agregaat op frituur olie

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

agregaat op frituur olie

Bericht door paukerock »

halloo alles goed bij jullie

het is alweer heel lang geleden
ik ben aan het uitkijken naar een stroom agregaat die ik op frituurolie zou kunnen doen draaien
ik heb thuis 3*380v maar geen 3*380v aftakpunt en kan dit om verscheidene redenen niet aanvragen
ik heb mij een tijdje geleden een (combinee ?) gekocht houtbewerkingsmachine maar deze heeft nog oudere motoren 3*230v
ik heb een transfo 3*380 naar 3*230v 25 kva veel te zwaar maar dat speelt geen rol ik heb die kunnen ruilen
ik ben ook nog bezig aan het grafmonument van mijn ma en dat is voornamelijk in aluminium gemaakt ik huur regelmatig een tig laspost ac dc
maar om deze post met een agregaat aan te drijven moet de primaire winding heel presies zijn of de laspost loopt gevaar blijkbaar en 10 kva zwaar
herinneren jullie het onderwerp mercedes op frituurolie nog wegens heel akuut tijdsgebrek nog niks aan verandert
om alsnog het water van mijn jacuzie te verwarmen met het koelwater van mijn agregaat zou het een watergekoelde motor moeten zijn die geen probleem heeft met ppo
iemand een idee wat geschikt zou zijn
ik ben onlangs ook in het bezit gekomen van acumulatiestenen uit een acumulatie kachel
ik heb wel aan agregaat liggen van 10kva 230/380v maar er hangt geen motor aan en geen tijd om die mercedes er op aan te sluiten

mijn exkuzes voor de schrijffouten dyslectie
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: agregaat op frituur olie

Bericht door nck »

Hoi Pauwke!

Het probleem wat ik voorzie met frituurolie is dat het ernstig verontreinigd is.
Je zult dus een manier moeten vinden om dit van de vaste bestanddelen te ontdoen.

Een tweede punt van aandacht is de zuurgraad van de olie.

En een derde punt is dat je, wanneer je redelijk bedrijfszeker wilt werken, je motor eerst op bedrijfstemperatuur moet draaien met reguliere diesel voordat je overschakelt op frituurolie.
De frituurolie zal dan ook richting 80 graden voorverwarmd moeten worden voor inspuiting, omdat deze anders te dik is voor de brandstofpomp.

Ppo is in mijn beleving iets anders dan afgewerkte frituurolie.
Liever zou ik van de frituurolie, door middel van verestering, DME maken, synthetische diesel dus.
Daarmee ondervang je heel veel problemen.

In het verleden is Chicken power hier heel ver mee geweest.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: agregaat op frituur olie

Bericht door Lieve »

Enige tijd geleden stelde iemand mij een ombouw set aan om mijn Mercedes Sprinter om te bouwen op frituurolie. Deze set was voordien gebruikt in een Renault busje.
Ik heb geen regelmatige aanvoer van frituurolie en heb dus geweigerd. De geur vind ik ook vervelend.
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: agregaat op frituur olie

Bericht door paukerock »

ik heb mijn frituurolie al fijn gefilterd en een warmtewisselaar stond al op mijn lijstje
ik zou een logo willen gebruiken om dit automatisch te laten werken die eletrische 12v kranen aanstuurt voor om te schakelen van olie naar diezel met een temperatuursensor of zoiets

maar ik wil eigenlijk nog een test doen met een ronde blok die ik gemaakt heb uit papier klij als aller fijnste filter
wanneer die papier klij in de oven gaat rookt het papier op en dit wordt dan weer gebruikt om een beeld lichter te maken.
maar de klij wordt dan ook poreus als het uit de oven komt en als de blok een maal gebakken is gebruik ik hem als eindfilter en als de blok vol zit
kan ik de blok gewoon verwarmen om daarna de filter te kunnen hergebruiken

maar de zuurtegraad daar had ik nog niet aan gedacht op welke manier speelt dat een rol (dichtingen aantasten ?)

de mercedes waar het over ging is een 306d die draaide op 50% olie 50% diesel tot de electr het liet afweten

ik wil vermijden dat vadertje staat mij daar weer op gaat belasten als ik op de openbare weg kom daarom ook een agregaat
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Mees*
Berichten: 287
Lid geworden op: 20 jan 2011, 14:57

Re: agregaat op frituur olie

Bericht door Mees* »

Informeer eens bij AG Landrover in Veen, daar hebben ze al het nodige omgebouwd.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: agregaat op frituur olie

Bericht door Sandman79 »

Zuurtegraad is inderdaad voor de dichtingen. Rubberen dichtingen lossen op termijn op, best viton dichtingen gebruiken.
Voor de rest als je vuile olie deftig filtert, dan heb je er geen issues mee, let ook wel op water, het simpelste is om je gefilterde vloeistof gewoon lang te laten bezinken. een zuurstofsteentje zoals in een aquarium schijnt veel te helpen.
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: agregaat op frituur olie

Bericht door paukerock »

en een lijnpomp of rotarieve pomp maakt dat een verschil
en hoe zuur is te zuur en hoe test ge dat
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: agregaat op frituur olie

Bericht door pelletpower »

Mercedes heeft bijna altijd een lijnpomp, de oudere dan. Een uitzondering is de 5 cil uit sprinter, daar kan wel eens een rotatie in zitten.
Met een merc is het zo dat als de vloeistof op olie lijkt het ding al loopt. Filteren is belangrijk en dan spreek ik uit ervaring.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: agregaat op frituur olie

Bericht door pelletpower »

Je moet natuurlijk de lijnpomp hebben. De andere draait nogal eens in de soep
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: agregaat op frituur olie

Bericht door pelletpower »

En inderdaad Ag is een goed adres.
paukerock
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 nov 2010, 11:38

Re: agregaat op frituur olie

Bericht door paukerock »

ik zal ag eens bekijken maar moet zowiezo iets bouwen om een jucuzie te verwarmen met het koelwater dus ????
5 tot 7% van de bevolking heeft een spellingstoornis, ik behoor daar ook bij...
Neem ook eens een kijkje op mijn persoonlijke website: www.pietdepauw.net
Nu voorlopig via http://users.skynet.be/pietdepauw
Plaats reactie