Waarom onze regering inzet op kolencentrales

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John

Waarom onze regering inzet op kolencentrales

Bericht door Dutch John » 21 sep 2015, 18:48

Niemand lijkt het nog te begrijpen en zeker niet omdat er internationale afspraken betreffende CO2 uitstoot gehaald moeten worden. En toch is de stap richting kolen niet helemaal onlogisch. Onze Haagse leiders zijn waarschijnlijk beter geïnformeerd dan de gemiddelde Nederlander, al zijn ze net als die gemiddelde Nederlander minder geïnteresseerd in de lange termijn. Over de korte termijn kunnen we het niet hebben, omdat veranderingen in de energieleverantie geen korte termijnwerk is. We spreken over een horizon van enkele decennia.

Dus waarom kolen? Mijn vermoeden is dat het niet slechts één argument betreft. Allereerst is de voorraad kolen vergeleken met andere fossiele brandstoffen relatief groot. Sommigen noemen eeuwen, realistische geologen houden het bij meerdere decennia, rekening houdend met EROEI-grenzen en het feit dat grootschalige kolenwinning niet kan zonder de input van behoorlijke hoeveelheden vloeibare fossiele brandstoffen. Niettemin is de kolenvoorraad groter dan die van de andere fossiele brandstoffen, hetgeen je ook terugvindt in de kostprijs.

Tweede factor: we raken redelijk snel door ons aardgas heen en daarna zijn we overgeleverd aan een Russische monopolist of duur LNG (met een EROEI van maximaal 3......) Nieuwe gascentrales zijn daardoor zeker niet de eerste optie.
Fracking ligt erg gevoelig bij de bevolking en zal slechts voor enkele jaren voldoende zijn. Komt pas in beeld als een wanhopige bevolking erom schreeuwt en bereid is de hoge productiekosten te betalen.

Nummer drie: de door de eerder genoemde gemiddelde Nederlander als toekomstige oplossing voor het energieprobleem beschouwde alternatieven zon- en windstroom kennen een aantal nadelen. Voor de hand liggend is de grilligheid van deze productie. Het is vaak teveel of juist niets. Minder bekend is het gevaar voor de netstabiliteit. Het is belangrijk dat de netfrequentie en -spanning stabiel blijven. Dat kan alleen met een grote, te sturen productiecapaciteit. Zon en wind laten zich niet sturen. Om de stabiliteit niet in gevaar te brengen kan daarom nooit meer dan 15 tot 20% een grillige oorsprong kennen. Ik ben niet zeker van de hardheid van deze percentages, maar kom ze soms tegen.

Nu kun je stellen dat voorlopers als Duitsland en Denemarken regelmatig veel grotere percentages zien in de alternatieve productie. Maar zij zitten niet op een eiland. Wel op meerdere plaatsen verbonden met het Europese netwerk, waardoor die getallen ineens een andere dimensie krijgen.

Dan stoppen we overproductie van de alternatieven toch in een Scandinavisch stuwmeer? Klopt, doen we al. Echter, de capaciteit is veel te klein van zowel stuwmeren als infrastructuur. Daarbij is het zo dat de Denen hun overschot voor kleingeld verkopen aan Zweden. De Zweden pompen er een stuwmeer mee vol en verkopen in windarme tijden dure stroom terug aan Denemarken. Dat en de door de burger betaalde subsidie op alternatieve stroom, maakt dat de burgers in de landen met het hoogste percentage alternatieve stroom de hoogste elektriciteitsprijzen kennen: Duitsland en Denemarken.

En zo kan ik mij voorstellen dat onze Haagse leiders niet staan te trappelen om zwaar in te zetten op de alternatieven. Uiteraard mede gestuurd door de energielobby. Die wel aan aan windstroom wil, zolang het verschil in kostprijs gesubsidieerd is.

Dit zijn mijn gedachtes erover. Ken je andere mogelijkheden of liever: insider informatie, schroom niet en vertel.

Nb: Dit is zeker geen pleidooi voor kolenstroom. Ook niet voor de alternatieven. Mijn persoonlijke mening is dat grootschalige elektriciteitsopwekking tegelijk sterft met de aftakeling van fossiele winning.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

Tim

Re: Waarom onze regering inzet op kolencentrales

Bericht door Tim » 21 sep 2015, 19:19

Dutch John schreef:Dat en de door de burger betaalde subsidie op alternatieve stroom, maakt dat de burgers in de landen met het hoogste percentage alternatieve stroom de hoogste elektriciteitsprijzen kennen: Duitsland en Denemarken.
De vraag is ook of dit erg is. Want uiteindelijk betalen we allemaal hetzelfde. Alleen worden kolen niet uit de SDE gesubsidieerd.

Tim

Ingir

Bericht door Ingir » 22 sep 2015, 08:18

Kolencentrales worden dubbel gesubsidieerd vanuit de SDE+... allereerst wordt er subsidie verstrekt op de bijstook van biomassa, d.w.z. dat er subsidie wordt verstrekt op kolen zolang je er een beetje houtsnippers bijmengt. En een tweede geldstroom gaat via de subsidie van warmtenetwerken (stadsverwarming) waarbij restwarmte van kolencentrales wordt gebruikt. In werkelijkheid wordt er gewoon extra warmte opgewekt met kolen om te voldoen aan de vraag.

De overheid stimuleert de uitbreiding van het aantal netwerken met subsidie als voorbereiding op de onvermijdelijke afbouw van de gasinfrastructuur. Voor de overheid maakt het ook niet uit of er energiebelasting betaald wordt over aardgas of over warmte, zolang die energie via een (semi-)openbaar netwerk wordt geleverd valt er energiebelasting over te heffen. Dat is ook de reden dat zelfopgewekte PV-stroom op allerlei manieren wordt tegengewerkt door de overheid terwijl grote PV-centrales gesubsidieerd worden met SDE+.

deleted

Bericht door deleted » 22 sep 2015, 10:24

PV voornamelijk geproduceerd in China. En op welke primaire energie draaide die Chinese economie nu ook weer ?

G

Paide

Bericht door Paide » 22 sep 2015, 11:33

Wat mij stoort is hoe er omgegaan wordt met die stuwmeren. De kolencentrales en bruinkoolcentrales draaien het liefst constant maximaal voor maximaal (financieel) rendement. Overschot in de daluren wordt omgezet in kinetische energie door een stuwmeer van onderaf vol te pompen. Dan wordt in de piekuren het stuwmeer weer leeggelaten en kijk eens... groene stroom!
Ook hier is weer een prikkel erbij om de kolencentrales rustig door te laten draaien. Ze leveren namelijk groene stroom!

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 22 sep 2015, 11:40

Waar maken we ons druk om..... Over 35 jaar is alles opgelost: http://www.nu.nl/buitenland/4130115/wer ... onnen.html

/me kruipt weer onder z'n steen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 22 sep 2015, 22:31

Een wat ouder artikel, maar duidelijk, en genoeg fossiel voor decennia (EROEI buiten beschouwing gelaten ;-) )
http://www.onderzoeksredactie.nl/artike ... w-fossiel/
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

kockie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door kockie » 23 sep 2015, 08:34

Zullen de gaten in Limburg ook weer geopend worden en zullen we weer Nederlandse mijnwerkers krijgen? Staan de nieuwe centrales wel op de verkeerde plekken....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.

Dutch John

Bericht door Dutch John » 23 sep 2015, 10:36

Stoomtrein.... Of de Duitse bruinkoolcentrales ermee voeden. Die staan slechts tientallen kilometers verderop.

Zonder gekheid: ik vermoed dat fossiel tot de laatste winbare hoeveelheid geoogst gaat worden. En dat de alternatieven een camouflage, goedmakertje of aflaat blijven. Net zoals elektrisch rijden een "feel-good" methode is, zonder het probleem in de kern op durven te lossen. Die oplossing zal uiteindelijk wel een keer komen, maar niet vrijwillig. We zijn mensen. En die leren alleen dat wat ze willen leren, niet wat zou moeten en niet van de historie.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-

Ingir

Bericht door Ingir » 23 sep 2015, 11:30

Ik kan me niet voorstellen dat fossiele brandstoffen tot de laatste koolstofatoom verstookt worden, al was het maar dat de bekende voorraad fossiele bronnen zeer groot is en nog niet eens een fractie van alle winbare brandstoffen gevonden is. Wel lijkt het mij logisch dat de kosten voor winning zullen toenemen waardoor alternatieven economisch interessanter worden en dan met name kernenergie. En dus niet voor zogenaamd hernieuwbare bronnen die een veel te lage energiedichtheid hebben...

In plaats van de dwaze investeringen in windmolens en biomassa zou men beter geld steken in het ontwikkelen van kolencentrales die minder troep uitstoten en in het ontwikkelen van thoriumcentrales.

Dutch John

Bericht door Dutch John » 23 sep 2015, 12:34

Thorium is in de jaren '60 verlaten en de techniek is verkocht aan de Chinezen. Als het een heilige graal geweest zou zijn, dan hadden de Yankees het wel voor zichzelf gehouden en was de tot nu toe vrij vergeefse ontwikkeling van kernfusie stopgezet.

De laatste koolstofatoom zal nooit geoogst worden door de almaar dalende EROEI. En de EROEI op vloeibare fossiele brandstoffen is de uiteindelijk rem op winning van alle andere fossiele brandstoffen én de doodsteek voor de alternatieven. Zonder vloeibare brandstoffen geen wereldeconomie.

Groet,
DJ

Pietje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Pietje » 23 sep 2015, 16:26

Ik heb best bewondering voor mensen die zo vast blijven geloven dat "techniek ons gaat helpen".

Als er een techniek is die ons gaat helpen, dan was daar al wel iets van zichtbaar. En als er nog niets zichtbaar is, dan is de te ontwikkelen techniek kennelijk bijzonder ingewikkeld, wat hoge ontwikkelingskosten met zich meebrengt. Diegene die hierin geinvesteert heeft gaat deze techniek zeker "vermarkten", dus daarmee wordt niemand echt geholpen behalve diens aandeelhouders. De wereld wordt er in elk geval niet beter van...

Nog helemaal los van EROEI. En die haalt bovenstaand waarschijnlijk nog wel in.

(En persoonlijk denk ik dat de klimaatveranderingen de EROEI wel eens zou kunnen inhalen.)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --

Tim

Bericht door Tim » 23 sep 2015, 16:33

Hey,

Met welke alchemie ga je van thorium stroom aardolie producten maken?

Laten we beginnen met: Plastic

Tim

pelletpower

Bericht door pelletpower » 23 sep 2015, 17:36

Helaas ben ik het geheel met Ingir eens, behalve de laatste alinea. Hoewel kernenergie nog veel vervuilender is dan fossiel, zal ook deze vorm op termijn weer toenemen. Als het collectief de gevaren weer vergeten is. Grote windmolenparken ben ik nog steeds voorstander van.

Verder is het nog steeds onduidelijk hoelang we met de olie voorruit kunnen. Hier lopen de meningen sterk uiteen. Niet iedereen denkt dat het met enkele decennia af is gelopen. Zeker is wel dat deze weg doodloopt. De zaken anders doen en minderen kan geen kwaad.

Plaats reactie