Weigeren slimme meter

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Dutch John schreef:Die laatste zin begrijp ik niet. Ik zou denken dat terug geleverde stroom goedkoper wordt dan afgenomen.
Als je de slimme meter weigert krijg je een andere meter met dubbel telwerk voor afname en teruglevering maar zonder zendfunctie. In geval van stroomdiftar worden variabele tarieven gehanteerd, afhankelijk van de momentane vraag en aanbod, elk kwartier kunnen de tarieven wijzigen. Stel dat afname tussen 4-10 eurocent/kWh kost en teruglevering 0-5 eurocent oplevert, in geval van een een dubbel telwerk zonder zendfunctie kan het momentane verbruik/teruglevering niet geregistreerd worden zodat de netbeheerder moet uitgaan van de meest ongunstige tarieven: 10 eurocent voor afname en 0 voor teruglevering... of met een beetje mazzel een geschat tarief, bijv. 8 en 2.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Joepie »

Nou nou, wat een gedoe om die meter. Op deze site al 17 pagina's volgeschreven en elders nog veel meer. Hele themawebsites zijn er aan gewijd. Ik heb me een poosje ingelezen en ik ben nog steeds niet overtuigd van deze verschrikkelijke dreiging. De reacties kan je ordenen in een paar groepen:
- nonsense
- conspiracy theory
- geldplukkerij van de overheid
- angst (de mens lijdt het meest, aan het lijden dat hij vreest)

Eigenlijk snijden veel tegenargumenten geen hout. Er zijn echt zaken waar je je drukker over kunt maken en volgens mij komt de weerstand grotendeels voort uit boosheid. In ons op 5 na welvarendste land en 1 van de meest open democratieën zijn we voornamelijk boos. Collectief boos op onze gezamenlijke vijand: de overheid, en alles wat zij doet daar zullen we tegen zijn. Maar gelukkig hebben we straks Wilders en dan wordt het allemaal beter.
Laatst gewijzigd door Joepie op 22 jan 2016, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door dormos »

Als...
In geval dat...
Stel dat...

Salderen doet het nog, diftar is er niet, m'n ferrarismeter is niet afgekeurd.

Helemaal eens met Joepie, gaat er iets veranderen dan zien we het wel. Daar zal de wereld niet door vergaan.

Groet,

Hans
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Joepie schreef:De reacties kan je ordenen in een paar groepen...
Dat is juist een voordeel van internet, toegankelijk voor iedereen en men kan zelf bepalen welke informatie men relevant acht.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Joepie »

Ingir schreef:
Joepie schreef:De reacties kan je ordenen in een paar groepen...
Dat is juist een voordeel van internet, toegankelijk voor iedereen en men kan zelf bepalen welke informatie men relevant acht.
Dat geldt voor iedereen behalve jou, want jij weet het beter?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Joepie schreef:
Ingir schreef:
Joepie schreef:De reacties kan je ordenen in een paar groepen...
Dat is juist een voordeel van internet, toegankelijk voor iedereen en men kan zelf bepalen welke informatie men relevant acht.
Dat geldt voor iedereen behalve jou, want jij weet het beter?
Ad Hominem.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Joepie »

Ingir schreef:Ad Hominem.
Neen, het is gewoon een vraag. Ik dacht zelf ook even aan Ad Hominem omdat het lijkt dat je impliciet mijn ordeningskwaliteiten betwistte.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Tim »

Hallo,

Ingir, volgens mij gaan de energiebedrijven er echt geen particulier diftar toepassen. Anders kunnen er ook 300 kantoren bij. Ze krijgen bij bedrijven al niet eens voor elkaar dit te regelen. Wat als elke particulier zijn dagproductie moet gaan aangeven?

En je bandbreedte deugt van geen kant, alsof er factor 2 tot 10 in de handel zit. Ze zouden het willen....

De stroomspeculanten zullen morgen wel contact met je opnemen.

Tim
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Tim schreef:Hallo,

Ingir, volgens mij gaan de energiebedrijven er echt geen particulier diftar toepassen. Anders kunnen er ook 300 kantoren bij. Ze krijgen bij bedrijven al niet eens voor elkaar dit te regelen. Wat als elke particulier zijn dagproductie moet gaan aangeven?

En je bandbreedte deugt van geen kant, alsof er factor 2 tot 10 in de handel zit. Ze zouden het willen....

De stroomspeculanten zullen morgen wel contact met je opnemen.
Diftar wordt mogelijk dankzij de uitgebreide uitleesmogelijkheden van de slimme meter. Elk kwartier kan het tarief gewijzigd worden, waarschijnlijker zal men beginnen met elk uur de tarieven aan te passen op vraag en aanbod. Op die manier wil men stimuleren dat eindgebruikers hun grootverbruikers aanzetten als er veel aanbod/weinig vraag is.

De bandbreedte van de stroomtarieven is als voorbeeld bedoeld.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Joepie »

Ik kan me niets voorstellen bij gedifferentieerde tarieven op uurbasis voor particulieren.
Zouden we met zijn allen naast de meterkast gaan zitten, of op een app gaan turen, alvorens we een wasje aan gaan zetten? Het huidige nacht- en dagtarief is al een vorm van prijsdifferentiatie gebaseerd op vraag en aanbod, maar die prijsverschillen zijn tegenwoordig niet zo groot meer.

In onderstaand rapport wordt het fenomeen van energieopslag aan de hand van een aantal scenario's serieus doorgerekend. Ook de salderingsregeling en de opslag/ het verbruik achter de meter komt aan de orde. Ingir, mocht je het nog niet kennen, je zult er van smullen.

Energieopslag kost erg veel geld, en zonder smart grids en stimuli in vraag en aanbod zal dit uiteindelijk een negatief effect hebben op de consumentenprijs. Niet relevant voor hen die PV systemen hebben in combinatie met een Ferraris, maar wel voor vele anderen. In stedelijke omgevingen woont meer dan helft van de huishoudens in een flat.
http://topsectorenergie.nl/wp-content/u ... l-2015.pdf
Laatst gewijzigd door Joepie op 25 jan 2016, 00:39, 1 keer totaal gewijzigd.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Pietje »

We kennen al een diftar tarief waar niemand moeilijk over deed: de oude telefoon. Dag, avond, lokaal, interlokaal, internationaal etc. Gewoon tikken tellen...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Dutch John »

Stel dat 20% van het jaarverbruik in Nederland op een bepaald ogenblik uit zonnepanelen komt. Dan dekken die zonnepanelen op een zonnige meidag samen het dagverbruik in Nederland. Dat zou betekenen dat die dag alle elektriciteitscentrales uitgeschakeld moeten worden. Dat zal niet gebeuren. Kan bij sommige niet eens. Dan is het veel gemakkelijker om via een slimme meter het terugleveramperage te beperken.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door mro »

Volgens mij moeten we het idee laten varen dat elektriciteitsvoorziening 99,99% stabiel is zoals we nu gewoon zijn.

In plaats daarvan investeren we in een kleine backupbatterij voor verlichting en zo. De rest doen we door middel van een betere planning afgestemd op hoeveel elektriciteit er op korte termijn beschikbaar zal zijn.
MaartenB
Berichten: 282
Lid geworden op: 04 dec 2013, 20:46
Locatie: Prov Groningen

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door MaartenB »

Met diftar in het vooruitzicht zijn er ook weer mogelijkheden. Want als batterijen (in welke vorm dan ook) steeds betaalbaarder worden door groeiende vraag, dan kan iedereen een volgeladen batterij aan z'n buurman uitlenen (stroom verkopen dus). De buurman wil vast ook wel meer betalen dan de kale stroomprijs. Of de buurman laadt zijn auto op aan jouw paal. Het hele concept dat stroom ook buiten het net transporteerbaar is, zal vast ook wel z'n invloed hebben op de stroomkosten en transportkosten.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door kockie »

Diftar; waar hebben we het nu eigenlijk over. Laten we eens uitgaan van een stroomprijs (excl belastingen) van 6 cent.
Incl belastingen zal dat ongeveer 23 cent zijn. Pin me niet vast op de precieze getallen, het gaat maar om de indicatie.
Even wat uitersten:
Stroom gratis: Prijs is dan 23-6=17 cent
Stroom dubbele prijs: 23+6=29 cent.

Je moet dan voor 12 cent per kWh een complexe installatie aan gaan leggen. Zo'n Tesla accupack kan 7 kWh opslaan. Dan heb je het dus over 84 cent winst die je zou kunnen maken, verliezen niet meegerekend.

Bij een accuverlies van 20% (laden en ontladen) verlies je al ongeveer 5cent per kWh.

Accu's zijn nog lang niet aan de orde, in ieder geval niet economisch en laten we het over EROEI maar helemaal niet hebben.

Het betaalbaarder worden van accu's wordt wel ingehaald door hoger wordende grondstofprijzen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie