Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er nu

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er nu

Bericht door Krelis »

http://www.gelderlander.nl/algemeen/sho ... 85#content

Gelukkig zien banken het niet somber in :mrgreen:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door kockie »

Ik zit me al jaren af te vragen hoe in vredesnaam al die stallen nu gebouwd kunnen worden. Iedere sterveling kan toch zien dat het niet goed komt in een -toch al onder druk staande markt. Er wordt voor een deel voor China geproduceerd, maar dat gaat ook niet tot in de eeuwigheid door. Die Chinezen kunnen dat op termijn best zelf. Ik heb al meerder keren voorspeld dat binnen nu en 10 jaar de helft van die nieuwe stallen leeg staat. Ik hoop voor de boeren dat die voorspelling niet uitkomt....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Ernest Dubois »

Weg met de agrariërs. (J.Wardenier uitgezonderd).
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door kockie »

Ernest Dubois schreef:Weg met de agrariërs.
Dat lijkt me wel wat kort door de bocht, maar minder dieren en een normaal inkomen zou wel op z'n plaats zijn.

Raadsel: Nederlandse vleesvarkens worden naar Duitsland verkocht om geslacht te worden; de varkensmester ontvangt een hogere prijs dan wanneer hij de varkens aan een Nederlandse slachterij verkoopt. Het vlees in de Duitse winkels is goedkoper dan in Nederland. Rara, hoe kan dat :?:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Dutch John »

Deze vond ik op de site van Chris Martenson. Iemand met het lef om het roer om te gooien:

[youtube]watch?v=CqlEBfrME6k&feature=youtu.be[/youtube]

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Tim »

Tsja,

Ik volg Ernest wel. Ik heb ooit een collega gehad die ook 250 vleeskalveren had. Zonder dierrechten beurde hij omgerekend €500 netto per maand voor het vlees. Met dierrechten kwam daar €2000 bij.......ja, per maand.

En als het allemaal zo slecht is, dan stop je toch? Ik kan hier zo een lijst ophangen van beroepsgroepen die dat hebben moeten doen de afgelopen 5jaar. Ophouden te janken of er zelf wat aan doen.

Komt nog bij dat Agnes nu niet voor €5000 aan kleren kan kopen per maand. Ze had ook iets achteruit kunnen leggen.

Ongelukkige foto trouwens :mrgreen:

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door kockie »

Heeft ze nu 5000 euro minder (bedrijfs)inkomen, of 5000 euro minder winst?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Tim »

K,

Zoals ik het lees, €5000 minder bedrijfsinkomsten.

Vorig jaar was het een dik dubbeltje hoger. Met haar 100 koeien zo'n 75.000 euro meer.

Tim
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Ernest Dubois »

Boer hier achter kan zijn eigen loon zelfs niet betalen en moet alle arbeid inhuren terwille hij zich zelf bezig met de bank houdt zeker.
Wij moeten ophouden met de sentimental blik op deze mensen en ze zien voor wat ze zijn, milieu vervuilers, geld flippers.
Werken, das leuk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Pietje »

Het artikel laat zien dat boeren hetzelfde denken als banken (niet heel vreemd overigens, banken hebben veel invloed op de sector): investeren, geld verdienen en als het mis gaat heel zielig naar de overheid gaan om een handje op te houden. De melkveesector is zelf begonnen om een grote slachting aan te richten onder de melkvee-bedrijven: als je niet met je kosten omlaag kan (kleinschalig blijft volgens de banken) dan ben je het haasje. En dat gebeurt nu dus gewoon... Tja.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door pelletpower »

Of we zouden eens moeten besluiten de franjes te knippen. Melk niet meer in de supermarkt maar direct bij de boer te kopen.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door mro »

Ik snap er ook helemaal niets van: de boeren willen dat er minder geproduceerd wordt zodat de prijzen stijgen maar individueel verhogen ze allemaal hun productie door meer te investeren?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Pietje »

Kun je nagaan wat er gebeurt straks als TTIP er door komt... :lol:
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Tim »

Ha,

Ik vraag me ook af wanneer al die CDA en VVD boeren gaan begrijpen wat marktwerking is....

Tim
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Melkboeren etc. Boerin Agnes: Nieuwe kleren kopen zit er

Bericht door Dutch John »

pelletpower schreef:Melk niet meer in de supermarkt maar direct bij de boer te kopen.
Wij kopen bij de buurvrouw en betalen 50 cent per liter. Meer dan zij beuren, minder dan in de supermarkt, geen verpakkingsafval, het praatje is gezellig en de melk en afgeleide producten zijn beter dan uit de supermarkt. Wat wil een mens nog meer?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie