economic models in a finite world

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: economic models in a finite world

Bericht door deleted »

Ingir,
Ingir schreef:Inmiddels zijn we ruim 4 maanden verder en we hebben peakoil echt mogen beleven, misschien niet zoals beloofd door de in lange gewaden en rammelende kettingen gehulde onheilsprofeten maar we hebben de piek gehad, alles draait nog, economie en maatschappij, weliswaar op een lager pitje maar dat was te verwachten.
Waar leid je dat allemaal uit af ?
Ik neem aan dat het niet van het staren naar je navel komt ?

Aan mijn navel is in ieder geval ook nog niet veel te merken.

G
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: economic models in a finite world

Bericht door dormos »

Hier gaan we toch niet serieus op in hoop ik?
Het is vandaag kouder dan gisteren, dus dat van die opwarming is allemaal onzin.....
Kende het begrip "kortetermijnvisie" al wel, maar dit slaat alles.

Groet,

Hans
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: economic models in a finite world

Bericht door Ingir »

To piek or not to piek... die verdraaide rotpiek wilde maar niet komen, alle voorspellingen moesten stuk voor stuk herzien worden want de piek bleef uit. En nu is de productiepiek dan werkelijkheid. Niet zoals voorspeld door het aanbod dat de vraag niet meer kon volgen zoals ons jarenlang beloofd is maar door de inzakkende vraag naar olie bij een overproductie aan olie. Hoe dan ook, de piek is gepasseerd, er zal steeds minder geproduceerd gaan worden naarmate de wereldwijde vraag blijft afnemen. Die afnemende vraag is duurzaam, door toenemende energiebesparingen en alternatieve bronnen als zonnepanelen hebben we minder gas en olie nodig. Auto's worden zuiniger en vervangen door elektrische auto's en fietsen. Ondanks de toename in stroomverbruikers die gas- en olieverbruikers vervangen (warmtepompen, elektrische voertuigen) daalt ook het stroomverbruik al enkele jaren. Het gasverbruik loopt al jaren terug door investeringen in energiebesparing. En het besparingspotentieel in industrie, transport en gebouwen en transport is nog aanzienlijk...

De kans dat de olieproductie ooit nog zal pieken neemt dan ook af, de hogere kosten om olie te winnen zorgen dat alternatieve bronnen zoals kernenergie en hernieuwbare opwekkers aantrekkelijker worden. Voor de foute voorspellers zal het wel frustrerend zijn dat de oliepiek zo'n anticlimax is geworden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: economic models in a finite world

Bericht door pelletpower »

Vergeet je nu voor het gemak die miljarden Indiers en Chinezen die ook een BMW willen? Hebben we het nog niet over Afrikanen.
Wij besparen 2% door een ledlampje in te schroeven en plots is daar een olie-overschot? Beetje economische crisis erbij en nog meer olie over?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: economic models in a finite world

Bericht door kockie »

De schaliegasbubble zal zo ook wel een keer tot een einde komen. Dan hebben de Amerikanen behalve geen schaliegas meer ook nog een vervuilde bodem! Weer handel te maken. Nu met drinkwater...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: economic models in a finite world

Bericht door WillemLimmen »

@Ingir Een olieputje boren gaat tegenwoordig flink wat sneller dan een een jaar of twintig geleden. Echter, nu blijkt dat al die geboorde putjes, zodra ze 'niets' meer produceren ecologisch onschadelijk moeten worden gemaakt voor nu en in de toekomst.

De kosten hiervoor zijn nooit meegenomen...en zijn substantieel.

Waarschijnlijk heeft de Peak economisch gezien al plaatsgevonden voordat iemand van het begrip Peak had gehoord..


Groet Willem
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: economic models in a finite world

Bericht door Ingir »

Ik lees alleen slappe excuses en pogingen om de aandacht af te leiden van de kern: de voorspellingen van de rekenmodellen kloppen weer van geen kant, we zouden onbetaalbare olie krijgen door een stijgende vraag bij een dalend aanbod maar in werkelijkheid is het tegendeel waar: dalende vraag, stijgend aanbod en dus een lagere prijs.

Waar hebben we dat eerder gezien, waren het niet de rekenmodellen van het IPCC dat de ondergang van de aarde voorspelde met orkanen en overstromingen? Daar is ook niets van terecht gekomen, het CO2-gehalte is onverminderd verder gestegen maar de temperatuur wil maar niet meestijgen. De ijskappen zouden inmiddels helemaal weggesmolten moeten zijn maar in werkelijkheid ligt er elk jaar meer ijs op de polen. Iets zegt me dan ook dat die rekenmodellen alleen dienen om angst aan te praten, er zijn nu eenmaal mensen die geil worden van het uitdragen van onheilsboodschappen.

Uiteraard kan ik het mis hebben, dan is dat maar zo, als het zover is dan moet je me maar een PB sturen. Tot dan is er wat mij betreft weinig aan de hand, in ieder geval geen reden voor paniek of drastische maatregelen. Gewoon doorgaan met energie besparen en het gebruik van overheidsenergie vermijden.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: economic models in a finite world

Bericht door dormos »

Slotje d'r op?

Vindt discussie met een GroeneRekenkamer troll zoooooooo zinloos...
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: economic models in a finite world

Bericht door Ingir »

Dat slotje verandert weinig aan de mislukte peak oil, ik besef goed dat het nogal pijnlijk is voor de aanhangers/volgers/predikers van peak oil en dat daar liever geen aandacht aan besteed wordt. Het zal nog wel enige tijd vergen om toe te geven dat men op het verkeerde paard gewed heeft.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: economic models in a finite world

Bericht door pelletpower »

Aangroeiende poolkappen? Volgens mij was bij tegenlicht toch echt te zien dat er geologisch onderzoek plaats vind waar de afgelopen 12.000 jaar ijs heeft gelegen.
Wat dat andere betreft heb je wel gelijk, verbeter de wereld en begin bij jezelf. Wie nou gelijk heeft met dat klimaatgezever boeit niet, veranderen kun je het toch niet.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: economic models in a finite world

Bericht door Dutch John »

Ik had eigenlijk niet op het getrol willen ingaan, maar toch een link. O, en kijk zelf even na wat voor instantie IEA is. En google dan meteen "US army peak oil" en "Bundeswehr peak oil".
IEA acknowledges peak oil
http://www.resilience.org/stories/2010- ... s-peak-oil

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: economic models in a finite world

Bericht door pelletpower »

Peak or not to peak, zinloze discussie. In je link DJ zie je nog steeds toename van olieproductie. De consument zal het worst wezen waaruit de olie geproduceerd wordt. Feit is , om bij de titel te blijven, dat we op een eindige wereld leven met een economie die niet oneindig kan groeien en bovendien gebaseerd is op eindige fossiele voorraden. Het mag dus best een tandje minder qua consumptie. Dat is ook precies wat er gaande is, mensen beseffen misschien eindelijk in wat grotere getale dat ze zowat alles hebben.

@Ingir, even persoonlijk: volgens mijn gevoel ben je tussen 30 en 35 vol met energie om de wereld te veranderen in de wetenschap dat jij wel weet hoe het zit. Dom ben je niet, het jonge ik weet het beter enthousiasme spat er af. Dat zijn meer de dingen die mij bezig houden, waarom doen mensen de dingen die ze doen en waarom denken ze de dingen die ze denken.

Als laatste wil ik nog kwijt dat de hele peak oil en klimaat discussie interessant is voor mensen die aan een oud consumptienivo willen blijven hangen. Voor mensen die met wat minder tevreden zijn, boeit het voor geen meter.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: economic models in a finite world

Bericht door Ingir »

Ik maak me ook niet druk over peak oil of klimaatverandering, als die zaken werkelijk een rol van belang gaan spelen dan merken we dat wel als het zover is alhoewel ik sterk de indruk hebben dat we er nooit echt last van zullen hebben. Niet omdat ik mijn ogen wil sluiten voor de realiteit maar omdat ik me juist graag beperk tot de realiteit. De respectievelijke rekenmodellen worden telkens door de werkelijkheid afgeserveerd, ik heb daardoor de indruk dat die modellen vooral gemaakt zijn op een gewenste uitkomst.

Wat peak oil betreft: de olie raakt nooit op maar wordt hooguit duurder als de goedkoop te winnen olie opraakt. Duurdere olie maakt alternatieven die nu nog niet rendabel zijn dat wel worden en dan beschikbaar komen.

Verder merk ik dat de overheid bezig is met peak tax, de belastingen voor allerlei zaken worden tot het uiterste opgevoerd om de inkomsten van de overheid te maximaliseren. Burgers beginnen dat meer te voelen in de portemonnee en zoeken naar alternatieven. Zo ben ik vanmorgen naar Duitsland gereden met een vrijwel lege benzinetank, heb de auto volgeladen met boodschappen, met name wijn, bier, sterke drank, de tank uiteraard volgegooid voor € 1,429 /liter en gelijk kleding gekocht, een winterjas, 2 overhemden en een trui voor € 70. Aan de kentekenplaten te zien op de parkeerplaatsen krijg je niet de indruk dat je in DE bent.

Ook hebben we een prima alternatief gevonden voor aardgax. We stoken nu vooral op stookhout dat we elke maand gratis krijgen. Van de 3.000m³ aardgax die we in 2008 verbruikten is er nu zo'n 500 m³ over voor warm tapwater en vloerverwarming. Wat ons betreft zal er dan ook geen peak oil en klimaatverandering komen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: economic models in a finite world

Bericht door deleted »

Geen inhoudelijke argumenten ?
Geen bronvermelding ?
Geen reactie op gelinkte info ?

Peakoil als vraag-aanbod-vraagstuk ?
Dalende economische activiteit en dalende koopkracht als gevolg van taxen ?
Duitse prijzen (vraag-aanbod ?) zijn niet gekaderd in de Duitse loonpolitiek ? Duitser worden ?
Toch een tolbetaalde privéweg genomen naar Duitsland zeker ?
Spijtig ook dat je de jas niet nog goedkoper kon gaan halen bij de kinderhandjes in Bangladesh.

Boeiend, na de Don Quichot-queeste nu de navel-monologen.

G
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: economic models in a finite world

Bericht door Pietje »

Ingir, ik heb in de klimaat-draad (viewtopic.php?f=2&t=4592) een serieuze poging gedaan om met jou een inhoudelijke discussie aan te gaan over het klimaat. Toevallig weet ik daar tamelijk veel van af. Maar helaas is het met jou niet mogelijk een inhoudelijke discussie aan te gaan. Je doet geen enkele moeite een statement mijnerzijds te weerleggen, maar je komt elke keer opnieuw met nieuwe uitspraken zonder bron en/of danig uit de context getrokken.

En hier doe je precies hetzelfde.

De olie-piek gaat een keer komen, of is al geweest, of is aan de gang. Net zoals 1+1 = 2. Of liever 100-50=50. Niemand kan daar omheen, zelfs als we ons verbruik mat 98% weten te reduceren gaat er een keer een piek komen. Misschien is het interessant te weten wanneer de piek komt, misschien is het niet interessant. Maar ze komt.

Het enige dat je nu claimt is "omdat de olieprijzen dalen, is er een overschot aan olie, dus is ons verbruik harder gedaald dan voorspeld en DUS is het piekolie-verhaal onzin." Ik had je hoger ingeschat.

Jouw instelling in dit onderwerp is bijzonder naief-gevaarlijk: je rijdt met 120 de mist in en zegt vrolijk: "ik zie nog geen boom, dus ik hoef niet te remmen". Weet je, rij jij lekker verder.

Ik vind het prima om een prikkelende discussie aan te gaan. Maar dit soort treiterende onzin is geen weerwoord waard. Een slotje erop helpt inderdaad niet...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie