Weigeren slimme meter

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Krelis »

Paul Joosten schreef:Waar baseer je die factor 10 tot 100 op? Hoeft helemaal niet! Je kunt ook een drie kilometer breed ringvormig kunsteiland aanleggen. Baggerend Nederland likt zich de vingers al af, het bouwmateriaal ligt op de bodem in de buurt. Je hoeft dan helemaal geen steil talud te hebben en de bekleding hoeft zeker geen meters dik te zijn. Grootste hoogteverschil tussen bodem en bovenkant dijk in de orde van grootte van 100 meter, teken het maar uit. Op die ring zet je meteen nog een aantal windturbines, heeft niemand last van allemaal. Dikke kabels naar alle omringende landen en ook Noorse waterkrachtenergie komt in beeld om de pieken op te vangen. Op die ring zijn nog allerlei activiteiten mogelijk, recreatief maar ook industrieel.

Beetje groots denken en er zijn al ingenieursbureau's mee bezig.
Bij welke overheid heb je gewerkt?
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door OBL-Rien »

Krelis schreef:Aso....ooit gekeken bij project in Almere: bouwen in de tuin o.i.d. Vrijheid blijheid en op iedere schets pvpanelen. Om van NUON af te komen moest er €6000 (of meer) betaald worden. Nuon had namelijk had daar het recht om 'restwarmte' van centrale Diemen daar te slijten.
aso bevechten met aso?
nee dank je, die spiraal kennen we....
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Nog even een gedachte over slimme meters. Ik lees net dat de kosten voor het vervangen van een bestaande meter door een anti-salderingsmeter zo'n 700 euro bedraagt... dat is voor 7,6 miljoen aansluitingen ruim 5 miljard euro. De (niet-bestaande) energiebesparing is vastgesteld op gemiddeld 0,2% met een variatie van +/- 2%... :lol: Lekker bezig!
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door kockie »

Vandaag een monteur op bezoek gehad voor een nieuwe meter (de 2e keer dat er iemand zou komen). Was binnen 5 minuten weer weg.... Het ging hem blijkbaar om de gasmeter en... die heb ik niet meer..... Is weer uitgesteld. Het komende jaar geen metermonteurs meer in mijn huis!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

kockie schreef:Vandaag een monteur op bezoek gehad voor een nieuwe meter (de 2e keer dat er iemand zou komen). Was binnen 5 minuten weer weg.... Het ging hem blijkbaar om de gasmeter en... die heb ik niet meer..... Is weer uitgesteld. Het komende jaar geen metermonteurs meer in mijn huis!
Geweldig, ik had z'n gezicht willen zien...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Dutch John »

Hahaha! Wij worden eigenlijk nooit gebeld door aanbieders, maar een paar jaar geleden kwam er toch een snugger typje door. Met een fantastische aanbieding voor aardgas. Mijn antwoord: "Geweldig. Gaan we doen. Wanneer komt u aanleggen?" "Hoe bedoelt u?" vroeg het miepje aan de andere kant. "Nou, als u gas wilt leveren, dan zult u eerst een paar honderd meter leiding en een gasmeter moeten aanleggen." Het werd even stil, gevolgd door: "Goedenavond, meneer".

Ik sta bij Enexis (althans bij de meteropnemer en de lokale monteur) bekend als die-man-die-de-slimme-meter-weigert-op-basis-wetsvoorstel-Diederik-Samson. Overigens kan ik prima overweg met die mannen. Houwen zo.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door kockie »

Ingir schreef:Geweldig, ik had z'n gezicht willen zien...
Nou, daar zat een grote grijns op. Hij hoopte op nog een stuk of 7 "van deze klanten" :geek: :geek:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

kockie schreef:
Ingir schreef:Geweldig, ik had z'n gezicht willen zien...
Nou, daar zat een grote grijns op. Hij hoopte op nog een stuk of 7 "van deze klanten" :geek: :geek:
Fijne arbeidsethos... :roll:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Dutch John schreef: Ik sta bij Enexis (althans bij de meteropnemer en de lokale monteur) bekend als die-man-die-de-slimme-meter-weigert-op-basis-wetsvoorstel-Diederik-Samson. Overigens kan ik prima overweg met die mannen. Houwen zo.
Ik vraag mij af of klanten duidelijk wordt uitgelegd dat de meter geweigerd kan worden, volgens mij laten ze dat achterwege en doen ze het voorkomen of het een noodzakelijke vervanging is.

Edit: ik lees net een aankondigingsbrief van Enexis: "Wij zijn bij wet verplicht om voortaan slimme meters te plaatsen." Dat is dus niet waar, de netbeheerders zijn verplicht om een slimme meter aan te bieden, dat is toch al wat anders. Een aanbod kan immers afgeslagen worden en dat is hier ook het geval, maar met zo'n formulering wordt geïmpliceerd dat de klant verplicht is de slimme meter te accepteren.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Dutch John »

Inderdaad. Het is misleidend.
Destijds heb ik bij de netbeheerder een verzoek ingediend voor een brutoproductiemeter voor de SDE. Kreeg daarvoor een invulformulier, dat deels bestond uit aan te kruisen keuzes. De laatste "keuzemogelijkheid" bestond uit de mededeling dat de netbeheerder tevens de huidige meter zou vervangen. Je kon het vakje aankruisen, maar een andere optie was er niet. Een telefoontje met wat tegengas van mijn kant leerde, dat de andere optie bestond uit het doorstrepen van die regels. De monteur opperde nog een keer de mogelijkheid van vervanging, maar deed er niet veel moeite voor.

De geplaatste brutoproductiemeter is een gewone digitale. De meteropnemer komt die jaarlijks opnemen, neemt de ferraris ook op en heeft ook nog tijd voor een praatje.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door kockie »

In mijn brief stond dat er de mogelijkheid was tot het nemen van een niet-slimme meter. Ik kon er niet uit wijs worden of het een meter betrof die terug kon draaien. Maar goed; de goede oude ferraris zit er nog...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Ingir »

Naast weigeren is het ook mogelijk het uitlezen op afstand uit te schakelen... helaas valt niet te controleren of het uitlezen daadwerkelijk onmogelijk gemaakt wordt of dat voor de vorm jaarlijks een meterstandenkaart wordt toegestuurd. Dat valt uiteraard wel te onderzoeken door een te lage meterstand in te vullen.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door pelletpower »

Wie heeft er eigenlijk een slimme meter en hoe wordt ie uitgelezen?
Gebruikersavatar
sathopper
Berichten: 214
Lid geworden op: 14 sep 2011, 07:48
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door sathopper »

Op wij hebben zon al enige tijd een discussie over de slimme meter: :D

http://www.wijhebbenzon.nl/index.php/14 ... im-of-niet
--- 100L Solesta zonneboiler en 120L boiler verwarmt door Hout CV ---
--- Arduino controlled PER EKO Hout CV + 1000L buffer ---
--- Evergreen Solar Zonnepanelen (10x215Wp) AEG Protect PV2000 inverter ---
--- Een niet ecologisch maar wel leuk project ---
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Weigeren slimme meter

Bericht door Sandman79 »

Ik heb er ene in België, wordt uitgelezen over de coaxkabel
Plaats reactie