nieuw experiment

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Re: nieuw experiment

Bericht door frans »

Je doel is om helemaal in je tweede huis te gaan wonen?
Bedenk dat er niets slechter is voor een huis dan het onbewoond achter te laten.
En om het te verwarmen als je er niet bent is ook zo iets..
Maar in ieder geval, succes.
Wel het internet in stand houden!
Groet,
Frans.
Waar zelfcensuur begint houdt de vrijheid op.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nieuw experiment

Bericht door pelletpower »

Bedankt, straks eens wat foto's maken.

Inderdaad hebben we het plan eens te proberen een simpel bestaan op te bouwen. Momenteel ben ik wat geblesseerd en ligt alles stil. Dat heeft meteen tot de discussie geleid dat er een stroomkabel gegraven moet worden. Maar linksom of rechtsom, al is het bovenlangs, die plannen gaan niet door. De directie wil geen windmolen, dan ook geen stroom. We willen het nu basic houden. Dan moet je ook het lef hebben geen stroomkabel aan te leggen.

Afgelopen vrijdag op montage gestrompeld. Wat ik daar meemaakte, alsof ik in een warm bad stapte. Dezelfde dingen die hier op het forum actueel zijn, alsof ik met mijn grote broer praatte (de man heeft duidelijk een beter zakelijk inzicht dan ik). Een tour in zijn nieuwe conferentie centrum gekregen dat zowat exact volgens onze ideeen gebouwd was. We spelen ook met wat ideen om dit experiment wat inkomsten te laten genereren. Als klap op de vuurpijl kreeg ik een boek in mijn handen gedrukt wat hij geschreven heeft, waanzinnig! Je denkt even een afzuiging aan te gaan sluiten bij een gemiddelde keukenmaker en komt in zoiets terecht. Echt een te gekke nuchtere kijk op duurzaamheid. Zal het boek in een andere rubriek zetten. Het heeft een isbn nummer.
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nieuw experiment

Bericht door pelletpower »

Nog een paar foto's van gisteren en vorige week. Het gaat toch een 10-jaren plan worden. Geeft ook niets, als we maak schik hebben.

Met een verrijker in minder dan een uur een 2000m2 leeggeschept.......

Het is dan wel opschieten
Bijlagen
gerooide struiken en boompjes.jpg
gerooide struiken en boompjes.jpg (13.51 KiB) 9837 keer bekeken
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nieuw experiment

Bericht door pelletpower »

Wel opschieten met zwaar materieel
klaar voor noten en hazelaar.jpg
klaar voor noten en hazelaar.jpg (11.95 KiB) 9837 keer bekeken
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nieuw experiment

Bericht door pelletpower »

Gisteren de nieuwe wildernis weer eens onder handen genomen. Er waren hulptroepen in de vorm van vriendjes/collega's.
Het huisje bereikbaar gemaakt met een gras(bos)maaier. Troep eruit dat er de afgelopen 10 jaar door het dorp gedumpt is, incl asbestplaten. Leuk hoor.
Bijlagen
de vondst van gisteren.jpg
de vondst van gisteren.jpg (4.71 KiB) 9835 keer bekeken
ook na, beetje donker al.jpg
ook na, beetje donker al.jpg (2.87 KiB) 9835 keer bekeken
na.jpg
na.jpg (11.9 KiB) 9835 keer bekeken
voor.jpg
voor.jpg (10.49 KiB) 9835 keer bekeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: nieuw experiment

Bericht door Dutch John »

Hoe bedoel je "leeggeschept"? Toch geen maaisel afgevoerd? Ik ben momenteel de bermen aan het afzeisen om het voedselbos te voorzien van extra bedekking. Lees: verbetering van de bodemstructuur, toevoeging van humus en onkruidbestrijding.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nieuw experiment

Bericht door pelletpower »

En natuurlijk kan aan het eind van de dag een vuurtje en bbq niet ontbreken!
Bijlagen
ouwe ppo bak in nieuwe wildernis.jpg
ouwe ppo bak in nieuwe wildernis.jpg (11.02 KiB) 9835 keer bekeken
nieuwe wildernis.jpg
nieuwe wildernis.jpg (11.65 KiB) 9835 keer bekeken
bosmaaier.jpg
bosmaaier.jpg (9.47 KiB) 9835 keer bekeken
bosmaai.jpg
bosmaai.jpg (7.83 KiB) 9835 keer bekeken
bosmaaier of grasmaaier.jpg
bosmaaier of grasmaaier.jpg (7.46 KiB) 9835 keer bekeken
eerste vuurtje.jpg
eerste vuurtje.jpg (12.74 KiB) 9835 keer bekeken
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nieuw experiment

Bericht door pelletpower »

Foto's staan op zijn kant, jammer.

Nee DJ. Er stonden vroeger honderennen. Daaromheen zijn bomen en struiken aangepland voor schaduw in de rennen. De bomen hebben we laten staan. De struiken zijn zover verwilderd dat we er niets meer mee konden. Daar moeten notenbomen en hazelaar voor in de plek komen. Op termijn als deze te groot worden kunnen eventueel de bomen weg die nu zijn blijven staan. De struiken zijn p een hoop terecht gekomen. Die is nu redelijk aan het inklinken. Hij was een meter of zes, nu nog 4 ongeveer.

Afvoeren hoeft niet. Het perceel is groot genoeg. Misschien een paar ladingen compost laten komen als we aan de moestuin beginnen. Voorlopig blijft die echter bij het huis. Hier willen we eerst schuurtje opknappen en boompjes planten.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: nieuw experiment

Bericht door Dutch John »

Mooi, die hoop laten liggen. Wordt op termijn mooi spul en je blijft toch een composthoop nodig hebben. Probeer strorijke paardenmest aan te komen. De meeste paardenbezitters moeten betalen om ervan af te komen, terwijl het als mulch/bemesting prachtig spul is.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nieuw experiment

Bericht door pelletpower »

@dj, we zitten hier op klei denk ik. Paddenpoel icm helofytenfilter/wc is een optie.

@Peterberg: onze middelste heeft je boekje gevonden en is direct aan de slag gegaan. Een uurtje later kwam ie me halen. Snel een kruiwagen zand ertegen (de vorige eigenaar heeft een schip zand laten storten) om de kieren te dichten. Onder het genot van, hebben we de rocket aangestoken. Fikkie stoken blijft leuk. De riser is natuurlijk veel te groot en niet geisoleerd, maar het is wel apart om die vlammen naar beneden te zien gaan.
Bijlagen
eerste rocket Max.jpg
eerste rocket Max.jpg (61.81 KiB) 9727 keer bekeken
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nieuw experiment

Bericht door pelletpower »

Zo. We zijn weer een jaartje verder.
Inmiddels is er een minitractor met klepelmaaiertje om het groffe spul weg te halen. Toch lastig om alles ongemotoriseerd te doen. Frezen daar wil ik niet aan. Het idee is vlak maken en gras zaaien. Waar dan eventueel iets moet komen , halen we de grasmat weg. In de tussentijd is alles mooi begaanbaar. Ongeveer de helft van het perceel is zo ingericht. Op de andere helft kan de natuur zijn gang gaan. Hier willen we aardpeer planten. Woekeren lijkt me geen probleem. Een paar keer maaien en het is einde aardpeer.

De plannen voor het schuurtje zijn ook zowat uitgekristaliseerd. Het gaat geen strobouw worden maar isolatie met wol. De reden hiervoor is de bestaande constructie. Stroken wol van 60 cm passen er perfect tussen. Strobalen is dan teveel gedoe, helaas. Aan de binnenkant komt wel een pvavatex achtige plaat met leem afgewerkt.
De vloer worden gebruikte isolatie platen met betonplaat erop. Vanalles heeft hier de revu gepasseerd maar niets voldoet. Schuimbeton zou een optie zijn maar moet ook afgewerkt worden. Hout of andere materialen rotten. Stampleem blijft te vochtig en is niet draagkrachtig genoeg. Iemand nog een idee?

Als verwarming komt er natuurlijk een rbb. Is dit op enige wijze te combineren met koken? Hoe zou je traag en snelle opwarming het beste combineren? Er zijn tijden dat we er niet zijn en dan weer dagelijks. Wat zou hier mogelijk zijn? Zou een 177 te groot zijn voor 40 m2 of beter een maatje kleiner ?
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nieuw experiment

Bericht door pelletpower »

Jwardier, aangename verrassing. Bedankt. Vanmorgen eindelijk eens tijd gehad je walnoten te poten. Ergens tussen wat boompjes waar maaien een probleem is en afgezet met 2 buizen, zitten je walnoten in de grond. Tevens een 20 tal hazelnoten van de hazelnootboom.
Bijlagen
Een meer dan leuke verrassing John. De moederboom geeft flink? We hebben al een aantal notenbomen, maar de opbrengst valt flink tegen. Is eigenlijk nagenoeg niets. Langzaam door de jouwe vervangen dus.
Een meer dan leuke verrassing John. De moederboom geeft flink? We hebben al een aantal notenbomen, maar de opbrengst valt flink tegen. Is eigenlijk nagenoeg niets. Langzaam door de jouwe vervangen dus.
verrassing.jpg (43.27 KiB) 8243 keer bekeken
Hopelijk veilig voor de maaiacties.
Hopelijk veilig voor de maaiacties.
pootstukje.jpg (55.3 KiB) 8243 keer bekeken
Als laatste was het plan de rest van de hazelnoten op een wild stukje tussen brandnetels en eiken en notenbomen te planten. Dochterlief was sneller. En ach ja, zo moet het ook kunnen.
Als laatste was het plan de rest van de hazelnoten op een wild stukje tussen brandnetels en eiken en notenbomen te planten. Dochterlief was sneller. En ach ja, zo moet het ook kunnen.
rest hazelnoten.jpg (52.45 KiB) 8243 keer bekeken
pelletpower
Berichten: 3293
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: nieuw experiment

Bericht door pelletpower »

De boom waar de hazelnoten vandaan komen. Ziet er beter uit dan struik, geeft alleen de helft ongeveer. Maar ja, je kunt niet alles hebben.
Bijlagen
hazelnoot.jpg
hazelnoot.jpg (34.3 KiB) 8219 keer bekeken
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: nieuw experiment

Bericht door jwardenier »

Hoi Pellet , Je dochter en hazelnoten planten , daar mag je nog wel wat tijd aan besteden , maar misschien als de muizen en de gaaien ze niet vinden komt er nog wat van op , heb je een foto van de hazelnoten .
Wij hebben hazelnoot struiken , hier probeer ik nog wat te verbeteren door een variant te hebben met grotere hazelnoten , meestal zijn het van die kleintjes ong. een cm doorsnede , ik heb wat noten geplant van een hazelnoot met vruchten van ruim 2,5 cm doorsnede .
Het zal wel geen inlands soort zijn , ze passen zich aan of leggen het loodje .een paar planten zijn al een 60 cm hoog ,eentje is gesneuveld door een wat te enthousiaste zeismaaier , zal zich wel herstellen .
Mooi te zien dat de walnoten aan de grond zijn toevertrouwd , ik poot ze ook graag op tijd zodat ze niet uitdrogen, je kunt er wel van uitgaan dat er straks wat verdwenen zijn , muizen .
We hebben 6 walnootbomen , hiervan zijn er die nu 9 jaar oud zijn en deze gaven afgelopen jaar een dikke emmer vol noten .
De grote boom had ruim 3 aardappelzakken vol , we kunnen dus even vooruit .
Ik weet een plek waar wel 20 grote bomen staan , daar worden de noten op een grote bult gegooid en gevoerd aan de varkens .
Zover zijn wij nog niet ,al schieten we wel die richting op ,de noten van vorig jaar waren nog niet op en nu zijn er weer nieuwen .
Ik had ook nog tamme kastanjes verzameld , een emmer vol van gepoot .
Het zal mij benieuwen wat er van opkomt ,als ze allemaal opkomen kan ik een handeltje beginnen .
Hoi gaat het met je project , leuk te zien dat je er nog mee bezig bent .
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: nieuw experiment

Bericht door Pietje »

De struikvormige hazelaar is de Corylus avelana. Daarvan zijn varieteiten te koop met grote noten, maar deze smaken minder dan de gewone wilde hazelaar.

De boom waar Pelletpower zijn noten van heeft, is de boomhazelaar: Corylus colurna. Kleinere noten, prima smaak. Het leuke van deze boom is dat die vaak in woonwijken (bestrating) wordt geplant. Grashark mee en vegen maar; niemand eet ze. We hebben elk jaar kratten vol van deze noten. Met een hamer te kraken, in no time een bakje vol.

Ik weet niet of de noten van deze boom makkelijk uitlopen; ik ken er geen voorbeelden van. Wel van gewone hazelaar, da's bijna onkruid. Ik ben dus benieuwd hoe ze er volgend jaar bij staan :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie