Meten is weten

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Meten is weten

Bericht door mro »

Naar aanleiding van enkele topics hier op het forum bedacht ik me dat ik best wel veel zaken noteer om een beter zicht te krijgen op hoe de zaken evolueren in de tijd. Mijn hersenen zijn daar blijkbaar op zichzelf niet zo goed in :)

Dat gaat dan over zaken als energievebruik, autokm's,... maandelijks noteer ik deze zaken en het helpt wel om nieuwe ideeën op te doen en om gemotiveerd te blijven om het beetje per beetje met minder trachten te doen.

Doen jullie dit ook? Wat houden jullie allemaal bij en op welke manier?
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Meten is weten

Bericht door pelletpower »

Maandelijks niet. Jaarlijks wil ik de zaken nog wel eens vergelijken. Meterstanden electr icm opbrengst zonnepanelen. Dieselverbruik genoteerd per tankbeurd samengevat naar maand- jaartotalen. Samen met de wegenbelasting is dit onze grootste kostenpost , na de wekelijkse boodschappen. Met dat laatste bemoei ik me niet. Dat is niet mijn verantwoording, en we eten goed van een, in mijn ogen, beperkt budget.
De gascv draait weer. Hier stoor ik me enorm aan, maar ga niet de metrrstanden bijhouden. De tijd die dat kost besteed ik liever aan aansluiten pelletcv. Het gas gaat er op termijn uit, dus enige data op dat vlak zijn op zeker moment verleden tijd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meten is weten

Bericht door Dutch John »

Altijd goed om in cijfers te zien waar je mee bezig bent. Tot het moment dat je dat niet meer doet. Omdat het niet hoeft. Omdat er bijna niets meer te meten is. Voorbeeld: de auto. Je kunt die kosten helemaal uitsplitsen en delen op tijd of afgelegde afstand. Totdat je de auto ruilt voor een fiets. Na dat moment zijn er praktisch geen kosten meer en daarom niet interessant om nog verder te meten.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Meten is weten

Bericht door mro »

Ja, van iets dat je niet hebt daar hoef je ook niet op te meten. Ik moet mijn houtgebruik niet te registreren want ik heb geen houtkachel.

Stel bijvoorbeeld bij elektriciteit: hoe minder je er van nodig hebt hoe belangrijker het wordt om nauwkeurig te meten want iedere kWh die je er nog vanaf kan schaven telt in verhouding meer mee.

Van 5000kWh/jaar naar bijvoorbeeld 2500kWh is veel eenvoudiger dan van pakweg 500kWh/jaar naar 400kWh. De financiële kant even buiten beschouwing gelaten.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Meten is weten

Bericht door Dutch John »

Als je van 500 kWh nog 100 wilt afknabbelen, ben je je al heel goed bewust waar de pijnpunten nog zitten. Voor zover je nog over pijnpunten kunt spreken bij een dergelijk laag verbruik. Velen die 5.000 of meer kWh verbruiken zullen het niet (willen) weten.

Ik laat me niet zozeer door verbruikscijfers leiden. Eerder door bewustwording, voldoening, onafhankelijkheid, toegevoegde waarde en duurzaamheid in meerdere opzichten. Vaak gaat dat gelijk op met lagere kosten op de lange termijn. Kost meestal wel meer tijd, maar dat hebben we meer (en langer) dan geld.

Ik denk dat iemand die zijn levensstijl wil veranderen er goed aan doet om te gaan meten. Maar rolt de trein eenmaal en is er een zeker inzicht, dan is het overbodig.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Meten is weten

Bericht door Ingir »

Ik gebruik mindergas.nl om het effect van energiebesparende maatregelen te berekenen en om de verwarmingsinstallatie fijner af te stellen (spelen met aanvoertemperatuur, vermogen ketel, pompsnelheid, digitale kamerthermostaat, pompschakelaar vvw, thermostaat vvw).
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Meten is weten

Bericht door JantjeV8 »

Ik tel met de kruiwagen..

Gewoon het aantal kruiwagens tellen die ik aan hout naast de kachel bij rijd om de week door te komen. :P
Plaats reactie