vorm geven aan een ecologische samenleving?

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door Dutch John »

Waarom is het lastig terugschakelen? Iemand die een tijdje geroken heeft aan ecologisch zelfvoorzienend leven heeft een waardevolle set vaardigheden opgebouwd. Die misschien niet direct toepasbaar zijn in de grijze economie, maar met eigenschappen als doorzettingsvermogen, probleemaanpak, leergierigheid en handvaardigheid kun je overal terecht. Dus kunnen is en blijft. Willen is daarentegen een ander verhaal.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door mro »

Daar kan je ook een boompje over opzetten: welk statuut past er best bij een ecologische levenstijl?

Ik ben ook zelfstandig en op veel vlakken sluit dit goed aan maar bij momenten voel ik mij toch wat opgejaagd door de overheid door het systeem van voorschotten die er elke maand, kwartaal moeten liggen.

Parttime job als werknemer? Zoveel parttime jobs zijn er niet waarbij er dan geen bijkomende flexibiliteit gevraagd wordt: snel veranderende werkschema's, weekendwerk,.. en dergelijke.

Niet dat ik mag klagen; ik kan werk doen dat ik graag doe en mag ook zelf beslissen wat ik aanneem van werk. Maar ik voel wel dat de overheid/maatschappij toch sterk gericht is op 'meer, meer, meer,...'
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door pelletpower »

Klopt Mro/DJ. De eigenschappen die je noemt DJ zijn niet exclusief voor een ecologische benadering. In de grijze economie gaat het gewoon erg makkelijk. Dat opgejaagde en moeten gaat me echter steeds meer tegenstaan. Zolang de salderingsregeling blijft bestaan heb ik het idee of zijn we in ieder geval minder afhankelijk zijn van de grote energiereuzen. De supermarkt en de monsantoverloedering is een ander ding dat me/ons niet aanstaat. Stappen die we in die richting ondernemen stimuleren maar geven zelden een financieel gewin. Voorlopig staan we misschien op hetzelfde pad DJ als waar jullie een 10 jaar (of meer) geleden stonden. Je moet toch ergens beginnen.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door Dutch John »

Pellet,

Wat betreft stroomvoorziening heb ik inmiddels een aardig traject achter de rug. Begon 20 jaar geleden met stroomaggregaten. Het is gewoon kicken om zelf stroom te kunnen draaien. Vervolgens kwam de aanpassing van de brandstof: van benzine via diesel en stookolie naar houtgas. Elke wijziging voelde als een kleine overwinning richting zelfvoorziening. Toen kwamen de salderende zonnepanelen. En als laatste een autonoom systeem met zonnepanelen, windturbine, accu's en omvormer. Veel verder kun je niet, dus alleen reflexie resteert.

Wat heeft het me geleerd: allereerst, we zijn verslaafd aan elektriciteit. Verder bestaat er alleen autonome productie. Dat is heel iets anders dan onafhankelijke zelfvoorziening. Je maakt jezelf namelijk afhankelijk van de producten van diverse fabrikanten. Met de nadruk op diverse. Dus die zelfvoorziening werkt zolang..... het werkt. Intussen heb je een heleboel tijd en geld kapot gemaakt om je afhankelijkheid van één stroomleverancier om te zetten in een afhankelijkheid van vele kwetsbare componenten en grillige leveranciers.

Moraal van het verhaal: maak jezelf onafhankelijk van je eigen moderne consumptie in plaats van leveranciers van die consumptie. Dan kan en hoeft niet in één keer. Maar in elke grote of kleine beslissing kun je die overweging meenemen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door pelletpower »

Ja ja DJ, ik weet het. Voorlopig zijn het allemaal verantwoorde investeringen met een heldere terugverdientijd. Het zelf pellets maken is een duidelijk voorbeeld van die verschuiving van afhankelijklheid. De discussie is hier vaker gevoerd en nogmaals helemaak gelijk: wat je niet uitgeeft hoeft ook niet binnen te komen. Een taai traject maar wij hebben de eerste stappen gezet. Het is ook zo dat , althans dat hopen we maar, als je over een bepaalde drempel komt, de dingen in een stroomversnelling komen.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door mro »

Ik heb sterke interesse in techniek en ik bewonder wat je doet en maakt DJ maar zelf wil ik zo weinig mogelijk techniek in huis. Dit voor de kosten, de stress, te weinig plaats,...

Ik stel mijzelf eerder volgende vraag: stel dat ik eens een weekje(om te testen) de hoofdschakelaar afleg; welke gevolgen zou dit hebben en hoe zou ik me daaraan aanpassen...

Momenteel is dit nog puur hypothetisch maar ooit ga ik het eens proberen, ik val er toch niemand mee lastig en het kost niets.

Wat ik al bedacht heb:
- kookplaatje met gasfles.
- enkel voeding die niet in de koelkast/diepvries hoeft.
- Was in wasserette op wandelafstand.
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door deleted »

mro schreef: - kookplaatje met gasfles.
- enkel voeding die niet in de koelkast/diepvries hoeft. = Supermarkt
- Was in wasserette op wandelafstand.

Dit vereist een stedelijk omgeving waar de anderen de elektriciteitskraan niet dichtdraaien en ook de geldkraan zal open moeten blijven.
Niet om kritiek te geven. Ik vind elk initiatief positief en interessant. Maar de randvoorwaarden zijn niet voor iedereen en overal dezelfde.
Dutch John schreef:Moraal van het verhaal: maak jezelf onafhankelijk van je eigen moderne consumptie in plaats van leveranciers van die consumptie.
Met de moraal ben ik het eens. En het kan hier ook nog een stuk beter. Toch merk ik dat nu al het grootste deel van het besteedbaar inkomen naar scholing (steeds grotere hap met opgroeiende kinderen), basisvoedsel en afbetaling huis, onderhoud huis gaan.
Op scholing valt moeilijk te besparen (is een grotere kost dan in NL ?)
Het huis zou energiezuiniger kunnen, maar dat vergt investeringen, is geen geld voor, of je moet meer willen werken (gaat weer ten koste van de tijd dat je zelf kan werken aan je huis).
Vaste (leen)lasten kunnen weggesaneerd, maar dan moet grond verkocht (is nu een optie, ook al omdat ik toch al een decennium aan het werk ben; maar voor een starter wellicht geen optie) Grond verkopen leidt tot minder lasten (in mijn geval) maar de vrijgekomen tijd zal niet echt naar zelfvoorziening kunnen gaan vermits geen grond meer ...
Enz ...

Ik heb zo'n parttime job. Werk een 160 dagen per jaar in dienstverband waar we met 6 personen van rond moeten komen.
Over dat laatste heb ik geen klagen(eigen keuze), maar de elasticiteit is wel uit de springplank op deze manier. Ver ga je er niet mee springen.

Wellicht ontbreekt het me aan creativiteit ....

G
Laatst gewijzigd door deleted op 28 apr 2015, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door Dutch John »

MRO,

Bij mij duurde het wat langer om tot de conclusie te komen dat techniek niet de oplossing is. Te lang vastgezeten in een neo-liberale baan.... Wat ik jammer vind, is dat m'n omgeving soms moeite heeft met nieuwe inzichten, ook al kan ik die prima onderbouwen. Het doet me pijn dat sommige reacties van bekenden een vijandige ondertoon hebben. Ik kan moeilijk peilen of die vijandigheid een vorm van minachting is of een eerste fase van persoonlijke rouw.

Leuk experiment om een tijdje zonder stroom te leven. Je kunt ook stapsgewijs werken. Bijvoorbeeld de groep van de diepvries aan laten, mocht die op dat moment redelijk gevuld zijn.

Wat betreft je lijstje: als je een schoorsteen hebt; de meeste oude houtkacheltjes zijn voorzien van een kookplaat.
Er zijn talloze manieren om op een zeer smakelijke manier voedsel te conserveren. Denk aan fermenteren of roken.
Kleding wassen hoeft niet zo vaak als tegenwoordig ingeprent lijkt. Bovendien lijdt kleding meer van wassen dan van dragen. Wassen is niet het probleem, met een Wonderwash-achtige machine lukt dat prima. Wringen alvorens drogen is het lastigste.

G,

Niet stekelig bedoeld, maar scholing voor een neo-liberale baan combineert niet met een ecologisch of zelfvoorzienend leven. Waarschijnlijk wil je je kinderen de keuze geven om later te kiezen tussen beide. Maar ergens strookt het niet met je eigen toekomstbeeld. Je laat je gijzelen door de grijze economie, via je kinderen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door deleted »

Dutch John schreef: Niet stekelig bedoeld, maar scholing voor een neo-liberale baan combineert niet met een ecologisch of zelfvoorzienend leven. Waarschijnlijk wil je je kinderen de keuze geven om later te kiezen tussen beide. Maar ergens strookt het niet met je eigen toekomstbeeld. Je laat je gijzelen door de grijze economie, via je kinderen.
Dat is zeker voor een stuk waar, maar er zitten toch nog wat meer aspecten aan die in overweging genomen worden:
- Zeker niet elke opleiding leidt naar een job in de grijze 'economie'. Sommige mensen hebben een passie voor cultuur, wetenschap, taal, ...
- Een ecologische maatschappij zal ook beroep doen op kennis. (zelfs de 'harde' wetenschappelijke en technische kennis)
- Kennis is tenminste een 'verworven goed' dat niemand je kan afnemen. Nog helemaal niet de slechtste investering.

Voor mezelf heb ik nog geen opstap gevonden naar een ecologisch bestaan die niet (gepre)financierd wordt door de (gedeeltelijk) de grijze economie. Waar zou ik dan de overtuiging moeten halen dat dat voor mijn kinderen wel moet kunnen ?
Het is al langer bekend dat bijvoorbeeld grondprijzen al lang niet meer bepaald worden door de opbrengst van de vruchten, maar door de speculatie van de markt en het gemiddeld loon van de anderen(en hoeveel jaren van dat loon zij bereid zijn uit te geven om dat eigen stekkie te bezitten of te huren). Dat wijzigt (wellicht) niet voor de volgende generatie. Of kan ik speculeren dat het systeem op korte termijn in elkaar zakt ? Heb ik het recht daar op te speculeren als het om de toekomst van anderen gaat ?

G
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door Pietje »

Over de kosten van scholing zou ik me niet te druk maken; dat is een keer voorbij.
Aflossing is niet alleen verlagen van vaste lasten, maar ook het afkopen van de zeggenschap van de bank over jouw bezit. Gezien het aantal onder water staande huizen en de drama's die zich daar afspelen is aflossen een heel goede investering.
Inderdaad zal je kapitaal uit de grijze economie moeten halen. Niets aan te doen. En aflossen is desastreus is voor de economie, net als de meeste ecologische alternatieven. Dus...? ;-)
pelletpower schreef:En verder heb je het zo druk als je klanten willen dat je druk bent.
Nope... Jij beslist! verhoog je tarieven, zeg gewoon nee. Je mindset over werk, geld en tijd behoeft nog wat onderzoek en aanpassing ;-) Arbeidsongeschiktheidsverzekering omzetten in een broodfonds, alle verzekeringen er uit die je op zich kan betalen als het je overkomt, aflossen, er zijn honderden ingangen om de vaste lasten te verlagen. De meeste kosten tijd, overwegingen en investering, maar leveren enorme vrijheid op. En daarna gaat men vanzelf dingen doen die je echte voldoening geven. Want men komt, naarmate men meer vrijheid verwerkt, toe aan het ontdekken van zijn/haar passies en talenten, en die liggen vaak heel ergens anders dan waarmee de meesten onder ons dagelijks mee bezig zijn.

"Als het niet leuk is, is het niet duurzaam" (niet omdraaien)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door Dutch John »

Pietje schreef:Want men komt, naarmate men meer vrijheid verwerkt, toe aan het ontdekken van zijn/haar passies en talenten, en die liggen vaak heel ergens anders dan waarmee de meesten onder ons dagelijks mee bezig zijn.
Jezelf opnieuw uitvinden is in eerste instantie verwarrend. Ben je dat voorbij, dan besef je een grote stap gemaakt te hebben. Jezelf (her-)ontdekken is makkelijk en moeilijk tegelijk. Makkelijk omdat je alleen jezelf nodig hebt. Moeilijk omdat je alle externe impulsen moet afschakelen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door kockie »

Dutch John schreef:Wat ik jammer vind, is dat m'n omgeving soms moeite heeft met nieuwe inzichten, ook al kan ik die prima onderbouwen. Het doet me pijn dat sommige reacties van bekenden een vijandige ondertoon hebben. Ik kan moeilijk peilen of die vijandigheid een vorm van minachting is of een eerste fase van persoonlijke rouw.
Heeft dat niet te maken met de "Wheaton eco scale"? http://www.permies.com/t/3069/toxin-ect ... -Eco-Scale
Level 1: is thinking about the environment. Bought fluorescent light bulbs. Is trying to do a good job of recycling. Reads an article or two. Buys some organic food.

Level 2: 30% of purchased food is organic

Level 3: Has an organic garden and 80% of purchased food is organic

Level 4: Grow 40% of their own food. Studying permaculture. Got rid of all fluorescent light bulbs

Level 5: has taken a PDC and/or grows 90% of their own food

Level 6: Living a footprint that is 10 times lighter than average. Maybe living in community. Maybe living in something very small.

Level 7: Permaculture teacher

Level 8: Doing things that are currently improving the world in big ways

Level 9: masanobu fukuoka, paul stamets, art ludwig, bill mollison, ianto evans ....

Level 10: the mighty, the glorious, the amazing Sepp Holzer
Observation 1: most people find folks one or two levels up took pretty cool. People three levels up look a bit nutty. People four of five levels up look downright crazy. People six levels up should probably be institutionalized. I find the latter reactions to be inappropriate.

Observations 2: most people find folks one level back are ignorant. Two levels back are assholes. Any further back and they should be shot on sight for the betterment of society as a whole. I find that all of these reactions are innapropriate.
Ben wel benieuwd in welke level ik "thuishoor"
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door pelletpower »

Nou, ik durf me wel in 2 of 3 te schalen. En inderdaad, de eerste observatie is op mij van toepassing. Voor de tweede sta ik te laag.
Wat is pdc. Vast park distance control?

Over scholing ga ik met G mee. David zei het een keer in de trand van, de andere kinderen mogen onze kinderen liever niet vreemd vinden. Dat hun ouders vreemd zijn, ach.
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn Pietje. Maar op dit moment wordt de kenniseconomie vakkundig om zeep geholpen. En de vooruitzichten zijn niet beter. Mochten je kinderen willen studeren, dan kan dat wel eens erg prijzig worden.

En nee zeggen of je producten duurder maken is ook een beetje kort door de bocht. Meestal loopt het lekker. Soms bestellen verschillende klanten tegelijk. Nee zeggen is dan geen optie, polderen wel. Volgende maand moet de hypotheek ook betaald worden. Het is gewoon belangrijk dat je plezier hebt in je werk. Dan heb je tenminste niet het idee je tijd te vergooien. In de zomer wordt je anders geleefd door de moestuin ipv je klanten. Erg groot is dat verschil niet.

Als troost G, het Goede Doel heeft toch dat liedje Belgie. Ik ging er vanuit dat autorijden en zorgverekering nog maar 30% bedragen van Nl? Studeren idem? Ach ja, het gras is altijd groener bij de buren.
Als laatste, verkopen kun je maar 1 keer. Geen optie dus. Zoek iets om erg geld mee te verdienen.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3510
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door Pietje »

pelletpower schreef:Volgende maand moet de hypotheek ook betaald worden.
Ik hoor nog niets over pogingen deze grootste kostenpost te verkleinen. Wat ik wel hoor zijn allerlei excuses... ;-)
Kom op, pelletpower! Doen wat je niet wilt, maar waarvan je eigenlijk wel weet dat het nodig is :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
pelletpower
Berichten: 3311
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: vorm geven aan een ecologische samenleving?

Bericht door pelletpower »

We beginnen af te dwalen, maar goed.
Je mag het gerust weten, we hebben een veel te grote aflossingsvrije hypotheek. Hiervoor heb ik een financiele planning gemaakt. Om schuldvrij te worden (investeringen worden contant gedaan of niet, dat is al veranderd, de hypoth is de enige schuld die we hebben) moet ik nog 20 jaar bulten op dit tempo. Lijkt me eerlijk gezegd niet echt reeel. Ondertussen blijf ik wel bij die planning, sterker nog daar lopen we op voor. De arbeidsongeschiktheid is ook de deur uit. Als ik niet kan werken gaan we toch bankroet. Met of zonder verzekering. Kansloos. Je zou zowat van het dak springen na 30 jaar betalen om nog wat van die premie terug te zien. Het uitgespaarde geld gaat uiteraard wel apart. Of dat van de hypoth gaat, daar moet ik me nog over beraden. Deze staat namelijk voor een groot deel onder water. Op de lange termijn geen probleem. Zolang er centrale banken zijn, zal er inflatie zijn. Komt er ernstige deflatie en raak ik om wat voor reden mijn werk kwijt, dan gaan een paar van die leegtrekkers lopen met de centen waar ik nu voor krom lig. Er mag vanalles gebeuren, maar dat niet. Als ik op dat moment kan zeggen dat ze een toontje lager moeten zingen, want het eerste wat ze kunnen doen is een paar ton afboeken, dan versterkt dat je onderhandelingspositie. Daar zit een stukje angst in, net als de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Voor de schuld kun je niet weglopen, doen we ook niet. Ik probeer slechts vooruit te kijken.
Een stukje zelfvoorziening helpt in ieder geval te overleven, mocht het zover komen. De maatschappij is zo verweven en kwetsbaar geworden dat voor jezelf zorgen een vergeten ding is. Het zal de leeftijd wel zijn dat de interesse hiervoor groeit. In ieder geval niet de angst. Onze huidige ideeen zijn voor een groot gedeelte gevormd door hier wat rond te hangen.
Plaats reactie