen nieuwe boor kopen... hij doet het toch nog? Ja beste buur, ik heb ook zon boor die ik gebruik om in hout te boren. Voor beton een wat zwaarder geval.

1. Als je doorrekent hoeveel energie en tijd ik heb bespaard met het juiste apperaat.
2. Klussen met goed spul houd klussen leuk

Accuboor idem. Liever een krachtige accuboor die intelligent omgaat met de accuspanning dan een die stomweg de batterij leeg trekt. Resultaat, batterij sneller dood en hogere belasting voor het milieu. Liever 40 euro extra uitgeven voor een boor met een hoogwaardige accu die dat beter managed en meer aankan.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door Dutch John »

Sputnik schreef:Kwestie van keuzes..
Kwestie van keuzes als gevolg van inzicht en levenservaring. Op jouw leeftijd dacht ik hetzelfde als jij. Nu denk en redeneer ik weer zoals op m'n tiende, toen ik nog niet gehersenspoeld was door de maatschappij. Het klinkt misschien oneerbiedig, maar is prettig leven buiten de dierentuin van de maatschappij.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door Sputnik »

Tot op zekere hoogte ontkom je niet aan het leven buiten de "dierentuin van de maatschappij". Ik bedoel: jij hebt toch ook een Digid en betaalt toch ook MRB?

Hoe ziet het denken als een tienjarige er volgens jou dan uit? Vanuit welke basisbeginselen?
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door Dutch John »

Sputnik,

Nee, geen MRB en ook gebruik ik geen digid. Het is daarnaast ook niet zwart-wit, alsof de enige keuzes zijn: volwaardig meedraaien in de maatschappij of als een holbewoner leven. Als tienjarige had de eerste oliecrisis een grote invloed op me. Ook het milieu ging me toen aan het hart. Maar dat werd al gauw afgeweerd door het korset van de middelbare school, hoger onderwijs en werk. 14 jaar geleden ben ik daar uit gestapt en houd m'n broek op middels zelfvoorziening en af en toen eens een dag werken voor de weinige lasten een een beetje luxe. In die 14 jaar ben ik heel anders naar de maatschappij gaan kijken. Een in gevangenschap geboren dier weet niet beter dat de wereld niet groter is dan zijn kooi. Daarvoor moet hij eerst ontsnappen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Sputnik
Berichten: 206
Lid geworden op: 08 feb 2015, 14:39

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door Sputnik »

Tja, wat is volwaardig meedraaien in de maatschappij. Dat staat ook open voor alle interpretatie. Ik ben dan benieuwd naar je financiële situatie, brutaal, maar vragen staat vrij. Af en toe en dag werken is 5 dagen per maand, komt neer op grofweg €500. Dan is de eerste voorwaarde al dat je geen hypothecaire lasten hebt..
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door Pietje »

Sputnik schreef:Dan is de eerste voorwaarde al dat je geen hypothecaire lasten hebt..
Yep, dat zouden meer mensen moeten doen.
De tweede voorwaarde is het juk van loondienst afdoet. Als zelfstandige heb je dagelijks de vrijheid om wel/niet te werken, tenminste, als je dat zo regelt.
En vervolgens ontstaat er een skala aan mogelijkheden, uitdagingen, op jouw manier. Het begin van vrijheid.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door Dutch John »

Sputnik,

Mijn vrouw werkt een dag per week en dat dekt onze lasten. Verder is het inderdaad belangrijk om vrij van schulden te zijn. De andere voorwaarden zijn: uit de doos denken en doen. En jezelf een heleboel vaardigheden aanleren.

In mijn tijd (dertig jaar geleden) en in onze regio was schuld aangaan bijna een taboe. Onder een hypotheek kwamen wij echter ook niet uit. Stom hard werken en sober leven was de oplossing. Daar ben ik nu blij mee. Tegenwoordig lijkt het hebben van schuld algemeen geaccepteerd. Of voorgeprogrammeerd.

De huidige werknemer betaalt tussen 60% en 90% van zijn inkomen aan belastingen, sociale lasten, BTW, accijnzen en andere door de overheid opgelegde lasten. Als een slaaf 100% van zijn inkomen afstaat aan zijn baas, hoe noemen we iemand die 90% afdraagt? Waarmee ik wil zeggen: een gouden kooi is ook een kooi.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door mro »

Wat betreft vrij zijn van schulden: ik zou mijn hyp lening volledig kunnen afbetalen maar het stomme is dat het fiscaal veel voordeliger is om gewoon verder af te betalen (belgisch systeem).

De verleiding is wel groot om het toch te doen. Maar het gaat wel over 6000€ verschil in het voordeel van verder afbetalen, nog 10j te gaan.
Ja, ik zou nog minder kunnen werken dan nu (ong 30u per week) maar ik ben nog maar 35.

Dilemma, dilemma... wat zouden jullie doen?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door kockie »

Afbetalen en minder gaan werken!

Dat eerste lukt mij nog niet helemaal; het tweede ben ik onlangs gaan doen en dat is heeeeeerlijk! Vrije tijd is onbetaalbaar en levert veel op :!:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: fornuis /elektrisch/boormachine

Bericht door Dutch John »

mro,

Aflossen en wel zo snel mogelijk. Ook al is het ogenschijnlijk fiscaal aantrekkelijk (wat het vaak niet is). Met de nieuwe Europese bail-in wetgeving is zowel spaargeld als hypotheek hebben het domste wat je kunt doen. Als de bank omvalt, verkoopt de curator jouw hypotheek aan de meestbiedende, terwijl hij met (een deel van) jouw spaargeld de schulden van de bank zal betalen. Cyprus was echt een "template".

Daarnaast brengt het je vrijheid.
kockie schreef:Vrije tijd is onbetaalbaar en levert veel op :!:
Deze kan ook: vrije tijd is onbetaalbaar en kost tegelijkertijd bijna niets....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie