Waarom onze regering inzet op kolencentrales

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

mro

Re: Waarom onze regering inzet op kolencentrales

Bericht door mro » 07 nov 2015, 15:04

Mijn laptop waarop ik dit typ is van 2008.
dvd-speler eruit want defect, harde schijf vervangen wegens defect (door ssd), linux. werkt nog altijd uitstekend.

Ik heb internetgebruik nog niet zien passeren in bovenstaand lijstje.
Zelf ben ik er aan aan het werken om internet buiten het huis te krijgen. Ik ben zeker niet tegen internet maar het zou volgens mij positief zijn om er iets meer moeite voor te moeten doen dwz met de laptop op de fiets naar een café.

Voordelen:
- minder afleiding, minder tijdverlies door onzinnig geklik en gesurf.
- meer sociale contacten.
- minder energieverbruik zowel eigen als van 'het net' zelf doordat je niet voor het minste achter de laptop kruipt.

Chevman
Contacteer:

Bericht door Chevman » 07 nov 2015, 15:22

Ik geloof dat Ingir het heeft over bewoners van de Blaricumsebossen.
14 x BYD 260P6C-30 (260 Wp poly)
1 x SolarEdge SE3500

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 07 nov 2015, 18:34

Dutch John schreef: Ps, Kockie, nog bedankt voor dat afdankertje uit de container. Hij doet het prima!

Soms maak je van 3 kapotte 2 werkende..... Van die van jou was het scherm kapot. De donor weigerde aan te gaan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

deleted

Bericht door deleted » 07 nov 2015, 20:55

Ingir schreef:ons totale energieverbruik in NL 3.270 PJ is ofwel gemiddeld 148 kWh pppd.
Ik vraag me af of het niet nog erger is.
Het grootste deel van de industriële productie bevindt zich in de lageloonlanden.
De productie-energie van al die (onze!) consumptiegoederen zit dus zelfs niet in dit cijfer, maar wordt bij het gemiddelde van de Bengalees of Pakistaan geteld ? Misschien daarom dat het lijkt dat de Pakistaan of Bengalees er op vooruitgaat ... gemiddeld ...

G

Ingir

Bericht door Ingir » 07 nov 2015, 23:24

Die 3.270 PJ is inderdaad alleen het werkelijke verbruik van energieproducten (olie, gas, kolen, hernieuwbare stroom en warmte) in Nederland, in dat cijfer is niet meegenomen de hoeveelheid indirecte energie die gemoeid is met de invoer/uitvoer van (half)fabricaten. Het werkelijke verbruik is dus nog veel groter dan die 148 kWh pppd.

Dramclubje Zeurgenda verkondigt dat in 2050 alle directe energie opgewekt kan worden met hernieuwbare bronnen maar dat lukt alleen omdat zij geen rekening houden met het ruimtebeslag van die bronnen. De energiedichtheid van biomassa, windmolens en zonnepanelen is zo laag dat we minstens 20x de oppervlakte van Nederland nodig hebben om alle biomassa te laten groeien en energie op te wekken, waarbij we die energie ook alleen kunnen gebruiken als wind en zon een beetje meewerken. Maar dat maakt voor klimaatheksje Minnesma niet uit, zij is nu op hoge poten naar Parijs om duidelijk te maken dat het kan als je het maar wilt...
Corona serieus nemen en gelijk zelfmedicatie toepassen: https://zelfzorgcovid19.nl

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 08 nov 2015, 08:46

Vanaf 2025 wordt alles beter heb ik net gelezen: http://www.nu.nl/binnenland/4160284/nie ... -land.html

Topmensen van allerlei -nu al- instellingen die het beste met ons voor hebben gaan een denktank vormen hoe het allemaal anders moet. Dat kan niet anders dan een mooie wereld opleveren!

[/sarcasme]

Tijd voor een brief aan een aantal deelnemers van die club? Vraag 1 in die brief: heeft u al eens van EROEI gehoord?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

mro

Bericht door mro » 08 nov 2015, 10:01

In plaats van mensen proberen naar mars te sturen zouden ze even goed een testgroep kunnen opzetten die moeten trachten te leven op aarde.

Met als voorwaarde: je krijgt jaarlijks een duurzame hoeveelheid energie en voor de rest trek je maar je plan. Er zouden wel creatieve oplossingen naar boven komen denk ik.

JantjeV8

Bericht door JantjeV8 » 08 nov 2015, 10:22

Gandalf schreef:
Ingir schreef:ons totale energieverbruik in NL 3.270 PJ is ofwel gemiddeld 148 kWh pppd.
Ik vraag me af of het niet nog erger is.
Het grootste deel van de industriële productie bevindt zich in de lageloonlanden.
De productie-energie van al die (onze!) consumptiegoederen zit dus zelfs niet in dit cijfer, maar wordt bij het gemiddelde van de Bengalees of Pakistaan geteld ? Misschien daarom dat het lijkt dat de Pakistaan of Bengalees er op vooruitgaat ... gemiddeld ...

G
Dus als wij niet meer verkwistend consumeren, ontnemen we de inkomsten van die arme arbeider.
Als wij geen oude auto's meer dumpen in Afrika, ontnemen we de mobilitieit van die arme Afrikanen.
Zolang Dubai en omgeving als ontwikkelingsland op de lijsten blijft staan, bereiken wij met alle goeie bedoelingen he-le-maal niks.

Ben trouwens zojuist even langs de etalage van een makelaar gefietst. Helaas, er hing geen aanbod tussen van een grot. Kon me dus niet verbeteren.

Dutch John

Bericht door Dutch John » 08 nov 2015, 13:26

JantjeV8 schreef: bereiken wij met alle goeie bedoelingen he-le-maal niks.
En dus doen we maar niks? Gewoon afwachten? Tot een ander wat doet?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

holtere

Bericht door holtere » 08 nov 2015, 15:04

We hoeven inderdaad niets te doen.
De mens is als een schimmel voor de aarde en zal waarschijnlijk wel ooit z'n eigen omgeving vergiftigen, in aantallen gedecimeerd worden of zelfs uitsterven, voor ons bolletje maakt dat allemaal niets uit. De ontwikkeling van nieuw, ander en geschikter leven zal wel gewoon doorgaan en daarvoor in de plaats komen. Het vermogen tot aanpassen van levende materie is enorm. Dat dat leven er anders uit zal zien is nogal wiedes, er is echt niets aan verloren als we uitsterven!
Wie heeft er ooit gedacht dat de mens voor eeuwig is? Ik niet in ieder geval. We zijn een scheet in de geschiedenis van de aarde en vergeten zodra de stank weg is :mrgreen:
Je zou kunnen zeggen dat je best doen op ecologisch leven enkel maar de voortgang traineert :roll:

Grz,
Holtere

deleted

Bericht door deleted » 08 nov 2015, 18:25

JantjeV8 schreef: Dus als wij niet meer verkwistend consumeren, ontnemen we de inkomsten van die arme arbeider.
Als wij geen oude auto's meer dumpen in Afrika, ontnemen we de mobilitieit van die arme Afrikanen.
Bizarre redenering.
De vraag was gewoon aan welke bewoner (De consumerende Lagelander of producerende Lageloonlander) je de productie-energie van al die consumptiegoederen gaat aanrekenen.
Dat jij er ook graag morele overwegingen bijhaalt, des te beter. Maar wat had je dan gedacht van een eerlijke vergoeding voor die arme arbeider ? Ja dat zal je aardig in de portemonnee gaan voelen hier in het Westen. Ja dat zal al een aardige rem zetten op de verkwistende manier van consumeren.
Zolang Dubai en omgeving als ontwikkelingsland op de lijsten blijft staan, bereiken wij met alle goeie bedoelingen he-le-maal niks.
En wat wou je uberhaupt bereiken ? En welke bedoelingen ?
Ben trouwens zojuist even langs de etalage van een makelaar gefietst. Helaas, er hing geen aanbod tussen van een grot. Kon me dus niet verbeteren.
Geen idee waar dit heen moet, maar iets om correct kWh, PJ te tellen of morele afwegingen te maken vind je doorgaans niet bij een makelaar.

G

mro

Bericht door mro » 08 nov 2015, 19:04

Dutch John schreef:
JantjeV8 schreef: bereiken wij met alle goeie bedoelingen he-le-maal niks.
En dus doen we maar niks? Gewoon afwachten? Tot een ander wat doet?

Groet,
DJ
Ik merk bij mezelf dat dit een relatief langzaam proces is; een lange weg die afgelegd moet worden. Het doel is in principe gekend: geen energie nodig hebben om gelukkig te leven. En als je dan toch energie nodig hebt, dat je die dan zelf kan opwekken alle kosten in rekening gebracht. Ook deze die binnen pakweg 100jaar moeten terug betaalt worden (met intrest).

Zoals eerder gezegd: niet-technische mensen kunnen zich met de beste wil van de wereld niets voorstellen bij die verborgen kosten (die ooit toch zullen moeten betaald worden, dat is zeker).
Daarom dat ik de laatste tijd klanten tracht te motiveren om hun energieverbruik te monitoren(dmv van gratis website, niet van mij) want dat is een eerste stap. Bij de meesten van hen is er wel al een gevoel dat er iets niet klopt.

Ruuben

Bericht door Ruuben » 08 nov 2015, 21:08

Nu op tegenlicht! Heel toepasselijk, overgang naar ander economisch energiemodel

Ingir

Bericht door Ingir » 08 nov 2015, 22:29

Al vele jaren help ik vrienden en familie met het energiezuinig maken van de woning, 10 jaar geleden keek men mij meewarig aan als ik ze vroeg om het energieverbruik, men wist nauwelijks wat er verbruikt werd of wat er voor betaald werd. Dat is inmiddels wel veranderd door de vele verhogingen van met name energiebelastingen. Voor veel gezinnen is de energierekening de tweede kostenpost na hypotheek/huur en drukt voelbaar op het beschikbare budget.

En dan gaat het niet alleen om huishoudens die een tropisch temperatuurtje willen handhaven maar ook om bijvoorbeeld senioren die in hun te groot geworden woning willen blijven wonen met alleen AOW/pensioentje en dan noodgedwongen weinig stoken en nog minder ventileren terwijl de warmte via enkel glas en ongeïsoleerd dak de woning uit vliegt.

Ook kom ik in woningen de meest verschrikkelijke installaties tegen, zoals een HR-gasketel in een vrijstaande garage waarbij de cv-leidingen zo'n 10 meter ondergronds lopen en de bewoner het wel was opgevallen dat het paadje van garage naar woning nooit sneeuwvrij gemaakt hoeft te worden... Of een elektrische boiler van 200 liter bij een alleenstaande vrouw die 3 maanden per jaar in Zwitserland verblijft i.v.m. haar gezondheid. En die grote boiler werd dus 12 maanden per jaar op 60°C gehouden...

Best wel extreme situaties maar niet uitzonderlijk. Iets minder extreem zijn de woningen waarin de vloerverwarmingspomp 8.760 uur per jaar draait of de 30 kW gasketel op 100% vermogen draait om cv-water van 80°C te produceren, radiatoren die niet warm worden (verkeerd aangesloten)...

En vanwege dat idiote energieverbruik worden nu windmolens geplaatst en wordt uit Canada ingevoerde biomassa bijgestookt in kolencentrales :roll:
Corona serieus nemen en gelijk zelfmedicatie toepassen: https://zelfzorgcovid19.nl

Ruuben

Bericht door Ruuben » 08 nov 2015, 22:32

Je job lijkt me leuk.

Plaats reactie