Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door dormos »

Waar komt die 1 cent vandaan? Kom nou eens met feiten!
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door Ingir »

dormos schreef:Waar komt die 1 cent vandaan? Kom nou eens met feiten!
De waarde van stroom is ongeveer 5-6 eurocent/kWh op basis van de meest concurrerende opwekkingsmethode (kolen). De slimme meter meet elk kwartier de hoeveelheid teruggeleverde stroom die achteraf gewaardeerd wordt aan de hand van het verschil tussen vraag en aanbod. In de zomer is de vraag laag en het aanbod van gratis stroom uit Duitsland is dan groot, ergo waarde is nihil. Alleen aan de randen van de dag als het aanbod inzakt en de vraag stijgt is de zonnestroom maximaal 5 eurocent waard. Tijdens de 10 zonuren op een zomerdag zijn alleen de eerste en laatste iets waard, de rest van de dag is de geïnjecteerde zonnestroom niets waard, 20% van 5 eurocent is 1 eurocent gemiddeld.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door Tim »

Yeewaw,

Dan begin ik een energie handel bedrijf die voor 1 cent koopt en voor 4 cent verkoopt aan mensen die geen pv hebben.

Kom ik toch nog bij de upper class :D :D

Tim
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door pelletpower »

Tim, er zijn mensen die hier serieus geld mee verdienen. Voor een tuinder kan het tegenwoordig vaak niet meer uit zonder wkk. Vervolgens wordt op het kwartier gemonitoord wat de stroomprijs doet en hierop wordt de levering aangepast. Klinkt niet echt nieuw voor you neem ik aan?

Dan is er nog een verschil tussen de zogenaamde slimme meter en een digitale meter. De slimme kan op afstand uitgelezen worden en op termijn zou deze de zwaarverbruikers in het huishouden aan moeten gaan sturen. Een digitale is gewoon een digitale. Voor mij is het nu nog niet duidelijk waarom een slimme/digitale meter verbruik zou stimuleren?
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door Tim »

pelletpower schreef:Klinkt niet echt nieuw voor you neem ik aan?
Neu, en bij de meeste tuinders staat ie al noodgedwongen uit met deze prijzen.
pelletpower schreef:Voor mij is het nu nog niet duidelijk waarom een slimme/digitale meter verbruik zou stimuleren?
Weet ik niet, misschien omdat het apparaat zelf energie verbruikt?

Tim
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door Ingir »

Zodra salderen is afgeschaft en je een lullige terugleververgoeding krijgt voor zonnestroom valt die beter te benutten door afname van netstroom te beperken, dus door het eigen verbruik zo goed mogelijk af te stemmen op het aanbod van zonnestroom (meer direct verbruik en minder netinjectie).
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
pelletpower
Berichten: 3309
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door pelletpower »

Ja precies, eens een beetje nadenken en bewust worden van je verbruik. Positief dus en netto ga je inderdaad meer afrekenen maar niet gebruiken. Bedoel je dat?

Ik probeer te bedenken hoe ik een overschot op zou kunnen slaan. Electronica is niet te vinden om dit te sturen, vaatwasser/wasmachine starten bij teruglevering, omvormers accu laten laden/ontladen bijvoorbeeld. Als we straks toch aan de electr auto gaan, waarom dan niet die accu gebruiken?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2188
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door benthuis »

Tim schreef:Hey,

Misschien is het beter het nucleair afval op te slaan, oh wacht...

http://www.co2ntramine.nl/kernafval-zou ... nde-vaten/

Tim
In Gronau wordt in cavernes olie en gas opgeslagen. Volkomen veilig. De Duitse noodvoorraad ligt er deels. Dat op sommige plaatsen spontaan olie uit de grond komt is bijzaak. Stukken land komen beneden rivier water peil...
Mensen doen dingen met de aarde die ze niet kunnen controleren en begrijpen. Er zijn voorbeelden waar het gas 20 kilometer verder boven komt. Zou hartje Enschede kunnen zijn...plannen om er ook nog nucleair materiaal op te slaan zijn nog niet uitgevoerd gelukkig....
Als je er woont heb je één geluk. Je huis is zo in trek dat je je er vanzelf wel bij neer móet leggen dat je mooi goedkoop buitenaf woont. En nieuwe buren zullen er ook wel niet komen. Uitzicht gegarandeerd. ..
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door jwardenier »

Pellet , in het boek Windbouw werk van Fons de Beer staat een schemaatje van een overloop van accu naar extra belasting , het over vermogen wordt zo omgezet in warmte voor een boiler, het is ontwikkeld voor een 24 v installatie
zou je hier niet wat mee kunnen.
Het schemaatje is uitgevoerd met transistoren , zal verouderd zijn .
Ik heb nog geen zonnepanelen ,als ik het zo eens lees lijkt mij een systeem met eigen opslag voor mij althans de oplossing .
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door Ingir »

Miljardensubsidies windmolens Nationale Energieakkoord geen milieuwinst

Onder deze titel heeft Rypke Zeilmaker, wetenschapsjournalist en klimaatscepticus, een artikel geschreven voor het Financieel Dagblad. De bewaker over de uitvoering van het Nationaal Energieakkoord, Ed Nijpels, heeft ervoor gezorgd dat het artikel niet geplaatst wordt, blijkbaar is de informatie bedreigend voor de voortgang van het project. Ouderwetse censuur dus...

Gelukkig is er nog internet...

Het artikel staat online op de site van de Groene Rekenkamer: http://www.groenerekenkamer.nl/2858/mil ... lieuwinst/

En het verhaal eromheen van Rypke Zeilmaker op zijn blog: http://climategate.nl/2014/07/03/ed-nij ... ieakkoord/
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
OBL-Rien
Berichten: 1368
Lid geworden op: 10 jan 2012, 17:30
Contacteer:

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door OBL-Rien »

jwardenier schreef:een schemaatje van een overloop van accu naar extra belasting , het over vermogen wordt zo omgezet in warmte voor een boiler
Een kleine randtekening bij dit soort installaties: let op of je met een spanningsbron of stroombron te doen hebt.

Een spanningsbron is onproblematisch, een stroombron daartegen kan grote problemen veroorzaken. Een voorbeeld van een veelgebruikte stroombron is onze geliefde PV-netinverter ;-)

Een stroombron zal altijd proberen het beschikbare vermogen "weg te zetten", een spanningsbron doet dit niet. En daar zit hem de kneep. Als een stroombron het beschikbare vermogen niet kwijt kan, dan... ja dan kun je maar beter weten wat er gebeurt. Controleer de specificaties in ieder geval.
http://www.overbeterleven.nl
http://www.nonagressieprincipe.nl

“There comes a time when one must take a position that is neither safe, nor politic, nor popular, but he must take it because conscience tells him it is right.” - M.L. King
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door Ingir »

OBL-Rien schreef:
jwardenier schreef:Blablabla?
Blablabla!
Dat lijkt mij een mooi onderwerp voor een nieuwe topic in het Zelfopwek-forum. Alvast bedankt en tot ziens aldaar. :roll:
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
DGM
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jul 2014, 15:41

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door DGM »

pelletpower schreef:Ja daar zit ik ook aan te denken. Nu nog snel een set bijleggen om met saldering snel af te kunnen schrijven. Als de regeling dan verdwijnt aanbieden aan de buren met 10 procent korting. Kortom, voor elk probleem is een oplossing.
Alleen spijtig dat het in België verboden is om stroom te verkopen. Dat kabeltje naar de buren zou wel eens een gouden draad kunnen worden.
DGM
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 jul 2014, 15:41

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door DGM »

Ingir schreef:
Pietje schreef:Accu's, dat schiet op...
Het wordt tijd dat mensen kabeltjes naar de buren gaan leggen, en afspreken wie de wasmachine hoe laat aan zet.
Ik denk ook dat de toekomst is aan mini-netwerkjes met daarin duurzame opwekking, buffering in accu's, back-up met fossiel, eventueel van een externe energieleverancier. In dat netwerk kan ook de geringe warmteproductie via een gezamenlijke bodem/water-warmtepomp worden verzorgd. Die leveren voldoende vermogen voor 5-7 passiefhuizen.
In Kortrijk is een complete straat in een lab nagebouwd en de onderzoekers bestuderen de haalbaarheid van mini netwerkjes. Nikkel ijzer batterijen maken daar ook deel van uit.
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Energieakkoord pakt wel heel vreemd uit

Bericht door Ingir »

DGM schreef:
Ingir schreef:
Pietje schreef:Accu's, dat schiet op...
Het wordt tijd dat mensen kabeltjes naar de buren gaan leggen, en afspreken wie de wasmachine hoe laat aan zet.
Ik denk ook dat de toekomst is aan mini-netwerkjes met daarin duurzame opwekking, buffering in accu's, back-up met fossiel, eventueel van een externe energieleverancier. In dat netwerk kan ook de geringe warmteproductie via een gezamenlijke bodem/water-warmtepomp worden verzorgd. Die leveren voldoende vermogen voor 5-7 passiefhuizen.
In Kortrijk is een complete straat in een lab nagebouwd en de onderzoekers bestuderen de haalbaarheid van mini netwerkjes. Nikkel ijzer batterijen maken daar ook deel van uit.
Mijn inschatting is dat zonnepanelen komende jaren een grote vlucht gaan nemen ondanks de zeer waarschijnlijke afschaffing van de salderingsregeling in 2018. De overheid draagt daar onbedoeld aan bij door de energiebelasting in korte tijd snel op te laten lopen om inefficiënte zeewindstroom van het Energieakkoord te financieren. Tegelijk blijft de Wp-prijs rustig verder dalen zodat de spagaat tussen netstroom en PV-stroom alleen groter wordt.

Met een terugleververgoeding van maximaal 5 eurocent/kWh (gemiddeld eerder 1 eurocent/kWh) wordt direct verbruik en opslag van zonnestroom steeds belangrijker. Stroom verkopen aan buren zal weinig kans van slagen hebben als alle buren ook zonnepanelen hebben. Nu al zie je woonwijken met op vrijwel ieder huis zonnepanelen en die buren willen allemaal hun waardeloze zomerstroom aan elkaar verkopen...

Wel zie ik voor me dat groepjes woningen zijn aangesloten op een gezamenlijke stroomopslag (schaalvoordeel) waarbij wel ouderwets gesaldeerd kan blijven worden. In plaats van bijvoorbeeld 20 stroomaansluitingen op het publieke netwerk is er nu 1 aansluiting voor die 20 woningen (lager kWh-tarief en lagere vaste kosten). Die aansluiting wordt 's winters gebruikt om tijdens daluren de stroombuffer op te laden, in de zomer wordt de buffer opgeladen met zonnestroom. Eventuele overschotten (na opladen en direct verbruik) kunnen teruggeleverd worden tegen eerder genoemde minimale vergoeding.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie