Opvoeding kinderen

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door Dutch John »

Misschien moesten we "Brave New World" van Aldous Huxley maar gaan praktiseren?

Groet,
JS
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door OBL-Rien »

David86 schreef:Het verschil zit hem in de eerste levensjaren waarin mijn kinderen nooit enige vorm van geweld ervaren hebben en de aangehaalde jeugdzorg kinderen zeer waarschijnlijk niet veel anders dan geweld.
Precies David, de eerste 3 of 4 levensjaren zijn de belangrijkste. Zijn die verpest dan ben je voor het leven getekend, ook als je zelf denkt "maar ik ben er toch goed doorheen gekomen".

De hersenstructuur wordt in die eerste jaren gevormd en ondervind je geweld in die tijd, dan zijn deze structuren niet zo goed ontwikkeld als ze hadden kunnen zijn. Er zijn studies die duidelijk laten zien dat het IQ omlaag gaat in verhouding tot de hoeveelheid geweld die men ervaart.

Later beoordelen in de trend van "maar het heeft mij niet geschaad" is helaas niet mogelijk. De bewijzen laten zien dat het schadelijk is, maar dit kun je onmogelijk vanuit je eigen perspectief waarnemen.

(PS: De hersenen zijn ongelofelijk goed in het achteraf te verklaren waarom men iets doet, maar dat betekend niet dat dit de ware reden was. Veel beslissingen worden onderbewust genomen, op basis van het persoonlijke verleden. Maar bewust vindt men er dan een -andere- "logische" reden voor waarom de keuze gemaakt werd.)
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door David86 »

Misschien is het belangrijkste werk dat onze generatie heeft wel het afleveren van een nieuwe generatie vrije denkers die gaan handelen en denken vanuit een socialer en duurzamer moraal. Zij zijn de leiders van de toekomst en zullen de koers van de mens meer beïnvloeden dan wij zelf.

Stof tot nadenken mocht je je kroost toevertrouwen aan een bso, crèche of oppas dame.. Ik vorm mijn kroost liever zelf, dan gebeurt het zoals ik het wil en zullen ze hopelijk en verbeterde vorm van mij en mijn vrouw worden. David86 2.0 :D
..
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door OBL-Rien »

David86 schreef:Misschien is het belangrijkste werk dat onze generatie heeft wel het afleveren van een nieuwe generatie vrije denkers die gaan handelen en denken vanuit een socialer en duurzamer moraal.
Amen!
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door David86 »

Wil een mod dit splitsen ? Ik vind het een leuk onderwerp maar we gaan behoorlijk offerte topic..
..
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door Tim »

OBL-Rien schreef:
David86 schreef:Misschien is het belangrijkste werk dat onze generatie heeft wel het afleveren van een nieuwe generatie vrije denkers die gaan handelen en denken vanuit een socialer en duurzamer moraal.
Amen!
Ja, maar hoe leg je dat uit aan een kind?

Tim
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door David86 »

Niet, hoeft ook niet..

Lead by example denk ik, jaren lang bevestigen dat het prima is om anders te zijn en over alles een eigen mening te vormen. Nieuwsgierigheid stimuleren en discussies over je eigen doen ook met ze voeren als ze dat willen. Ook als je moe bent :)

Laatst kwam ik zelf in een discussie met een andere vader, meneer kwam wat gepikeerd melden dat mijn dochter niet naar hem luisterde, dat hoeft ook niet was mijn antwoord. Ja dat moet wel want ik ben ouder aldus meneer, dergelijke stompzinnige logica heb ik mijn dochter niet aangeleerd en daar geeft ze dus ook geen gehoor aan. Vreemde ogen dwingen niet in huize 86. Wat meneer over het hoofd zag is dat hij aan mijn dochter uit had moeten leggen waarom hij wilde wat hij wilde, misschien had ze het dan gedaan en zo niet dan niet... ik doe het ook niet :)

Een ander geval zijn die mensen die niks zeggen of vragen maar aan je kinderen zitten of hen optillen, daar word ik woest van. Mijn meiden zijn niet sterk genoeg om zich daar tegen te verzetten maar het is op en top ongepast dominant en dwingend gedrag van buitenstaanders dat ze niet hoeven te accepteren. In zulke situaties grijp ik zelf resoluut in, vinden mensen niet leuk maar dat maakt niet uit. Kinderen hebben net zo veel recht op hun persoonlijke bubble als volwassenen, het zijn kleine mensjes, geen poppen of honden. Ze mogen net als ik zelf kiezen wie ze in die bubble toelaten.

Kleine dingen die voor de vorming een enorm verschil maken. De moraal van het verhaal is : niemand mag je domineren, als mensen je wat willen laten doen mag je weten waarom en je hoeft niets voor waarheid aan te nemen omdat het gesproken word door iemand die meer aanzien geniet.

Ik verheug me niet op de dag dat ze met geweld van zich afbijten en ik aan de juf moet gaan vertellen dat ik er achter sta.. Maarja het moet maar :)

Ik denk dat je eigen kids je beste leerling zijn, zij kijken van nature tegen je op en kopiëren zonder veel na te denken jouw doen en laten, dat maakt leading by example de makkelijkste opvoedkundige strategie in mijn ogen.
..
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Opvoeding kinderen

Bericht door kockie »

Ik heb een poging gedaan een en ander te splitsen; ik hoop naar ieders tevredenheid.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Autarkie en minimalisme

Bericht door OBL-Rien »

David86 schreef:Lead by example denk ik
...
Ik denk dat je eigen kids je beste leerling zijn, zij kijken van nature tegen je op en kopiëren zonder veel na te denken jouw doen en laten, dat maakt leading by example de makkelijkste opvoedkundige strategie in mijn ogen.
99% van wat een kind van je leert komt waarschijnlijk uit observatie, niet uit woorden.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Opvoeding kinderen

Bericht door David86 »

Hangt ook samen met leeftijd denk ik, op een bepaald punt gaat een kind proberen je manier van denken te doorgronden , om die over te brengen zul je veel moeten praten. Als je hetzelfde karakter profiel heb kan dat met enkele woorden per onderwerp, heb je dat niet dan kost het meer woorden.

Coaching vraagt aanmoediging en kritische noten in woorden.
..
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Opvoeding kinderen

Bericht door pelletpower »

En dat leading by example maakt opvoeden zo verdomd moeilijk en tegelijk de mooiste uitdaging in je leven!
Je kunt van je kinderen onmogelijk 'juist' gedrag verwachten als jezelf niet het juiste voorbeeld geeft. En het zijn oortjes die altijd luisteren, al zitten we in een ander ruimte en we fluisteren dat koken lastig wordt qua planning, dus morgen dan maar friet....Ongelofelijk wat een kabaal er dan van de andere kant klinkt. Wel lachen, hadden ze dat maar als je fluistert, ruim je kamer op.
Plaats reactie