Stevig ingrijpen noodzakelijk

discussie, maatschappij, economie en ecologie

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Stevig ingrijpen noodzakelijk

Bericht door Pietje »

-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
deleted
Berichten: 4857
Lid geworden op: 17 jun 2010, 11:29

Re: Stevig ingrijpen noodzakelijk

Bericht door deleted »

Pietje schreef: En, wie doet wanneer wat?
Hopelijk stuurt Afrika snel z'n ontwikkelingshelpers naar het Westen om hun know-how hier te verspreiden ...

http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/ar ... kast.dhtml

http://www.cgdev.org/blog/my-fridge-versus-power-africa

G
Ingir
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Stevig ingrijpen noodzakelijk

Bericht door Ingir »

De energieproductie levert de grootste bijdrage aan de uitstoot, met 35 procent. Zonder stevige nieuwe maatregelen dreigt de temperatuur aan het eind van deze eeuw 3 tot 5 graden Celsius hoger te worden dan voor de industriële revolutie. Vergeleken met nu zou de temperatuur 2 tot 4 graden stijgen.
Mooie geloofsbelijdenis... hel en verdoemenis als we geen 'stevige nieuwe maatregelen' treffen. In Duitsland hebben ze drastische maatregelen genomen met een overdaad aan windmolens en zonnepanelen... en met als triest resultaat dat de CO2-emissie is gestegen! Blijkbaar is investeren in duurzame opwekking niet de juiste methode.

Toch zie ik wel een positieve ontwikkeling. Sinds het infeed-tarief verlaagd is voelen veel Duitsers zich bekocht en aangezien netinjectie minder oplevert gaan ze massaal over op het maximaliseren van het directe verbruik en wordt er geïnvesteerd in buffering van zonnestroom. Alleen is het wel jammer dat de aanwezige overcapaciteit aanzet tot onnodig stroomverbruik.

Belangrijkste is dat wij lessen kunnen leren uit hun experiment:
- reductie CO2-emissie wordt niet bereikt met alleen verhoging van het aandeel duurzaam opgewekte energie
- het gebruik van duurzame opwekking moet worden beperkt tot een hoeveelheid die direct verbruikt en/of opgeslagen kan worden
- overcapaciteit aan duurzame opwekking leidt tot energieverspilling
- met energiebesparing kan het aandeel duurzaam opgewekt relatief stijgen als de lagere energiebehoefte wordt beantwoord met het sluiten van fossiele centrales. Minder fossiel en gelijke hoeveelheid duurzame opwekking dus.

Ik heb helemaal geen behoefte aan drastische maatregelen, liever zie ik dat het gezond verstand voorrang krijgt, daar heb ik meer vertrouwen in dan in het voorgestelde paniekvoetbal.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
Plaats reactie