nieuw experiment

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nieuw experiment

Bericht door pelletpower »

Da's jammer Pietje. Ze smaken inderdaad prima. Normale grootte. Opbrengst is ongeveer de helft van de struiken. Maar het smoelt beter en geen onderhoud. We hebben er een in de tuin van een jaar of 10. Begint nu wat te geven. Voorheen waren de noten leeg.

Verder is er inmiddels terras en vloer in/rond het huisje. Gezien de hoge kachelactiviteit momenteel op het forum zou dit de volgende stap weleens kunnen zijn. Als het kan met kookfunctie. En dan in het voorjaar isoleren. Of andersom. Ach ja, we zien wel. Het moet allemaal even tussendoor. Paar feestjes en bbq gehad, dus vloer en terras waren noodzaak.

Verder nog wat appel en kersen geplant.

Een hoop bomen is een of andere wilde pruimsoort. En best te pruimen.

Na aankoop van een wetsteentje is zeisen ook een stuk beter gegaan. Dit wordt zuiver op therapeutische basis gedaan. Helaas is het meestal de klepelmaaier die het op moet lossen. Dat blijft het makkelijkste.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nieuw experiment

Bericht door pelletpower »

Zeisdag kon ik niet bij zijn. Wel een notenboom gevonden die vol hangt. Het is zeker de bedoeling die eens niet aan de kraaien te laten. Toch maar een uurtje zeisen. bedankt John, nog steeds die van jouw.
Bijlagen
notenboom begin.JPG
notenboom begin.JPG (46.49 KiB) 9949 keer bekeken
notenboom gemaaid.JPG
notenboom gemaaid.JPG (42.92 KiB) 9949 keer bekeken
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nieuw experiment

Bericht door pelletpower »

Nou, weer aan t stoeien met plaatjes. Draaien lukt niet. Er zijn nog 2 boompjes blijven staan dus toch maar even de klepelmaaier. Nou ja, voelt niet helemaal als verliezen.
Bijlagen
notenboom klepel.JPG
notenboom klepel.JPG (36.91 KiB) 9949 keer bekeken
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: nieuw experiment

Bericht door SanderL »

Ik ben zo vrij geweest om de foto's nog een keer voor je te posten: Leuk om je verhaal te lezen!
notenboom totaal.png
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nieuw experiment

Bericht door pelletpower »

Ja, leuk wel, langzaam ook.
Moet eigenlijk weer eens updaten.

Afgelopen donderdag een pipowagen overgenomen en weggezet. Mss ooit nog een bed en breakfast en anders voor de leut. In ieder geval een goeie haloween geweest afgelopen weekend.

Het huisje is al redelijk opgeknapt. Niet heel eco, maar in ieder geval oude sandwichpanelen op het dak. Wereld van verschil. Houten vloer is er al een jaar (of twee) eerder in gekomen. Wanden moeten nu geisoleerd worden. Waarschijnlijk gewoon steenwol ivm prijs en vooral arbeid/verwerkbaarheid. Wol is eigenlijk het enige alternatief. Maar ja, wassen, impregneren? En eventueel muizen? Die vinden steenwol toch net wat minder leuk.

Fruitboompjes hebben niet veel gedaan dit jaar, weinig bijen gezien. Warre volg ik, maar ben er nog niet klaar voor.

Wel een emmertje noten dit jaar.

Zeisen gebeurt wel, maar te weinig. Maaien met klepelmaaier hebben we ook maar een keer of drie gedaan.

De kids claimen steeds meer terrein om te crossen. Gelukkig vooral op bmx of mtb. Obstakels worden gebouwd van de underlayment die van het dak af is gekomen. Springschansen worden steeds lager. lachen. Ze hebben wel ballen. Na weken filmpjes kijken ging de jongste van de eerste schans hard tegen de grond. Een volgende schans die lager was deed de pret niet drukken. De middelste die normaal voorop loopt/fiets was al aan het draaien. Dus de jongste neemt een aanloop (fiets) en gaat van het tweede bouwsel nog harder tegen de grond. De middelste ervandoor natuurlijk. Die voelde wel aankomen dat hij de volgende was. Papa durfde ook niet (meer) en bij het derde schansje bleef alles wel ongeschonden. Nu gaat de weg weer omhoog. Veel (leed)vermaak gehad.

Ondanks dat er nog niet ge-experimenteerd wordt wat aanvankelijk de bedoeling was, is het er goed toeven. Nog hier en daar wat verharden zodat we niet meer vastrijden dan zijn we weer een heel eind.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nieuw experiment

Bericht door pelletpower »

Dankje Sander, zo staan de foto's iig weer recht. Noten zijn van die boom gekomen, en nog van een enkele zaailing.
Hazelnoot valt tegen. In het kader van een inheems plan staan er een 5 a 10 stuks. Geen opbrengst, alleen van een struikje van de plaatselijke groenrijk zijn drie hazelnoten afgekomen. Hier houd ik me aanbevolen als iemand nog wat heeft.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nieuw experiment

Bericht door pelletpower »

Stormschade.
De laatste storm heeft heel wat conferen omgewaaid. Aan deze kant zijn er enkele omgegaan, aan de andere kant een rits van 10m. Tijd voor actie dus. Lengte wordt ingekort van 15 naar 5m en dan maar hopen dat ze het weer gaan doen. Wel meer licht op het perceel, de charme is wel een eindje weg. het was echt binnenstappen in een andere wereld.
Bijlagen
experiment.jpg
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nieuw experiment

Bericht door pelletpower »

Ten tijde van de storm zat ik te werken. De een na de ander ging om totdat je ineens door de rij heen kon kijken. Toen bleek dat aan de westkant een rij van een meter of 10 omgegaan is. Door het natte weer zijn de kluiten losgekomen. Normaal gesproken ging aan die kant nooit een boom om, altijd aan de oostkant. Raar verhaal.
Bijlagen
westkant.jpg
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nieuw experiment

Bericht door pelletpower »

Onder de bomen staat nog een hokje, eens zien of dat ooit vrijkomt. De schuur heeft onlangs een nieuw dak met b keus platen gekregen. Op de hoek is wat beschadigd , maar te repareren. Geluk gehad dus. Van de schuur moeten de wanden nog geisoleerd worden. Strobalen? Nog even over denken...

In ieder geval genoeg stookhout voor de komende 10 jaar. Wel een mooi kacheltje bouwen daarvoor....

Projecten projecten, komt nooit een eind aan.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: nieuw experiment

Bericht door Pietje »

Ik ga binnenkort nog een brandproefje doen met stro. Gezien het weer gaat het nog een paar weekjes duren; de leem is bevroren ;-)
Ik heb er alle vertrouwen in dat zelfs een dunne laag leem schroei voorkomt. in belgie was er een paar jaar geleden ook een schroeiprobleem na brand (rij balen er uit en opgelost), dat kwam door een luchtleiding-doorvoer die niet met leem was afgesloten. De rest van die muur was wel geleemd aan de binnenkant en geen probleem na de brand. Ik ben er niet bang van.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie