Weigeren slimme meter

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Paul Joosten »

ritsaert snijder schreef:@Ingir,
en bij welk bestuursorgaan wil je dan een WOB verzoek indienen?
Verispect verzorgt, in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken, het toezicht op de naleving van de Metrologiewet en de Waarborgwet.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Pietje schreef:Wat mij opvalt in de getallen is dat al deze meters binnen een periode van 10 jaar worden afgekeurd, terwijl de revisiedatums in een periode van ruim 40 (!) jaar zijn gevallen. Het zou dus redelijk zijn als de afkeurperiode ook tenminste in 40 jaar zou plaatsvinden. Oftewel: er meters die 30 jaar te vroeg worden afgekeurd. :?
Afkeuren wil nog niet zeggen dat de meters van het betreffende type ook daadwerkelijk vervangen worden: http://www.ed.nl/algemeen/economie/netb ... -1.4418776

Het wordt duidelijk hoe het werkt:
- PV-bezitter wordt verplicht hun installatie te melden bij www.energieleveren.nl die de aanmelding doorspeelt aan de betreffende netbeheerder
- netbeheerder weet precies welk type meter op elk adres hangt en telt per type de hoeveelheid geïnstalleerd PV-vermogen
- types met veel PV worden afgekeurd maar alleen vervangen door een slimme meter op de adressen die PV hebben/plaatsen.

:shock:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
mathilde
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 mar 2015, 11:13

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door mathilde »

Bij ons in de straat is de slimme meter al anderhalf jaar geleden geplaatst, nog voor de aankondiging in de media. We werden erdoor verrast, niemand had van de slimme meter gehoord. Alle meters werden ongevraagd vervangen. De begeleidende brief zei dat direct weer een gewone meter teruggeplaatst zou worden als de slimme meter niet beviel. Pas na plaatsing werd verteld dat hij continu vanaf de centrale ingelezen wordt via een soort van wifi-systeem. Dat hun computer per moment analyseert welke apparaten je wanneer gebruikt. Dus wordt gelezen wanneer ik wel of niet thuis ben. Iedere dag en ieder tijdstip wordt mijn aan- of afwezigheid geregistreerd. Mijn naam en adres zijn bekend en gekoppeld aan die meter. Dat vind ik al te dol worden, qua inbreuk op mijn privacy, maar ook in geval hun computer gehackt wordt.
Dus vroeg ik direct om een gewone meter terug te plaatsen, zoals in hun brief werd aangeboden. Ineens moest ik daar 75 euro voor betalen, want ik had van tevoren moeten weigeren. Daar ben ik mee akkoord gegaan, ik was bereid dat te betalen. Daarna werd ik genegeerd, mijn brieven niet beantwoord en de meter is nooit vervangen. Mogelijk zijn ze wettelijk verplicht mensen de keus te geven om de slimme meter te weigeren en doen ze dat voor de schijn. Want ze weigeren doodleuk om keus te geven.,
Dat draaischijfje op de oude meter vond ik best wel handig. Nu is het zelfs een probleem om de meterstand te lezen. Er blijken 10 meterstanden op te staan, waarvan je er acht moet negeren. Ik heb de voordelen ervan nog niet gezien. Kan aan mij liggen natuurlijk, want iedereen accepteert het.
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door daniel »

Een slimme ferraris meter, is dat mogelijk?

In mijn meterkast hangt een zwarte ferraris draaischijf meter geplaatst bij de bouw van de woning zo rond 2000. (vinex wijk)
Op mijn energierekening wordt het hoog/laag verbruik echter per echter maand weergegeven. (En kloppen met mijn administratie op de kWh nauwkeurig.)

Een controleur heb ik de afgelopen jaren niet gezien en naar mijn weten heeft een/deze ferraris meter geen wifi of gps verbinding met de netbeheerder.

Volgens de energieleverancier (Annode) krijgen zij de gegevens van de netbeheerder (Stedin).
De netbeheerder zegt dat ze enkel de gegevens jaarlijks doorgeven.
iemand een idee hoe dit mogelijk is.

Daniel
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door kockie »

Maak eens een foto (wel even serienummers "verwijderen").
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
daniel
Berichten: 60
Lid geworden op: 16 okt 2012, 19:34
Locatie: Houten

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door daniel »

De meter...
en eindafrekening
Bijlagen
slimmemeter.jpg
IMG_0143.JPG
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door OBL-Rien »

mathilde schreef:Dat hun computer per moment analyseert welke apparaten je wanneer gebruikt.
Dat gaat niet. Ze kunnen enkel het stroomverbruik analyseren. Daaruit kun je natuurlijk wel wat opmaken, maar een gedetailleerd beeld (welk apparaat, wanneer) krijg je daarmee niet.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Tim »

Rien,

Het is echt 2015. Nofi. Ik kan de video zo niet vinden, maar een paar jaar geleden lieten een paar Duiste hackers laten zien met hun algoritmes, via de slimme meter, zelfs de film die je aan het kijken bent te kunnen voorspellen. Dus puur op het patroon van energieverbruik van je televisie.

Volgens mij was het een TED video. Edit: Hier ist ie.





Tim
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Blijfhopen »

@mathilde
Het lijkt mij lulkoek (excuses ) dat de computer kan analyseren welke apparaten er gebruikt worden.
Als je op een groep een koelkast, keukenverlichting, vriezer en electrisch keukengereedschap hebt draaien dan lijkt het mij nu onmogelijk dat te analyseren.
In de toekomst als de apparaten met een chip zijn uitgerust en kunnen communiceren wordt het wellicht een ander verhaal.
Nog steeds geldt naar mijn mening dat die meter alleen slim is voor de fabrikanten van die dingen, de installateurs, de netbeheerder, de energieleverancier en dat de consument er bar weinig mee op schiet.
Gerard de Jonge
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Tim »

Nou, wordt dus behoorlijk onderschat.

In de industrie is het al aardig ingeburgerd, door dergelijke processen te meten kan onderhoud ingeschat en gepland worden. En tegenwoordig wordt bijna alles frequentie gestuurd, daarmee is er ook een bult meetelektronica en algoritmes beschikbaar om te analyseren.

En de netbeheerders zijn niet gevaarlijk. Die zijn zo oud en log dat ze geen benul hebben. Derden, zoals giigle, daar ligt de handel in jouw gegevens.

Simpel voorbeeld: Het aanlopen van onze vriezer is altijd 600Watt, waarna hij vlot afzakt naar 400W. Altijd, elke keer. Zeer eenvoudig uit het geheel te filteren. De koelkast doet hetzelfde, de waterkoker heeft een profiel, wasmachine, laptop, etc.

Dit is niet iets wat iemand met de hand doet, maar computer algoritmes die profielen opstellen. Bedrijven als giigle zijn hier meesters in, net als de beurslui. Geen schreeuwende beurs handelaar of trotse 50'r met z'n eerste KPN aandelen.

Lees dit maar eens: https://en.wikipedia.org/wiki/High-frequency_trading

Tim
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door OBL-Rien »

Tim schreef:Het is echt 2015. Nofi. Ik kan de video zo niet vinden, maar een paar jaar geleden lieten een paar Duiste hackers laten zien met hun algoritmes, via de slimme meter, zelfs de film die je aan het kijken bent te kunnen voorspellen. Dus puur op het patroon van energieverbruik van je televisie.
Big data maakt een hoop mogelijk, maar als je iets doet dat niet gerelateerd kan worden aan een extern event dan zitten ze toch echt "zonder".

Overigens zet zich langzaam maar zeker de kabel/ADSL en glasvezel TV door, en die bieden steeds meer functies. Men weet daar precies welke TV programma's je kijkt. Ook je internet provider kan in principe mee kijken welke sites je bezoekt. Dus slimme algoritmes om via energie verbruik van je TV een programma te achterhalen lijken me nogal onzinnig.

Het verzet tegen een slimme meter op basis van analyse SW lijkt me slecht doordacht. Waar ik wel een probleem me heb is het aan/uit zetten van mijn apparatuur op afstand. Maar dat is nu nog niet van toepassing.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door OBL-Rien »

Tim schreef:Nou, wordt dus behoorlijk onderschat.

In de industrie is het al aardig ingeburgerd, door dergelijke processen te meten kan onderhoud ingeschat en gepland worden. En tegenwoordig wordt bijna alles frequentie gestuurd, daarmee is er ook een bult meetelektronica en algoritmes beschikbaar om te analyseren.

En de netbeheerders zijn niet gevaarlijk. Die zijn zo oud en log dat ze geen benul hebben. Derden, zoals giigle, daar ligt de handel in jouw gegevens.

Simpel voorbeeld: Het aanlopen van onze vriezer is altijd 600Watt, waarna hij vlot afzakt naar 400W. Altijd, elke keer. Zeer eenvoudig uit het geheel te filteren. De koelkast doet hetzelfde, de waterkoker heeft een profiel, wasmachine, laptop, etc.

Dit is niet iets wat iemand met de hand doet, maar computer algoritmes die profielen opstellen. Bedrijven als giigle zijn hier meesters in, net als de beurslui. Geen schreeuwende beurs handelaar of trotse 50'r met z'n eerste KPN aandelen.

Lees dit maar eens: https://en.wikipedia.org/wiki/High-frequency_trading

Tim
Als je daar echt iets tegen hebt, neem dan een accu systeem met omvormer in je eigen stroomkring op. Alle verbruik wordt dan gemiddeld, en dergelijke algoritmes zitten dan droog.

PS: Die slimme meters gaan er echt wel komen. We kunnen ons lang verzetten, maar uiteindelijk zijn ze niet te stoppen. Bedenk wat er gaat gebeuren als energie leveranciers het onderdeel van hun leveringscontract maken dat je een slimme meter hebt. Reken er maar op dat dat komt.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Dutch John »

Het mag wat kosten als je een accusysteem gaat nemen om de slimme meter te omzeilen. Dat is als kiezen tussen twee kwaden. Vind je privacy belangrijk: doen. Maar sluit je dan ook af van het internet. Leg je mobieltje tussen een aambeeld en een bankhamer. Betaalpassen eruit en alles contant betalen. OV-kaart doorknippen. Overboekingen niet machtigen en per papieren acceptgiro betalen. Stadskernen mijden, want die hangen vol camera's. Geen auto rijden, want de kentekencamera's volgen je. Een nieuw paspoort had je al niet meer moeten aanvragen, nu hebben ze je vingerafdruk.

Waarmee ik wil zeggen: doe het goed of doe niets.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door deleted »

Dutch John schreef:Het mag wat kosten als je een accusysteem gaat nemen om de slimme meter te omzeilen.
Vergeet dan ook niet om een standaardprogramma te simuleren tijdens het opladen (die wasmachineprofielen, de ijskastprofielen enz nabootst). Met de nodige variatie per dag /week/ seizoen, ...
Anders val je natuurlijk nog harder op tijdens de data-analyses (en hebben ze ook een heel sterke aanwijzing naar je profiel ...) en dat wil je nou net niet ...

G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door OBL-Rien »

Gandalf schreef:
Dutch John schreef:Het mag wat kosten als je een accusysteem gaat nemen om de slimme meter te omzeilen.
Vergeet dan ook niet om een standaardprogramma te simuleren tijdens het opladen (die wasmachineprofielen, de ijskastprofielen enz nabootst). Met de nodige variatie per dag /week/ seizoen, ...
Anders val je natuurlijk nog harder op tijdens de data-analyses (en hebben ze ook een heel sterke aanwijzing naar je profiel ...) en dat wil je nou net niet ...

G
Hmm, ik voel een business idee opkomen... :roll: :D
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Plaats reactie