Nieuwe belasting op gas in aantocht?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Nieuwe belasting op gas in aantocht?

Bericht door holtere »

Of dat ze dat gewoon aan je WOZ gaan koppelen. Lijkt me ook wel een idee.. :shock:
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Nieuwe belasting op gas in aantocht?

Bericht door holtere »

Iemand die dicht aan de kust woont, 'ontvangt' meer wind dan iemand in het binnenland. Hoe ver ga je daar mee?
Dubbel op, die ontvangt ook meer zon :lol:
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Nieuwe belasting op gas in aantocht?

Bericht door nck »

Wanneer de gedifferentieerde tarieven hun intrede zullen doen schrijven we waarschijnlijk rond het jaar 2020. Ik ben heel benieuwd hoe de ontwikkeling van de accusystemen de komende jaren doorzet, maar iets in mij zegt dat er dan misschien wel heel leuke dingen te doen zijn om een semi-autonoom systeem te bouwen. Aan de andere kant ben ik pessimist genoeg om te weten dat wanneer de particuliere stroom- en gasmarkt in volume sterk gaat afnemen dit wel op ons verhaalt zal gaan worden middels exorbitante vaste rechten en aanverwante gedrochten.
We zullen zien waar we over vijf - zes jaar staan.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Nieuwe belasting op gas in aantocht?

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef:Pietje, dat het die kant op gaat is begrijpelijk. Toejuichen is totaal iets anders. Hoe zou dat nou berekend moeten worden? Hoe zou je nog enig vertrouwen kunnen hebben in de rekening die je krijgt? Of zou je maandelijks af moeten rekenen? Ik ben niet bang voor een slimme meter, wel voor facturen op basis van een variabele prijs.
Tja, bij telefonie is het al een eeuwigheid bekend hoe je gaat rekenen met variabele tarieven, zou het voor stroom opeens niet meer mogelijk zijn? Vroegah hadden we zo'n tikken-meter bij de telefoon, die ging soms heel hard en soms niet. De rekening was altijd duidelijk. Het kan, simpel zat.
Maar de nu ingevoerde "slimme meter" is denk ik nog lang niet slim genoeg. Zowiezo wil je zien wat het tarief op dat moment is, en dat kan deze meter niet weergeven. En deze meter heeft maar 4 "standen", 4 tarieven. De verkeerde strategie gekozen.

Ik hoop dat er snel lokale energienetwerkjes komen, die los van het grote net staan. Deze kunnen, afhankelijk van de relatie tussen leverancier en gebruiker, heel flexibel ingericht worden, en transparant afgerekend.

Affijn, we gaan het allemaal meemaken :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nieuwe belasting op gas in aantocht?

Bericht door Dutch John »

Iemand zonder gasaansluiting kun je niet aanslaan voor een nieuwe belasting daarop. Dus hoef je je daar geen zorgen over te maken, ook niet over het feit dat het Nederlandse gas binnen afzienbare tijd op is. Ambieer de kunst van het weglaten en creëer je eigen wereld. Dat wil niet zeggen dat die andere wereld geen invloed meer kan uitoefenen, maar toch een stuk minder.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Nieuwe belasting op gas in aantocht?

Bericht door kockie »

@Pietje: zal die "slimme meter" dmv een software-update niet op te waarderen zijn naar een "nog slimmere meter". Of zou de fabrikant zo "slim" zijn geweest om deze mogelijkheid niet in te bouwen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Nieuwe belasting op gas in aantocht?

Bericht door pelletpower »

Ja, geschiedenis wordt nu geschreven. Alleen zien we het niet. We zitten er te dicht op. Net als electr is internet een basisbehoefte geworden. En dan niet om te surfen, maar allerlei andrre dingen. Het zou leuk zijn hier eens linksaf te slaan ipv de meute volgen. Het maakt je weerbaar bij eender wat voor calamiteiten. In dat licht zijn de te verwachten ontwikkelingen mbt opslag ook zeer de moeite. We gaan het meemaken. Interessant is het, da's zeker.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Nieuwe belasting op gas in aantocht?

Bericht door mro »

Dutch John schreef:Iemand zonder gasaansluiting kun je niet aanslaan voor een nieuwe belasting daarop. Dus hoef je je daar geen zorgen over te maken, ook niet over het feit dat het Nederlandse gas binnen afzienbare tijd op is. Ambieer de kunst van het weglaten en creëer je eigen wereld. Dat wil niet zeggen dat die andere wereld geen invloed meer kan uitoefenen, maar toch een stuk minder.

Groet,
DJ
Die laatste kWh die je nog nodig hebt van het net is wel de moeilijkste om weg te laten ;)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Nieuwe belasting op gas in aantocht?

Bericht door Pietje »

kockie schreef:@Pietje: zal die "slimme meter" dmv een software-update niet op te waarderen zijn naar een "nog slimmere meter". Of zou de fabrikant zo "slim" zijn geweest om deze mogelijkheid niet in te bouwen?
Ik ken de meter niet, maar een meter die per seconde laat zien wat de actuele stroomprijs is, is een meter "in het belang van de gebruiker". De nieuwe meter is er één in het belang van de leverancier, die je zoveel mogelijk geld afhandig wil maken. De 4 standen zijn zo gekozen dat je stroom die je echt moet hebben ('s avonds) zo duur mogelijk moet kopen. En verder liefst zo weinig mogelijk inzicht in je verbruik en tarieven. Kweenie, ben een beetje achterdochtig ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nieuwe belasting op gas in aantocht?

Bericht door Dutch John »

mro,

Als het echt nog om een paar kW gaat, dan kun je die zelf opwekken. Of koken op LPG of propaan. Manieren om het gepluk uit Den Haag en Brussel via monopolisten te beperken.

Pellet,

Ik vind internet een geweldig medium om kennis op te doen. Maar als het er morgen niet meer is, wil ik dat mijn wereld door draait. Hetzelfde geldt voor stroom. Als je beseft hoe complex het elektriciteitsnetwerk is en wat het aan energie kost om wat prik in huis te krijgen, dan mag het geen eerste levensbehoefte zijn, maar een luxe product.

Allen,

Gewoon een keer doen. Lullen over toekomstscenario's zijn lege woorden, zolang je er niets mee doet.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Nieuwe belasting op gas in aantocht?

Bericht door pelletpower »

Dat lullen klopt. Het is niet meer dan een eerste aanzet om richting te geven. Als er niet van richting verandert wordt, blijven het lege woorden.

Afgelopen jaren heeft internet er wel eens uitgelegen. Bestellingen moeten dan fysiek opgehaald worden ipv een mailtje. Navigatie hapert wel eens in de auto, dan overschakelen op maps op telefoon. Makkelijk en leuk, totdat je in het buitenland een keer verkeerd rijdt en geen internet hebt om de route te herberekenen. Zover nog niets aan de hand, maar auto's worden al uitgevoerd met een 4g netwerk. Hoe moet dat er in de toekomst uitzien als we er met zijn allen aan gewend zijn en internet valt weg.
Rekeningen betalen, geld pinnen enz. De maatschappij functioneert razendsnel, en gaat steeds sneller. Niet erg, maar het wordt allemaal steeds kwetsbaarder. In ieder geval, wat werk en inkomen betreft maken we zoveel mogelijk gebruik van de mogelijkheden. Techniek staat voor niets. Prive proberen we wat nieuwe dingen die dan vanaf de grond op los staan van die verwevenheid en terug naar de basis. Valt niet mee, maar geeft wel leuke vooruitzichten.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Nieuwe belasting op gas in aantocht?

Bericht door mro »

Ik denk wel dat iedereen het er over eens kan zijn dat je met eenvoud weinig verkeerd kan doen.

Wat internet betreft: ja, ik maak er veel gebruik van maar veronderstel dat er eens een maand geen internet zou zijn dan zou ik er weinig last van hebben denk ik. Zowel qua werk als privé.

Desnoods schrijf ik mijn facturen wel met de hand, dat mag ook nog altijd :) of schakel ik over op ruilsysteem.

Maar ik dwaal (weer) af.

Wat betreft energie: het opwekken van enkele kWh is geen probleem, de opslag is moeilijker. Batterij klinkt als een goede oplossing maar je hebt er ook werk mee en ze hebben niet het eeuwige leven.

Daarom dat ik aan het studeren ben op verwarmen en eventueel koken op hout maar ik heb nog een lange weg te gaan.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Nieuwe belasting op gas in aantocht?

Bericht door Ruuben »

Ik ga een paar tweedekamer fracties eens een vraag sturen hoe zij tegenover een nieuwe gasbelasting staan. Ik kan wel wat stemadvies gebruiken.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nieuwe belasting op gas in aantocht?

Bericht door Dutch John »

Stemmen op de huidige partijen is een belediging voor het eigen verstand. Er is geen enkele partij die iets doet met de relatie tussen economie en EROEI, terwijl dat onze toekomst bepaalt. En dan voel je je in het stemhokje als een vegetariër in een slagerij: keuze genoeg, maar niets van gading.

Inderdaad dwalen we af, maar nogmaals, we kunnen zeveren over weer een belasting, maar we kunnen ook de middelvinger richting westen opsteken en een eigen plan trekken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Nieuwe belasting op gas in aantocht?

Bericht door Ruuben »

pvda:
In 2050 moet Nederland een volledig duurzame energievoorziening hebben en daarmee volledig onafhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Het prikkelt tot innovatie en ondernemerschap en het draagt bij aan onze welvaart. En het maakt ons minder afhankelijk van olie en gas uit windstreken met politieke instabiliteit en dubieuze regimes.
Het standpunt van de PvdA is helder: 100% duurzaam in 2050. Schaliegas is niet nodig, het komt te laat, het heeft teveel nadelen en er zijn betere alternatieven. Om die reden zijn we tegen schaliegaswinning. Aan gegeven vergunningen mag dus geen uitvoering worden gegeven.
Een van de oplossingen voor Nederland is windenergie. Zoals elke energieoptie heeft ook windenergie nadelen zoals geluidsoverlast en aantasting van de natuur en landschap
De PvdA vindt kernenergie geen lange termijn oplossing
De enige manier om kernenergie definitief overbodig te maken is door heel hard en snel te investeren in energiebronnen die wel duurzaam zijn en die ons bovendien banen en innovatie opleveren.

CDA:
In 2020 moet 14 procent van de energie duurzaam worden opgewekt. Op termijn zijn er dan geen kolen- en kerncentrales meer nodig.
Wij vinden dat het makkelijker moet worden voor bedrijven en particulieren om zelf duurzame energie op te wekken, op te slaan en te verhandelen. De overheid moet daarom voor betere procedures zorgen en als het kan voor minder regels.
Voor nieuwbouwwoningen moeten er strengere normen komen zodat deze huizen energiezuinig gebouwd worden.
Het CDA is niet principieel tegen de winning van schaliegas. Schaliegas mag daarnaast de overgang naar een duurzame energievoorziening niet belemmeren. Ook moet er ook voldoende draagvlak voor de boringen zijn onder de bevolking.

VVD
De VVD wil echter minder subsidiegeld steken in bepaalde vormen van duurzame energie.
Wij willen internationaal hardere en meer realistische afspraken maken over de vermindering van CO2-uitstoot. Bedrijven en mensen die vervuilen, moeten geprikkeld worden om energie te besparen of meer duurzame energie te gebruiken.
Kernenergie is schoon en relatief goedkoop. In de combinatie van verschillende energiebronnen kiest de VVD daarom bewust ook voor kernenergie. Natuurlijk staat veiligheid daarbij voorop: in Nederland is alleen plaats voor de modernste kerncentrales. Op dit moment zijn er geen bedrijven die een tweede kerncentrale willen bouwen. Als dat verandert, mag die tweede centrale er van de VVD komen. Daar hoeft de overheid dan overigens geen geld in te steken.
Voor de VVD is windenergie op dit moment een van de beste manieren om onze energie duurzamer te maken. Niet omdat we windmolens zo mooi vinden, maar omdat ze betaalbaar zijn en op grote schaal kunnen worden ingezet.

Groen links
we investeren alleen nog maar in duurzame vormen van energie. Steeds meer mensen wekken zelf hun energie op. GroenLinks ondersteunt deze initiatieven en wil dat de overheid duurzame energie de ruimte geeft
Daarom zeggen we nee tegen onbetrouwbaar gas, kernenergie, steenkool en schaliegas.
GroenLinks is tegen atoomstroom. Ongelukken met kerncentrales hebben enorme gevolgen. Bovendien levert kernenergie giftig radioactief afval op. Verder drukt kernenergie duurzame stroom van de markt; elke euro die we uitgegeven aan kernenergie kunnen we niet meer investeren in wind- en zonnestroom of het gebruik van aardwarmte.

PVV
energiebelasting moet lager.
kernenergie blijft
afschaffen zonnepanelensubsidie en duurzaamheidsubsidies

sp
We willen grote stappen maken naar een maatschappij die voor 100 procent draait op duurzame energie.
De overheid kan stevig sturen met fiscale prikkels die duurzaam energiegebruik stimuleren en verspilling en lozing van restwarmte tegengaan. Van bouwbedrijven en woningcorporaties verlangen we dat zij energiezuinig bouwen en renoveren. Woningbezitters worden gestimuleerd om het energielabel van hun huis te verbeteren. De energiebelasting is vrij complex en zou moeten worden vereenvoudigd. Dat geldt ook voor de kosten en baten van het toekomstig energiegebruik.
Het deelnemen in wind- en zonenergie, al dan niet via lokale opwek, moet volop gesteund worden.
Kernenergie, schaliegas en energie uit kolen zijn geen reële optie voor de SP vanwege de veiligheid- en milieurisico’s die ze opleveren


d66
De duurzame energiemeter blijft in Nederland echter steken op een beschamende 4%.
D66 wil dat in 2020 het aandeel naar 20% is gestegen. Een volledige transitie moet in 2050 zijn gerealiseerd. D66 kiest voor het stimuleren van innovatieve technieken die grootschalig de Nederlandse energieproductie verduurzamen.
D66 moedigt particulieren aan hetzelfde te doen, door bijvoorbeeld decentrale energieopwekking (fiscaal) makkelijker te maken en de duurzame energiesubsidie (SDE+ regeling) te verdubbelen. Maar wij stellen ook scherpe eisen aan de industrie, zodat ook grootverbruikers vergroenen.
Kernenergie staat voor D66 onderaan de ladder bij het vormgeven van een duurzame energievoorziening en dient niet door de overheid gesubsidieerd te worden

CU
De wet- en regelgeving worden aangepast op decentrale opwekking van energie. Decentrale energieopwekking vergroot het aandeel duurzame energie en zorgt voor een robuust en betrouwbaar energienetwerk. Zorgvuldig omgaan met energie begint met energiebesparing. Bedrijven kunnen gebruikmaken van de EnergieInvesteringsAftrek en de SDE+. De ChristenUnie wil dat er ook voor particulieren een energiebesparingsaftrek komt en dat uiterlijk in 2040 alle woningen en (overheids)gebouwen energieneutraal zijn.
Geen winning van schaliegas. Geen nieuwe kern- en kolencentrales. Particulieren krijgen een energiebesparingsaftrek. Zo wordt het aantrekkelijker om te investeren in duurzame energie.
Plaats reactie