Stemmen EU

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Stemmen EU

Bericht door Tim »

Heren en Dames,

We hebben weer het recht om te stemmen. Wat gaan we doen?

Is de invloed vanuit Brussel goed? Moeten we helemaal naar Brussel (Den Haang afschaffen)?

Uit de euri, in de euri?

Tim
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Stemmen EU

Bericht door Pieke »

Ik ga iig op een anti-Europa partij stemmen.
Tim schreef: Is de invloed vanuit Brussel goed?
Omdat je bijvoorbeeld i.p.v. Brussel ook Strasbourg kunt lezen is al één van de redenen.Ik kan er nog genoeg opsommen, maar dan krijg ik pijn aan mijn vingers van het typen.

( De geluiden gaan al langer op:"We willen de Piek terug!!)
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Stemmen EU

Bericht door Dutch John »

Ik ga ook tegen stemmen. Handelsverdragen zoals destijds in de EEG zijn prima. Het vervolg zoals we nu hebben is veel te snel verlopen. In de USA werkte dat destijds beter, maar die mensen hadden een paar belangrijke dingen gemeen: ze hadden hun schepen achter zich verbrand en het waren pioniers. Hier zijn de cultuurverschillen tussen de landen nog veel te groot. En ga je dan allerlei regels invoeren, dan doe je dat voor niemand goed. Een centrale regering kan zich alleen over generaties ontwikkelen.

Toch zie ik liever geen centrale regering. Op termijn wordt de wereld weer groot en daarmee ook de afstand tussen burger en regering. Een heel groot bezwaar is de lobby in Brussel die in feite ons leven stuurt.
Samenwerkingsverbanden tussen landen op gebied van handel en defensie zijn mij voldoende.

De invoering van de euro kostte geld, eruit stappen zal weer een devaluatie betekenen. Wat wel kan is de gulden ernaast opnieuw invoeren. Zwitserland hanteert ook twee munten naast elkaar en dat werkt kennelijk al lange tijd goed. Zou er geen nationale munt heringevoerd worden, dan kon dat op termijn wel eens een kostbare vergissing zijn voor de nationale regering. Burgers die LETSystemen op grote schaal gaan invoeren, dragen minder af aan Den Haag.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Stemmen EU

Bericht door Tim »

Tsja,

Probleem is dat Den Haag volledig Brussel geil is. EU voor en na.

Ik ben vooral voor minder bemoeienis en minder "welvaart" belasting. Piratenpartij?

Tim
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Stemmen EU

Bericht door kockie »

Is er geen partij van de lege zetels?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ebkef
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2013, 13:49

Re: Stemmen EU

Bericht door ebkef »

Je zou het af kunnen schaffen om reden dat menig burger er toch geen bal van snapt (zoals ik).
Het kost veel te veel moeite om naast je eigen bezigheden je ook nog eens te verdiepen in deze machthebbers/eikels.
We hebben er al genoeg hier in den haag waar we ons druk over kunnen maken.

Tegenwoordig hebben we feitelijk niets meer te kiezen.
Er zit niets bij waar je echt van op aan kunt.
Al de ellende tussen vvd en pvda en hun keuzes, hoor je de andere partijen echt iets voor je doen?

Ik ben doof van de stilte :)
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Stemmen EU

Bericht door Dutch John »

Als je er niets van moet hebben, maar evengoed niet gaat stemmen, dan houd je het systeem in stand. Ik vind het juist prachtig dat je eindelijk ook tegen een systeem kunt gaan stemmen. Niet stemmen lijkt me daarom in dit geval stemmen vóór het systeem.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stemmen EU

Bericht door Ingir »

Niet stemmen kan wel degelijk betekenisvol zijn, zeker als voldoende mensen dat doen. In NL kan het aantal niet-stemmers wel eens heel hoog oplopen omdat mensen het beu behoorlijk zijn dat er meer geld wordt afgedragen aan EU dan er weer terugkomt. Met een zeer lage opkomst zal de discussie pas echt losbarsten...
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
ebkef
Berichten: 64
Lid geworden op: 26 sep 2013, 13:49

Re: Stemmen EU

Bericht door ebkef »

Dat denk ik niet.
Ik hoorde dat je invloed al minimaal is op 300 miljoen burgers.
Mocht het 5% worden die stemt dan is dat al niks, veel ongeinteresseerden tov 'niet-stemmers', dat verschil ziet men natuurlijk niet.

Welk percentage verwacht men eigenlijk?
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Stemmen EU

Bericht door deleted »

Ik voel geen enkele behoefte om welk bestaand systeem of welk bestaande politieke partij te verdedigen.

Maar ik heb wel een vraag/opmerking:
Op welk niveau/ grootte willen we het gemeenschappelijk belang nog organiseren ?

Bedrijven zijn tegenwoordig uitgegroeid tot internationale giganten. Met de goedgekozen naam: "Multinationals".
Ga je die dan tegengas geven vanuit een lokaal niveau ?

Laatst heeft de EU Monsanto bijvoorbeeld een halt toegeroepen. Iets wat ze in Latijns Amerika niet gelukt is.
Er zijn natuurlijk tal van andere voorbeelden.

Velen geloven dat ze het best gediend zijn door de Multinationals blijkbaar. Hoe vrijer, hoe blijer.
Ik deel die mening niet. Landen op de wereld genoeg waar Multinationals vrij hun gang kunnen gaan bij gebrek aan een werkende overheid.
Ik zie geen enkele 'aanhanger' verhuizen naar zo'n regio.

Daarnaast is ons concreet systeem van 'democratie' verworden tot een soort 'particratie'. Ben ik ook tegen.
Maar vergissen we ons niet van tegenstander ?

G
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Stemmen EU

Bericht door David86 »

G,

Die liggen zo vaak bij elkaar in bed dat ik hun vertegenwoordigers en belangen lastig uit elkaar weet te houden...
..
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Stemmen EU

Bericht door deleted »

David86 schreef:G,

Die liggen zo vaak bij elkaar in bed dat ik hun vertegenwoordigers en belangen lastig uit elkaar weet te houden...
Mee eens.

Maar wil dat dan zeggen dat die lobby-machine beter te beheersen valt door een lokale overheid ?
En wat met het verdeel-en-heers spelletje dat de multinationals zullen spelen met een versnipperde besluitvorming en regelgeving ?
Eén overheid die de spelregels (arbeidsvoorwaarden, milieuvergunningen, ... ) versoepelt en het afbod is vertrokken.

Het zullen niet de multinationals zijn die je treft met een regionalisering.

G
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Stemmen EU

Bericht door OBL-Rien »

Ik ga dus niet stemmen, iemand verbaast? :D

Met stemmen legitimeer je het systeem.
Het eerste wat je doet als je het stemlokaal binnenkomt is nederig buigen (figuurlijk) en toestemming vragen of je mag stemmen. Als men jou voor akkoord bevindt, dan mag je een hokje aankruisen. Vervolgens mag je geloven dat jou hokje ook echt telt, geloven dat de telling realistisch is, geloven dat het er toe gedaan heeft en over 4 jaar mag je nog eens (misschien...).

Nee dank je.... ik stem iedere dag weer opnieuw. Met mijn portemonnee.

Zoals men zegt: wat heeft het stemmen op het mindere van de X kwaden ons tot nog toe gebracht?

Krankzinnigheid is iedere keer weer doen wat men deed, maar een andere uitkomst verwachten.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
David86
Berichten: 2041
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:16
Locatie: Hollandse Delta

Re: Stemmen EU

Bericht door David86 »

OBL-Rien schreef:
Krankzinnigheid is iedere keer weer doen wat men deed, maar een andere uitkomst verwachten.

Doet me denken aan een uitspraak die me pa nog wel eens deed : Als je doet wat je deed krijg je wat je had...


Tja, das waar natuurlijk :)
..
Plaats reactie