Nul groei economie

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Nul groei economie

Bericht door Pietje »

Pakken we de andere voorbeelden er ook even bij ;-)
mro schreef:Bezittingen verdedigen,
De voornaamste reden waarom je je bezit zou moeten verdedigen is dat er in je omgeving kennelijk mensen zijn die zo ontevreden zijn/jaloers zijn/niet genoeg hebben om tevreden te zijn. Een rechtstreeks gevolg van een (steeds) groot(er) verschil tussen armen en rijken. Ons neoliberale marktdenken sluit mensen uit die niet mee kunnen doen op de markt.Zorg er als maatschappij voor dat iedereen weer mee doet, en begin er mee het marktdenken terug te brengen tot maatschappelijk verantwoordde proporties. De transitie naar deze situatie zie ik niet, maar ik kan me heel goed een maatschappij voorstellen die dat realiseert.
mro schreef: commercieel handelen met voortdurend wantrouwen (is een kilo aardappelen effectief een kilo of maar 900gr...),...
Ook weer een gevolg van ons neoliberale marktdenken. Geld verdienen is belangrijker dan een waardevolle dienst leveren. Als zzp heb ik nooit de neiging iemand te bedriegen, want dat krijg ik als een boemerang terug. Bedrijven die zich kwa aansprakelijkheid verschuilen achter BV-constructies, en helemaal multinationals, krijgen het voor elkaar hier toch steeds mee weg te komen. (En van banken vinden we het zelfs normaal dat ze je bedriegen... :? )

Beide "tijdverpillers" zijn een gevolg van ons denkpatroon, niet van techniek of het ontbreken ervan.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Nul groei economie

Bericht door Dutch John »

Steeds vaker lijken middel en doel door elkaar te lopen. Dat geldt ook voor economie, ecologie en techniek. "We moeten blijven groeien, anders stort de economie in." Hallo? Dan is het een doel geworden in plaats van een hulpmiddel en wordt het tijd voor wat anders. Anders ben je uiteindelijk alleen nog voor dat doel aan het werken. De gemiddelde lage-lander geeft tegenwoordig minimaal 70% van zijn loon uit aan belastingen, accijnzen en sociale lasten. Dat wordt niet minder en ooit komt daar een breekpunt. Dat we de laatste honderd jaar konden blijven groeien is bovendien slechts te danken aan -ik lijk wel een gebroken langspeelplaat- fossiele energie. Geniet ervan zolang het kan. Het heeft een heleboel goede dingen gebracht, zoals ons rechtssysteem. Al is dat laatste ook voor een deel cultuurbepaald.

Ook ecologie is slechts een middel. Vooral permaculturisten "in opleiding" willen ecologie en permacultuur nog wel eens verheffen tot een heilige graal. Nee, een mogelijk doel kan zijn: zelfvoorziening, bijvoorbeeld omdat de huidige maatschappij niet de wereld is waarin je je prettig voelt. Daarbij rommel je in de gereedschappenkist voor de middelen. Ecologie en permacultuur zijn een paar van die gereedschappen. Zo ook de kennis en ervaring van overgrootvader en -moeder. Een laatje met ondernemingslust.

Maar het meest belangrijke stuk gereedschap is ons gezond verstand. Al lijkt zelf denken tegenwoordig steeds lastiger te worden. De media denken voor u. Opdat u vooral in het huidige systeem blijft meedoen. En daarmee is de huidige kring rond.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Nul groei economie

Bericht door mro »

Pietje schreef:Pakken we de andere voorbeelden er ook even bij ;-)
mro schreef:Bezittingen verdedigen,
De voornaamste reden waarom je je bezit zou moeten verdedigen is dat er in je omgeving kennelijk mensen zijn die zo ontevreden zijn/jaloers zijn/niet genoeg hebben om tevreden te zijn. Een rechtstreeks gevolg van een (steeds) groot(er) verschil tussen armen en rijken. Ons neoliberale marktdenken sluit mensen uit die niet mee kunnen doen op de markt.Zorg er als maatschappij voor dat iedereen weer mee doet, en begin er mee het marktdenken terug te brengen tot maatschappelijk verantwoordde proporties. De transitie naar deze situatie zie ik niet, maar ik kan me heel goed een maatschappij voorstellen die dat realiseert.
mro schreef: commercieel handelen met voortdurend wantrouwen (is een kilo aardappelen effectief een kilo of maar 900gr...),...
Ook weer een gevolg van ons neoliberale marktdenken. Geld verdienen is belangrijker dan een waardevolle dienst leveren. Als zzp heb ik nooit de neiging iemand te bedriegen, want dat krijg ik als een boemerang terug. Bedrijven die zich kwa aansprakelijkheid verschuilen achter BV-constructies, en helemaal multinationals, krijgen het voor elkaar hier toch steeds mee weg te komen. (En van banken vinden we het zelfs normaal dat ze je bedriegen... :? )

Beide "tijdverpillers" zijn een gevolg van ons denkpatroon, niet van techniek of het ontbreken ervan.
Dat de zaken een stuk kleiner en diverser moeten worden om sterker en duurzamer te worden daar ben ik mee akkoord. Maar ook in zo'n maatschappij zullen er af en toe (kleinere) strubbelingen zijn die moeten opgelost worden.
Volgens mij zal een vorm van overheid altijd nodig zijn maar dan wel zoveel mogelijk op 'gemeentelijk' niveau.

Volgens mij is kleinschalige handel een noodzaak om een sterke maatschappij te vormen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Nul groei economie

Bericht door Pietje »

Een overheid is zeker nodig! Maar dan eentje die er voor de burgers is in plaats van voor banken en grote bedrijven. En dat realiseer je inderdaad meer op lokaal niveau. En verder moeten we democratie (meerderheid) upgraden naar sociocratie (geen overwegend bezwaar).

(off topic: wat een poppenkast met Griekenland. De Grieken zijn zich op last van Troika aan het kapotbezuinigen, geven dat aan en krijgen als antwoord van Troika dat ze nog meer moeten bezuinigen. Einstein zei ook eens dat je erg dom bent als je steeds hetzelfde doet in de hoop dat er een andere uitkomst uit rolt.... En TTIP die bijna ongewijzigd door mag gaan, ondanks miljoenen mensen die protesteren)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Nul groei economie

Bericht door Pietje »

Dutch John schreef: -ik lijk wel een gebroken langspeelplaat-
:lol:
Herhaling is een goede manier om iets bij te brengen. De media herhalen ook, dus een tegenhanger van het scheve wereldbeeld van media is erg gewenst. :D
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Nul groei economie

Bericht door JantjeV8 »

Pietje schreef: (off topic: wat een poppenkast met Griekenland. De Grieken zijn zich op last van Troika aan het kapotbezuinigen, geven dat aan en krijgen als antwoord van Troika dat ze nog meer moeten bezuinigen. Einstein zei ook eens dat je erg dom bent als je steeds hetzelfde doet in de hoop dat er een andere uitkomst uit rolt.... En TTIP die bijna ongewijzigd door mag gaan, ondanks miljoenen mensen die protesteren)
Die poppenkast hebben ze over zichzelf afgeroepen. Het 1e kaartje wat uit het kaartenhuis weg getrokken werd was dat ze met liegen en bedriegen al jarenlang Europa voor de gek hielden. Die bezuinigingen staan nog altijd in schril contrast met al het geld wat ze hebben op gestreken en wat 'wij' met kruiwagens tegelijk hebben toe geworpen.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: Nul groei economie

Bericht door Ernest Dubois »

Het gaat met Greikeland ongeveer 22 tot 23,5 procent over dat geld, en een beetje meer als dat over wat er dan kan geburen in andere vergelijkbar € Landen maar het gaat meestal over macht, over een links regering, en over het blootlegen van een incompetent euroelite.
Werken, das leuk.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Nul groei economie

Bericht door mro »

Heel dat kapitalistisch beursgedoe is gewoon een grote neurotische freakshow.

Mensen met veel schulden of mensen die sterk afhankelijk zijn van hun pensioen komen daardoor in moeilijkheden.
aardbewoner
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 sep 2014, 21:36

Re: Nul groei economie

Bericht door aardbewoner »

Ook hier kunnen de criminele politici er wat van. Iemand verzorgen (familie of niet ) gaat je VEEL geld kosten.Die persoon krijgt minder zorg omdat het inwoners inkomen geteld word . Het inkomen van degene , die je verzorgd, word opgeteld bij het inwoners inkomen ! dus dag huursubside enz.De huursverhoging gaat over dat inwoners inkomen ! Dus voor iemand zorgen of je kind weer in huis nemen word gestraft.
Oplossing papieren verbanden en naar calais brengen, gratis verzorging als vluchteling .NOOIT zeggen dat je vlucht voor de overheid :)
Iemand die mij iets zinnigs over deze vorm van economie kan uitleggen graag.
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Nul groei economie

Bericht door OBL-Rien »

Pietje schreef:Maar om op jouw voorbeeld (zieken verzorgen) terug te komen: de generatie 25-40 heeft, met alle technische gemakken van dien, GEEN tijd om een zieke te verzorgen.
Ik denk dat die tijd er wel is, maar de prioriteiten zijn er niet.
Is ook niet nodig, want -zo denkt men- als ik ziek wordt dan ben ik verzekerd en zal er voor mij gezorgd worden. Het is niet nodig dat ik 'verzorgingscredit' opbouw bij mij naasten....
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Nul groei economie

Bericht door mro »

OBL-Rien schreef:
Pietje schreef:Maar om op jouw voorbeeld (zieken verzorgen) terug te komen: de generatie 25-40 heeft, met alle technische gemakken van dien, GEEN tijd om een zieke te verzorgen.
Ik denk dat die tijd er wel is, maar de prioriteiten zijn er niet.
Is ook niet nodig, want -zo denkt men- als ik ziek wordt dan ben ik verzekerd en zal er voor mij gezorgd worden. Het is niet nodig dat ik 'verzorgingscredit' opbouw bij mij naasten....
Het alteratief (uitbesteden dmv een verzekering) is nu eenmaal theoretisch de meest tijdbesparende oplossing. In de praktijk kan dit natuurlijk ook tegenvallen en het is niet gemakkelijk om de twee opties objectief te vergelijken of te simuleren.

'Credit opbouwen bij mijn naasten' vind ik wel mooi omschreven. 'Geven' is nog altijd een zeer krachtig hulpmiddel om goed te kunnen meedraaien in een kleine gemeenschap.
Plaats reactie