vorm geven aan een ecologische samenleving?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

dubje76
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2014, 13:16

vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door dubje76 »

hallo allemaal,
ik ben hier nieuw op het forum maar heb al veel gelezen.
ook heb ik veel documentaires gezien over ecologie, duurzaam bouwen, bouwen met stro of autobanden, samenlevingen etc etc.
nu zou ik hier eens de discussie willen starten over wat je als individu kunt bereiken in een idee
om meer duurzaam, milieu bewust en vrij leven te leiden.
mijn zoektocht gaat dan verder dan mijn persoontje zelf.
de vraag die deze discussie bij mij teweeg bracht is deze:" hoe bereik ik meer onafhankelijkheid en vrijheid in deze maatschappij waar
we slechts slaven zijn van onze plichten. maw werken, rekeningen betalen, hopen dat er iets overblijft om eens per jaar op vakantie te gaan en in het weekend wat leuks te doen"
om de noodzaak tot een volledige werkweek te verminderen kun je het beste de uitgaves verminderen en aangezien de vaste lasten enorm drukken op het uitgave patroon zie ik hierin de grootste winst.

nu heb ik een idee wat nog alle kanten op kan gaan maar waar ik graag zou zien dat jullie opmerkingen, kanttekeningen en onderbouwingen bij plaatsen.
mijn idee in een paar zinnen:
een zo goedkoop mogelijk reproduceerbaar ontwerp voor een nul energie woning te maken met alle kennis van nu.
beetje uitleg:
door het goedkoop te maken kunnen veel meer mensen in aanmerking komen voor dit type woning, en doordat veel meer mensen
daardoor een lagere vaste lasten drempel hebben zouden ze genoegen kunnen nemen met een deeltijdbaan of een baan waarin ze meer
voldoening vinden maar vanwege de kosten niet zouden doen.
ook zou er meer tijd zijn voor kunst, cultuur, sport, en alle andere zaken die het leven rijker maken.
om dit te bereiken zou het simplistisch te werk gegaan moeten worden, dus geen enorm grote panden, geen honderden design methoden.
mijn idee is om een huis te ontwerpen wat aan elkaar gekoppeld kan worden als je meer ruimte nodig hebt, of met meerdere mensen kosten wilt delen en een 2 of meer constructie wilt bouwen.
een pentagon vorm kan hier prima voor dienen want je hebt 3 vlakken wat veel zonlicht kan vangen, elk vlak kan gekoppeld worden,
je hebt een sterke constructie door de vele driehoekvormen, en je kunt een centraal geplaatste verwarming gebruiken.
zoiets als de in finland veel gebruikte houten stapel logs gebouwen.
tot slot kun je mensen met dezelfde ideeën samen laten werken door elkaar te helpen met bouwen, en leren technieken te verspreiden.
doordat je 1 ontwerp (of 2, of 3) te gebruiken heb je ook maar 1 keer de onderzoekskosten, architect kosten, en door de schaal vergroting kun je
de kosten naar beneden krijgen.

ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden en hoe jullie de haalbaarheid inschatten.
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door daniel »

Interessante gedachte, spookt ook al een tijd door mijn hoofd. Meer onafhankelijkheid en "goedkoper" leven.

Het huis, om je uitgangspunten aan te vullen.
- eenvoudig door elke aannemer/ team klussers te bouwen/monteren
- voldoet aan bouwbesluit
- voor 2, 4, of 8 personen.
- Energie positief/neutraal
- zo eenvoudig natuurlijk mogelijke techniek
- pentagon grondvorm, van de modules
- zo min mogelijk verschillende standaard panelen (wanden, vloeren, dak, raam, )
- duurzaam

bouwbesluit: http://vrom.bouwbesluit.com/Inhoud/docs/wet/bb2012

Hoe zouden de muren opgebouwd kunnen worden? buitenmuren uit de zelfde panelen als de binnenmuren maar dan dubbel met extra isolatie ertussen? standaard breedte van een petagon zeide van 2,44 m?
dubje76
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2014, 13:16

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door dubje76 »

bedankt voor je reply
om zo goedkoop mogelijk te bouwen denk ik bijvoorbeeld aan een houtskelet bouw waar relatief makkelijk
een goedkeuring voor te krijgen is ivm berekeningen.
de wanden ivm de kosten en makkelijk bouwen vermoedelijk strobouw.
je hebt met een pentagon model 5 gelijke panelen dus veel van hetzelfde.
een simpele berekening met wanden van 40 cm (strobalen op zijn kant) komt bij een
pentagon model waarbij 1 zijde 650 cm is komt de interne oppervlakte op 64 M2 wat me gezien 2 etages voldoende lijkt.
die 64 is bijvoorbeeld woonkamer 30, woonkeuken 15, en 20 voor overige.(ruime 4/6 persoons huishouden)

op die manier kun je de kosten ook wat modulair op laten lopen.
prijs voor een houtskelet bouwpakket waar al een berekening bij zit
meerprijs voor de muren waar je met behulp van de experts wel een indicatie voor kunt geven.
plus overige kosten, zoals welke verwarming, stroom, etc.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door Dutch John »

Tom Rijven z'n Flexagone concept komt vermoedelijk aardig in de buurt van wat je zoekt. Flexagone bestaat uit geschakelde hexagons. Kun je oneindig uitbreiden. De muren hebben standaard afmetingen en worden in prefab gemaakt uit stro met inwendig houtskelet.

http://www.habitatvegetal.com/fr/flexagone

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
dubje76
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2014, 13:16

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door dubje76 »

nu is mijn frans miserable :)
ik zie ook geen taal knopje
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door Dutch John »

Hexagons zijn zeskanten. Knip uit een stuk papier maar eens een aantal even grote zeskanten en leg ze willekeurig tegen elkaar. Dan ben je al een beetje voor architect aan het spelen. Het modulaire idee staat toe om heel klein te beginnen en bijvoorbeeld elk jaar een hexagon toe te voegen. Je haalt een muurtje weg (zit geschroefd) en plant er de volgende ruimte tegenaan.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door Lieve »

Wil iemand een vertaling?
dubje76
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2014, 13:16

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door dubje76 »

vertaling is zeker handig
en zeskant ken ik natuurlijk van de honinggraat structuur van de bijenkorven
makkelijk uitbreidbaar inderdaad.
misschien een idee om de zijden pre-fab te maken?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door kockie »

https://translate.google.nl/translate?s ... edit-text=

Af en toe is de vertaling erg creatief, maar het is wel te begrijpen...
vertaling schreef: Luchtdichtheid: whisky zonder damp of drievoudige stroom !!!
:mrgreen: :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door Dutch John »

Zoals ik al schreef: Tom bouwt de muren in prefab. Zelfs op de manier zoals men gemetselde muren in prefab bouwt: horizontaal. De stuc is zo heel eenvoudig aan te brengen. Muurtjes kun je op een relatief kleine aanhanger naar de bouwplaats rijden. De zelfbouwer kan natuurlijk ook gewoon ter plekke bouwen. Het is een methode waarbij je met heel weinig en eenvoudige planken een houtskelet bouwt.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door Pietje »

Een lastig punt van het goedkoop bouwen is de grond waar je dat op mag doen. Deze is vaak zo duur, dat ook als is je huis bijna gratis er toch een flinke lening tegenover staat waar je dan weer voor in het arbeidsproces mag begeven om de rente op te hoesten. En dat was juist niet de bedoeling... !

De enige manier om je hieruit te ontworstelen die ik zie is sparen en aflossen, jaar na jaar... Maargoed, zelfvoorzienend worden is een proces van lange adem.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door Dutch John »

In een land waar de bevolking krimpt of wegtrekt, komt op den duur veel leegstand. Een mooi voorbeeld is Detroit. Genoeg huizen voor 1 dollar. Meestal een bouwval, maar lang niet altijd. Ik vermoed dat op termijn de meest ecologische oplossing zal zijn: het kraken of voor weinig kopen en opknappen van een leegstaande woning. Een strolemen hutje ernaast zetten kan natuurlijk ook, maar is niet logisch.

Dit is wel iets voor de toekomstige generaties, de huidige zitten klem tussen in het verleden opgeblazen huizenprijzen en nog verder stagnerende lonen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door Lieve »

de grond waarop je bouwt is voor de meeste bouwstijlen hetzelfde, wat dit project uniek maakt is dat er met een basis kan begonnen worden en dan naar noodzaak kan uitgebreid worden.
Er word op muren bespaart en op architecten kosten, niet op ramen of deuren.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door Lieve »

Wij vinden het blijkbaar allemaal gewoon, dat een bos veranderd in een woonwijk, het is veel minder gewoon dat een woonwijk terug bos word.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door Ingir »

Ik probeer me voor te stellen hoe een woning opgebouwd uit enkele basismodules samengesteld kan worden. Hoe groot moet ik die basismodule zien?
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie