Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er nu

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door JantjeV8 »

Boeren en banken zijn ruim 100 jaar geleden al in een onafscheidelijke haat-liefde relatie verenigd.

Dat een business enkel overeind blijft op basis van subsidies klopt van geen kanten. Maar een uitspraak: "weg met agrariers" slaat ook helemaal nergens op.

En zomaar stoppen gaat simpelweg niet. Ze blijven een leven lang achtervolgd worden om de schulden in te lossen. Doorgaan is de enige oplossing. Het ene gat met de grond uit het andere gat dicht gooien. De bank stimuleert dat, dus in plaats van dat de boeren niet moeten zeuren moeten de banken niet zeuren.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door pelletpower »

Bij zulke dingen begint het. 20 jaar geleden was zowat op elke hoek een kruidenier te vinden. Nu zijn er alleen nog supermarkten. Hetzelfde geldt voor ( kleding) winkels. De ene na de andere verdwijnt. Nog even en we zitten alleen nog met virtuele vrienden in onze zelf gecreeerde wereld. Dat kan alleen veranderen als je als individu melk gaat kopen etc. Als dit in alles doorgetrokken wordt is er weer ruimte voor een fatsoenlijke marge en een menselijke maat.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Ernest Dubois »

Ik denk, wat nou als de boeren, (zoals een boer nu zo is geconstateerde) hier zou morgen verdwijnen, hoe zou dat mij treffen? Een heleboel minder geluid overlast van 7 uur s'morgens tot 1 uur s'nachts ten eerste, een wei hier achter die tot leven zou komen in plaats van een surrealistische en onwaarschijnlijk deken van grass met elke blad die heft zelfde als de volgende blad uitziet en twee keer sneller als de gras bij mij groeit vanwege de petro-chemische toevoegingen, het ophouden met het plaat gooien van beeldbepalende oude schuren en huizen om plaats te maken voor een gigantische stalen doos achter automatische sluitende metalen hekken, niet meer schrikken als een of andere belachelijk groot trekker of vrachtauto of dergelijk mechanisme op hoog snelheid langs de kleine wegen rijdt, of niet meer in de file staan achter een volgeladen met hooi trekker met double aanhanger die 2o kph rijdt. Het zou niks maar positief resultaten opleveren en voor de gaten wat ontstaan, loss ik dat zelfs op ene of andere manier op. Voor mij klopt het wel, weg met ze en morgen zou niet te snell zijn.

Dat vond ik grappig wat Tim heeft geschreven.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door kockie »

Het is alleen jammer dat voor de meeste mensen dan ook hun eten verdwijnt. Al lost dat wel veel problemen op.....

Ik zie mensen op een flatje niet op hun balkonnetje al hun eten zelf telen, een geit houden enz.

Ik ben het er mee eens dat de menselijke maat terug moet. Ik zou dan ook willen stellen dat de boerderijen weer 50-70 jaar terug moeten. Zonder geouwehoer met kunstmest en zo. Dan komt die maat vanzelf weer terug. Toen werd door een boer, met hard werken, een fatsoenlijke boterham verdiend. Nu werken ze alleen hard om de bank tevreden te houden.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Dutch John »

Laten we inderdaad niet klagen over de boeren met onze mond vol. Dat is niet netjes. Een deel heeft dezelfde verkeerde beslissingen gemaakt als degenen met hun woning onder water. Onder invloed van dezelfde aangeprate redenatie: de toekomst is altijd groter dan het heden.

De boeren hebben daarnaast nog de pen op de neus gekregen: schaalvergroten of stoppen. Velen hebben bar weinig over hun bedrijfsvoering te zeggen. Banken menen daar meer verstand van te hebben.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Ernest Dubois »

Het wegvegen van deze boeren doen is niet het zelfde als ophouden met de bron van voedsel, dat is conventioneel bangmakerij, ook een betje kort door de bocht, so dom ben ik niet, en vooral ik zelf heb het over een onrealistische generalisatie en niet een letterlijk oproep dus in die zin, hoe serious ik ook het meen, kan ik wel "weg met de agrariërs" zeggen.

Ik haul melk bij de boer, betaal zelf 80l cent, hulp daar met het onderhoud van het erf en gebouwen en met het binnenhalen van de oogst, haul ook de poop voor mijn bouw werkzaamheden en de tuin, daar heb het ook niet over want dan moet mijn eigen melk koe gaan houden. Dit is een hoog uitzondering en op het moment dit boer ten onder gaat ben ik niet de enig die een flink stuk armoediger wordt.
Werken, das leuk.
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Ingir »

Tim schreef:Ongelukkige foto trouwens :mrgreen:
:lol:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Tim »

Jantje,

Volgens mij kan een boer wel gewoon stoppen hoor. Dan heeft ie alleen net zoveel als de metselaar in de huurwoning hiernaast. Je wilt niet of durft niet, volgens mij zijn er niet veel meer smaken.

Ik heb 2 jaar op 10mtr afstand van een moderne gezeten. Druk? Paar keer gras en de mais binnenharken met het loonbedrijf. Maar de rest van de tijd vond ik het wel meevallen. 7u beginnen met peukje en rondje robot, late koeien aanjagen, CRV effe bellen. Voeren en na de koffie was ie klaar. De bult afspitten of stronten deed een goedkope zzp of pool voor veels te weinig en na het eten 's avonds hetzelfde rondje.

Een ander mag wel op de laagste rang, maar o wee als het hun zelf treft. Ik heb bedankt toen ik hulp aanbood gratis puin op te ruimen, hij er ook nog geld voor durfde te vragen.

Qua eten: Laten we 75% productie niet meenemen, hoeveel boter heb ik dan nog op mijn hoofd?
Ik ben het er mee eens dat de menselijke maat terug moet. Ik zou dan ook willen stellen dat de boerderijen weer 50-70 jaar terug moeten. Zonder geouwehoer met kunstmest en zo. Dan komt die maat vanzelf weer terug. Toen werd door een boer, met hard werken, een fatsoenlijke boterham verdiend. Nu werken ze alleen hard om de bank tevreden te houden.
Inderdaad.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door kockie »

@Tim: is de betreffende boer representatief voor alle boeren? Mijn buurman werkte in z'n eentje, spitte zelf de kuil af, maakte met de hand de platte wagen met mais of kuilgras vol en reed 'm met de trekker naar de schuur. Molk zelf. Inmiddels is het melkvee afgestoten (heeft nog goed geld gebeurd voor het quotum) en werkt z'n zoon mee in zijn vrije tijd op het inmiddels vleesveebedrijf. Een kuilvoersnijder is er inmiddels wel gekomen....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Tim »

K,

Natuurlijk niet, maar ik denk ook niet dat jou buurman zo'n last heeft van dit dipje. Hij heeft nog nagedacht en een lange termijn visie als ik het zo inschat.

Tim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door jwardenier »

Als de melkveehouder [ boer zijn ze al lang niet meer ] de inkomsten steun op melk mais grasland enz enz ,een mee zou berekenen zouden we een heel ander beeld krijgen , de subsidies zijn omgezet naar inkomsten steun en bij de meesten is dat meer dan Jan of Piet verdiend die op de steiger staat te buffelen om 1500 stenen per dag weg te leggen .
Er wordt ons een scheef plaatje voor gehouden , het is niet voor niets dat banken het nog wel zien zitten .gr John
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door mro »

De landbouwer die 'een beetje vanalles' doet was deze week niet aanwezig op de betoging denk ik; teveel werk :)

Rijk zal hij er nooit van worden en banken zullen hem dus ook niet lastig vallen want 'ocharme dat keuterboerke'.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door jwardenier »

De grote jongens waren er ,De robot melkt wel, ik heb in al de t v momenten geen klein trekkertje gezien .als die er was zou er op staan ;"lach maar, de mijne is betaald . gr John
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Tim »

kockie schreef:@Tim: is de betreffende boer representatief voor alle boeren?
Het is wel representatief voor de "nieuwe" veehouders. Ik woon nu 6jr in noordoost NL en er zijn me een partij stallen bijgekomen.....

De "boeren" zullen de stal met het pensioen mee doen verdwijnen.

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door kockie »

Hier zie ik ook overal om me heen van die mastodonten ontstaan. 200 400 etc. Kanniegoedgaan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie