Economie: waarde versus prijs ?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Economie: waarde versus prijs ?

Bericht door deleted »

Een zoektocht naar economische waarde kan overal beginnen.
Dus waarom ook niet bij een eenvoudig werkje van Schumacher (beetje gedateerd geschreven,1973 , maar nog brandend actueel) : “small is beautiful”. ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Ernst_Friedrich_Schumacher )

Hij heeft het hier over de alternatieve zienswijze van de Boeddhistische Economie.
Dit is geen economie VAN een Boeddhistisch land, maar een kijk NAAR economie vanuit een Boeddhistische ethiek/perspectief.

http://www.centerforneweconomics.org/si ... /dutch.pdf,
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Economie: waarde versus prijs ?

Bericht door Dutch John »

Een en al herkenning. Moet me binnenkort toch eens gaan zetten om het hele boek te lezen. Dan snap ik misschien beter de richting die ik onbewust al aan het verkennen ben....

Nu het huidige economische systeem steeds meer lijkt op een dinosauriër -lomp, agressief, maar door zijn traagheid ook kwetsbaar- breekt de tijd aan om systemen te bestuderen die de menselijke maat benaderen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Economie: waarde versus prijs ?

Bericht door WillemLimmen »

Ja Gandalf, zodra je de quatsch van de consumptiemaatschappij kunt doorzien heb je al heel wat vrijheid gewonnen.

Mocht je ook nog een vak geleerd hebben of niet gehinderd worden door angst om het 'zelf maar eens te DOEN', ben je alweer een stap verder.

Toch heb ik moeite met de boeddhistische kijk op de kleding. De oranje kleur of een patroontje maakt me niet veel uit, maar lassen, zagen, boren en slijpen in een omgeslagen doek lijkt me H e l e m a a l niet fijn!

Groeten Willem
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Economie: waarde versus prijs ?

Bericht door deleted »

WillemLimmen schreef:Ja Gandalf, zodra je de quatsch van de consumptiemaatschappij kunt doorzien heb je al heel wat vrijheid gewonnen .
Willem, dat valt me al jaren hard tegen. Het lijkt me meer een plakkerige stroop waar je niet wil inzitten, maar je toch moeilijk uitgeraakt.
Maar het inzicht 'er niet in te willen zitten' is inderdaad wel een goed begin ...
Mocht je ook nog een vak geleerd hebben of niet gehinderd worden door angst om het 'zelf maar eens te DOEN', ben je alweer een stap verder.
Misschien bedoel je wel heel iets anders, maar met dezelfde algemeenheid kan ik stellen dat ik de laatste tijd meer begin te denken dat het draait om de durf om zelf maar eens heel wat te LATEN.
Toch heb ik moeite met de boeddhistische kijk op de kleding. De oranje kleur of een patroontje maakt me niet veel uit, maar lassen, zagen, boren en slijpen in een omgeslagen doek lijkt me H e l e m a a l niet fijn!
Ach, het matched wel met hun 'kijk op' lassen, zagen, boren en slijpen...

G
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Economie: waarde versus prijs ?

Bericht door WillemLimmen »

Gandalf schreef:Citaat:
Mocht je ook nog een vak geleerd hebben of niet gehinderd worden door angst om het 'zelf maar eens te DOEN', ben je alweer een stap verder.
Misschien bedoel je wel heel iets anders, maar met dezelfde algemeenheid kan ik stellen dat ik de laatste tijd meer begin te denken dat het draait om de durf om zelf maar eens heel wat te LATEN.

Iets LATEN is ook iets DOEN.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Economie: waarde versus prijs ?

Bericht door deleted »

Vele medemensen hebben geldzorgen. Een kleine groep baseert zijn macht op geld. Geld maakt het mogelijk macht door tijd en ruimte te verplaatsen. Enerzijds kan ik stellen dat geld het leven op aarde gemakkelijker maakt; geld is een prima ruilmiddel. Anderzijds ontstaat door de combinatie van geld en eigendom de mogelijkheid elkaar uit te baten. Geld is dus niet alleen een bindmiddel, maar ook een uitbuitingsmiddel. Ik kan anderen inhuren om aan de waardevermeerdering van mijn privé-eigendom te werken. Dit trucje is de meest voorkomende vorm van uitbuiting op aarde en staat feitelijk vrijheid van alle mensen in de weg

Inmiddels weet ik dat geld minstens twee illusies met zich meebrengt. De eerste bestaat erin dat we geneigd zijn de waarde van dingen af te meten aan hun prijs; de tweede is dat we niet goed de waarde van dingen beseffen wanneer ze geen prijs hebben. Het is anno 2012 glashelder dat wij niet in staat zijn de ecologische en sociale waarde van een product of dienst in monetaire eenheden uit te drukken. De waarde uitgedrukt in geld misleidt ons.

Het is dus een illusie te denken dat geld ons kan vertellen wat goed en slecht is. Een positieve business case zegt niets. Wij zijn vergeten dat geld slechts een middel is en zelf geen intrinsieke waarde heeft. Een voorbeeld: alleen in geld uitgedrukt is het efficiënt paperclips, kerstballen en kleding te fabriceren in China en deze vervolgens naar Europa te transporteren. Qua tijd, materie en energie zijn deze productieketens uiterst verspillend. Ik stel dat de geldefficiëntie de afgelopen paar honderd jaar is gestegen, omdat wij ons hierop gefocust hebben, maar dat de tijd-, materie- en energie-efficiëntie – die veel belangrijker zijn – de afgelopen decennia zijn gedaald. Nagenoeg al onze productieketens zijn anno 2012 verspillend. En dus oneconomisch.

Samengevat, marktprijzen geven niet weer wat iets waard is. Het is simpelweg onmogelijk om alle ecologische en sociale kosten toe te rekenen aan de prijs van een product of dienst. De conclusie is dan ook genadeloos: het huidige geld is waardeloos om waarden uit te drukken. Laten we dus niet langer gebukt gaan onder de last van dit middel, maar andere waardesystemen ontwikkelen. Het kan (en moet) anders!
uit: http://mjvdl.com/2012/08/06/de-last-van-het-geld/
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Economie: waarde versus prijs ?

Bericht door Dutch John »

Tsja, weer een ware constatering. Een van de talloze. Met even zo talloze ideaalbeelden die tonen hoe het zou moeten. Je kunt met 100 mensen een perfect systeem op eender welk gebied opzetten. En dat komt nummer 101 -met min of meer psychopathische trekjes- en die verknoeit het voor iedereen. Zo was het en zal het wel altijd blijven.

Een dier heeft slechts een bewustzijn, net genoeg om solitair of in groepen succesvol te leven. Het zelfbewustzijn van de mens is tegelijkertijd een zegen en een vloek. Een zegen omdat de mensheid zich langzaam ontwikkelt tot niveaus die ongekend zijn. Een vloek omdat die ontwikkeling ten koste alles en iedereen lijkt te moeten gaan. Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Stop met consumeren. Of breng het tenminste naar een minimum terug.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Economie: waarde versus prijs ?

Bericht door WillemLimmen »

@DJ, het lijkt erop dat het gros van de mens nog steeds 'bewusteloos' is (dierlijk groepsgedrag, reagerend op angst en begeerteprikkels). Juist het vergroten van het bewustzijn, dat in de weg gestaan wordt door het Ego, is een probleem om wijzer te worden en nieuwe dingen of inzichten te kunnen omarmen.

Je ziet niet wat je niet ziet, je weet niet wat je niet weet...

Uiteindelijk zie je dat de mens, als ie geluk heeft, bijna alleen via een diepe persoonlijke crisis tot nieuwe inzichten - en meer bewustzijn - kan komen.

Vaak is het geven van advies niets meer dan 'water naar de zee dragen'. Al met al, we zijn op de goede weg!
Plaats reactie