Klimaat

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3509
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Klimaat

Bericht door Pietje »

Ingir schreef:Oh god, waar zou je die informatie nou kunnen vinden en dan ook nog met een plaatje erbij... :lol:
Ingir, ik zou graag de informatie willen zien waar jij jouw mening en geroeptoeter op baseert. Thats all.

(Resultaten uit het verleden zijn geen garantie: tot op heden heb je zo'n vraag nog nooit beantwoord... :oops: )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaat

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:Ingir, ik zou graag de informatie willen zien waar jij jouw mening en geroeptoeter op baseert.
Ik krijg niet de indruk dat je dat werkelijk wilt. 8)
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
PaulBE
Berichten: 70
Lid geworden op: 02 jul 2013, 14:52

Re: Klimaat

Bericht door PaulBE »

Ik denk dat het vanzelfsprekend is dat evoluties niet kunnen aangetoond worden met metingen van 1 jaar, 5 jaar of zelfs 10 jaar.
"We spreken elkaar binnen 5 jaar" zoals in het begin van deze draad is dus redelijk zinloos.

Hier zie je grafieken met de jaarlijkse temperaturen en een rode lijn voor het gemiddelde over telkens 30 jaar:
http://www.frankdeboosere.be/klimaatukk ... taarde.php

Die rode lijn loopt maar tot 15 jaar geleden omdat voor recentere jaren nog geen 30-jaar gemiddelde kan berekend worden. Dat het de laatste 15 jaar blijft stijgen is echter al redelijk duidelijk.

Waar Ingir die grotere pieken ziet dan 2014 is me een raadsel (2014 staat nog niet op die grafiek maar is hoger dan vorige piek van 2010). Waar het "uitblijven van de voorspelde opwarming" vandaan komt is me ook een raadsel.

In onze streken kan dit nu nog als "aangenaam" ervaren worden maar als dit doorgaat komt daar zeker verandering in. Of het blijft hier warmer worden waardoor we met klimaatvluchtelingen zullen te maken hebben uit meer zuiderse streken, of we zullen zelf moeten vluchten door de stijgende zeespiegel, of valt de golfstroom stil waardoor het hier in onze streken veel kouder zal worden.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Klimaat

Bericht door kockie »

Ingir schreef:Ik krijg niet de indruk dat je dat werkelijk wilt. 8)
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je al een keer of 10, door verschillende mensen, gevraagd bent om je informatiebron te delen. Het lijkt me dus dat "we" dat wel willen! Door iedere keer onder te duiken krijg je alleen maar dat mensen je links laten liggen en denken: "daar is die roeptoeter weer"m maw je maakt jezelf nogal ongeloofwaardig. Kom op met die informatie/links/wetenschappelijke artikelen. Een flauwe opmerking over "uitdagen" wordt -ook door mij- overigens niet zo gewaardeerd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaat

Bericht door Ingir »

kockie schreef:Door iedere keer onder te duiken krijg je alleen maar dat mensen je links laten liggen en denken: "daar is die roeptoeter weer"m maw je maakt jezelf nogal ongeloofwaardig.
En dus? Mijn mening is hooguit wat afwijkend van gangbare opvattingen op dit forum, ik voel echter geen behoefte om in de verdediging te gaan of sowieso om mensen te overtuigen van mijn gelijk. Als je wilt geloven in opwarming van de aarde dan is dat jouw zaak. Ik geef aan dat die opwarming al 15 jaar vrijwel stil staat in tegenstelling tot de voorspelde temperatuurstijging in diverse rekenmodellen. Ik wijs daarom graag op het belang van echte temperatuurmetingen, die kun je overal vinden op internet, ook op wereldschaal en zelfs al van 2014, deze metingen zijn van veel groter belang dan de rekenmodellen die vooral bedoeld blijken om politieke leiders te beïnvloeden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Klimaat

Bericht door dormos »

 "ik voel echter geen behoefte om in de verdediging te gaan of sowieso om mensen te overtuigen van mijn gelijk. "
Je dacht zeker: laat ik 2015 met een goeie grap beginnen....

En weer geen onderbouwing met data.....
Je zou zo maar kunnen gaan denken dat er geen onderbouwing is.

groet,

Hans
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Klimaat

Bericht door kockie »

[negeer modus aan] Fatsoenlijke discussie blijkt niet mogelijk...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Klimaat

Bericht door deleted »

Ingir schreef:ik voel echter geen behoefte om in de verdediging te gaan of sowieso om mensen te overtuigen van mijn gelijk.
Neen.En wat zou dan nog mogelijk het doel kunnen zijn van het eindeloos herhalen van die mening zonder inhoudelijke argumenten ?
Veel opties zijn er niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_%28internet%29

G

[negeer modus vanaf nu ook aan]
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Klimaat

Bericht door swake »

Ik ben geen ecologist of groentje of iets in dat genre. Ik beslis over m'n eigen mening over de dingen en daarvoor heb ik 'input' nodig. Die grafiekjes van Frank-de-weerman hierboven aangegeven geven aan dat het anderhalve graad of zo op 130 jaar naar boven is gegaan. Frank-de-weerman lijkt me een serieus persoon en die gegevens beschouw ik dan ook als vertrouwenswaardig.

Het is echter nog maar één argument. Zijn er nog? Heb jij er in de andere richting? Laat zien...

Het is ook nog maar één element (temperatuur). Ik ben er persoonlijk nog niet van overtuigd dat de levensstijl van wij aardlingen de oorzaak hiervan is. We dragen natuurlijk wel ons steentje bij. Maar misschien is dat wel de bedoeling, Wij mensen zijn immers ook maar een stukje 'natuur'. Een zekerheid is dat de technologie zoals we die vandaag kennen nog niet ver genoeg om een antwoord te kunnen geven. (Straks krijg ik hier een hele boel gezever over m'n kop, doe de moeite niet, heb er geen tijd voor, als je het toch doet, enkel wetenschap à charge en ook à décharge aub).

Wij aardlingen maken dus gewoon deel uit van de evolutie van deze bol. Hoe lang bestaat de aarde al? Hoe lang bestaat de mens al? Juist, wij zijn gewoon een episode die heel snel voorbij gaat zijn.

@Ingir, nu jij. geef wat input. Iets tastbaars. In het genre van dat grafiekje van Frank-Meteo.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaat

Bericht door Ingir »

swake schreef:Het is ook nog maar één element (temperatuur). Ik ben er persoonlijk nog niet van overtuigd dat de levensstijl van wij aardlingen de oorzaak hiervan is.
Het staat vast dat menselijke CO2-productie bijdraagt aan opwarming van de aarde, de mate waarin de mens daarop invloed heeft is echter zeer ongewis. Verder wordt verondersteld dat de opwarming van de aarde vooral door toename van het CO2-gehalte veroorzaakt wordt terwijl de aanwijzingen zich opstapelen dat de wereldtemperatuur door diverse factoren wordt beïnvloed en de relatie met CO2 helemaal niet zo sterk is. Zo is het CO2-gehalte van de lucht ononderbroken toegenomen terwijl de wereldtemperatuur afgelopen 15 jaar juist vrijwel gelijk gebleven is.

Inmiddels zijn wereldwijd honderden miljarden euro/dollars besteed aan CO2-reductie maar tot enig aantoonbaar resultaat heeft dit nog nooit geleid, de stijging van het CO2-gehalte gaat onverminderd voort waarmee in ieder geval en vooral de gigantische verspilling van belastinggeld vast staat.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Klimaat

Bericht door Tim »

:?: :?: :?:
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Klimaat

Bericht door swake »

Ingir schreef:Het staat vast dat menselijke CO2-productie bijdraagt aan opwarming van de aarde
Ingir schreef:Zo is het CO2-gehalte van de lucht ononderbroken toegenomen terwijl de wereldtemperatuur afgelopen 15 jaar juist vrijwel gelijk gebleven is
Tikfoutje? of was het iets anders?
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaat

Bericht door Ingir »

swake schreef:
Ingir schreef:Het staat vast dat menselijke CO2-productie bijdraagt aan opwarming van de aarde
Ingir schreef:Zo is het CO2-gehalte van de lucht ononderbroken toegenomen terwijl de wereldtemperatuur afgelopen 15 jaar juist vrijwel gelijk gebleven is
Tikfoutje? of was het iets anders?
De relatie CO2 en temperatuurstijging is in laboratorium aangetoond, er is ook wel consensus dat menselijke CO2-productie EEN bijdrage zal leveren aan de opwarming van de aarde, waarmee niet gezegd is dat opwarming uitsluitend door CO2 of door menselijke CO2-productie wordt veroorzaakt. Ik ontken ook niet dat er sprake is van temperatuurstijging, de stijging van het CO2-gehalte is meer dan duidelijk, de relatie met temperatuurstijging blijkt echter minder evident nu die al vele jaren achterblijft bij het onverminderd stijgende CO2-gehalte.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Klimaat

Bericht door kiekeboe »

Ook ik ben niet overtuigd dat de mensheid een sleutelrol speelt in de opwarming van de aarde.
Evenals van het tegendeel, ik ben dus eigenlijk klimaatscepticisceptisch.

Waar ik wel van overtuigd ben is dat de fossiele brandstof op raakt.
Ook weet ik dat bomen CO2 omzetten in hout en zuurstof.
En weet ik dat onze overheid vaak niet de juiste beslissingen neemt.

Maar waarom zouden we risico nemen?
Minder CO2 produceren schaadt de aarde niet, daar is iedereen het wel over eens.
Meer bomen planten ook niet, staat nog leuk ook en op een zeker moment heb je er ook nog warmte van.
Ik geloof niet dat we voorlopig zonder fossiele energie kunnen, maar we kunnen er wel veel zuiniger mee omgaan.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Klimaat

Bericht door Ingir »

kiekeboe schreef:Maar waarom zouden we risico nemen?
We kunnen best wat zuiniger met fossiele brandstoffen omspringen zodat we er in ieder geval langer gebruik van kunnen maken. In NL zou bijvoorbeeld gestopt kunnen worden om de Groninger aardgasvelden in hoog tempo leeg te pompen voor verkoop aan het buitenland. En ons eigen verbruik kan ook minstens gehalveerd worden door gebouwen te isoleren.

Er is echter onvoldoende reden om uit voorzorg drastische en oneconomische maatregelen te nemen waarmee de aarde gered zou kunnen worden van extreme opwarming. Al was het maar omdat investering in ecologie gedragen moeten worden door de economie. Het huidige 'klimaatbeleid' gericht op hernieuwbare opwekking met onrendabele technieken (60 miljard euro verspilling) zal onze economie verzwakken en daarmee toekomstig beleid onmogelijk maken.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie