Weigeren slimme meter

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1124
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Paul Joosten »

Ben ik absoluut niet met je eens. Je kunt met zo'n ferrari geen gedetailleerd inzicht krijgen in je verbruik. Met een slimme meter kan dat wel; prik per kwartier en gas per uur. De grafiekjes bestuderen en oorzaken voor pieken vinden bracht me er al heel snel toe om bijvoorbeeld de eco-mode van de WW-voorziening op de CV maar helemaal uit te zetten. Scheelt me 1 à 2 kuub per etmaal! Ook inzicht in je sluipverbruik helpt dat terug te dringen. Mits je er wat tijd en denkwerk in steekt kan je met die nauwkeurige meetresultaten dus heel wat winst behalen!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Het idee is dat gebruikers hun verbruik gaan monitoren door het gebruik van appjes op telefoon/tablet, zo bewust worden van hun momentane verbruik en daarop reageren door apparaten (eerder) uit te schakelen. Een onderzoek onder de huishoudens met een vroege plaatsing van de slimme meter gaf een besparing van ongeveer 1% met een onzekerheid van +/- 2%... of iets van die orde. Geen noemenswaardige besparing dus maar dat was ook helemaal niet de bedoeling van de slimme meter. Dit besparingsargument is achteraf verzonnen om draagvlak voor de slimme meter te creëren nadat de Eerste Kamer de verplichte acceptatie vernietigde.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ruuben »

en ze zijn ook ze veilig en degelijk

http://tweakers.net/nieuws/107133/sommi ... -door.html
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Brutus Groenus »

Om verbruik te monitoren gebruik ik een stopcontact kWh meter.

Is voor stroom makkelijk zat.

Gasverbruik monitoren, hmmm... ja dat gaat niet met een stopcontact meter. Maar aamgezien de meeste huishoudens een a twee apparaten op gas hebben moet dit toch ook lukken met de huidige gasmeter lijkt me?

Het argument van slimme meter = besparen geloof ik niet in.

Stekker er uit = besparen :wink:
- Word geen slaaf van je bezit -
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Joepie »

Ingir schreef:Het idee is dat gebruikers hun verbruik gaan monitoren door het gebruik van appjes op telefoon/tablet, zo bewust worden van hun momentane verbruik en daarop reageren door apparaten (eerder) uit te schakelen. Een onderzoek onder de huishoudens met een vroege plaatsing van de slimme meter gaf een besparing van ongeveer 1% met een onzekerheid van +/- 2%... of iets van die orde. Geen noemenswaardige besparing dus maar dat was ook helemaal niet de bedoeling van de slimme meter. Dit besparingsargument is achteraf verzonnen om draagvlak voor de slimme meter te creëren nadat de Eerste Kamer de verplichte acceptatie vernietigde.
Ik ben waarschijnlijk geen representatief voorbeeld. Met de komst van PV heb ik mijn digitale dubbele meter (dit was nog geen slimme) gelijk laten vervangen door een vierdubbele digitale meter. Deze registreert dus ook de teruglevering. Sinds kort alles ook zichtbaar op de telefoonApp.

Wat een feest, ik analyseer me helemaal suf en ben actief op zoek geweest naar sluipverbruikers. De CV ketel (HR, 2005) is by far het belangrijkste voorbeeld. Bij vervanging daarvan ben ik 200 m3 en 380 kWh gaan besparen. Als tweede de koelkast. Ook de vervanging van lampen en ben ik vervroegd ingezet en ik heb een pompschakelaar op de VW pomp gezet. Had deels met alleen een kWh metertje gekund (heb ik ter ondersteuning ook wel gebruikt), maar deels ook niet. Met de teruglevergegevens kan ik wat beter inschatten of een accupakket zinvol is.

Privacy? Mwah. Zijn wel andere voorbeelden waar ik me drukker over maak, zoals de AH bonus card, die zorgt dat je van die storende 'aanbiedingen op maat' krijgt, of de mobiele provider die helemaal geen slimme meters hoeft te kraken om te zien of ik in het buitenland zit. Of wat denk je van de bankiers, moet je nagaan wat die allemaal van je weten. Wat dan te doen, loonzakjes en huishoudgeld weer in de oude sok onder het bed?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door kockie »

Ik heb een tijdje een zelfgebouwde logger op m'n ferrarismeter gezet. Zo lang die het deed gaf ie fantastische informatie. Helaas was mijn zelfbouwsel van mechanisch bedenkelijke kwaliteit; elektr(on)isch werkte hij echter perfect! Kon afname en teruglevering meten en dat met 1 led en 2 fotodiodes!

Nu is het geheel vervangen door een eigen kWh meter met pulsuitgang die ik inmiddels ook niet meer monitor...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door benthuis »

Joepie schreef: Sinds kort alles ook zichtbaar op de telefoonApp.

Wat een feest, ik analyseer me helemaal suf en ben actief op zoek geweest naar sluipverbruikers.
Sinds ik alles en iedereen heb voorzien van een sensor en alles monitor, heb ik mn kinderen en vrouw ingeruild voor Gezin 2.0 Een stuk zuiniger en met de App is alles aan en uit te zetten vanaf de bank! Lekkahhhh! Ik draai nu programma "NeetNuilenNa20.00"

Zonder gekheid. Al dat gemeet aan zaken die je met 30 minuten lees werk op Internet ook helder hebt... Als je minder wilt gebruiken, moet je minder gebruiken. Pomp schakeling is daar goed voorbeeld van. Massaal goede spullen vervangen voor zogenaamd zuinige... ik weet het niet.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door nck »

Heb de gratis "q-box" in gebruik, meet met een foto-diode het aantal omwentelingen van de ferraris.
Volledig op de pc en op de app te volgen, real-time.
Werkt prima.
Leuk om te volgen en te analyseren waar je sluipverbruik zit.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door kockie »

@NCK: meet ie ook de teruglevering?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door nck »

Ja, de netto teruglevering.
Het is in feite een digitale ferrarismeter, het totaalverbruik telt op en af.
Ik heb de gratis versie (wel borg betaald)
De geleverde stroom is als negatieve waarde zichtbaar.
Mijn Energie.pdf
(62.43 KiB) 87 keer gedownload
De duurdere versie heeft een aparte groep nodig die gemeten wordt.
Mij is het geen driehonderd euro waard.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Tim »

Hey,

Ik kon gewoon weigeren aan de deur, de meneer was heel vriendelijk. Voorlopig niets dus.

Tim
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ruuben »

Werkt die qbox ook als je weer weg bent bij die energieleverancier?
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door mro »

Als ik de situatie zo zie evolueren dan wordt die slimme meter volgens mij redelijk zinloos. Denk eerder dat het meer een abonnementsformule zal worden zoals bvb internet; een vaste prijs per maand.

Als 90% van de prijs uit taksen en transportkosten bestaat dan valt er toch niet veel meer te meten?
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Slimme meters moeten vooral voorkomen dat zelf opgewekte stroom gratis ingeruild kan voor dure netstroom. Het automatisch salderen van draaischijfmeters is nooit een ontwerpkeuze geweest maar een toevallige mogelijkheid die aan het licht kwam toen men zonnepanelen aan het net ging koppelen. Je kunt het ook zien als een ontwerpfout die met slimme meters hersteld wordt.

Dat de overheid er groot belang bij heeft om het automatisch salderen te beëindigen blijkt wel uit het voornemen om weigering op te vatten als economisch delict, op straffe van maximaal €17.000 en/of een gevangenisstraf van maximaal 6 maanden. De Eerste Kamer heeft daar een stokje voor gestoken zodat weigering nu wel mogelijk is en de slimme meter nu "verkocht" moet worden aan burgers met allerlei onzinargumenten.

Inmiddels heeft men een manier gevonden om ook de automatisch salderende Ferrarismeters van weigeraars te vervangen, hele productieseries van draaischijfmeters worden in hoog tempo afgekeurd waardoor de netbeheerder alsnog een nieuwe meter kan plaatsen, desnoods analoog en zonder zendfunctie maar in ieder geval niet automatisch salderend.

Weigeren om de Ferrarismeter te behouden heeft dan ook weinig zin en is mogelijk zelfs nadelig voor PV-eigenaren als stroomdiftar ingevoerd wordt.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Dutch John »

Die laatste zin begrijp ik niet. Ik zou denken dat terug geleverde stroom goedkoper wordt dan afgenomen.

Groet,
Dj
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie