Debt Jubilee, ooit van gehoord?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Debt Jubilee, ooit van gehoord?

Bericht door mro »

Dutch John schreef:Wat een toekomstbeeld... Ooit van de "energy cliff" gehoord, Werner? En de relatie tussen EROEI, economie en het monetaire stelsel? En waar we momenteel qua getallen staan?

Ik ben het eens dat iemand zich moet blijven ontwikkelen, zeker nu. Alleen meer richting de basis. Zeker niet je lot in handen van bedrijven of overheden leggen, maar het zelf in handen nemen.

Groet,
DJ
Als ik de tekst in sommige reacties zo lees dan wordt de job van programmeur als iets onmisbaar beschouwd voor de mensheid: 'er zal altijd nieuwe software nodig zijn' . Met zo'n uitspraak moet ik wel eens glimlachen, zeker als je bedenkt dat die jobomschrijving nog maar een goeie 50 jaar bestaat. Als je dan bedenkt hoeveel jobs er al gekomen en weer gegaan zijn die veel langer dan 50 jaar relevant geweest zijn... Dan is de job van programmeur eigenlijk nog maar een baby-jobje waarbij je je krittisch kan afvragen of die binnen 50 jaar nog zal bestaan. Het voorbijgaan van de tijd is de allerstrengste filter, enkel de beste gaan er niet aan ten onder.

(ter info: De (deeltijdse) job die ik momenteel zelf uitoefen bestond al van in de tijd van de egyptenaren en waarschijnlijk zelfs nog vroeger, de firma waar ik voor werk heeft zijn oorsprong in 1850).
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Debt Jubilee, ooit van gehoord?

Bericht door OBL-Rien »

mro schreef:Als ik de tekst in sommige reacties zo lees dan wordt de job van programmeur als iets onmisbaar beschouwd voor de mensheid: 'er zal altijd nieuwe software nodig zijn' .
Een (goede) software ontwikkelaar is eigenlijk gewoon een ingenieur. Een oplossingen maker voor problemen. Ik denk wel eens dat ik in de middeleeuwen waarschijnlijk gewoon een smid zou zijn geweest. Ingenieur zijn is iets wat in je bloed zit, dat kun je niet zo maar uitschakelen.
Tel daar nog bij op dat een software ontwikkelaar bij de groep hoort die de minste beroepsbescherming heeft, en ik heb het vermoeden dat de meeste (goede) software ontwikkelaars zonder moeite een job vinden/creëren in welke maatschappij dan ook.

Zelf noem ik me altijd een:

1) Engineer
2) A Software Engineer
3) An Embedded Software Engineer
4) An Embedded Software Engineer for Space Based Systems.

Mijn voorkeur voor werk volgt deze opsomming. Het liefst doe ik no 4, maar als dat niet gaat dan no 3 etc.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Debt Jubilee, ooit van gehoord?

Bericht door Dutch John »

Een beetje ingenieur is niet bang om zijn wereldbeeld bij te stellen, ook al paste hem dat eigenlijk niet...

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Debt Jubilee, ooit van gehoord?

Bericht door mro »

Als een programmeur smid kan worden dan zullen die 100 ikea-arbeiders zich ook wel kunnen aanpassen zeker? (die waren trouwens vroeger meubelmaker).

(In mijn werkervaring is het verschil tussen een programmeur en een mecanicien nogal frappant om het licht uit te drukken, op gebied van communicatie praat de ene chinees en de andere hongaars)
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Debt Jubilee, ooit van gehoord?

Bericht door deleted »

mro schreef:@Gandalf
Wat je zegt is juist maar ik heb de indruk dat je de zaken nogal zwart/wit ziet: ikea vs arbeider. In een steriele testomgeving kan dit mogelijk wel kloppen maar de maatschappij is naar mijn mening complexer dan dat.
Hetgeen ik in een eenvoudig voorbeeld beschrijf is de geschiedenis van optimalisatie in productie die zich in werkelijkheid in de meeste sectoren heeft voorgedaan en nog steeds verder voordoet.
Sinds de Industriële revolutie is dit proces gaande.
Wordt wel eens aangeduid met de term "Fordisme" verwijzend naar de introductie van bandwerk door Henry Ford.

Dat zo'n voorbeeld niet de hele werkelijkheid omvat ? Natuurlijk, maar het geeft ook wel een zeer grote verklaringsfactor voor de schaduwkant van zoveel Industriële Optimalisatie: namelijk Werkloosheid.
En het was om juist die andere kijk weer te geven op de eenzijdig oordeel aan het adres van de 'handophouders'. Niet door mij gelanceerd overigens.

Natuurlijk zou ik kunnen nuanceren dat er vast nog wel een paar ambachtelijke meubelmakers kunnen overleven omdat ze te koppig zijn om aan de band te gaan staan. Met minder inkomen hun vrijheid behouden en voor een niche-markt wil werken dat wel nog iets over heeft voor kwaliteitsproducten.
Maar doet die nuance iets af van het algemeen beeld ?

En natuurlijk kan ik nuanceren dat die ex-meubelmakers ook wel wat anders kunnen aanpakken.
Die vaststelling heeft dan grosso modo 2 mogelijke gevolgen (of de twee allebei voor een stuk):
1.namelijk dat ze een ander bevolkingsgroep uit de markt stoten en dit zo in Cascade verder tot er uiteindelijk ongeveer evenveel mensen in de Werkloosheid geduwd worden, afgezien dat het nu niet de meer ondernemende ex-meubelmakers meer zijn.

2.Het andere gevolg zou kunnen zijn (zoals al geopperd in de draad) dat de 'markt' zich wel zal vernieuwen en dat er altijd wel 'nieuwe' producten gemaakt zullen worden. Producten waar voorheen blijkbaar geen vraag was. Wellicht dat we daarom via marketing (ook nieuwe jobs) de consumenten eerst deze 'nieuwe' behoeften moeten aanleren. OK, dan zitten we bij de huidige consumptiemaatschappij.

G
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Debt Jubilee, ooit van gehoord?

Bericht door Dutch John »

Ik zie verschillende analyses voorbij komen. Ik kan me het meest vinden in die van G, omdat hij vanuit de historie start. Met zijwaartse redeneringen of teruguit denken heb ik wat minder. Dat het huis in de fik staat is duidelijk. Maar hoe nu verder?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Debt Jubilee, ooit van gehoord?

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:En natuurlijk kan ik nuanceren dat die ex-meubelmakers ook wel wat anders kunnen aanpakken.
Die vaststelling heeft dan grosso modo 2 mogelijke gevolgen (of de twee allebei voor een stuk):
1.namelijk dat ze een ander bevolkingsgroep uit de markt stoten en dit zo in Cascade verder tot er uiteindelijk ongeveer evenveel mensen in de Werkloosheid geduwd worden, afgezien dat het nu niet de meer ondernemende ex-meubelmakers meer zijn.
Je blijft hier wel een economische "wet" ontkennen dat de menselijk behoefte oneindig is.

En deze fout blijft in je oorspronkelijke verhaal zitten: De klanten gaan alleen EKIA meubels kopen wanneer deze goedkoper zijn dan de andere (bij gelijke kwaliteit). De klanten houden dus geld over waarmee ze nu andere dingen kunnen kopen en zo nieuwe vraag en nieuwe arbeidsplaatsen creëren.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Debt Jubilee, ooit van gehoord?

Bericht door OBL-Rien »

Dutch John schreef:Ik zie verschillende analyses voorbij komen. Ik kan me het meest vinden in die van G, omdat hij vanuit de historie start. Met zijwaartse redeneringen of teruguit denken heb ik wat minder. Dat het huis in de fik staat is duidelijk. Maar hoe nu verder?
Historisch gezien heeft G wel gelijk, maar dat is omdat we verschillende van elkaar gescheiden economische zones gecreëerd hebben. We noemen die ook wel "naties". Ik vindt het een geloofwaardig argument dat zonder "naties" deze effecten niet of in veel mindere mate zouden zijn opgetreden.
De huidige "globalisering" is dan ook helemaal geen globalisering. Het is het uitspelen van economische zones tegen elkaar.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Debt Jubilee, ooit van gehoord?

Bericht door deleted »

OBL-Rien schreef: Wel, wie maakt de regels? wie maakt de wetten? wie handhaaft de wetten? wie claimt zeggenschap over alles? wie zegt dat ze verantwoordelijk zijn?

Al wat ik zeg is dat ze inderdaad verantwoordelijk zijn.
Men kan het leuk vinden of niet, maar als men zich er over bezwaard dat dingen naar beneden vallen, dan is daarvoor de zwaartekracht verantwoordelijk. En dat veranderd nooit.
Dus ja, de overheid is en blijft verantwoordelijk.
Yup: Het refreintje.
Wat je eigenlijk doet is de wereld gewoon opdelen:
IF alles verdedigbaar
THEN: bakje 'dankzij vrije markt en vrij individu'
ELSE: bakje 'schuld van de overheid'

Door dit proces haal je alle afzonderlijke gebeurtenissen en voorvallen om dan tot de conclusie te komen dat de wereld in deze plooi valt.
Nou dat is een valse conclusie, jou (denk)proces ligt aan de basis van de opdeling. Het is een 'toewijzing' aan twee kampen, geen conclusie of empirische vaststelling zoals een natuurwet.


Het gekke is natuurlijk dat we het daarover eigenlijk eens zijn, want kennelijk vindt jij dat "het systeem" schuldig is. En ik denk dat je zelfs toegeeft dat grote ondernemingen dit doen via hun invloed bij de overheid.
Helemaal niet. Ik ben van mening dat het problematische "systeem" tussen de oren van de mensen zit. En dat overheden, bedrijven individuen, kortom de hele samenleving en de werkelijkheid waarin ze leven daar factoren in zijn.



OBLRein schreef:Ik ben eigenlijk betere argumenten van je gewend
Dat is ook weer een toewijzing. Je vergeet blijkbaar dat er andere mogelijkheden zijn:
- je hebt de verkeerde verwachtingen van mijn argumenten
- je hebt de argumenten nog niet goed begrepen en schat ze daarom niet goed in.
- je probeert de provocateur te provoceren.

OBLRien schreef:Iemand die een huis wil kan kiezen tussen een bestaand huis (dat eventueel al honderd -of meer- jaar our is) of een nieuw. De metselaar heeft is dus wel degelijk in concurrentie met de metselaar van 100 jaar geleden.
Sorry, klopt niet. Iemand die een bestaand huis kiest heeft geen metselaar nodig, net zoals iemand die geen kinderen heeft geen kinderopvang nodig heeft. Je kan daarmee niet verklaren waarom er zo grote verschillen zijn tussen beroepsgroepen. Van een architect zou je hetzelfde kunnen zeggen als de metselaar en nog steeds geen verklaring.


Ik werk inmiddels sinds ca 1985 in de SW industrie, en ik kan je garanderen dat ik niet concurreer met welke SW ontwikkelaar van 1985 dan ook. SW heeft een bruikbaar leven van maximaal 10 jaar. Dan is het over en uit. Uitzonderingen daarop zijn er maar weinig. Bovendien zijn er in de onderliggende techniek (netwerk en devices) steeds nieuwe ontwikkelingen die er voor zorgen dat er voortdurend nieuwe SW nodig is.
Nou en concurreer jij dan met die +80% van de wereldbevolking die die dingen nog nooit van dichtbij gezien heeft en nog geen dag nodig gehad heeft ?
Of geldt dat alleen voor de metselaar ?
OBLRien schreef:
Gandalf schreef:Evenmin verklaart het waarom een identiek product (bijvoorbeeld "programma") veel duurder betaald wordt aan een Nederlandse programmeur , dan aan een Indische programmeur. En dan zelfs niet als deze beide programmeurs voor de zelfde Multinational werken.
Je wilt het wellicht niet horen, maar ... economische waardeschepping ???
Heb je wel eens geprobeerd om een SW pakket in India te laten maken?
Of hetzelfde pakket in NL (of B)?
Dan merk je heel snel dat het lagere uurtarief van de Indische programmeur zich niet altijd vertaald in een goedkoper product.
Nou het is natuurlijk gemakkelijk om jezelf superieur te wanen, maar ik had het wel degelijk over hetzelfde eindproduct aan een lagere prijs.

Natuurlijk mag je jezelf -nu nog-gelukkig prijzen in een relatief 'nieuw' beroep te zitten. Maar maak je geen illusies, je zit op een hellend vlak. De Big Wins van het eerste uur zitten al in de OptimalisatieMachine van de grote jongens: Kantoortoepassingen, email, dataopslag gebeuren al door de grote jongens in de "Cloud". In de gemiddelde KMO moet je binnen 10 jaar geen servers meer gaan installeren, geen bugs verhelpen en geen backups gaan terugzetten.
Het vet is dan wel van de soep hier en dan gaan de Informatici dezelfde weg als de ex-meubelmakers. Ook ooit gerespecteerde vakmensen georganiseerd in machtige Gildes met indrukwekkende Vlaggen en Emblemen waar je met "An Embedded Software Engineer for Space Based Systems" nog een punt aan kan zuigen.
OBL-Rien schreef:
Gandalf schreef: De slechte betaling gaat op voor iedereen die werkt voor basisbehoeften: zorg, voeding, ....
Nochtans zijn al deze zaken belangrijker (bijvoorbeeld je eigen kinderen opvoeden, gezonde voeding) dan het volgende onzinnige appje op je onzinnige gadget. Maar economisch kan de programmeur dus beter de belangrijke zaken uitbesteden en zich op de onzin werpen ? Dat heeft je vrije markt dan mooi voor elkaar.
Jij vind het wellicht niet leuk, maar iedereen handelt om zijn eigen behoeftes te bevredigen.
Wie ben jij dat jij denkt te weten hoe iemand anders zou moeten leven?
Zegt iemand die denkt te weten dat iedereen beter af zou zijn in de absoluut vrije markt.

Daarbij, ik denk niet te weten hoe iemand anders moet leven. Ik heb wel bedenkingen bij het idee dat doel en middelen door elkaar gehaspeld worden en dat in dat proces zelfs het 'doel' helemaal losgelaten wordt in functie van de optimalisatie van de 'middelen'.

Dat is typisch aan kapitalistisch marktdenken: de (technische) problemen worden steeds opgelost met andere (technische) middelen, maar de vraag waar we dat nou allemaal voor nodig hebben geraakt ondergesneeuwd.

OBLRien schreef:Rechts of links is irrelevant.
Links of rechts is heel relevant. Het geeft aan hoe mensen over problemen en spelers in het spel denken.
Zoals hierboven aangehaald vormen ze daar hun denkkader mee en dat bepaalt de oplossingen die ze zien/kiezen.
En dat laatste heeft dan weer invloed op de ander spelers en het spel in zijn geheel.
Zo zijn gevoelens, motieven, vriendschappen, voorkeuren enz ook allemaal heel relevant in het dagelijks leven.
OBLRien schreef: Oorzaak en gevold is blind voor links/rechts denken.
Inderdaad. En daardoor is de wetenschappelijke methode ook niet in staat om de hele werkelijkheid te beschrijven.
Daardoor veroorzaakt ons- hoofdzakelijk- Wetenschappelijk Denken/Technisch Wereldbeeld momenteel zoveel problemen. Het Technisch wereldbeeld krijgt alleen de middelen in beeld. Optimaliseert ze, maar maakt gelijktijdig bijna iedereen slaaf en slachtoffer van dit denken/streven.
Op de vragen als: Voor Wie ? .... Waarom ? .... Is het nodig ?.... biedt ze geen antwoorden wegens al op voorhand weggezet als 'Irrationeel'.

OBLRien schreef:1) Je mixt close-up en "van een afstand kijken" door elkaar, dat is niet correct.
2) Je vergeet dat de mensen die meubels kopen nu geld overhouden en er daardoor vraag naar andere producten ontstaat die de (tijdelijk) werkloze meubelmakers opnieuw aan het werk zet.
3) Belastingen zijn niet alleen schadelijk, maar ook nog eens immoreel.
4) Overheden... jaja... zijn verantwoordelijk voor patenten en de handhaving daarvan
5) Overheden... alweer... zijn verantwoordelijk voor verschillen in de belastingwetgeving
Nogmaals de uitgangspunten gepresenteerd als conclusie.
Misschien nog op te merken dat de zonder Patenten/auteursrechten/Licenties de Software Ingenieur zelfs geen product zou hebben ? Klein detail uiteraard.

G
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Debt Jubilee, ooit van gehoord?

Bericht door deleted »

OBL-Rien schreef:Je blijft hier wel een economische "wet" ontkennen dat de menselijk behoefte oneindig is.
Ik heb niet zoveel met technische denkkaders, niet van de technische soort en niet van de economische soort.
In de werkelijkheid zijn de echte behoeftes eindig. Die van mij in ieder geval. En de natuur is ook eindig.
Je economisch wet is in strijd met de werkelijkheid.

En deze fout blijft in je oorspronkelijke verhaal zitten: De klanten gaan alleen EKIA meubels kopen wanneer deze goedkoper zijn dan de andere (bij gelijke kwaliteit). De klanten houden dus geld over waarmee ze nu andere dingen kunnen kopen en zo nieuwe vraag en nieuwe arbeidsplaatsen creëren.
De arbeiders hebben intussen ook minder loon en zullen dus wel genoodzaakt zijn om de goedkopere meubels van mindere kwaliteit te kopen.

De nieuwe producten en nieuwe arbeidsplaatsen worden hoofdzakelijk gecreëerd door en voor de echtgenotes die nu ook genoodzaakt waren om te gaan werken om de koopkracht van het gezin op peil te houden. Of de Werners die nu 60 uren gaan werken.
Daardoor komt er ook steeds meer druk en concurrentie tussen de arbeiders onderling en steeds meer vijandigheid tegenover de uitvallers die (financieel)wegen op de gemeenschap.
The race to the bottom.

G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Debt Jubilee, ooit van gehoord?

Bericht door OBL-Rien »

Ah Gandalf, zo ken ik je weer...
Dit soort abstracte reacties is veel lastiger dan de bijna concrete antwoorden van voorheen...
Gandalf schreef:
OBL-Rien schreef: Wel, wie maakt de regels? wie maakt de wetten? wie handhaaft de wetten? wie claimt zeggenschap over alles? wie zegt dat ze verantwoordelijk zijn?

Al wat ik zeg is dat ze inderdaad verantwoordelijk zijn.
Men kan het leuk vinden of niet, maar als men zich er over bezwaard dat dingen naar beneden vallen, dan is daarvoor de zwaartekracht verantwoordelijk. En dat veranderd nooit.
Dus ja, de overheid is en blijft verantwoordelijk.
Yup: Het refreintje.
Wat je eigenlijk doet is de wereld gewoon opdelen:
IF alles verdedigbaar
THEN: bakje 'dankzij vrije markt en vrij individu'
ELSE: bakje 'schuld van de overheid'

Door dit proces haal je alle afzonderlijke gebeurtenissen en voorvallen om dan tot de conclusie te komen dat de wereld in deze plooi valt.
Nou dat is een valse conclusie, jou (denk)proces ligt aan de basis van de opdeling. Het is een 'toewijzing' aan twee kampen, geen conclusie of empirische vaststelling zoals een natuurwet.
Veel te ingewikkeld, het is veel simpeler: Agressie is immoreel.
Of de vrije markt beter zou werken is voor zover mij bekend nog niet vastgesteld. We hebben nog nooit vrije markten gehad.
Ik denk het wel, maar we zouden het eens kunnen proberen zonder agressie???


Gandalf schreef:
Het gekke is natuurlijk dat we het daarover eigenlijk eens zijn, want kennelijk vindt jij dat "het systeem" schuldig is. En ik denk dat je zelfs toegeeft dat grote ondernemingen dit doen via hun invloed bij de overheid.
Helemaal niet. Ik ben van mening dat het problematische "systeem" tussen de oren van de mensen zit. En dat overheden, bedrijven individuen, kortom de hele samenleving en de werkelijkheid waarin ze leven daar factoren in zijn.
Ik ben dat absoluut met je eens. De vraag is echter hoe we dit zouden kunnen verbeteren. Mijn voorstel is het om het eens zonder agressie te proberen. Jou voorstel is?

Gandalf schreef:
OBLRein schreef:Ik ben eigenlijk betere argumenten van je gewend
...
- je probeert de provocateur te provoceren.
Heeft kennelijk gewerkt, lol!

Gandalf schreef:
OBLRien schreef:Iemand die een huis wil kan kiezen tussen een bestaand huis (dat eventueel al honderd -of meer- jaar our is) of een nieuw. De metselaar heeft is dus wel degelijk in concurrentie met de metselaar van 100 jaar geleden.
Sorry, klopt niet. Iemand die een bestaand huis kiest heeft geen metselaar nodig, net zoals iemand die geen kinderen heeft geen kinderopvang nodig heeft. Je kan daarmee niet verklaren waarom er zo grote verschillen zijn tussen beroepsgroepen. Van een architect zou je hetzelfde kunnen zeggen als de metselaar en nog steeds geen verklaring.
Concurrentie vind plaats VOOR een keuze gemaakt wordt, niet achteraf. Bij de keuze bestaand huis/nieuw huis is het tarief van de metselaar wel degelijk belangrijk.
Btw, een architect is een beschermd beroep. De tarieven voor architecten zouden kelderen als de bouwvoorschriften zouden worden afgeschaft.

Gandalf schreef:
Ik werk inmiddels sinds ca 1985 in de SW industrie, en ik kan je garanderen dat ik niet concurreer met welke SW ontwikkelaar van 1985 dan ook. SW heeft een bruikbaar leven van maximaal 10 jaar. Dan is het over en uit. Uitzonderingen daarop zijn er maar weinig. Bovendien zijn er in de onderliggende techniek (netwerk en devices) steeds nieuwe ontwikkelingen die er voor zorgen dat er voortdurend nieuwe SW nodig is.
Nou en concurreer jij dan met die +80% van de wereldbevolking die die dingen nog nooit van dichtbij gezien heeft en nog geen dag nodig gehad heeft ?
Of geldt dat alleen voor de metselaar ?
Does not compute...
Gandalf schreef:
OBLRien schreef:
Gandalf schreef:Evenmin verklaart het waarom een identiek product (bijvoorbeeld "programma") veel duurder betaald wordt aan een Nederlandse programmeur , dan aan een Indische programmeur. En dan zelfs niet als deze beide programmeurs voor de zelfde Multinational werken.
Je wilt het wellicht niet horen, maar ... economische waardeschepping ???
Heb je wel eens geprobeerd om een SW pakket in India te laten maken?
Of hetzelfde pakket in NL (of B)?
Dan merk je heel snel dat het lagere uurtarief van de Indische programmeur zich niet altijd vertaald in een goedkoper product.
Nou het is natuurlijk gemakkelijk om jezelf superieur te wanen, maar ik had het wel degelijk over hetzelfde eindproduct aan een lagere prijs.
Wie er superieur is beslist de klant. En kennelijk vindt de klant dat voor veel software matige oplossingen de NL en B programmeurs nog steeds de meest aantrekkelijke (i.e. superieure) oplossing leveren.
Note: Dat wil niet zeggen dat er geen SW in India wordt ingekocht, enkel dat er nog voldoende vraag naar lokale programmeurs is om de hogere tarieven te rechtvaardigen.
Gandalf schreef:Natuurlijk mag je jezelf -nu nog-gelukkig prijzen in een relatief 'nieuw' beroep te zitten. Maar maak je geen illusies, je zit op een hellend vlak. De Big Wins van het eerste uur zitten al in de OptimalisatieMachine van de grote jongens: Kantoortoepassingen, email, dataopslag gebeuren al door de grote jongens in de "Cloud". In de gemiddelde KMO moet je binnen 10 jaar geen servers meer gaan installeren, geen bugs verhelpen en geen backups gaan terugzetten.
Het vet is dan wel van de soep hier en dan gaan de Informatici dezelfde weg als de ex-meubelmakers. Ook ooit gerespecteerde vakmensen georganiseerd in machtige Gildes met indrukwekkende Vlaggen en Emblemen waar je met "An Embedded Software Engineer for Space Based Systems" nog een punt aan kan zuigen.
Geen probleem.
Wel jammer van de ad hominem. Ik weet dat je altijd dat risico loopt als je persoonlijke details vrijgeeft, maar toch altijd weer jammer als het gebeurt.

Gandalf schreef:
OBLRien schreef:1) Je mixt close-up en "van een afstand kijken" door elkaar, dat is niet correct.
2) Je vergeet dat de mensen die meubels kopen nu geld overhouden en er daardoor vraag naar andere producten ontstaat die de (tijdelijk) werkloze meubelmakers opnieuw aan het werk zet.
3) Belastingen zijn niet alleen schadelijk, maar ook nog eens immoreel.
4) Overheden... jaja... zijn verantwoordelijk voor patenten en de handhaving daarvan
5) Overheden... alweer... zijn verantwoordelijk voor verschillen in de belastingwetgeving
Nogmaals de uitgangspunten gepresenteerd als conclusie.
Huh?

Gandalf schreef:Misschien nog op te merken dat de zonder Patenten/auteursrechten/Licenties de Software Ingenieur zelfs geen product zou hebben ? Klein detail uiteraard.
Een stelling zonder onderbouwing?
Er is een massa aan freeware en open source, en bovendien zullen vele producten zonder software niet eens functioneren.
Overigens ben ik van mening dat pure consumenten software uiteindelijk gratis zal zijn. Er is imo geen business model voor. Dit zie je ook al gebeuren.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie